Gelet op de mentaliteit van de Italianen zou je haast denken aan iets onder de tafel?
Is er dan niemand bij de N S die daar aanwezig was of had deze er geen verstand van of werd hij weg gehouden van als het niet goed ging? Neem aan dat de N S en NMBS toch wel zo verstandig waren om controle uit te oefenen tijden de bouw van de FYRA.
Nou, niet helemaal een besluit van NS. Dat is gebeurd toen het hele spulletje uit elkaar getrokken moest worden in 1996.
De arrogantie van Van Mansveld om géén excuses namens de regering aan te bieden, snap ik niet.
Arriva en Deutsche Bahn kwamen destijds met een plan om binnen drie jaar de lijn operationeel te hebben mét hogesnelheidsmaterieel. Het plan ging ongelezen in het ronde archief - een grote fout.
Nou, nee. Het zou juist arrogant zijn om excuses aan te bieden voordat de commissie haar rapport heeft afgeleverd.De Kamer controleert de regering. De Kamer gebruikt een parlementaire enquête (haar sterkste instrument) om de onderste steen boven te halen. De regering kan niet anders dan afwachten wat de Kamer beslist.Als je dan al vooraf excuses gaat aanbieden, zeg je daarmee in feite dat het werk van de commissie er niet toe doet.
Dat heb ik ook gelezen. Vraag ik me wel af met welk materieel dat had moeten gebeuren. DB heeft geen stellen beschikbaar die geschikt zijn. Vermoedelijk dacht men aan een variant van de Valero. Alleen weten we inmiddels dat Siemens die ook niet tijdig had kunnen leveren.