Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:47
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 15:08:01
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 591915 keer)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1035 Gepost op: 09 april 2013, 12:51:41 »
Toevallig heb ik voor ons gezin (twee volwassenen, 1 baby) net een retourtje Berlijn geboekt. Volgens het reisadvies van Bahn.de zou de reis sneller gaan door in Hannover over te stappen op een reguliere ICE. De tijdwinst was wel 10 minuten!

Veel belangrijker vonden wij overigens dat er voor het deel Hannover-Berlijn nog een zogenoemd 'Familienabteil' beschikbaar was, waar we met de kleine meid kunnen vertoeven zonder een compleet grossraumabteil op z'n kop te zetten als onze tuttebel haar dag niet heeft... ;D

Om terug te komen op de HSL-Zuid: wat ik steeds niet begrijp, is de keuze om de HSL rechtstreeks te laten lopen tussen Amsterdam en Rotterdam. Mij lijkt de as Den Haag - Brussel belangrijker dan de as Rotterdam - Brussel, juist vanwege het verkeer tussen twee bestuurscentra. Hoewel het in de planning lag om een Fyraatje of wat per dag door te laten tuffen naar Den Haag, zou verreweg het meeste verkeer Den Haag links laten liggen.

Was het niet beter de Schiphollijn om te bouwen tot HSL en dan treinen vanuit Amsterdam alternerend (bijv. om het uur) te laten stoppen in of Den Haag of Rotterdam om 'stoptreingedrag' te voorkomen? Een dergelijke HSL-as zou volgens mij kunnen profiteren van aanbod vanuit de hele Randstad. Het voorbeeld van Japan had misschien in ons dichtbevolkte westen waarschijnlijk ook wel gewerkt (systeem van meerdere 'lagen' van regionale en echte IC-treinen, beide op hoge snelheid). Nu hebben we twee 'concurrerende' (kuch) lijnen liggen die in handen zijn van dezelfde aanbieder, die met het opheffen van treinen probeerde om het reizigersaanbod voor de dure HSL op te krikken...

Helaas moeten we het doen met de aanleg van de HSL zoals 'ie er is gekomen en een beroerde exploitatie door een dochter van onze nationale spoorwegtrots (kuch). Jammer, gemiste kans.  :(

Groeten, Geoffrey

jakop

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1036 Gepost op: 09 april 2013, 13:27:28 »
In mijn belevenis zou een HSL een alternatief moeten zijn voor vliegverbindingen. In dit geval dus Schiphol - Brussel - Parijs.
Met weinig reistijdverlenging kan je dan eventueel starten op Amsterdam C en ook stoppen in Antwerpen, maar dat is het dan ook wel. Meer stops, zoals nu bv. Rotterdam (ja, ik weet daar is ook een luchthaven), maakt het een opgevoerde sprinter i.p.v. een HSL.

Daarnaast vind ik die verbinding Den Haag - Brussel sowieso bedenkelijk. Als de heren ambtenaren elkaar zo vaak fysiek in de ogen moeten kijken om e.a. te regelen zijn ze m.i. niet echt goed bezig in deze digitale thuiswerktijd. En als je dan echt bijna dagelijks naar Brussel moet vanuit den Haag of vice versa, dan kan je daar beter gaan wonen want forensen tussen die plaatsen op belastingbetalerskosten is ook niet te verantwoorden.

JakopDie het toch wel achteraf bedenkelijk vind dat hij ambtenaren en werk in één zin noemt...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1037 Gepost op: 09 april 2013, 13:31:33 »
Om terug te komen op de HSL-Zuid: wat ik steeds niet begrijp, is de keuze om de HSL rechtstreeks te laten lopen tussen Amsterdam en Rotterdam. Mij lijkt de as Den Haag - Brussel belangrijker dan de as Rotterdam - Brussel, juist vanwege het verkeer tussen twee bestuurscentra.

De reden daarvoor is dat er Amsterdam en Rotterdam geld verdient wordt. In Den Haag wordt het alleen maar uitgegeven. :)

Maar iets serieuzer: bestuur levert geen geld op en daarmee kun je de investering nooit terugverdienen. Met zakelijk en in mindere mate toeristisch verkeer kan dat wel, of in ieder geval gedeeltelijk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1038 Gepost op: 09 april 2013, 13:58:56 »
Bestuur levert geen geld op?  ???
Ik weet dat bestuurders en ambtenaren vaak doelwit zijn van barpraat, maar zoiets hoor je toch niet vaak. Als er iets geld oplevert dan is het wel goed bestuur met goed werkende instituties en dat doen we in Nederland toch heel behoorlijk in vergelijking met het grootste deel van de wereld, zonder veel corruptie of onveiligheid. Goed bestuur maakt het mogelijk dat mensen in betrekkelijke zekerheid en veiligheid kunnen ondernemen. Voor goed bestuur kan het zeer nuttig zijn elkaar zo nu en dan life te spreken. Weinig is zo funest voor een economie als falend bestuur. Enfin, dat hebben we de recent ook gezien.

Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat alles ideaal verloopt. Volgens mij was echte HSL ten Zuiden van Rotterdam met opwaardering van de lijn via Den Haag en Schiphol goed genoeg geweest. Was er geld overgebleven voor de opwaardering van de verbindingen naar het Oosten. Maar ja, ze luisteren ook nooit naar mij.  ;D

Henk, zelf geen ambtenaar of bestuurder, maar heb wel veel met ze te maken.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2013, 14:01:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1039 Gepost op: 09 april 2013, 14:04:12 »
@peter
citaat[Omdat niemand geïnteresseerd is om in Groningen te gaan wonen. Dat blijkt keer op keer (Blauwe Stad bijvoorbeeld), maar dat kwartje wil maar niet vallen. ] einde citaat

Heeft dit ook niet te maken met de verdwijnende semie-overheidsbanen die hier hoog nodig zijn naar toe gehaald, en alweer grotendeels zijn verdwenen wegens bezuinigingen.

Het is nog steeds mooi wonen hoor ..... als er maar meer werk was, is, komt, blijft.

Ik woon niet in Groningen maar in het ook zo mooie Drente, ik zou nooit meer terug willen naar de zeer drukke en gestreste Randstad, ik Drentenier eigenlijk.
ANDREUS

« Laatst bewerkt op: 09 april 2013, 14:08:35 door ANDREUS »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1040 Gepost op: 09 april 2013, 14:15:19 »
Voor de liefhebber van rust en ruimte is het er vast prachtig wonen Andreus. Het punt is natuurlijk dat dat heel anders zou zijn als het druk genoeg was om een snelle treinverbinding te rechtvaardigen.


De auto is niet sneller... en ook tenzij je om de hoek van Schiphol woont het vliegtuig niet.

En op het Duitse deel ligt de gemiddelde snelheid volgens mij wel 'iets' hoger?

Die net iets meer dan 100 km per uur is het gemiddelde over de hele afstand. Kun je gewoon opzoeken. Het is geloof ik 640 km en de trein doet er ruim zes uur over. Dat heeft niets met HSL te maken. HSL wordt geacht niet even snel, maar serieus sneller te zijn dan de auto of het vliegtuig. Rotterdam-Parijs is tegenwoordig 2 uur 38 minuten en dan sta je ruim binnen de periferique, slechts een paar metrohaltes van Notre Dame. Kijk, daar is zinnige HSL.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1041 Gepost op: 09 april 2013, 14:25:38 »
Volgens mij komt die tijd mede door de lange stop te Bentheim en dat lost zichzelf op als straks het nieuwe materieel instroomt (geen lokwissel zal wel einde van de stop te Bentheim betekenen...) Dat scheelt zo bijna 30 minuut (afremmen, stop met lokwissel en optrekken)

In Nederland lijkt me harder dan 140 willen op dat traject vooral veel geld verspillen. Wel zou je in Nederland al flink kunnen winnen door te zorgen dat je overal in elk geval die 140 kunt halen, want dat is nu vaak nog een probleem.

Bij HSL denk ik trouwens ook aan zaken als comfort en punctualiteit, wat dat eerste betreft scoort de IC Berlijn dan weer prima. Tweede is wisselvallig
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1042 Gepost op: 09 april 2013, 14:32:33 »
Zoals al gezegd heeft die trein niets met HSL te maken, ook niet in Duitsland, en dus is het inderdaad onzinnig om voor dergelijke treinen de snelheid serieus op te voeren. Dat die trein desondanks de belangrijkste verbinding naar Duitsland is, illustreert alleen maar dat Nederland in Oostelijke richting niet is aangesloten op het HSL-net.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1043 Gepost op: 09 april 2013, 15:42:12 »
Bestuur levert geen geld op?  ???

Niet meetbaar, nee, in tegenstelling tot het bedrijfsleven dat belasting betaalt. En om dat meten gaat het immers.

Het voordeel van de HSL-Zuid is dat Parijs toch de dichtstbijzijnde wereldstad is voor Nederland. En er liggen een aantal snelle spoorlijnen naar de diverse uithoeken van Frankrijk, plus de lijn naar Londen.

Zelfs met een HSL-Oost zou het nog steeds niet echt opschieten naar Duitsland, want van west naar oost kom je nauwelijks boven de 250 km/u uit. De echt snelle lijnen (>300 km/u) liggen in België, Frankrijk, Italië en Spanje (en een beetje in Nederland en Engeland).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1044 Gepost op: 09 april 2013, 18:00:36 »
Niet meetbaar, nee, in tegenstelling tot het bedrijfsleven dat belasting betaalt. En om dat meten gaat het immers.

 ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1045 Gepost op: 09 april 2013, 19:22:20 »
???

Ik denk dat Peter bedoelt dat bestuur in directe vorm geen geld generereert.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1046 Gepost op: 09 april 2013, 20:28:38 »
Precies, maar ik was mijn auto aan het fiksen dus ik kon niet antwoorden. :) Goed bestuur faciliteert geld verdienen, maar verdient zelf geen geld. De overheid gaat geen belasting aan zichzelf betalen. (Hoewel ze hun eigen bedrijf wel laten bieden op hun eigen aanbesteding, maar goed.)

Uiteindelijk maakt het weinig uit, want of je nou een ambtenaar van belastinggeld laat reizen of een zakenman van het geld voor het product dat je hebt gekocht, het komt op hetzelfde neer. Het geld ben je kwijt, alleen betaalt niemand graag belasting. Voor de overheid maakt het in zoverre wat uit dat het ook niet echt opschiet als je de exploitatie van een lijn gaat betalen met belastinggeld, in de vorm van reiskosten voor ambtenaren.

Een snelle trein (maar geen HST vanwege de hoge kosten) tussen Den Haag en Brussel is wat dat betreft nuttiger. Maar dat doet de Fyra juist niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1047 Gepost op: 09 april 2013, 21:36:34 »
Maar het moet ook politiek te verkopen zijn. Logisch gezien heb je helemaal gelijk, alleen worden beslissingen zelden logisch genomen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1048 Gepost op: 09 april 2013, 21:38:57 »
Alle steden die door de HSL worden aangedaan, sowieso alle grote steden, zijn trouwens primair bestuurscentra

Huhh ???
Breda een 'bestuurscentrum'?
Oké de KMA is er gevestigd, maar wat kan ik daar vinden behalve die opgefokte kleuterschool?
Als ik er langs kom verbaas ik mij altijd weer over die kale vlakte...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1049 Gepost op: 09 april 2013, 21:42:52 »
En welke hogesnelheidstrein stopt daar dan?
We hadden het inmiddels over echte HSL en niet over dat rare Fyra zijlijntje naar Breda dat van meet af aan natuurlijk flauwekul is geweest.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2013, 21:46:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.