Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Minder wissels door kar
Vandaag om 13:43:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:42:45
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Da's Daz 2 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:58:08
TEE / Rheingold door Martijn193
Vandaag om 11:55:29
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 07:00:32
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 649007 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3525 Gepost op: 31 October 2015, 02:37:17 »
Jo,

Hiermee gaan we te veel op de politieke toer.
Deze (onderbuik-) reacties (meningen) horen hier niet thuis.

Gr, Bert
Team moderatoren
« Laatst bewerkt op: 31 October 2015, 02:40:02 door Bert van Gelder. Reden: Aanvulling »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3526 Gepost op: 01 November 2015, 02:33:51 »
Eigenlijk zouden een aantal van de directe verbindingen met TGV's op Brussel doorgetrokken moeten worden naar Nederland. Vanuit Brussel is Lyon 7x per dag bereikbaar. Dit deels met Thalysdiensten doen, moet alleen een deel van het materieelpark omgezet worden. Wat in Brussel komt, kan technisch gezien ook gewoon in Nederland komen. TGV Reseau's zijn er voldoende (90 stammen), waarvan er naast de 9 stammen Thalys PBA nog 31 in TGV kleuren rondscheuren die wel in België en Nederland (technisch gezien) kunnen komen.

Anderzijds ben ik ook wel voorstander van een volledig open HSL concessie. Ook open voor EasyTrain, VirginRail en weet ik veel wat. Maarja, het Nederlandse traject alleen is, vrees ik, niet aantrekkelijk genoeg. Die bedrijven willen dan door naar Londen of Parijs en de SNCF is niet zo dol op vreemden op het spoor.
Nou Ze gaan op de oude tour verder,want poppetje is gewisseld, en klaar.
Zolang de zelfde toneelspelers in Den Haag blijven spelen,zal er niks veranderen,
Die zitten er slechts voor de buhne. De topambtenaren direct eronder, die mogelijk wél aanwezig waren ten tijde van de aanbestedingen, die blijven doodleuk zitten.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3527 Gepost op: 01 November 2015, 03:10:25 »
Lees mijn bericht boven dat van jou ook even.

Die discussie gaan we hier niet voeren!

Gr, Bert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3528 Gepost op: 01 November 2015, 09:19:13 »
Topambtenaren zijn ook mensen.
Bij gebleken ongeschiktheid kunnen ze gewoon ontslagen worden door de betreffende minister.

De grote vraag blijft: hoe voorkomen we in de toekomst een debacle zoals de fyra.
Daarop heeft de commissie dan weer geen duidelijk antwoord.
En misschien kan dat ook niet, omdat de zaak zo enorm complex is.
En omdat werkelijk alle betrokkenen steken lieten vallen.

Het is net als Air Crash Investigation: een aaneenschakeling van fouten leidt tot een ramp.
Als slechts één of enkele besluiten anders waren genomen, was de situatie anders geweest.

Ondertussen blijkt het moeilijk, over de fyra van gedachten te wisselen zonder dat de emoties hoog oplopen ;)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3529 Gepost op: 01 November 2015, 10:59:22 »
Ondertussen blijft men maar doormodderen met cargolocs en antieke rijtuigen en een bedrijf wat zich alles kan veroorloven omdat de politiek ze steunt

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3530 Gepost op: 01 November 2015, 11:03:44 »
Ondertussen blijkt het moeilijk, over de fyra van gedachten te wisselen zonder dat de emoties hoog oplopen ;)

Mjah, maar er is een verschil tussen het probleem en de verantwoordelijken benoemen en "alle politici zijn zakkenvullers die niet naar de gewone man luisteren". Dat is meer waar Bert op doelt.

Overigens ben ik er een paar jaar geleden achtergekomen dat topambtenaren dat topambtenaren nogal vaak een politieke kleur hebben, wat het hele verhaal weer wat ingewikkelder maakt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3531 Gepost op: 06 November 2015, 11:00:23 »
Hoe is het nu met de V250 treinstellen? Er gingen van geruchten dat trenitalia die dingen gekocht zou willen hebben, of staan ze ergens weg te rotten of zijn ze stiekem toch verkocht?

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3532 Gepost op: 09 November 2015, 16:17:03 »
Moet je nu aan de mannen van Hitachi gaan vragen, die onlangs Ansaldo Breda opslokte.
Hiermee krijgen ze, na het VK, nu ook voet aan de grond op het vaste continent.
Maar voorlopig niks te bespeuren op hun webstek:
http://italy.hitachirail.com/en
http://italy.hitachirail.com/medialibrary/2015/11/02/b6cc3303/ComFNM_Finmeccanica_Hitachi_closing_02_11_2015_ENG.pdf

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 09 November 2015, 16:19:59 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3533 Gepost op: 09 November 2015, 19:26:54 »
Die Fyra's zijn besmet, die koopt niemand meer, ze staan te lang stil, moeten gecontroleerd worden of ze nu wel aan de eisen voldoen.
Zelf de inspectie in nederland was te lui om ze te controleren, dat deden ze vanachter hun buro.....
mvg Jan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3534 Gepost op: 09 November 2015, 19:54:12 »
De kwaliteitsinspecteurs zijn nou net de weinigen die er niet van langs krijgen in het Fyra-rapport...

Overigens waren zij wel degelijk fysiek aanwezig in de fabriek. Ik herinner me Tinus Jonkers, kwaliteitsinspecteur, die vertelde dat vaak op vrijdagmiddag, als hij onderweg was naar huis, werd gebeld dat er weer iets te inspecteren was... De hele week niets te doen, en in het weekend was opeens van alles af. 
Heußenstein : HO, DB 1957

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3535 Gepost op: 09 November 2015, 21:16:33 »
Het "wat nu" is simpel: bijschrijven in de geschiedenisboeken en over een x-aantal jaar weer het zelfde doen.

In de jaren dertig introduceerde NS nieuwe revolutionaire treinen die zouden zorgen voor snelle verbindingen: De diesels. Helaas bleken het brekebeentjes en vielen ze zo vaak defect uit dat NS er niet in slaagde met deze treinstellen een dienstregeling uit te voeren. Daarom greep men terug op het oude materieel dat nu dezelfde dienstregeling (bij benadering?) moest uitvoeren: de stoomdiesels. Pas na 1937 begon men de problemen wat in de grip te krijgen.

Ik zit de Fyrakwestie wel eens wat te vergelijken met deze problemen rond de dieselvijfjes (materiaal 1934). Er zijn overeenkomsten maar ook verschillen. Grote problemen met nieuw snel materieel zijn eerder regel dan uitzondering, zo gaat technische ontwikkeling nu eenmaal. Maar aan de andere kant waren de Fyratreinstellen internationaal gezien niet zo revolutionair als de dieselvijfjes dat destijds wel waren. Wat een ook groot voordeel lijkt is dat ze niet ingezet werden voor internationale treinen naar België om de concurrentie aan te gaan met een andere gedeeltelijk Belgische trein. Bovendien waren  de dieselvijfjes een eigen concept van NS. Dat scheelt ook.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2015, 21:26:44 door MR »

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3536 Gepost op: 09 November 2015, 21:53:07 »
Ach, de v250's waren revolutionair in de zin dat geen enkele bouwer in zo'n korte tijd compleet nieuw materieel zou gaan bouwen, en dan nog voor een prijs waarvoor andere bouwers er niet over peinsden een dergelijke trein te bouwen.

De commissie is dan ook hard over NS op het punt van planning en afspraken met AnsaldoBreda. Wat heb je aan een contract als er geen trein rijdt? Lees blz. 246 en 247 van het rapport.
Heußenstein : HO, DB 1957

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3537 Gepost op: 09 November 2015, 21:55:13 »
Kwam nou net niet uit het rapport naar voren dat Alsthom wel voor een lagere prijs kon bouwen?

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3538 Gepost op: 09 November 2015, 22:21:44 »
Wel een lagere prijs, maar toch ook een andere trein. Ansaldo heeft de offerte namelijk later nog aangepast, waardoor het een deels appels en peren vergelijken wordt.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3539 Gepost op: 10 November 2015, 12:05:22 »
De kwaliteitsinspecteurs zijn nou net de weinigen die er niet van langs krijgen in het Fyra-rapport...
Overigens waren zij wel degelijk fysiek aanwezig in de fabriek. Ik herinner me Tinus Jonkers, kwaliteitsinspecteur, die vertelde dat vaak op vrijdagmiddag, als hij onderweg was naar huis, werd gebeld dat er weer iets te inspecteren was... De hele week niets te doen, en in het weekend was opeens van alles af.

https://digitalehofstad.wordpress.com/tag/fyra-debacle/
4. De treinen waren onveilig

Daarnaast heeft de NS de treinen niet goed genoeg gecontroleerd, waardoor veiligheid niet verzekerd was. Het controlebedrijf Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de trein geïnspecteerd als een gewone trein in plaats van als flitstrein.
mvg Jan