Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 18:05:54
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 592125 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #930 Gepost op: 05 april 2013, 10:45:17 »
vanaf april 2014 op zn vroegst weer in dienst??
Ik meen me iets van spierballentaal te herinneren,dat als het spul niet binnen 3 maanden probleemloos op te baan te krijgen was,de hele handel zonder pardon retour pastaland ging.
Nu praat je dus over 3 maanden en een jaar.
Als ze een een betrouwbare HSL verbinding willen voeren dan moeten ze als de bliksem een mailtje naar meneer Alsthom sturen of ze alsjeblieft ZSM een paar TGV/Thalys stellen in elkaar willen knutselen,naar mijn idee het het betrouwbaarste (en ook fraaiste) hogesnelheidsmaterieel van het moment (en de afgelopen jaren)
Is er overigens al eens gekeken naar Japan als leverancier van spoorwegmaterieel?? Die hebben zover ik kon vinden ook veel ervaring en t spul is erg betrouwbaar blijkbaar. (over het algemeen is dat zo met het meeste uit Japan,zowel met electrische apparatuur als met auto's,enkele uitzonderingen daar gelaten)
Groetjes Patrick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #931 Gepost op: 05 april 2013, 10:49:11 »
Als ze een een betrouwbare HSL verbinding willen voeren dan moeten ze als de bliksem een mailtje naar meneer Alsthom sturen of ze alsjeblieft ZSM een paar TGV/Thalys stellen in elkaar willen knutselen,

Dat hebben ze al gedaan. En het antwoord van meneer Alsthom was dat ze geen tijd, zin en gelegenheid hadden. Laat staan dat ze dat voor de prijs wilden doen die men in gedachten had.

En waarom zou het nu opeens anders zijn? Er is al een bak geld uitgegeven aan die Fyra-stellen, hoe logisch is het dan die zooi aan de kant te zetten en nog veel meer geld uit te geven aan treinstellen die nog eens een hele berg geld gaan kosten?

Eelco

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #932 Gepost op: 05 april 2013, 10:52:23 »
Hebben ze bij NS Hispeed in ieder geval nog de tijd om te oefenen.

mvg,
Gert

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4501
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #933 Gepost op: 05 april 2013, 13:48:33 »
@ Eelco

Dat hebben ze gedaan toen de V250 nog gemaakt moest worden. Ze zullen nu weer opnieuw een aanbesteding moeten gaan doen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #934 Gepost op: 05 april 2013, 13:59:07 »
Ik denk niet dat ze nieuwe treinstellen gaan bestellen, bij welke fabrikant dan ook.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #935 Gepost op: 05 april 2013, 14:01:03 »
Nee net op het niews dat NS drastisch gaat bezuinigen! (zal wel niet bij het management zijn)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #936 Gepost op: 05 april 2013, 14:11:38 »
Is er overigens al eens gekeken naar Japan als leverancier van spoorwegmaterieel

De Shinkansen zouden ze zo over kunnen nemen. Die rijdt op normaalspoor, dit in tegenstelling tot de rest van Japan.
Maar de maatvoering is wel een beetje op zijn Japans (bv. lage smalle deuren). Dat is wel aan te passen.

Betrouwbaar zijn ze in elk geval wel.
Al heb ik in '89 een keer met de Shinkansen stilgestaan in een sneeuwstorm, bij Kyoto (dat was de 300 serie, naar mijn idee de mooiste die ze ooit gebouwd hebben).
Het huidige standaard type is de 700 serie. Vind ik niet al te fraai, maar nog altijd stukken mooier dan de Fyra.

Hitachi of Kawasaki zal ze heus wel voor ons wilen bouwen.
Nu de NS nog overhalen...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #937 Gepost op: 05 april 2013, 15:02:32 »
Je zit volgens mij aan die aanbestedingsprocedure vast. Anders zou je inderdaad kunnen denken aan een afgeleide van de Javelin-stellen die in Groot-Brittannië op de HS1 worden ingezet. Weliswaar is de maximum snelheid van 225 km/u volgens mij lager dan de eisen ten aanzien van de V250, maar de Javelins zullen vast nog wel een beetje op te kietelen zijn.

De herhaaldelijke suggesties van TGV of ICE voor Fyra-diensten lijken mij inderdaad onzinnig, omdat het gaat om een ander treinconcept (langere afstanden, hogere snelheden). Helaas is de spoeling dun aan geschikte stellen voor het concept van de Fyra-dienst. Veel ander materieel haalt het niet op maximum snelheid (bijv. Alstom Coradia Duplex) of heeft onnodige techniek aan boord (bijv. ICE-T, Pendolino).

Waarschijnlijk modderen we nog even door met Fyra, totdat alle stellen voldoende zijn opgelapt en een redelijk fatsoenlijke dienstregeling kan worden gereden. Er klinkt in de media veel mooie spierballentaal, maar voorlopig is er behoorlijk wat geld uitgegeven aan de V250. De boel omgooien kost waarschijnlijk nog veel meer geld...

Groeten, Geoffrey


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #938 Gepost op: 05 april 2013, 15:33:38 »
De Shinkansen zouden ze zo over kunnen nemen. Die rijdt op normaalspoor, dit in tegenstelling tot de rest van Japan.
Maar de maatvoering is wel een beetje op zijn Japans (bv. lage smalle deuren). Dat is wel aan te passen.

Hoewel de spanning 25000 volt is is de frequentie van de wisselspanning anders, nl. 60 Hz. Dus je zult ze naast de deuren en ongetwijfeld de stoelen, ook moeten ombouwen naar 50 Hz.
Jeroen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #939 Gepost op: 05 april 2013, 15:41:36 »
Ik heb , (als ik het goed onthouden heb ) in het Engelse spoorwegmusum in York in een Shinkansen rijtuig gezeten .
 Ik dacht dat ze breder waren dan de Europese rijtuigen van ca 2,85 m breed. Daardoor zou het  dus ook al  niet kunnen. Zo zullen er wel meer eisen zijn waaraan het  (wss wel goede )Japanse  materieel niet aan voldoet.
 Als men echt de Fyrs niet meer zou willen ,wordt het of huren ergens of nieuwbouw wat jaaaren duurt. Ondertussen moet er toch wat gaan rijden.... ::)
 Ik zou het echt niet weten.... :(
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4501
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #940 Gepost op: 05 april 2013, 16:48:39 »
Dat alles heel lang gaat duren en veel geld kosten dat is ondertussen meer dan duidelijk. Er zal dus toch gekeken moeten worden naar oplossingen en die kosten dus geld.

NS zal hier toch wel mee bezig zijn neem ik aan. Die hebben de gang naar de rechter nog net niet ingezet. Mediaberichten dat het nog een jaar zou gaan duren voordat V250 weer in dienst kan, zullen niet volledig uit de lucht gegrepen zijn.


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #941 Gepost op: 05 april 2013, 17:19:36 »
 Een jaar? Welja..
 Als het spul ooit goed aan het rijden is gekregen mogen ze de naam ook  wel veranderen...
Krijgen ze een Grote Revisie  met een -tig aantal CW 's  (Constructie Wijzingen)  of zoiets ?
 Mss hebben de Kamerleden wat te horen gekregen ?
Vr Gr,
       Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4501
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #942 Gepost op: 05 april 2013, 17:42:57 »
Op het spoorforum is er iemand die een draadje Business Case "FYRA V250 claim" (alles wat je moet weten) bijhoudt. Ik vind het steeds interessant om te lezen, omdat het verhaal steeds ondebouwd is.

Citaat van spoorforum
NS heeft op 20 maart bekend gemaakt dat het Britse Bureau Mott MacDonald een second opinion naar de treinen gaat uitvoeren. Drie punten spelen rol: technische specificaties, bouwkwaliteit, bedrijfszekerheid. Het zijn drie "interne aspecten", gezien vanaf de trein

Twee opvallende aspecten. 1.Infrastructuur is geen benoemd thema. Terwijl uit de Business Case blijkt dat dit wel meegenomen moet worden. Als extern aspect juist nodig; om hard te maken waar de problemen zitten Immers duidelijk is dat een groot deel van de storingen is te herleiden op infra. Niemand die nu precies weet of het in de trein of de infra zit.
2. NS is uiterst slordig in het communiceren. Aanvankelijk gingen persberichten via NS Hispeed. Na de aansprakelijkheidsstelling via NS, gekoppeld aan de aanstelling van mevrouw Vroomhoven als projectleider. Inmiddels is zij uiteraard nog projectleider maar gaan de persberichten via NS hispeed.

Daarnaast nog een punt. De ingebreke stelling eindigt 24 april. Als de problemen dan nog bestaan, moet je de treinen retournernen Anders is het probleem letterlijk voor rekening en risico geworden van NS. Het staat in de business case. ER zijn inmiddels geluiden dat NS dit niet gaat doen en de termijn wil oprekken naar 2014. In juridische zin heeft er zoals het er nu naar uitziet geen stuiting plaats gevonden. Ongeveer precies het worst case scenario waarvoor de business case waarschuwt. De slordige communicatie is dus een uiting van slordig managen. De weg van aansprakelijkheid kiezen is betwistbaar - m.i is het te vroeg gebeurd!- maar als je er voor kiest moet je het ook "afmaken". Trein niet goed op 23 april? = retour. Die formule geldt. Wijk je daarvan af, dan neem je alle problemen tot je. Het is dus nog steeds mogeljk dat de kosten van deze casus oplopen tot ca 12 miljard euro in 2020.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #943 Gepost op: 05 april 2013, 18:21:19 »
Maar wie zet die managers dan neer? Met de overheid als eigenaar van NS en dus gedeeltelijk van NS HiSpeed lijkt het erop dat die overheid maar matig toezicht heeft gehouden. Pas wanneer de kranten vol staan met nieuws over de Fyra, ja, dan krijgen regering en parlement opeens haast.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #944 Gepost op: 05 april 2013, 23:22:49 »
De regering en ferme taal die ook echt wordt uitgesproken en wordt gehanteerd in directe acties is t zelfde als een blinde postduif proberen naar de overkant van de plas water te sturen naar z'n eigenaar ::)
Kortom men brult een hoop maar r komt weinig van terecht  :-X
Wat ik dan nog t ergste vind is dat men ondanks herhaaldelijke waarschuwingen,een concessie heeft gemaakt die verplicht leide tot deze "fabrikant"(t was de goedkoopste),en dat men dr dus niet meer onderuit kon dan m aan hun te gunnen.
En dat deze onderzoeken en "levering" van troep,de belasting betaler weer in de portemonnee zulle raken.
Alsof we nog niet genoeg bloeden  :-X
Kortom het gezegde van de ezel stoot zich niet 3x tegen dezelfde steen,gaat hier niet op.
(jammer voor ons)
*u bent de zwakste schakel,tot ziens*
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0