Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643370 keer)

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3345 Gepost op: 01 June 2015, 13:26:50 »
Misschien hadden ze destijds beter een paar Hondekoppen uit 1954 kunnen ombouwen zodat ze 200 of 250 km p/u konden rijden. Die hadden de naam robuust en stabiel te zijn. ;D
Groetjes,
John

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3346 Gepost op: 03 June 2015, 20:27:35 »
Of een loc-van-de-plank kopen en daar wat rijtuigen achter hangen. O wacht...

Uit de verhoren de laatste tijd blijkt wel dat de betrokkenen onder grote druk zijn gezet om de v250's maar vooral goed te keuren. Richard de Leeuw verwoordde het min of meer zo: alles was al geregeld, er waren treinpaden aangevraagd, machinisten getraind, beneluxtrein uit de dienst, HSA stond te springen om de treinen. En dan had men eigenlijk moeten besluiten de treinen niet in dienst te nemen.... en vandaag,  de inspectie leefomgevjng en transport had al aan de minister toegezegd goedkeuring te verlenen, voordat de inspecteur een besluit had genomen. Wat een ontzettend slechte zaak.
Heußenstein : HO, DB 1957

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3347 Gepost op: 03 June 2015, 21:51:37 »
Wat ik tot nu toe heb opgevangen van dit enquête gebeuren is dat iedereen zich op moment dat er echt iets gevraagd wordt zich in zijn loopgraaf terugtrekt. Iedereen verschuilt zich achter procedures, formaliteiten, 'mocht niet van x' en andere uitvluchten om toch vooral de verantwoordelijkheid af te schuiven op partijen waar je de hete aardappel kan deponeren zonder consequenties voor de eigen carrière en reputatie.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3348 Gepost op: 03 June 2015, 22:31:55 »
Niet iedereen verschool zich achter procedures.
 Er waren ook mensen (Een van de controleurs ,die ik eergisteren zag ) rapporteerde steeds weer dat hij fouten vond ,maar die werden genegeerd.
 vr gr ,
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3349 Gepost op: 03 June 2015, 22:35:48 »
Dat is juist het doel van de commissie. Iedereen komt langs en verklaart onder ede; vervolgens is het aan de commissie om uit al die informatie een conclusie te trekken. Dan kun je nog zo hoog en zo laag beweren dat het niet je schuld was; als de commissie besluit dat dat wel het geval was, dan hoef je voorlopig niet op een ministerspost te rekenen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3350 Gepost op: 03 June 2015, 23:21:49 »
Niet iedereen verschool zich achter procedures. Er waren ook mensen (Een van de controleurs ,die ik eergisteren zag ) rapporteerde steeds weer dat hij fouten vond ,maar die werden genegeerd.
Inderdaad. Meneer Jonkers was tot nu toe de enige die klip en klaar vertelde hoe het zat. Meneer de Leeuw kletste zich keer op keer vast, en draaide om de hete brei heen. Tot grote ergernis van Mevr. Toorenburg. Die werd op een geven moment iets wat nijdig en verhief haar stem zelfs... Niet dat het hielp overigens, hij bleef draaikonten. Opmerkelijk was wel dat op de laatste 3 vragen hij zich zichtbaar erg ongemakkelijk voelde ;)
Groeten Joop, machinist Lls

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3351 Gepost op: 04 June 2015, 07:08:59 »
Toorenburg probeerde De Leeuw even goed wakker te schudden. Hij kwam daarna wel een beetje los. Maar het bleef bij een beetje. Bij mij instond toch de indruk dat De Leeuw een erg goede verstandhouding had AnsaldoBreda en die niet op het spel wilde zetten door met de vuist op tafel te slaan. Ik vind het onvoorstelbaar dat hij akkooord ging met het verslepen van de treinen naar Amsterdam,  zodat daar door Ansoldo Breda de ellenlange lijsten met openstaande punten konden worden afgewerkt. Hoe naïef ben je dan? En dat na een jarenlange voorgeschiedenis die zich vooral kenmerkte door vertragingen, eigen problemen verdoezelen en afschuiven op de contractspartners,  toneelstukjes, een gebrek aan vakmanschap en aan goede aansturing. Maar ja, koste wat het kost moesten die treinen er komen....
Heußenstein : HO, DB 1957

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3352 Gepost op: 06 June 2015, 01:20:34 »


Ik vrees dat Peter Korsten mijn kritische mentaliteit t.a.v. de huidige maatschappelijke structuur wat al te verkalkt overkomt, maar dan ziet hij niet dat het tij al aan het keren is!

Tja Peter,

Nog veel sneller dan zelfs ik verwachtte, is het tij voor de NS inmiddels principieel gekeerd. Het ingrijpen na bekomen goedkeuring van de volledige(!) Ministerraad door Minister Dijsselbloem t.a.v. de President-Directeur van de NS zal de huidige relatie tussen de Staat en de indertijd "op afstand" gezette 100% Staatsmaatschappij NV Nederlandse Spoorwegen principieel gaan doen veranderen. Nou het werd dan ook wel tijd.

Gegroet,

Rob

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3353 Gepost op: 06 June 2015, 11:00:39 »
Zo heel veel gaat er niet veranderen hoor. En Dat Huges weg moest heeft niks met de Soap Fyra te maken.
Groeten Joop, machinist Lls

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3354 Gepost op: 06 June 2015, 12:04:07 »
Het zal ondertussen wel vervelend klinken, maar ik draag maar weer eens de RSV-enquête aan, waarmee de parlementaire enquêtes weer van stal gehaald werden. Dat kwam allemaal door een overheid die er veel te dicht opzat.

En inderdaad, het vertrek van Huges heeft geen donder met de Fyra te maken. Wel zou de Raaf van Commissarissen eens gevraagd moeten worden hoe zij hun controlerende taak zien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3355 Gepost op: 06 June 2015, 12:09:08 »
De kans dat er veel gaat veranderen lijkt me vrij groot. Minister Dijsselbloem heeft gisteren niet zomaar stevig ingegrepen. Dat kon je duidelijk van hem horen in het eerste vraaggesprek voor TV na het ontslag.

Later heeft Minister Dijsselbloem een brief gestuurd naar de Tweede Kamer met uitleg. Daarin schrijft hij dat "Misstanden zijn breed door de organisatie verspreid". En verdere spreekt hij  over "een zwak ontwikkeld beoordelingsvermogen en normbesef" en "een beperkte reflectie op de positie van de NS in het stelsel van ov in Nederland".

Zijn conclusie is dat "de NS met grote tegenzin en tegenwerking zijn wettelijke verplichtingen uitgevoerd heeft."

Sander

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3356 Gepost op: 06 June 2015, 12:20:57 »
Alleen vergeet die zelfde minister dat NS in een constante wurggreep gehouden werd en word door 2 ministeries.

Nog even een kleine voetnoot: NOS had een opsomming over het gebeuren, en op het eind zei de voiceover het volgende

"Elk ander bedrijf kan en mag informatie van een concurrent gebruiken tegen de concurrent. NS mag dat niet..." En toen was de reportage voorbij. Ik vond dat een nogal opmerkelijke opmerking.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2015, 12:40:51 door Joop_L. Reden: Letterlijke tekst aangepast »
Groeten Joop, machinist Lls

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3357 Gepost op: 06 June 2015, 12:58:41 »
Waarschijnlijk omdat het de dominante partij is. Vergelijk het met KPN en het vaste netwerk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22499
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3358 Gepost op: 06 June 2015, 13:25:54 »
Het zal ondertussen wel vervelend klinken, maar ik draag maar weer eens de RSV-enquête aan, waarmee de parlementaire enquêtes weer van stal gehaald werden. Dat kwam allemaal door een overheid die er veel te dicht opzat.

Wat een gaaf voorbeeld van een onzinnige vergelijking.

Bij de RSV ging het om een poging een private industrietak te redden die in structurele problemen verkeerde. De les is dat zoiets toch niet lukt, niet privaat, niet door de overheid. Dat was eerder bij de mijnbouw verstandiger aangepakt.

Hier hebben we het over publieke infra die om ideologische redenen uit elkaar is getrokken en op afstand is gezet. De conclusie van Dijsselbloem is kennelijk dat de hybride situatie en de voortdurende onduidelijkheid voor NS vragen is om problemen, waarvan het Fyragebeuren en de Limburgse kwestie twee voorbeelden zijn. Hij gaat formeel helemaal niet over de directie en kan alleen de regeringscommissarissen instrueren, maar heeft de directie met instemming van de politiek toch op het matje geroepen vanwege de Limburgse kwestie. En hij is van plan de boel grondig op te schudden, mede gezien de Fyrakwestie. Dus ja, de afstand tussen politiek en NS wordt duidelijk heroverwogen.

Die man heeft het een partij druk.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2015, 13:40:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3359 Gepost op: 06 June 2015, 13:57:17 »
Wat een gaaf voorbeeld van een onzinnige vergelijking.

Nou, nee. Rob zit namelijk constant te beweren dat de privatisering en marktwerking de grond van alle kwaad is. Ik denk dat dat wat genuanceerder ligt. Overheidsbemoeienis is niet per definitie beter en daar is RSV een perfect voorbeeld van.

Het probleem is dat sommigen lijken te denken dat je er met privatisering en marktwerking geen omkijken meer naar hebt, omdat "de markt zichzelf reguleert". En bij de NS is het concrete probleem dat het vlees noch vis is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40