Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 16:57:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 16:17:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643940 keer)

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #510 Gepost op: 26 January 2013, 01:15:58 »
Wat ik op een belgisch forum lees is dat dat de MS86 tussen Antwerpen en Roosendaal gaat rijden vanaf morgen, maar dat is ook nog speculatie neem ik aan.

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #511 Gepost op: 26 January 2013, 01:17:01 »
Duidelijk. Wrsch wel testritten want duidelijk toch mogelijk vervangend mat, maar mag nog niet openbaar. Of die journalisten moeten hun jour ns uitzitten voor ze met n bericht komen.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2013, 01:18:58 door obb70 »

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #512 Gepost op: 26 January 2013, 02:06:39 »
Uit zeer betrouwbare bron vernomen, dat met spoed enkele VIRM 6-delige treinstellen geschikt gemaakt gaan worden voor 25 kV wisselspanning en het beveiligingssysteem (GSM/ERTMS) voor de HSL.
Het streven is dat de dienst per 01-04-2013 in gaat.
Er worden in eerste instantie acht treinstellen omgebouwd.
Wie precies de treinstellen om gaat bouwen en voor de kosten opdraait is niet bekend gemaakt.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #513 Gepost op: 26 January 2013, 03:34:43 »
grappig dat je dit als 1 april grap probeerd, maar dat er wel een kern van waarheid in zit........
« Laatst bewerkt op: 26 January 2013, 10:11:36 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2150
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #514 Gepost op: 26 January 2013, 10:22:14 »
Uitgebreid artikel vandaag in de Volkskrant. Het ministerie van V&W heeft in 1999 kennelijk al achter de rug van NS om gesprekken met SNCF en NMBS gevoerd over de aanbesteding. NS zou hierdoor eigenlijk in een onmogelijke positie zijn gemanouvreerd. Of zoals betrokkenen van toen het zeggen, NS heeft een mes in de rug gekregen van het ministerie. Met andere woorden, het mislukken zou er vanaf het begin al in gezeten hebben voor NS. Nederland schijnt ook het enige land te zijn waar openbaar is aanbesteed, verder overal onderhands gegund. Nu eens zien of daar in Den Haag nog gekrakeel over gaat ontstaan.

Gerard

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #515 Gepost op: 26 January 2013, 11:51:43 »
Meende ergens gelezen/gehoord te hebben dat VIRM eind dit jaar sowieso een (grote) revisie ondergaat? Misschien dat ze er een paar naar voren halen? Dat is vreselijk materieel qua reiscomfort maar het rijdt in ieder geval...
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #516 Gepost op: 26 January 2013, 11:53:58 »
Nederland schijnt ook het enige land te zijn waar openbaar is aanbesteed, verder overal onderhands gegund. Nu eens zien of daar in Den Haag nog gekrakeel over gaat ontstaan.

Met andere woorden, we hebben weer eens voor het braafste jongetje in de klas willen gaan en zijn in dat proces door onze buren in de zak gesch.....!

Het zal weer eens niet zo zijn. Ik ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen op het Binnenhof.

Richard

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #517 Gepost op: 26 January 2013, 12:02:03 »
In NRC staat ook weer een heel verhaal. Analyse bevestigd mijn bange vermoeden dat het vooral om de goedkoopte gaat. Dus Bert zal de fyra's houden als ie nog een cent terugkrijgt ipv de rotzooi terug te sturen.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
met de groeten van Maarten

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #519 Gepost op: 26 January 2013, 13:09:26 »
Uit zeer betrouwbare bron vernomen, dat met spoed enkele VIRM 6-delige treinstellen geschikt gemaakt gaan worden voor 25 kV wisselspanning en het beveiligingssysteem (GSM/ERTMS) voor de HSL.
Het streven is dat de dienst per 01-04-2013 in gaat.
Er worden in eerste instantie acht treinstellen omgebouwd.
Wie precies de treinstellen om gaat bouwen en voor de kosten opdraait is niet bekend gemaakt.

Erich

Je bent er vroeg bij. ;D
De bouw van Berkendam is begonnen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #520 Gepost op: 26 January 2013, 13:50:03 »
Met andere woorden, we hebben weer eens voor het braafste jongetje in de klas willen gaan en zijn in dat proces door onze buren in de zak gesch.....!

Niet zozeer het braafste jongetje van de klas willen zijn, maar het Britse voorbeeld dichter willen volgen dan dat door Brussel vereist werd. Nederland is daar al een tijdje mee bezig.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #521 Gepost op: 26 January 2013, 14:07:56 »

Inderdaad, al sinds de oprichting van de EGKS. Misschien zelfs al vanaf de oprichting van de BeNeLux.
En ik zie dat in zekere zin wel als positief. Namelijk dat in elk geval de Nederlandse regeringen wel het lef hebben in te zien dat de wereld groter is dan Nederland alleen en dat één Europa het belang van de eigen landsgrenzen overschrijdt.

Maar goed, ik zal dit verder niet in een pro of contra Europa discussie laten verzanden. Al is daar tussen alle regels door wel een heleboel meningsvorming over terug te vinden in dit topic...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 26 January 2013, 20:24:46 door Bert van Gelder »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #522 Gepost op: 26 January 2013, 14:34:55 »
Ik ben niet anti Europa, ik ben zelfs van mening dat we elkaar gewoon nodig hebben ( geldt voor mij eigenlijk voor de hele wereld, en die is immers van ons allemaal 8)), echter de de aanbestedingen die nu in het OV dienen mijn inziens eerder het belang van een paar dikke portomonnee's dan de reiziger :-\. Maar die discussie hoort hier niet plaats, maar is mogelijk wel de oorzaak dat dit debacle heeft plaatsgevonden.

Persoonlijk vindt ik het wel jammer dat dit zo loopt, ook ten aanzien van de treinstellen. Oké, het zijn/waren misschien niet de mooiste stellen, maar de rijeigenschappen zijn/waren wel goed. Persoonlijk zou ik die stellen naar een gerenommeerde bouwer sturen, en daar goed laten verbouwen (zowel technisch als het interieur, dat mag ook wel verbeterd worden).

'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #523 Gepost op: 26 January 2013, 16:12:23 »
Gaan lopen rommelen in andermans bouwsels is vaak vele male duurder dan een nieuw treinstel ontwikkelen en bouwen. Je moet nu het stel uit elkaar trekken (kost veel tijd omdat je het niet met de sloophamer doet), proberen italiaanse elektronica te begrijpen (en dat is een opgave op zich), dan kijken wat je wil, ermee wil doen en hoe je dat kan inpassen in het bestaande ontwerp. Eventueel kijken welke aanpassingen er nodig zijn en welke invloed dat heeft op de constructie. Maw: daar valt geen eer aan te behalen en zal niemand echt graag doen... Voor de prijs die de overige stellen + reeds aangenomen stellen + verbouwing kun je ook een hele vloot nieuwe halen.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #524 Gepost op: 26 January 2013, 16:20:58 »
Dan kunnen we nog wat leren van Dominee Gremdaat. Kijk hier maar eens: Welke gek bedacht Fyra.bron: youtube

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.