Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:07:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 669190 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #705 Gepost op: 05 February 2013, 14:34:33 »
Gert:  (y), dit heeft inderdaad wel wat, is zondermeer beter dan die Ansaldo-meuk (en als het NSB-treinstellen zijn  8) ) is het ongetwijfeld winter- en sneeuwproof...
Het doet mij een beetje denken aan een Mat '54 na een facelift door iemand die nog maar eens goed moet oefenen: het snoetje is op zich bést leuk, maar de trein kijkt een beetje beteuterd/verbaasd uit de oogjes...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #706 Gepost op: 05 February 2013, 21:56:26 »
Oke, ik snap je punt. De gummi-neuzen zijn al een relatief oud ontwerp.
Niet alleen in Denemarken, maar ook in Zweden, Israël en Spanje rijden hiervan afgeleide treinen rond.

Over smaak valt niet te twisten, maar als men een alternatief zoekt dat in ieder geval een zeer duidelijke eigen stijl heeft én bestand is tegen sneeuw, dan moet men maar eens in Noorwegen gaan praten: http://i226.photobucket.com/albums/dd29/treinbruno/noorwegen/DSCF7165.jpg

mvg,
Gert (die dat dus een zeer fraai treinstel vindt)


Ben zowat 11 jaar terug es meegereden in de stuurpost tussen Puttgarden & Hamburg, in winterse omstandigheden. Prachtig! De Gummy fronten zijn reeds dichtgemaakt (wegens te veel waterindringing),
terwijl in België deze nog vollop gebruikt wordt bij de MS'96 (DMT's).

Een snelle, degelijke oplossing voor de Fyra is er nu eenmaal niet.
In een Vlaamse krant vandaag: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130204_00457284De steden Antwerpen & Den Haag flyrten blijkbaar met elkaar...

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #707 Gepost op: 05 February 2013, 22:12:28 »
http://i226.photobucket.com/albums/dd29/treinbruno/noorwegen/DSCF7165.jpg

Vind 't meer iets van de DE-4/RAm weghebben. Hadden we nou die motorwagen maar.....
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #708 Gepost op: 10 February 2013, 20:32:14 »
mvg Jan

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #709 Gepost op: 10 February 2013, 20:38:23 »
mvg Jan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7179
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #710 Gepost op: 10 February 2013, 20:40:42 »
Was Breda nou hetzelfde bedrijf dat in de jaren '20 de superbetrouwbare BLS loks e 6/8 leverde?
Die waren toch prima, er rijdt er nog steeds eentje.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #711 Gepost op: 10 February 2013, 20:41:15 »
mvg Jan

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5430
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #712 Gepost op: 12 February 2013, 10:11:19 »
Het wordt steeds leuker: topman Fyra bouwer gearresteerd op verdenking van aannemen steekpenningen... goed bezig..
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3392490/2013/02/12/Eigenaar-bouwer-Fyratrein-aangehouden.dhtml

Dit verhaal gaat naar mijn mening nog dramatischer eindigen dan de historische flater van de Beelen (NS2600) die na 5 jaar pogen er een dienst mee in te leggen al werden verschroot... Zal er trouwens niet rouwig om zijn om die lelijke hokken afgevoerd te zien worden, ik heb het nooit wat gevonden. Maar da's persoonlijk.
RETROBAHN A.G.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #713 Gepost op: 12 February 2013, 10:18:21 »
Hij wordt verdacht van het laten betalen van steekpenningen (waarschijnlijk aan Indiase regeringsvertegenwoordigers). Niet van het aannemen van steekpenningen. ;)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #714 Gepost op: 12 February 2013, 10:23:21 »
dan kunnen de indiase legerpiloten hun biezen wel pakken,als die helipoepers net zo betrouwbaar zin als de kruimeldief staan ze meer in de hangar dan dat ze in de lucht hangen ;D
maar om ontopic te blijven,er komt wel steeds meer narigheid boven water over de firma,ik ben benieuwd hoe dit gaat eindigen.
Groetjes Patrick

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #715 Gepost op: 12 February 2013, 10:26:33 »
Dat verzet van het ministerie van Infrastructuur en Milieu tegen het openbaar maken van dat rapporrt over de Fyra is interessant. Het zou bedrijfsgevoelige informatie bevatten. Ik vermoed dat er in staat dat de concessie helemaal niet Fyra of hoe de concessiehouder ook mag heten gegund had mogen worden. Als dat zo is dan kunnen processen en claims het vervolg zijn en is het drama compleet.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5430
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #716 Gepost op: 12 February 2013, 10:33:25 »
Hij wordt verdacht van het laten betalen van steekpenningen (waarschijnlijk aan Indiase regeringsvertegenwoordigers). Niet van het aannemen van steekpenningen. ;)
Andersom ja, je hebt gelijk ;D

Maar tussen de regels lees je dus een bedrijf waar erg veel onregelmatigheden in de bedrijfsvoering te vinden zijn, om het netjes te zeggen. Leg daarbij de discutabele aanbesteding en er komt toch geen rooskleurig plaatje tevoorschijn.
En ik denk dat de NS daarbij ook niet buiten schot zal blijven. Net als in de jaren '50 met de Beelen is het halsstarrig vasthouden aan een feitelijk onhaalbaar concept (in techniek, bouwperiode of in prijs) mede oorzaak van de problemen nu. En bovendien oorzaak van het uitsluiten van een aantal veel capabeler partners zoals Alstom of Siemens..
RETROBAHN A.G.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #717 Gepost op: 12 February 2013, 11:31:12 »
Alsof die treinen zo perfect zijn: NMBS ontevreden over Desiro treinen van Siemens
« Laatst bewerkt op: 12 February 2013, 11:50:45 door MR. Reden: Link verbeterd »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5430
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #718 Gepost op: 12 February 2013, 11:46:55 »
Je linkje is niet compleet. Maar er is 'bij de buren' ook wel wat te mopperen hoor, wielbanden defect bij de IC-E, storingen bij de Thalys, constructiemalheur bij de kanaaltrein etc.. er is overal wat. Maar het Fyra verhaal heeft wel zoveel onduidelijkheden, daar is niet allleen het materieel maar ook het bedrijf zelf steeds opnieuw reden voor ophef.
RETROBAHN A.G.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #719 Gepost op: 12 February 2013, 11:52:53 »
De directeur van Veolia beweert dat de staat op zijn vingers had kunnen natellen dat het bod van NS nooit uitkon. Natuurlijk, hij is van de concurrentie, maar mijn indruk is dat het hout snijdt, veel hout en diep.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2013, 12:27:51 door MR »