Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
Vandaag om 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
Vandaag om 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
Vandaag om 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643108 keer)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3330 Gepost op: 30 May 2015, 14:36:23 »
Droom rustig verder Eelco  ;D
De onderste steen zal nooit boven komen, de verantwoordelijken zullen naar elkaar blijven wijzen en de belastingbetaler, die is; en blijft het kind van de rekening!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #3331 Gepost op: 30 May 2015, 14:39:12 »
Dat eeuwige gezanik over die oh zo zielige belastingbetaler. Daar word ik pas moe van.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #3332 Gepost op: 30 May 2015, 16:42:32 »

Wie betaalt die flop dan?

Gegroet,

Rob 
« Laatst bewerkt op: 30 May 2015, 20:47:12 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #3333 Gepost op: 30 May 2015, 17:01:00 »
Die flop betalen wij met z'n allen. Maar los van de uitkomst van de enquête: het geld is toch niet weg? Natuurlijk is er fors verlies geleden op de aanschaf van de V250 maar die HSL ligt er toch maar mooi en heeft werkgelegenheid opgeleverd. En naar ik begrijp zijn er wat verzakkingen dus is er weer werk aan de winkel.

De vraag is dus: hoe erg is het allemaal voor de "belastingbetaler"?

Gr, Ben.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #3334 Gepost op: 30 May 2015, 19:41:04 »
Als het geen flop was geworden, hadden we met zijn allen net zo veel betaald, waarschijnlijk zelfs meer. Zo bezien is de flop voor de overgrote meerderheid van de belastingbetalers eigenlijk een zegen, zij zouden er sowieso geen gebruik van maken, ongeacht of het hele project wel of geen succes zou zijn geworden, maar moeten er wel aan meebetalen.  :D
Voor de toekomstige gebruikers is het wel jammer dat het een flop is geworden, maar voor de rest van Nederland zou het puur financieel gezien vermoedelijk het beste zijn de lijn per direct stil te leggen en aan de natuur terug te geven. Maar ik vermoed dat dat een zeer ongewenste uitkomst van de enquête zou zijn.  ;D

Huub

Luit

• Offline Offline
« Reactie #3335 Gepost op: 30 May 2015, 19:55:22 »
Niet huilen over de "belastingbetaler", het is "We" hebben in het verleden gekozen voor deze privatiseringen. Daar was toendertijd een meerderheid voor die WE hebben gekozen. Nu het even tegenvalt kun je niet zeggen dat "Ze" het niet goed gedaan hebben. Dat geldt alleen voor hen die in die tijd nog geen 18 waren of hier als immigrant zijn gekomen.
En als je kijkt zijn de standpunten niet veel opgeschoven , partijen die indertijd voor stemden doen dat eigenlijk nog steeds
Maar het is zeker geen We tegen Ze.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3336 Gepost op: 30 May 2015, 23:49:33 »
Non Sequitur, Luit!

Ik heb nooit gekozen voor privatiseringen.
Er is mij namelijk nooit iets rechtstreeks gevraagd daarover.

Bij verkiezingen heb ik altijd op partijen gestemd die zeer wantrouwend tegenover privatisering stonden.

Kom met argumenten, niet met onzin.

Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 31 May 2015, 00:03:02 door Hendrik Jan. Reden: non sequitur »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Thom

• Offline Offline
« Reactie #3337 Gepost op: 30 May 2015, 23:54:04 »
Jij misschien niet, maar een groot deel van je landgenoten tochwel....

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3338 Gepost op: 31 May 2015, 00:01:01 »
Sowieso kun je de situatie ook niet echt vergelijken. In de tijd dat de NS iets meer een staatsbedrijf was dan het nu is (ja ja, het was nooit een echt staatsbedrijf, altijd een NV) reden de treinen misschien meer op tijd. Maar er reden ook veel minder treinen.

Als de situatie bij het oude was gebleven, met de NS die een goede reizigersdienst leverde en een verliesgevende goederendienst, maar dan met meer en snellere treinen, was dat voor hetzelfde geld gelukt? Of meer geld, of juist minder?

Op zich is zo'n gedachte-experiment interessant en je zult het vast wel kunnen berekenen... maar het is allemaal academisch.

Waar ik het wel 100% mee oneens ben is dat een door de staat geleid bedrijf met een volkomen onduidelijk label van "algemeen nut" beter zou zijn. Er werd zelfs de PTT genoemd. Toen ik bij mijn huidige werkgever kwam te werken, waren we net een maand onze monopoliepositie kwijt. Voor een bedrijf is een monopolie echt de perfecte situatie; voor de consument bepaald niet. Al ligt dat ook aan de betreffende markt.

Wat dat betreft denk ik dat Schulz van Hagen het allemaal een stuk pragmatischer heeft aangepakt dan haar voorgangers. De grap is dat uitgerekend een liberale minister die marktwerking op de HSL-Zuid terzijde heeft geschoven, waar haar niet-liberale voorgangers daar nog niet aan wilden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #3339 Gepost op: 31 May 2015, 00:06:26 »
Jij misschien niet, maar een groot deel van je landgenoten tochwel....

Oh ja?
Je kunt hooguit zeggen dat er een parlementaire meerderheid was voor privatisering. Maar dat zegt bepaald niet alles over de mensen die op die partijen hebben gestemd. Dus: een drogredenering.
Nogmaals:
Non Sequitur
-Billy Connolly

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #3340 Gepost op: 31 May 2015, 11:09:58 »
Wat dat betreft denk ik dat Schulz van Hagen het allemaal een stuk pragmatischer heeft aangepakt dan haar voorgangers. De grap is dat uitgerekend een liberale minister die marktwerking op de HSL-Zuid terzijde heeft geschoven, waar haar niet-liberale voorgangers daar nog niet aan wilden.
Deels voortgekomen uit onduidelijkheid of spoor nu wel of niet geliberaliseerd diende te worden volgens Europa. En die discussie wordt nog steeds gevoerd. Schulz heeft de koe bij de horens gepakt en de problemen oplossingsgericht aangepakt. Dat de HSL in het HRN werd opgenomen was 1 van de 6 mogelijkheden.

Wat mij opgevallen is aan al deze verhoren, Henk van Gerwen heeft zijn pijlen duidelijk op NS gericht, wil niks weten van politieke verantwoordelijkheid, en, zo kwam eergisteren wel weer duidelijk naar voren, vermoed hij allerlei complottheorieën. Dat ondermijnt wel zijn neutraliteit en doet afbreuk aan waar de commissie mee bezig is, namelijk waarheidsvinding. Mevr. Schulz heeft daar 3 keer over gezegd dat die er niet waren. Verder waren haar antwoorden duidelijk geformuleerd, goed onderbouwd en benoemde gewoon wat er benoemd diende te worden. Geen gedraai en geneuzel.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #3341 Gepost op: 31 May 2015, 15:59:29 »
Dat deed van Gerwen als wethouder in Oss ook al, niets nieuws  ;)

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #3342 Gepost op: 31 May 2015, 19:55:11 »
Het Fyra-verhaal is even tragisch als gecompliceerd.
Natuurlijk wil je graag een zondebok.
Liefst eentje, die de geleden schade terugbetaalt.
Maar daarvoor is het verhaal veel te ingewikkeld.

Ik vond vooral het verhoor van oud-NS-topman Meerstadt deze week erg boeiend. Hij zat er de hele rit bij, eerst als bestuurder (2001-2009), later als directeur (2009-2013). Ik vond zijn verhaal niet sterk. Alsof alles aan de anderen lag. Hij zat er toch ze hele tijd bij? Als bestuurder?
Non Sequitur.

Schultz van Haegen lijkt er beter van af te komen, omdat ze "op de rijdende trein stapte" (pun intended)
Maar ze is politiek natuurlijk wel verantwoordelijk...

Leuke site trouwens, voor wie dit allemaal volgt:
http://deontsporing.nl/2015/05/28/enquete-update-8-marktwerkingsideologie-verstierde-het-fyra-dossier/

groeten
Hendrik Jan

-Billy Connolly

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #3343 Gepost op: 01 June 2015, 11:06:40 »
tsja Hendrik-Jan, het is altijd gemakkelijk om de schuld ergens anders te zoeken....  Ik heb nog maar heel weinig van de ondervraagden horen zeggen "ik had het anders aan moeten pakken". Timmer  en Spaargaren komen erg in de buurt. Van Meerstadt een klein beetje.

Ik volg vandaag de Fyra-verhoren.

Eerst aan het woord, Tinus Jonkers, kwaliteitsinspecteur. Een technische man en de technische termen vliegen in de rondte. Jonkers lijkt blij te zijn dat hij zijn verhaal mag vertellen en neemt ook geen blad voor de mond. Geen "dat kan ik me niet meer herinneren" enzovoorts. Als kwaliteitsinspecteur rapporteerde hij aan de opdrachtgever (even gemakkelijk gezegd: aan NS). Hij geeft aan voortdurend technische problemen te hebben waargenomen en te hebben gerapporteerd (dit wordt ook als feit genoemd door de commissie). Op de werkvloer zou men soms zonder tekening werken en het kwaliteitsprotocol werd vele malen niet nageleefd. Tot actie van NS heeft dit alles nauwelijks geleid. Tekenend voorbeeld: Uitnodigingen voor een kwaliteitsinspectie werden vaak verstuurd, net op het moment dat hij níet in Italië was. En als hij wel in Italië was, dan was er volgens AnsaldoBreda vaak weer niets te inspecteren - en een afgeleverd onderdeel kan alleen officieel worden geïnspecteerd, als het is afgeleverd, dus als de fabrikant zegt "nu is het af". Jonkers constateerde vele technische problemen bij de treinen in afleveringstoestand, toch werden de treinen afgenomen en naar Nederland vervoerd. Wat de techniek betreft, waren de problemen wat Jonkers betreft allemaal op te lossen -  de treinen zouden daarmee zeker een jaar later pas kunnen worden geleverd. Het heeft hem duidelijk gefrustreerd dat NS vrijwel niets deed met zijn bevindingen, maar de tijdsdruk alleen maar opvoerde om de treinen geleverd te krijgen. Om af te sluiten: gevraagd werd aan Jonkers of AnsaldoBreda NS heeft misleid. Jonkers is lang stil, en antwoord "misleiden vind ik wel een zwaar woord".  Als ik zoiets zeg, betekent dat dat het er wel heel dicht in de buurt komt.

« Laatst bewerkt op: 01 June 2015, 13:11:23 door SimonH »
Heußenstein : HO, DB 1957

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #3344 Gepost op: 01 June 2015, 11:56:00 »
Jonkers (en andere inspecteurs) rapporteerde 1 op 1 naar NSFSC.
Groeten Joop, machinist Lls