Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642769 keer)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #945 Gepost op: 05 April 2013, 23:27:45 »
Maar die Belgen dan? Eerlijk is eerlijk: kiezen zij er wel voor de hele bups te weigeren, en NS niet dan eindig je toch met een kansloze materieel serie?

Gr Richard

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #946 Gepost op: 05 April 2013, 23:31:12 »
Volgens mij is het helemaal geen optie voor NS om die V250's terug te sturen. Dan is er immers geen uitzicht meer dat de NS  de concessie zal kunnen uitvoeren. Wat kan de overheid dan nog anders dan de NS in gebreke te stellen, ze zwaar te beboeten en opnieuw de verbinding aan te besteden. Ik geloof dat zowel NS als de overheid dit niet willen en daarom in ieder geval de fictie overeind willen houden dat deze treinstellen binnen niet al te lange termijn gaan rijden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #947 Gepost op: 05 April 2013, 23:33:32 »
Je eigen bedrijf in gebreke stellen en een boete geven? Daar wordt ook niemand beter van.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #948 Gepost op: 05 April 2013, 23:37:08 »
Precies, dus we gaan door met de V250's. Er is toch geen andere optie? Terugsturen is immers einde verhaal voor deze concessie?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #949 Gepost op: 06 April 2013, 10:46:06 »
Ja, en wat is dan het probleem?
Zo kun je toch ook niet blijven aanmodderen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #950 Gepost op: 06 April 2013, 10:50:06 »
Wat Peter zegt. Het eigen bedrijf in gebrek stellen en opnieuw een aanbesteding doen. Daar wordt NS niet beter van. En de staat is eigenaar van NS.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #951 Gepost op: 06 April 2013, 11:42:09 »
NS (Hispeed ) zal niet de V250's terug sturen, want ze zullen nauelijks geld terug krijgen van AB.
 En als ze dan bovendien een boete betalen moeten  omdat ze geen treinen op de HSL (kunnen ) laten rijden hebben ze nog meer financiele  tegenvallers.
 Anderen hier op dit forum hebben dit al becijferd.
 Ze zijn veroordeeld tot AB, hoe graag ze er ook  van af zouden willen (Denk ik )
Vr Gr,
       Peter

 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #952 Gepost op: 06 April 2013, 11:46:16 »
Bovendien is er wanneer de V250's worden teruggestuurd ook geen uitzicht meer dat ze de concessie kunnen uitvoeren. Dan zal de staat min of meer gedwongen zijn om opnieuw aan te besteden. Ik vraag mij of NS in dat scenario nog in aanmerking komt voor de nieuwe concessie. Kortom ramp op ramp. Doormodderen met de V250 is de enige optie en dat weet Ansaldo Breda ook wel.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2013, 11:48:11 door MR »

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #953 Gepost op: 06 April 2013, 11:54:42 »
Het hele drama toont eens te meer aan dat degenen die ons besturen niet altijd de juiste blik op de weg hebben.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11641
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #954 Gepost op: 06 April 2013, 11:58:03 »
Pardon?

Dit hele drama toont aan dat je nooit voor een duppie op de eerste rang moet willen zitten. (Lees: dat je niet veel te veel voor een concessie moet betalen waardoor de treinstellen noodgedwongen op een goedkoopje moeten. Met alle gevolgen van dien).

Dit heeft echt niks te maken met de mensen die ons besturen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #955 Gepost op: 06 April 2013, 11:58:46 »
Lees ook dit onder het kopje Fyra V250-nieuws.
In het kort komt het erop neer dat de treinen onderzocht worden. Dat doe je niet als je treinen terug gaat sturen naar de fabriek.
Jeroen

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #956 Gepost op: 06 April 2013, 12:03:46 »
Maar NS bestuurders besturen wel een staatsbedrijf.
De rijksbestuurders hebben duidelijk niet voldoende beseft hoe kwetsbaar het bod van NS was.
Zowel de rijksbestuurders als de NS bestuurders hebben de haalbaarheid van het hele project toch behoorlijk onderschat lijkt me.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #957 Gepost op: 06 April 2013, 12:04:54 »
Pardon?

Dit hele drama toont aan dat je nooit voor een duppie op de eerste rang moet willen zitten. (Lees: dat je niet veel te veel voor een concessie moet betalen waardoor de treinstellen noodgedwongen op een goedkoopje moeten. Met alle gevolgen van dien).

Dit heeft echt niks te maken met de mensen die ons besturen.

Wat is eigenlijk de echte doelstelling van de hele aanbesteding geweest? Ik weet niet of ik dit al eerder gepost heb hier, maar voor het geval het een repost is, het is toch interessant, dat betoog van Peter Lageirse, directeur van Veolia:Klik

Hij is natuurlijk van de concurrentie, maar zijn visie heeft een paar interessante onderdelen. Het bod van NS was eigenlijk onmogelijk. De overheid had daarom het bod als ongeldig kunnen bestempelen. Het is niet gebeurd. Waarom niet? Waarom deed NS dat bod? Ik krijg dan wat donkerbruine vermoedens.

Conclusie: onze bestuurders kunnen niet echt vrijgepleit worden. Het is echter de vraag of er een verborgen agenda is geweest en zo ja, van wie en wat stond erop?
« Laatst bewerkt op: 06 April 2013, 12:08:17 door MR »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11641
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #958 Gepost op: 06 April 2013, 12:09:55 »
Er is geen sprake van beseffen hoe kwetsbaar of hoe (on)haalbaar iets was. Waar sprake van is, is dat Verkeer&Waterstaat een veel te hoge prijs voor de HSL concessie in gedachten had en dat HSA daar stom genoeg aan heeft voldaan. En nu is het dus een kwestie van 'wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten'. Waarbij de blaren in dit geval ook niet functionerende Fyra-treinstellen zijn.

En zullen we er maar van uit gaan dat er geen verborgen agenda's zijn? Ik begin ernstig moe te worden van alle complottheorietjes op het wereldwijdeweb...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #959 Gepost op: 06 April 2013, 12:15:48 »
Mwah, als ik aannemer zou zijn en ik zou bieden op een aanbesteding van de gemeente. Helaas ik krijg de bouw niet, maar wel het bedrijf van de wethouder met een onmogelijk lage prijs. Dan zou ik mijn conclusies trekken over de aanbesteding. En zulke dingen gebeuren. In het klein en in het groot. En hier is het niet eens het bouwbedrijf van de wethouder maar het nationale spoorbedrijf, dat onderhands de aanbesteding van het intercitynet krijgt.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2013, 12:17:40 door MR »