Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 23:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644225 keer)

Rob van Kooy

• Offline Offline
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2820 Gepost op: 10 April 2014, 14:30:35 »
Volgens mij heeft het helemaal niks te maken met voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, de traxx is gewoon een standaard ontwerp wat zo van de plank komt.

Dag Thom,

De TRAXX'en zijn beslist geen produkten die op de plank liggen tot een koper zich meldt alsof Bombardier een buurtsupertje is. Naar gelang de regio waar dergelijke locs worden ingezet worden ze specifiek uitgerust (bijvoorbeeld met apparatuur aangepast aan de plaatselijke beveiligingssystemen en zeker ook met pantografen die in de regio vereist zijn). Een pantograaf voor Zwitserse omstandigheden is bijvoorbeeld veel smaller dan die voor een Duits traject. Ook verschilt de vereiste druk van de pantografen tegen de bovenleiding in de diverse landen. En zo zijn er uiteraard nog veel méér verschillen per land. Ik moet toch aannemen dat in TRAXX'en die in Nederland rijden het Nederlandse beveiligingssyteem ATB is ingebouwd en ook het ERTMS systeem voor op de HSL. Als die locs bedoeld zijn om eventueel ook ingezet te worden naar Brussel dan zal ongetwijfeld ook het Belgische beveiliingssysteem zijn ingebouwd. En dat voor Polen, Hongarije, Tslechië of Italië denk ik toch écht niet. Wel eens op het matrixje op zijkant van een TRAXX gekeken in welke landen ze zijn toegelaten. Dat is nooit meer dan een drietal.

Maar een veel wezenlijker vraag die ik stelde was: Zijn die TRAXX'en (en zeker de pantografen) eigenlijk wel geschikt om op hogere snelheden (zo'n 160 km/h )goed te functioneren. Het kan zijn hoor dat ze daar net zoals de draaistellen voor geschikt zijn, maar wie kan een voorbeeld geven dat TRAXX'en inderdaad probleemloos met reizigerstreinen met minder conventionele snelheden (inclusief op- en neeraande pantografen tijdens de rit)   ergens elders ingezet zijn? Ikzelf kan me geen voorbeeld voor de geest halen. Rijden bijvoorbeeld deze TRAXX'en in België op de Belgische hogesnelheidslijnen met die snelheid? Ik dacht van niet, maar ook hier kan ik me vergissen. Een ding weet ik wel: op de Franse TGV's die ook onder 1500V= soms op hogere snelheid moeten kunnen functioneren zitten geheel andere pantografen dan op een TRAXX. Waarom zou dat toch zijn? Ikzelf zou zo zeggen: vanwege de veel strengere eisen die bij hogere snelheden aan pantografen worden gesteld.

Begrijp je Thom dat ik nu wel eens het naadje van de kous wil weten? En bovendien ben ik - vanwege mijn jarenlange ervaring in relatie met de NS - wel wijzer geworden waar het gaat om de manier van denken en doen van de beslissers in de NS-top. Ik heb in mijn controlerende ambtelijke loopbaan maar weing omgevingen meegemaakt die zo stronteigenwijs zijn als degenen die in de "Inktpot" te Utrecht het Nederlandse spoor bestieren. Enfin, de voorbeelden van mijn ervaringen worden nu ook steeds meer duidelijk aan de rest van de goegemeente. 

Gegroet,

Rob

Thom

• Offline Offline
« Reactie #2821 Gepost op: 10 April 2014, 15:33:25 »
Ik begrijp dat je het naadje van de kous wilt weten, daar zijn we hobbisten voor :p

Dat de loks zo niet op de plank staan is logisch, maar het ontwerp wel.
Of anders gezegd, het is geen custom made product zoals dat bv de V250 was.

Het traxx concept is gewoon een standaardprogramma met standaard modules waarbij benodigde apparatuur extra ingebouwd wordt.
Of er zou ATB of een ander beveiligingssysteem ingebouwd wordt dat veranderd natuurlijk niks aan de basistechniek van de machine, dat is allemaal randapparatuur.

Stroomafnemers worden natuurlijk afgestemd op het gebruik waar de machine voor besteld wordt.
En daarbij vergeet men echt niet om te kijken of de stroomafnemer wel geschikt is voor de snelheid die de machine zal gaan rijden.

Ik ben bang dat de sgroomafnemer gewoon niet blijkt te voldoen aan de specificatie's waar die voor gebouwd en verkocht is...

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #2822 Gepost op: 10 April 2014, 16:14:03 »
Ik ben het met Thom eens.
De traxx wordt verkocht/beteld volgens specificatie.
De leverancier is dondersgoed op de hoogte van de inzet.
Hij moet immers een onderhoudsconcept afgeven.
Het ligt eraan waar de stroomafnemers gekocht zijn, maar het lijkt me dat de stroomafnemer fabrikant zaken geleverd heeft die niet aan de specificaties voldoen.
Nu kun je het knap oneens zijn met de NS bestierders in de inktpot (zitten ze daar nog?) maar als je besteld volgens een specificatie en vervolgens te horen krijgt dat zoiets mogelijk is, moet je dat dan nog in twijfel gaan trekken.
En nee, het is geen Fyra2 verhaal, want de Traxx reed al tot volle tevredenheid.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2823 Gepost op: 10 April 2014, 18:04:52 »
Gevalletje kan gebeuren.
Ik ben eigenlijk wel blij dat er eens iets kapot gaat. Als er nóóit iets stuk gaat zijn de specificaties blijkbaar te ruim voor het doel waaraan de dingen moeten voldoen, en dus te duur.
Beetje een mercedes kopen terwijl je maar 500 km per jaar rijdt.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #2824 Gepost op: 10 April 2014, 18:43:11 »
wanneer hoepelen die 11 stellen nu eigenlijk op naar het moederland???
mvg Jan

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #2825 Gepost op: 11 April 2014, 21:33:51 »
Vandaag zag ik weer een halve fyra bij de zaanstraat staan
mvg Jan

Thom

• Offline Offline
« Reactie #2826 Gepost op: 11 April 2014, 22:40:24 »
Nu kun je het knap oneens zijn met de NS bestierders in de inktpot (zitten ze daar nog?)
Die zitten allemaal in HGB-IV, in de Inktpot huisvest Prorail zich tegenwoordig  ;)

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #2827 Gepost op: 21 April 2014, 11:30:06 »
Woon je in België?
Nee zit korter aan het vuur waardoor ik de achtergronden weet.

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #2828 Gepost op: 21 April 2014, 11:33:54 »
wanneer hoepelen die 11 stellen nu eigenlijk op naar het moederland???
Zolang ze niet hersteld en rijvaardig en een vervooerder is die de verantwoording durft te dragen om die dingen te verslepen ,zal dat nog even duren.

NS/NMBS fan uit Oostenrijk

• Offline Offline
« Reactie #2829 Gepost op: 21 April 2014, 12:00:28 »

Nou ::) als dat zo door gaat, koomen ze nog naar de slooper in Amsterdam ;D
« Laatst bewerkt op: 21 April 2014, 16:48:32 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT! »

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #2830 Gepost op: 21 April 2014, 12:06:48 »
Denk het niet ::)Als ze vervoerd zullen worden zal het s nachts zijn om zo min mogelijk het normale spoorwegverkeer te hinderen ;D
« Laatst bewerkt op: 21 April 2014, 14:14:09 door guest7823. Reden: Gaarne bij directe reactie "reageer" ipv "citaat" gebruiken ajb »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #2831 Gepost op: 21 April 2014, 14:03:13 »
En dan zal er eerst een vervoerder moeten wezen die de benodigde papieren heeft voor in elk geval rijden in 2 landen en die moet ook niet bang zijn om onderweg te moeten stoppen om afgevallen zaken op te rapen  ;D   ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #2832 Gepost op: 21 April 2014, 21:49:56 »
Nou dat zal wel meevallen hoor, die dingen hadden gewoon een inzetcertificaat en ze zijn ook al eerder gesleept tussen Nederland en Italië. Rolvaardig maken zal niet echt een probleem zijn.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #2833 Gepost op: 21 April 2014, 22:26:33 »
Inzetcertificaat of niet IL&T zal best gewillig zijn als je de stellen het land uit wilt brengen... ;)

henk

• Offline Offline
« Reactie #2834 Gepost op: 22 April 2014, 07:32:18 »
Allemaal klets. Die dingen zijn goed onderhouden en er zijn ook nog lang 's nachts conditieritten mee gereden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.