Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:07:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 669217 keer)

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #510 Gepost op: 26 January 2013, 01:15:58 »
Wat ik op een belgisch forum lees is dat dat de MS86 tussen Antwerpen en Roosendaal gaat rijden vanaf morgen, maar dat is ook nog speculatie neem ik aan.

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #511 Gepost op: 26 January 2013, 01:17:01 »
Duidelijk. Wrsch wel testritten want duidelijk toch mogelijk vervangend mat, maar mag nog niet openbaar. Of die journalisten moeten hun jour ns uitzitten voor ze met n bericht komen.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2013, 01:18:58 door obb70 »

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1666
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #512 Gepost op: 26 January 2013, 02:06:39 »
Uit zeer betrouwbare bron vernomen, dat met spoed enkele VIRM 6-delige treinstellen geschikt gemaakt gaan worden voor 25 kV wisselspanning en het beveiligingssysteem (GSM/ERTMS) voor de HSL.
Het streven is dat de dienst per 01-04-2013 in gaat.
Er worden in eerste instantie acht treinstellen omgebouwd.
Wie precies de treinstellen om gaat bouwen en voor de kosten opdraait is niet bekend gemaakt.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #513 Gepost op: 26 January 2013, 03:34:43 »
grappig dat je dit als 1 april grap probeerd, maar dat er wel een kern van waarheid in zit........
« Laatst bewerkt op: 26 January 2013, 10:11:36 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2173
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #514 Gepost op: 26 January 2013, 10:22:14 »
Uitgebreid artikel vandaag in de Volkskrant. Het ministerie van V&W heeft in 1999 kennelijk al achter de rug van NS om gesprekken met SNCF en NMBS gevoerd over de aanbesteding. NS zou hierdoor eigenlijk in een onmogelijke positie zijn gemanouvreerd. Of zoals betrokkenen van toen het zeggen, NS heeft een mes in de rug gekregen van het ministerie. Met andere woorden, het mislukken zou er vanaf het begin al in gezeten hebben voor NS. Nederland schijnt ook het enige land te zijn waar openbaar is aanbesteed, verder overal onderhands gegund. Nu eens zien of daar in Den Haag nog gekrakeel over gaat ontstaan.

Gerard

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #515 Gepost op: 26 January 2013, 11:51:43 »
Meende ergens gelezen/gehoord te hebben dat VIRM eind dit jaar sowieso een (grote) revisie ondergaat? Misschien dat ze er een paar naar voren halen? Dat is vreselijk materieel qua reiscomfort maar het rijdt in ieder geval...
Duits en Nederlands tp III-IV-V DCC

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #516 Gepost op: 26 January 2013, 11:53:58 »
Nederland schijnt ook het enige land te zijn waar openbaar is aanbesteed, verder overal onderhands gegund. Nu eens zien of daar in Den Haag nog gekrakeel over gaat ontstaan.

Met andere woorden, we hebben weer eens voor het braafste jongetje in de klas willen gaan en zijn in dat proces door onze buren in de zak gesch.....!

Het zal weer eens niet zo zijn. Ik ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen op het Binnenhof.

Richard

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #517 Gepost op: 26 January 2013, 12:02:03 »
In NRC staat ook weer een heel verhaal. Analyse bevestigd mijn bange vermoeden dat het vooral om de goedkoopte gaat. Dus Bert zal de fyra's houden als ie nog een cent terugkrijgt ipv de rotzooi terug te sturen.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
met de groeten van Maarten

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #519 Gepost op: 26 January 2013, 13:09:26 »
Uit zeer betrouwbare bron vernomen, dat met spoed enkele VIRM 6-delige treinstellen geschikt gemaakt gaan worden voor 25 kV wisselspanning en het beveiligingssysteem (GSM/ERTMS) voor de HSL.
Het streven is dat de dienst per 01-04-2013 in gaat.
Er worden in eerste instantie acht treinstellen omgebouwd.
Wie precies de treinstellen om gaat bouwen en voor de kosten opdraait is niet bekend gemaakt.

Erich

Je bent er vroeg bij. ;D
De bouw van Berkendam is begonnen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #520 Gepost op: 26 January 2013, 13:50:03 »
Met andere woorden, we hebben weer eens voor het braafste jongetje in de klas willen gaan en zijn in dat proces door onze buren in de zak gesch.....!

Niet zozeer het braafste jongetje van de klas willen zijn, maar het Britse voorbeeld dichter willen volgen dan dat door Brussel vereist werd. Nederland is daar al een tijdje mee bezig.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11751
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #521 Gepost op: 26 January 2013, 14:07:56 »

Inderdaad, al sinds de oprichting van de EGKS. Misschien zelfs al vanaf de oprichting van de BeNeLux.
En ik zie dat in zekere zin wel als positief. Namelijk dat in elk geval de Nederlandse regeringen wel het lef hebben in te zien dat de wereld groter is dan Nederland alleen en dat één Europa het belang van de eigen landsgrenzen overschrijdt.

Maar goed, ik zal dit verder niet in een pro of contra Europa discussie laten verzanden. Al is daar tussen alle regels door wel een heleboel meningsvorming over terug te vinden in dit topic...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 26 January 2013, 20:24:46 door Bert van Gelder »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #522 Gepost op: 26 January 2013, 14:34:55 »
Ik ben niet anti Europa, ik ben zelfs van mening dat we elkaar gewoon nodig hebben ( geldt voor mij eigenlijk voor de hele wereld, en die is immers van ons allemaal 8)), echter de de aanbestedingen die nu in het OV dienen mijn inziens eerder het belang van een paar dikke portomonnee's dan de reiziger :-\. Maar die discussie hoort hier niet plaats, maar is mogelijk wel de oorzaak dat dit debacle heeft plaatsgevonden.

Persoonlijk vindt ik het wel jammer dat dit zo loopt, ook ten aanzien van de treinstellen. Oké, het zijn/waren misschien niet de mooiste stellen, maar de rijeigenschappen zijn/waren wel goed. Persoonlijk zou ik die stellen naar een gerenommeerde bouwer sturen, en daar goed laten verbouwen (zowel technisch als het interieur, dat mag ook wel verbeterd worden).

'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #523 Gepost op: 26 January 2013, 16:12:23 »
Gaan lopen rommelen in andermans bouwsels is vaak vele male duurder dan een nieuw treinstel ontwikkelen en bouwen. Je moet nu het stel uit elkaar trekken (kost veel tijd omdat je het niet met de sloophamer doet), proberen italiaanse elektronica te begrijpen (en dat is een opgave op zich), dan kijken wat je wil, ermee wil doen en hoe je dat kan inpassen in het bestaande ontwerp. Eventueel kijken welke aanpassingen er nodig zijn en welke invloed dat heeft op de constructie. Maw: daar valt geen eer aan te behalen en zal niemand echt graag doen... Voor de prijs die de overige stellen + reeds aangenomen stellen + verbouwing kun je ook een hele vloot nieuwe halen.
Duits en Nederlands tp III-IV-V DCC

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #524 Gepost op: 26 January 2013, 16:20:58 »
Dan kunnen we nog wat leren van Dominee Gremdaat. Kijk hier maar eens: Welke gek bedacht Fyra.bron: youtube

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.