Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 23:43:57
Al mijn goede ideeën... door Dirk
Vandaag om 23:28:28
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
Vandaag om 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
Vandaag om 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 591810 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2012, 11:57:39 »
Wie een beetje verstand van vervoersstromen heeft en mogelijkheden van de trein zou pleiten voor een verbinding denhaag-parijs en een thalys bestellen (of gewoon een paar slagen ipv naar amsterdam naar gvc...
En wat te denken van de (on)mogelijkheden op het nog al drukke baanvak Rtd-Gvc, met name het tweesporige gedeelte en de gelijkvloerse kruising te Gv met de tegenrichting Gv-Ledn...
Groetjes,
Emiel

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2012, 11:59:04 »
Tja, Fyra is een gevalletje 'stronteigenwijs'. Als ze nou gewóón Thalys/ICE spul hadden georganiseerd ipv dit Italiaanse fiasco reden die treinen tenminste al.

Als de Fyra iets is, dan is het een gevalletje 'aanbestedingsregels'. Ansaldo tekende als goedkoopste in en kreeg daarmee de klus. Als de bouwers van ICE/Thalys goedkoper waren geweest, dan hadden zij  de klus gekregen.

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:01:00 »
Jaja, maar dat is typisch Europees aanbesteden: degene die zegt dat ie het goedkoopst is met een creatieve berekening die niet klopt krijgt de opdracht. Vervolgens 'zit het toevallig allemaal even tegen' waardoor het uiteindelijk véél duurder is. Kostenbesparend is het niet, enige dat het in de hand werkt is creatief boekhouden, vriendjespolitiek en corruptie. :)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:02:35 »
En wat te denken van de (on)mogelijkheden op het nog al drukke baanvak Rtd-Gvc, met name het tweesporige gedeelte en de gelijkvloerse kruising te Gv met de tegenrichting Gv-Ledn...
Groetjes,
Emiel
Dat is het probleem van in starre dienstregelingen geloven: er is geen flexibiliteit om er af en toe eens een treintje in een andere richting te gooien of bij gelegenheid over te slaan...

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:03:46 »
Jaja, maar dat is typisch Europees aanbesteden: degene die zegt dat ie het goedkoopst is met een creatieve berekening die niet klopt krijgt de opdracht. Vervolgens 'zit het toevallig allemaal even tegen' waardoor het uiteindelijk véél duurder is. Kostenbesparend is het niet, enige dat het in de hand werkt is creatief boekhouden, vriendjespolitiek en corruptie. :)

Desalniettemin, 'gewoon' even een ICE/Thalys regelen was niet echt een optie, dus.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #20 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:15:04 »
Bovendien waren die overkill voor het beoogde gebruik en alleen daarom al nodeloos duur geweest. Er waren helemaal niet zoveel opties voor dit specifieke doel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #21 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:18:45 »
Nodeloos duur volgens de originele offertes of nodeloos duur met alle leveringsperikelen etc inbegrepen ;)

De Fyra is er med gekomen omdat NS Internationaal een 'eigen' design wilde en Siemens en Alstom alleen 'toonbank' wilde leveren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:20:25 »
En dat eigen design is prima gelukt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #23 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:23:21 »
Zo is dat.
Voor het prijsverschil tussen deze v250 stellen en een Thalys, kun je heel wat perikelen financieren. HI-Speed had ook niet geweten wat te doen met de stellen als ze op tijd waren geleverd.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #24 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:33:44 »
Die hadden ze misschien aan nsr kunnen verhuren...
Wat zijn die prijzen dan, waar is die info te vinden??

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #25 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:43:20 »
Jaja, maar dat is typisch Europees aanbesteden: degene die zegt dat ie het goedkoopst is met een creatieve berekening die niet klopt krijgt de opdracht.
Ja dit soort uitspraken doet het altijd goed op verjaardagen...
Aanbesteden is ook een vak, en daarbij heeft de opdrachtgever een cruciale rol. Een slecht, onduidelijk of rammelend bestek levert dito inschrijvingen op. Als opdrachtgever is het je verantwoordelijkheid om door 'creatieve berekeningen die niet kloppen' heen te prikken.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2012, 12:46:38 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #26 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:44:06 »
Wacht maar tot het gaat regenen en vriezen, die spaghetti dingen kunnen daar waarschijnlijk ook niet tegen. Het was inderdaad een goed idee om een zootje Italianen een trein voor Noord Europa te laten bouwen. :P

Inderdaad: on realistische offerte met hoge extra kosten in het verschiet.

Wie is de dupe? De reiziger dus. De IC verbinding Amsterdam Brussel is ook al naatje, dat wordt met die nieuwe Fyra niet veel beter en dan moeten we ook nog stoppen in Breda! Wie wil er nou in Breda zijn?

Enfin, ik ga weer lekker met de auto. Zo nu en dan file maar dan wel lekker met mijn eigen radio aan, geen irritante bellers om me heen en zeker geen last van volledig gebrek aan informatie van de vervoerder. Beter idee, asfalteer die spoorlijnen maar, dan kunnen we er lekker met de auto op.


Richard

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #27 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:50:02 »
Beter idee, asfalteer die spoorlijnen maar, dan kunnen we er lekker met de auto op.
Met dat soort ideeën hoor je op een spoorwegforum natuurlijk een life-time ban te krijgen.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #28 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:57:08 »
ik vind de vormgeving van de kop aansprekend.
Ik zie wel een link met de titel.. soap vs. een treinstel met als designvoorbeeld een wc-eend.. ;D
RETROBAHN A.G.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #29 Gepost op: 10 oktober 2012, 13:03:20 »
Dat is het probleem van in starre dienstregelingen geloven: er is geen flexibiliteit om er af en toe eens een treintje in een andere richting te gooien of bij gelegenheid over te slaan...
Mag je mij eens gaan uitleggen hoe je een dienstregeling flexibel kan maken als je over twee sporen 4 stoptreinen en 3 IC's per richting moet afhandelen.
Groetjes,
Emiel