Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 591150 keer)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1035 Gepost op: 09 april 2013, 12:51:41 »
Toevallig heb ik voor ons gezin (twee volwassenen, 1 baby) net een retourtje Berlijn geboekt. Volgens het reisadvies van Bahn.de zou de reis sneller gaan door in Hannover over te stappen op een reguliere ICE. De tijdwinst was wel 10 minuten!

Veel belangrijker vonden wij overigens dat er voor het deel Hannover-Berlijn nog een zogenoemd 'Familienabteil' beschikbaar was, waar we met de kleine meid kunnen vertoeven zonder een compleet grossraumabteil op z'n kop te zetten als onze tuttebel haar dag niet heeft... ;D

Om terug te komen op de HSL-Zuid: wat ik steeds niet begrijp, is de keuze om de HSL rechtstreeks te laten lopen tussen Amsterdam en Rotterdam. Mij lijkt de as Den Haag - Brussel belangrijker dan de as Rotterdam - Brussel, juist vanwege het verkeer tussen twee bestuurscentra. Hoewel het in de planning lag om een Fyraatje of wat per dag door te laten tuffen naar Den Haag, zou verreweg het meeste verkeer Den Haag links laten liggen.

Was het niet beter de Schiphollijn om te bouwen tot HSL en dan treinen vanuit Amsterdam alternerend (bijv. om het uur) te laten stoppen in of Den Haag of Rotterdam om 'stoptreingedrag' te voorkomen? Een dergelijke HSL-as zou volgens mij kunnen profiteren van aanbod vanuit de hele Randstad. Het voorbeeld van Japan had misschien in ons dichtbevolkte westen waarschijnlijk ook wel gewerkt (systeem van meerdere 'lagen' van regionale en echte IC-treinen, beide op hoge snelheid). Nu hebben we twee 'concurrerende' (kuch) lijnen liggen die in handen zijn van dezelfde aanbieder, die met het opheffen van treinen probeerde om het reizigersaanbod voor de dure HSL op te krikken...

Helaas moeten we het doen met de aanleg van de HSL zoals 'ie er is gekomen en een beroerde exploitatie door een dochter van onze nationale spoorwegtrots (kuch). Jammer, gemiste kans.  :(

Groeten, Geoffrey

jakop

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1036 Gepost op: 09 april 2013, 13:27:28 »
In mijn belevenis zou een HSL een alternatief moeten zijn voor vliegverbindingen. In dit geval dus Schiphol - Brussel - Parijs.
Met weinig reistijdverlenging kan je dan eventueel starten op Amsterdam C en ook stoppen in Antwerpen, maar dat is het dan ook wel. Meer stops, zoals nu bv. Rotterdam (ja, ik weet daar is ook een luchthaven), maakt het een opgevoerde sprinter i.p.v. een HSL.

Daarnaast vind ik die verbinding Den Haag - Brussel sowieso bedenkelijk. Als de heren ambtenaren elkaar zo vaak fysiek in de ogen moeten kijken om e.a. te regelen zijn ze m.i. niet echt goed bezig in deze digitale thuiswerktijd. En als je dan echt bijna dagelijks naar Brussel moet vanuit den Haag of vice versa, dan kan je daar beter gaan wonen want forensen tussen die plaatsen op belastingbetalerskosten is ook niet te verantwoorden.

JakopDie het toch wel achteraf bedenkelijk vind dat hij ambtenaren en werk in één zin noemt...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1037 Gepost op: 09 april 2013, 13:31:33 »
Om terug te komen op de HSL-Zuid: wat ik steeds niet begrijp, is de keuze om de HSL rechtstreeks te laten lopen tussen Amsterdam en Rotterdam. Mij lijkt de as Den Haag - Brussel belangrijker dan de as Rotterdam - Brussel, juist vanwege het verkeer tussen twee bestuurscentra.

De reden daarvoor is dat er Amsterdam en Rotterdam geld verdient wordt. In Den Haag wordt het alleen maar uitgegeven. :)

Maar iets serieuzer: bestuur levert geen geld op en daarmee kun je de investering nooit terugverdienen. Met zakelijk en in mindere mate toeristisch verkeer kan dat wel, of in ieder geval gedeeltelijk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21664
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1038 Gepost op: 09 april 2013, 13:58:56 »
Bestuur levert geen geld op?  ???
Ik weet dat bestuurders en ambtenaren vaak doelwit zijn van barpraat, maar zoiets hoor je toch niet vaak. Als er iets geld oplevert dan is het wel goed bestuur met goed werkende instituties en dat doen we in Nederland toch heel behoorlijk in vergelijking met het grootste deel van de wereld, zonder veel corruptie of onveiligheid. Goed bestuur maakt het mogelijk dat mensen in betrekkelijke zekerheid en veiligheid kunnen ondernemen. Voor goed bestuur kan het zeer nuttig zijn elkaar zo nu en dan life te spreken. Weinig is zo funest voor een economie als falend bestuur. Enfin, dat hebben we de recent ook gezien.

Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat alles ideaal verloopt. Volgens mij was echte HSL ten Zuiden van Rotterdam met opwaardering van de lijn via Den Haag en Schiphol goed genoeg geweest. Was er geld overgebleven voor de opwaardering van de verbindingen naar het Oosten. Maar ja, ze luisteren ook nooit naar mij.  ;D

Henk, zelf geen ambtenaar of bestuurder, maar heb wel veel met ze te maken.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2013, 14:01:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1039 Gepost op: 09 april 2013, 14:04:12 »
@peter
citaat[Omdat niemand geïnteresseerd is om in Groningen te gaan wonen. Dat blijkt keer op keer (Blauwe Stad bijvoorbeeld), maar dat kwartje wil maar niet vallen. ] einde citaat

Heeft dit ook niet te maken met de verdwijnende semie-overheidsbanen die hier hoog nodig zijn naar toe gehaald, en alweer grotendeels zijn verdwenen wegens bezuinigingen.

Het is nog steeds mooi wonen hoor ..... als er maar meer werk was, is, komt, blijft.

Ik woon niet in Groningen maar in het ook zo mooie Drente, ik zou nooit meer terug willen naar de zeer drukke en gestreste Randstad, ik Drentenier eigenlijk.
ANDREUS

« Laatst bewerkt op: 09 april 2013, 14:08:35 door ANDREUS »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21664
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1040 Gepost op: 09 april 2013, 14:15:19 »
Voor de liefhebber van rust en ruimte is het er vast prachtig wonen Andreus. Het punt is natuurlijk dat dat heel anders zou zijn als het druk genoeg was om een snelle treinverbinding te rechtvaardigen.


De auto is niet sneller... en ook tenzij je om de hoek van Schiphol woont het vliegtuig niet.

En op het Duitse deel ligt de gemiddelde snelheid volgens mij wel 'iets' hoger?

Die net iets meer dan 100 km per uur is het gemiddelde over de hele afstand. Kun je gewoon opzoeken. Het is geloof ik 640 km en de trein doet er ruim zes uur over. Dat heeft niets met HSL te maken. HSL wordt geacht niet even snel, maar serieus sneller te zijn dan de auto of het vliegtuig. Rotterdam-Parijs is tegenwoordig 2 uur 38 minuten en dan sta je ruim binnen de periferique, slechts een paar metrohaltes van Notre Dame. Kijk, daar is zinnige HSL.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1041 Gepost op: 09 april 2013, 14:25:38 »
Volgens mij komt die tijd mede door de lange stop te Bentheim en dat lost zichzelf op als straks het nieuwe materieel instroomt (geen lokwissel zal wel einde van de stop te Bentheim betekenen...) Dat scheelt zo bijna 30 minuut (afremmen, stop met lokwissel en optrekken)

In Nederland lijkt me harder dan 140 willen op dat traject vooral veel geld verspillen. Wel zou je in Nederland al flink kunnen winnen door te zorgen dat je overal in elk geval die 140 kunt halen, want dat is nu vaak nog een probleem.

Bij HSL denk ik trouwens ook aan zaken als comfort en punctualiteit, wat dat eerste betreft scoort de IC Berlijn dan weer prima. Tweede is wisselvallig
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21664
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1042 Gepost op: 09 april 2013, 14:32:33 »
Zoals al gezegd heeft die trein niets met HSL te maken, ook niet in Duitsland, en dus is het inderdaad onzinnig om voor dergelijke treinen de snelheid serieus op te voeren. Dat die trein desondanks de belangrijkste verbinding naar Duitsland is, illustreert alleen maar dat Nederland in Oostelijke richting niet is aangesloten op het HSL-net.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1043 Gepost op: 09 april 2013, 15:42:12 »
Bestuur levert geen geld op?  ???

Niet meetbaar, nee, in tegenstelling tot het bedrijfsleven dat belasting betaalt. En om dat meten gaat het immers.

Het voordeel van de HSL-Zuid is dat Parijs toch de dichtstbijzijnde wereldstad is voor Nederland. En er liggen een aantal snelle spoorlijnen naar de diverse uithoeken van Frankrijk, plus de lijn naar Londen.

Zelfs met een HSL-Oost zou het nog steeds niet echt opschieten naar Duitsland, want van west naar oost kom je nauwelijks boven de 250 km/u uit. De echt snelle lijnen (>300 km/u) liggen in België, Frankrijk, Italië en Spanje (en een beetje in Nederland en Engeland).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21664
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1044 Gepost op: 09 april 2013, 18:00:36 »
Niet meetbaar, nee, in tegenstelling tot het bedrijfsleven dat belasting betaalt. En om dat meten gaat het immers.

 ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1045 Gepost op: 09 april 2013, 19:22:20 »
???

Ik denk dat Peter bedoelt dat bestuur in directe vorm geen geld generereert.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1046 Gepost op: 09 april 2013, 20:28:38 »
Precies, maar ik was mijn auto aan het fiksen dus ik kon niet antwoorden. :) Goed bestuur faciliteert geld verdienen, maar verdient zelf geen geld. De overheid gaat geen belasting aan zichzelf betalen. (Hoewel ze hun eigen bedrijf wel laten bieden op hun eigen aanbesteding, maar goed.)

Uiteindelijk maakt het weinig uit, want of je nou een ambtenaar van belastinggeld laat reizen of een zakenman van het geld voor het product dat je hebt gekocht, het komt op hetzelfde neer. Het geld ben je kwijt, alleen betaalt niemand graag belasting. Voor de overheid maakt het in zoverre wat uit dat het ook niet echt opschiet als je de exploitatie van een lijn gaat betalen met belastinggeld, in de vorm van reiskosten voor ambtenaren.

Een snelle trein (maar geen HST vanwege de hoge kosten) tussen Den Haag en Brussel is wat dat betreft nuttiger. Maar dat doet de Fyra juist niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1047 Gepost op: 09 april 2013, 21:36:34 »
Maar het moet ook politiek te verkopen zijn. Logisch gezien heb je helemaal gelijk, alleen worden beslissingen zelden logisch genomen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1048 Gepost op: 09 april 2013, 21:38:57 »
Alle steden die door de HSL worden aangedaan, sowieso alle grote steden, zijn trouwens primair bestuurscentra

Huhh ???
Breda een 'bestuurscentrum'?
Oké de KMA is er gevestigd, maar wat kan ik daar vinden behalve die opgefokte kleuterschool?
Als ik er langs kom verbaas ik mij altijd weer over die kale vlakte...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21664
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1049 Gepost op: 09 april 2013, 21:42:52 »
En welke hogesnelheidstrein stopt daar dan?
We hadden het inmiddels over echte HSL en niet over dat rare Fyra zijlijntje naar Breda dat van meet af aan natuurlijk flauwekul is geweest.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2013, 21:46:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.