Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 00:43:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Remco vM
Vandaag om 00:10:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
29 October 2025, 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
29 October 2025, 16:50:22
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 663467 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3720 Gepost op: 12 October 2018, 10:52:34 »
Als de fyra straks met 250 km/h door het Italiaanse landschap raast vraag ik me af wat heeft de NS verkeerd gedaan?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3721 Gepost op: 12 October 2018, 10:56:07 »
Niets, dat deden ze hier in het Nederlandse landschap ook.

Ik vind het grijze vlak aan de voorzijde niet mooi, de rode lijn had daar beter vloeiend door kunnen lopen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3722 Gepost op: 12 October 2018, 11:06:41 »
Met zo'n gigantisch gat als windhapper? Lekker aerodynamisch :P

Groeten Edwin.
Een pickup truck is ook zuiniger met zijn achterklep dicht dan open.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3723 Gepost op: 12 October 2018, 13:24:12 »
Van een ezel kan je dan wel geen racepaard maken. Maar:

Ansoldo Breda is overgenomen door de Hitachi transport Group.
En die mocht voor Abellion Schotland (NS) de elektrische treinstellen leveren voor regionale diensten op de as Edingburgh - Glasgow.
(welliswaar niet in Italië gebouwd)

Voor de Britten mocht Hitachi, na de positieve ervaringen met de class 395 Javalin HST's (3è rail + 25kv 140Mph), die reeds 9 jaar van Dover/Margate die tussen de Eurostars door naar Londen snellen, de nieuwe HST's gaan ontwerpen in het 800/801 IEP programma. Daarvan werden de eerste 12 stellen vanuit Azië overgekomen.
En de "Ansoldo Breda plant" in Italië, mag in sneltreinvaart een groot deel van de produktie overnemen (369 GWR + 497 LNER).

Maandag reisde ik in 3 etappes mee aan boord van deze HST's op de as London - Swindon - Cardiff - Swansea
(Great Western Railways), die in sneltreinvaart de meer dan 40 jaar oude 125mph Paxman/Valentina HST's vervangen.
Een groot deel van de vloot is bi-mode en kan op 25kv en op diesel rijden.
 
Ze zijn behoorlijk comfortabel om mee te reizen en eigentijds.
Doch hebben ze, net als de nieuwe Siemens ICE's/Eurostars de ziekte dat de zitplaatsen dun en hard aanvoelen (gewicht en plaatsbesparing wellicht)

Ik zou zeggen: Al kan je van een ezel geen racepaard maken, geef Hitachi een kans...
Ergens kan het wel goed komen met de gewezen Fyra stellen.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3724 Gepost op: 12 October 2018, 16:10:06 »
Als de fyra straks met 250 km/h door het Italiaanse landschap raast vraag ik me af wat heeft de NS verkeerd gedaan?

Groet,

Gerard van der Sel.
Weinig, het waren de Italianen zelf die hier de stellen op de baan moest zien te krijgen en NS was alleen niet erg onder de indruk van hoe en van het eind resultaat van de Italianen...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3725 Gepost op: 22 October 2018, 22:22:06 »
Nou, weinig?!  ::) Ze hadden vanaf het begin meer betrokkenheid moeten tonen bij het tot stand komen van de V250. En tijdens de productie van de V250 op de werkvloer moeten zijn, gewapend met het bestek en tekeningen.

Zo gaan ze wel te werk met de SNG (Sprinter Nieuwe Generatie)  (y)


Waarschijnlijk lering getrokken uit het V205 debacle ;)
Groeten Joop, machinist Lls

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3726 Gepost op: 23 October 2018, 09:11:16 »
Nooit de DE6400, de IRM, de buffel en wat andere treinen meegemaakt? Ik was totaal niet verwonderd over wat er bij de Fyra gebeurde.Op zijn hoogst verbaasd dat ze terug gingen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3727 Gepost op: 23 October 2018, 11:06:29 »
Verloren die ook zomaar onderdelen tijdens het rijden?  ???
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2034
  • Allegra" treinstel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3728 Gepost op: 23 October 2018, 11:44:09 »
Ik weet dat er bij de serie 6400 in het begin wel eens onderdelen los trilde maar niet dat de loc onderdelen verloor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3729 Gepost op: 23 October 2018, 13:11:23 »
Soms hele stellen.  ;D
De Desiro’s die aan België werden geleverd hadden al snel de bijnaam rampentrein. Toch was het voor de NMBS geen reden de stellen taboe te verklaren, zoals ze bij Fyra wel deden. Daar zat een hoop politiek achter.

https://www.vrt.be/vrtnws/de/2015/08/24/desiro-zug_verliertwaggonsinvollerfahrt-1-2422507/

Met de ICE Valero heeft Siemens ook jaren lopen klungelen. Maar DB laat de Duitse industrie natuurlijk niet vallen.
« Laatst bewerkt op: 23 October 2018, 13:13:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3730 Gepost op: 23 October 2018, 22:06:14 »
Ik heb inderdaad uit pakweg 1991 nog ergens een niet zo hoopvol artikeltje over de 6400... als ik 'm ooit tegenkom deel ik 'm!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3731 Gepost op: 24 October 2018, 21:15:56 »
Nou, weinig?!  ::) Ze hadden vanaf het begin meer betrokkenheid moeten tonen bij het tot stand komen van de V250. En tijdens de productie van de V250 op de werkvloer moeten zijn, gewapend met het bestek en tekeningen.

Zo gaan ze wel te werk met de SNG (Sprinter Nieuwe Generatie)  (y)


Waarschijnlijk lering getrokken uit het V205 debacle ;)
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens hoor :)

Maar het blijft toch in de basis de fabrikant die hier de zooi verpest heeft ipv de koper.

Dat ze in Italie nu rondrijden komt kennelijk omdat die niet dezelfde verwachtingen hebben van materieel als wij in Nederland.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5833
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3732 Gepost op: 15 April 2019, 21:35:16 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3733 Gepost op: 15 April 2019, 22:23:20 »
spoorpro.nl is alleen maar te bekijken als je op "akkoord" voor de cookies klikt. Volgens mij was er onlangs nog een uitspraak dat dat zo niet toegestaan is...  ::)

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3734 Gepost op: 16 April 2019, 02:37:10 »
NOS meld het ook.

https://nos.nl/artikel/2280569-fyra-meevaller-ns-krijgt-nog-eens-21-miljoen-euro-van-italianen.html

Om ze als schroot te bestempelen vind ik wat ver gaan. Als de Italianen ze aan de praat krijgen zijn het prima functionele treinen, alleen hebben ze nooit voldaan aan de verwachtingen/eisen die de (Nederlandse) opdrachtgever eraan stelde.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2019, 02:38:49 door Niekleair »
Oeps!