Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
wisselaandrijving MTB door Lobomotion69
Vandaag om 02:55:04
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 00:03:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
US diorama in H0 door Jelmer
05 July 2025, 23:58:24
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
05 July 2025, 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641905 keer)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3135 Gepost op: 26 February 2015, 17:57:09 »
De vraag was zodanig, dat er een trein moest komen, geschikt voor 220 km/u met ca. 500 zitplaatsen.

Je hebt gelijk, het was inderdaad 220, niet 200.
Maar daarmee veranderd mijn stelling inhoudelijk niet. Er waren toen al diverse locomotief typen die dit konden. (In Duitsland en Frankrijk zouden ze zoiets gewoon een intercity noemen)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3136 Gepost op: 26 February 2015, 18:55:43 »
Jeroen, we praten langs elkaar heen maar we bedoelen volgens mij hetzelfde. Alstom bood, zoals bekend, een prima loc aan die 220 km/u kon rijden met rijtuigen met voldoende capaciteit.  En ook nog tegen een prima prijs. Kortom, het voldeed helemaal aan de eisen. Alstom zat ook niet echt te wachten op deze kleine order, en nadat NS een hogere Vmax wenstte en een lager aantal treinen, trok Alstom zich terug. De andere aanbieders met dergelijke snelle locs hadden geen interesse,  behalve Siemens met een (veel) te hoge prijs.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3137 Gepost op: 26 February 2015, 19:04:17 »
Misschien een domme opmerking van mijn kant maar ik ben nogal een leek op het spoor gebeuren. Maar waarom moest er nu perse een treinstel komen gelijk aan de Thalys, ICE en andere. Nogmaals ik ben een leek maar als ik naar diverse tv programma's kijk zie ik o a een prachtige Railjet met hoge snelheid en de rijtuigen met alle comfort.

Dit heeft als voordeel dat wanneer de loc een probleem heeft niet het gehele treinstel vervangen dient te worden. Maar ben ik dan een leek of heeft men het bij hogere instanties het dan verkeerd gehad? Waarom kan het elders wel goed gaan en wederom bij de NS/NMBS dus niet?

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3138 Gepost op: 26 February 2015, 19:16:11 »
Lees de laatste pakweg 10 berichten eens terug. Dan heb je je antwoord waarom NS een treinstel wilde.
Gr.
Eric

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3139 Gepost op: 26 February 2015, 23:19:13 »
. . .  en nadat NS een hogere Vmax wenstte . . .

Ik heb dit al meer langs zien komen. In mijn beleving, maar ik kan er naast zitten, wilde NS zelf heel graag met 220 km/u aangezien dit materieel-technisch stukken voordeliger was dan "volwaardige hogesnelheidstreinen" (welke in mijn ogen ook een dramatische overkill zou zijn voor zo'n HSL-boemeltje).

Deze keuze voor goedkoop materieel werd min of meer noodzakelijk daar de NS voor een belachlijk hoog bedrag (150 miljoen per jaar) de concessierechten verkreeg - waar het ministerie overigens een vrij dubieuze rol speelde; dit lag echt niet alleen aan de NS top! Toen het ministerie hier lucht van kreeg, werd NS duidelijk gemaakt dat 220 echt niet kon; daar hadden we toch zeker geen volwaardige HSL aangelegd voor een slordige 6 miljard! Dus werd het argument aangevoerd dat met 220 m/u de gewenste reistijd tussen Schiphol, Rotterdam en Breda niet gehaald kon worden (een marginaal verschil, dat eerder in seconden dan in minuten uitgedrukt kon worden).

Dus, NS wilde maar al te graag met 220 km/u, maar het minsterie hield de NS aan 250 km/u. Het was dus niet de NS die een hogere snelheid wenste!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3140 Gepost op: 27 February 2015, 01:09:55 »
De vraag was zodanig, dat er een trein moest komen, geschikt voor 220 km/u met ca. 500 zitplaatsen.

groeten Simon
Dat eisen pakket was wel een stuk uitgebreider dan alleen dit...

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3141 Gepost op: 27 February 2015, 06:22:49 »
@Thom, zie het even in het licht van het bericht waarop ik reageerde. 

@Pw100; volgens mij geef je de geschiedenis zo helemaal correct weer!
Heußenstein : HO, DB 1957

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3142 Gepost op: 27 February 2015, 21:35:19 »
En na het opschroeven van de eis naar 250 bleef er eigenlijk nog maar één over...

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3143 Gepost op: 28 February 2015, 00:20:32 »
Aanvankelijk wilde NS maar een trein(stel) met een VMAX van 200 km/h. Dat betekent dat een trein dan 220 km/h moet kunnen rijden volgens de normen. De wens om toch sneller te rijden komt bij het ministerie vandaan. Was de HSL wel onderhands gegund, dan had deze in de toenmalige sfeer bilaterale geëxploiteerd kunnen worden in samenwerking met de NMBS en SNCF. Nee zei de minister(s) aanbesteden die hap. Het gevolg hier van was dat de natuurlijke partners van NS plotseling haar concurrenten werden. En zoals bekent, concurrenten delen hun kennis niet, zie daar het grote problemen van NS. NS bezat (nog) geen eigen kennis om diensten met hogere snelheden dan 160 km/h te gaan verzorgen. Wat kun je dan verwachten van een materieel-aanbesteding, terwijl er waarschijnlijk onvoldoende kennis is in huis was en ook de commercie nog een duit in het zakje deed. Het verhogen van de VMAX maakte dat probleem allen nog maar groter!

AnsaldoBreda staat bekent als zwakke partij op meerdere vlakken (Kwaliteit, Stiptheid en financieel), omdat men in Italië met (gedwongen) fusies de materieel-industrie overeind probeert te houden die eigenlijk niet in staat op eigen benen te staan. Die fusies zie ik in die context alleen maar als een vorm van inteelt. Daarom is het wel interessant wat er nu gaat gebeuren met het instappen van Hitachi, waar Bombadier en Stadler Rail uit eigenbelang de Japanners al voor gingen met het sluiten van joint ventures.

Bij zijn afscheid in 2009 gaf de toenmalige directeur Veenman aan dat AnsaldoBreda de enige was die definitief geoffreerd had. Dat geeft te denken om meerdere redenen. Waarom zette NS de aanbesteding met haar beperkte ervaringen toch door en verklaarde deze niet als mislukt? Waarom ging NS met die ene aanbieder toch in zee, die in de branche algemeen problematisch bekend stond? Dat geeft wel aan welke gigantische druk op het project lag en/of een hoe slecht het aanbestedingsbestek geformuleerd was.
Jeanne Kok

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3144 Gepost op: 28 February 2015, 01:26:24 »
Niet doorgaan met AnsaldoBreda betekende geheid te laat operationeel en misschien wel de concessie daarom kwijt.
Feit blijft dat ergens nodeloos Vmax opgeschroefd werd van 220 naar 250 en iedereen viel toen af behalve AnsaldoBreda. Vooropgezet om dat te bewerkstelligen? Want ook nog eens goedkoopste?

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2511
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3145 Gepost op: 28 February 2015, 09:02:53 »
Door NS gewenste snelheidsverhogingen blijken nimmer zo vlot doorgevoerd te kunnen worden als men dacht.
In de jaren '30/'40 was NS al van plan om de snelheid te verhogen van 125 km/h naar 165 km/h.
Als we de Thalys even buiten beschouwing laten rijdt NS 75 jaar later nog steeds niet de toen al beoogde 165 km/h....
 ::) :P
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4549
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3146 Gepost op: 28 February 2015, 09:24:56 »
Met de ICNG gaat dat patroon echt wel gebroken worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3147 Gepost op: 28 February 2015, 10:06:55 »
In de jaren '30/'40 was NS al van plan om de snelheid te verhogen van 125 km/h naar 165 km/h.

Is dat zo?

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3148 Gepost op: 28 February 2015, 11:08:01 »
Heeft de  latere invoering  van de ATB  in de jaren 60 dat niet verhinderd ?
De hoogste snelheidstrap was toen  toch 140, met later een extra stap tot 160 voor de Thalys op de Oude Lijn van Den Haag tot schiphol?
 Of waren er andere redenen dat men geen 160 wilde gaan rijden ?

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3149 Gepost op: 28 February 2015, 11:12:01 »
Ik weet dat NS voor WO II plannen had om de snelheid te gaan verhogen, de DE V was bijvoorbeeld geschikt voor 160 km/u maar zoals bekend gooide de oorlog roet in het eten. Maar er was geen sprake van ander materieel dat met deze snelheden zou gaan rijden.