Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:20:06
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:06:04
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Silvolde
Vandaag om 17:03:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 16:45:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:51
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642935 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2940 Gepost op: 02 September 2014, 12:28:36 »
Tja, de politiek had de keuze voor een goedkoper treinstel dat max 250 kilometer per uur ging. Zij koos voor de hogesnelheidsvariant. :'(
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2941 Gepost op: 02 September 2014, 13:14:49 »
het treinstel was bedoeld voor de HSL en die eindigt niet aan de Nederlandse grens, daarbuiten kunnen/mogen treinen waarschijnlijk wel de beoogde 300 km/h rijden.
Schaf je treinen aan die maar 250 km/h kunnen, leg je het probleem dus bij de buurlanden.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2942 Gepost op: 02 September 2014, 13:35:13 »
Nou, het materieel was alleen bedoeld voor Nederland en België. Vandaar 250km/h destijds. Het had vooral te maken met prestige. Is in het verleden tevens een debat over gevoerd in de Tweede Kamer om in plaats van 250km/h naar 300km/h te gaan. Betekende slecht 10 minuten tijdwinst, maar koste de belastingbetaler uiteindelijk handen met geld extra.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2014, 13:39:41 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2943 Gepost op: 02 September 2014, 13:50:31 »
....maar koste de belastingbetaler uiteindelijk handen met geld extra.
Nu kost de keuze voor de goedkope variant uiteindelijk handen vol geld.
Moraal van het verhaal: als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, kost het je uiteindelijk een kwartje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2944 Gepost op: 02 September 2014, 15:00:20 »
Onzin, kroegpraat achteraf is lekker makkelijk.

Treinen met een v-max van 200-249 km/u zijn goedkoper in aanschaf, onderhoud en bedrijfsvoering. Als je dan een duurdere trein met een v-max koopt van >300 km/u die een beperkte tijdswinst levert ben je een dief van de belastingbetaler en je reizigers.

Het debacel zat 'm in de aanbesteding. Blijkbaar wisten de mensen dij NS-hispeed niet wat voor bestaande treinen er al in de markt waren en hoe je een aanbesteding moet schrijven. Toendertijd waren er treinen met een v-max van 200-249 km/u op de markt die bestemd waren voor 'ausbaustrecken', bestaande stukken spoor die geschikt zijn gemaakt voor hogere snelheden. Dit is veel toegepast in het Verenigd Koninkrijk en later ook in Duitsland en elders. Ook waren er treinen in de markt met een v-max van >300 km/u die bestemd waren voor nieuw aangelegde hogesnelheidslijnen. Iets ertussenin bestond niet.

Nu is de HSL tussen Amsterdam en Brussel niet een 'ausbaustrecke', maar eigenlijk ook geen echte HSL, daar is het te kort voor en er zijn teveel onderbrekingen, namelijk Rotterdam en Antwerpen-Brussel waar je niet met volle vaart door kan rijden. Het programma van eisen van de NS was veelteveel toegepast op deze specifieke eisen die toepasbaar waren op dit 'bijzondere' traject Amsterdam-Brussel en ingegeven door politiek ('we moet een hogesnelheidstrein hebben'). Geen enkel bestaande trein voldeed aan die eisen, en voor fabrikanten is het veel te veel gedoe om een heel nieuw product te ontwerpen waarvan er maar een handvol verkocht gaan worden. NS-hispeed had moeten kijken wat voor een treinen er in de markt waren: v-max van 200-249: railjet, corodia, pendolino, talgo, intercity225, a-train, x2000, regina of treinen met een v-max van >300km/u: Alstom-TGV, Siemens-Velaro, Shinkansen, talgo. Vervolgens had het pakket van eisen zo opgesteld moeten worden naar een specifieke klasse van treinen, niet naar een kleine serie treinen ertussenin wat nog niet bestond, alleen een hopeloze fabrikant met te weinig orders wilde hieraan beginnen.
« Laatst bewerkt op: 06 September 2014, 22:36:07 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8467
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2945 Gepost op: 02 September 2014, 18:21:19 »
Onzin, kroegpraat achteraf is lekker makkelijk.
het is toch zo? Alstom, Siemens of een ander had heus wel materieel geleverd voor 250 km/u en dat aan alle eisen van de NS voldeed, als de NS dat wou betalen. Bovendien keek de NS volgens mij ook naar materieel voor 200-220 km/u maar mocht dat van hogerhand niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2946 Gepost op: 02 September 2014, 19:22:54 »


Nee, dat wilden betreffende fabrikanten niet. AnsaldoBreda is de enige die overbleef om treinen te bouwen die aan de opgestelde eisen van NS voldeden.

« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 04:52:38 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2947 Gepost op: 02 September 2014, 21:26:56 »
Les 1 in aanbestedingen schrijven is weten wat er op de markt is. Je moet kijken welk product het best bij je past en je stelt een programma van eisen op die de product categorie op de markt goed omschrijft, vervolgens kan je naar gelang het product en de oplage kleine aanpassingen in de eisen aanbrengen.

Op het moment van aanbesteden waren er twee categorien hogesnelheidtreinen op de markt:
1) v-max van 200-249km/u
     -trek-duwtreinen
     -treinstellen
          -'normale' treinstellen
          -kantelbakken
2) v-max van >300km/u

In eerste instantie was er een pakket van eisen samengesteld dat gebaseerd was op de eerste categorie, maar onder druk van de politiek moest er een 'snellere' trein komen. De aanbestedingsprocedure was al aan de gang dus er moest een compromis tussen de twee categorien komen. AnsaldoBreda was de enige die een 'compromistrein' wilde bouwen. En voila.

Willens en wetens een trein uit categorie 2 aanschaffen terwijl je weet dat die te duur in zowel aanschaf als gebruik is, dat is ook niet wat je wilt. Ik weet eigenlijk niet wat erger is, willens en wetens een te duur product aanschaffen (met andermans geld) of zo'n slecht voorbereide aanbesteding schrijven. Er had gewoon goed overleg tussen de minister, NS en NMBS moeten zijn voordat de aanbesteding begon.

En dat siert natuurlijk het hele HSL project: er moest hoe dan ook een 'flitstrein' in Nederland komen, maar er is zo ver doorgepolderd dat het compromis een technische Frankenstein is.

Om de eerste twee woorden van de naam van dit topic eer aan te doen een leuk toepasselijk filmpje:
Engineers & managers (engelstalig)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2786
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2948 Gepost op: 02 September 2014, 22:59:00 »
v-max van 200-249: railjet, corodia, pendolino, talgo, intercity225, a-train, x2000, regina
Railjet bestond ten tijde van de aanbesteding nog niet. De markt voor dit materieel was toen nog betrekkelijk klein.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2949 Gepost op: 02 September 2014, 23:27:02 »
Klopt, ze bestonden nog niet, maar ze werden al wel ontworpen. De railjets zijn in dezelfde periode op de baan gekomen als dat de HSL in eerste instantie in gebruik zou komen. Siemens heeft tijdens de aanbesteding dan ook een offerte ingediend om trek-duwtreinen aan de NS te leveren (Railjet is een trek-duwtrein van Siemens). Maar dat was dus niet flitsend genoeg voor de politiek en de NS heeft dus onder druk deze offerte afgewezen.

Peter S

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2950 Gepost op: 03 September 2014, 08:32:17 »
Tja, als de politiek gaat bepalen wat flitsend is, dan kom je inderdaad bij de opgevoerde Fiat Multipla's uit.  ;D
Aflodende leert men, nu komen er trek- duwtreinen met een Max. snelheid van 160km/H..... is nu het doel bereikt?

0spoorder

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2951 Gepost op: 03 September 2014, 08:38:05 »
Hij las en zag... en weende bitter.

Gr Ben

boemeltje

  • Gast
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2952 Gepost op: 03 September 2014, 09:42:42 »

Ach, het is toch  zo met alles waar de overheid/politiek zich mee bemoeit het langzaam naar de *** gaat.

laat de bedrijven zelf de beslissingen nemen , dan zul je zien dat het veel anders en beter kan.

gr Jan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2953 Gepost op: 03 September 2014, 10:33:10 »
Anders en vooral beter voor de bedrijven zelf, uiteraard, en dan met name voor de baas.

Leer mij het kapitalistisch systeem kennen...

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2954 Gepost op: 03 September 2014, 11:48:40 »
De minister zette de NS onder druk om snellere treinen te kopen omdat de minster dacht dat de treinen met een v-max van 220 km/u de rijtijden die geeisd werden in de consessie van de HSL niet gehaald werden. Volgens de NS konden geeisde de rijtijden wel gehaald worden. Een beetje welles-nietes dus, dat redelijk makkelijk te berekenen is als je de afstanden, maximum snelheden op de trajecten en de accelaratie en maximum snelheid van de twee verschillende treinen weet.

Overigens werd er gedacht dat de NS goedkopere treinen met een lagere v-max bestelden om de hoge prijs die ze voor de consessie betaalden te verrekenen. Maar dat is puur speculatie.