Doel:€250.00
Donaties:€180.00

Per saldo:€-70.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Boeing vliegtuigromp op platte wagen door Floris Dilz
Vandaag om 00:29:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:07:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door ingenium
23 oktober 2018, 23:57:12
Aanbieding Artitec DE 1 in Houten: winkelier gezocht door ingenium
23 oktober 2018, 23:55:35
Sprog, Decoderpro en Uhlenbrock (sound) decoders door Sven
23 oktober 2018, 23:54:21
Raadplaatje door Wouter W
23 oktober 2018, 23:27:18
TT-baan Heinenoord door jakeman
23 oktober 2018, 23:11:21
ACME 2018 door IJsselsteyn
23 oktober 2018, 22:32:52
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
23 oktober 2018, 22:25:11
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Rondje_HO
23 oktober 2018, 22:24:02
Heerwijk in H0 (Trambaan) door martijn v m
23 oktober 2018, 22:17:53
Welke fabrikant maakt dit type hekwerk? door Rondje_HO
23 oktober 2018, 22:12:24
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Martin Welberg
23 oktober 2018, 22:10:34
De soap die Fyra heet door timtrein
23 oktober 2018, 22:06:14
Pronsfeld door rotaspeed
23 oktober 2018, 21:54:59
Projekt 083-338 door 44
23 oktober 2018, 21:40:07
Bröckenbahn door Frank 123
23 oktober 2018, 21:37:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
23 oktober 2018, 21:37:32
ESU 2017 door RodeDuivel
23 oktober 2018, 21:36:58
Trams van de HTM in 1/87 door MOVisser
23 oktober 2018, 20:58:18
Oersik in schaal 1 door FritsT
23 oktober 2018, 20:48:41
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 407109 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2012, 11:57:39 »
Wie een beetje verstand van vervoersstromen heeft en mogelijkheden van de trein zou pleiten voor een verbinding denhaag-parijs en een thalys bestellen (of gewoon een paar slagen ipv naar amsterdam naar gvc...
En wat te denken van de (on)mogelijkheden op het nog al drukke baanvak Rtd-Gvc, met name het tweesporige gedeelte en de gelijkvloerse kruising te Gv met de tegenrichting Gv-Ledn...
Groetjes,
Emiel

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8846
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2012, 11:59:04 »
Tja, Fyra is een gevalletje 'stronteigenwijs'. Als ze nou gewóón Thalys/ICE spul hadden georganiseerd ipv dit Italiaanse fiasco reden die treinen tenminste al.

Als de Fyra iets is, dan is het een gevalletje 'aanbestedingsregels'. Ansaldo tekende als goedkoopste in en kreeg daarmee de klus. Als de bouwers van ICE/Thalys goedkoper waren geweest, dan hadden zij  de klus gekregen.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl lekker moduleren

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:01:00 »
Jaja, maar dat is typisch Europees aanbesteden: degene die zegt dat ie het goedkoopst is met een creatieve berekening die niet klopt krijgt de opdracht. Vervolgens 'zit het toevallig allemaal even tegen' waardoor het uiteindelijk véél duurder is. Kostenbesparend is het niet, enige dat het in de hand werkt is creatief boekhouden, vriendjespolitiek en corruptie. :)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:02:35 »
En wat te denken van de (on)mogelijkheden op het nog al drukke baanvak Rtd-Gvc, met name het tweesporige gedeelte en de gelijkvloerse kruising te Gv met de tegenrichting Gv-Ledn...
Groetjes,
Emiel
Dat is het probleem van in starre dienstregelingen geloven: er is geen flexibiliteit om er af en toe eens een treintje in een andere richting te gooien of bij gelegenheid over te slaan...

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8846
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:03:46 »
Jaja, maar dat is typisch Europees aanbesteden: degene die zegt dat ie het goedkoopst is met een creatieve berekening die niet klopt krijgt de opdracht. Vervolgens 'zit het toevallig allemaal even tegen' waardoor het uiteindelijk véél duurder is. Kostenbesparend is het niet, enige dat het in de hand werkt is creatief boekhouden, vriendjespolitiek en corruptie. :)

Desalniettemin, 'gewoon' even een ICE/Thalys regelen was niet echt een optie, dus.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl lekker moduleren

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #20 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:15:04 »
Bovendien waren die overkill voor het beoogde gebruik en alleen daarom al nodeloos duur geweest. Er waren helemaal niet zoveel opties voor dit specifieke doel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #21 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:18:45 »
Nodeloos duur volgens de originele offertes of nodeloos duur met alle leveringsperikelen etc inbegrepen ;)

De Fyra is er med gekomen omdat NS Internationaal een 'eigen' design wilde en Siemens en Alstom alleen 'toonbank' wilde leveren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8846
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:20:25 »
En dat eigen design is prima gelukt.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl lekker moduleren

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #23 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:23:21 »
Zo is dat.
Voor het prijsverschil tussen deze v250 stellen en een Thalys, kun je heel wat perikelen financieren. HI-Speed had ook niet geweten wat te doen met de stellen als ze op tijd waren geleverd.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #24 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:33:44 »
Die hadden ze misschien aan nsr kunnen verhuren...
Wat zijn die prijzen dan, waar is die info te vinden??

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8153
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #25 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:43:20 »
Jaja, maar dat is typisch Europees aanbesteden: degene die zegt dat ie het goedkoopst is met een creatieve berekening die niet klopt krijgt de opdracht.
Ja dit soort uitspraken doet het altijd goed op verjaardagen...
Aanbesteden is ook een vak, en daarbij heeft de opdrachtgever een cruciale rol. Een slecht, onduidelijk of rammelend bestek levert dito inschrijvingen op. Als opdrachtgever is het je verantwoordelijkheid om door 'creatieve berekeningen die niet kloppen' heen te prikken.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2012, 12:46:38 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 513
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #26 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:44:06 »
Wacht maar tot het gaat regenen en vriezen, die spaghetti dingen kunnen daar waarschijnlijk ook niet tegen. Het was inderdaad een goed idee om een zootje Italianen een trein voor Noord Europa te laten bouwen. :P

Inderdaad: on realistische offerte met hoge extra kosten in het verschiet.

Wie is de dupe? De reiziger dus. De IC verbinding Amsterdam Brussel is ook al naatje, dat wordt met die nieuwe Fyra niet veel beter en dan moeten we ook nog stoppen in Breda! Wie wil er nou in Breda zijn?

Enfin, ik ga weer lekker met de auto. Zo nu en dan file maar dan wel lekker met mijn eigen radio aan, geen irritante bellers om me heen en zeker geen last van volledig gebrek aan informatie van de vervoerder. Beter idee, asfalteer die spoorlijnen maar, dan kunnen we er lekker met de auto op.


Richard

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8153
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #27 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:50:02 »
Beter idee, asfalteer die spoorlijnen maar, dan kunnen we er lekker met de auto op.
Met dat soort ideeën hoor je op een spoorwegforum natuurlijk een life-time ban te krijgen.  8)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 3973
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #28 Gepost op: 10 oktober 2012, 12:57:08 »
ik vind de vormgeving van de kop aansprekend.
Ik zie wel een link met de titel.. soap vs. een treinstel met als designvoorbeeld een wc-eend.. ;D
Morgen ben ik klaar

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #29 Gepost op: 10 oktober 2012, 13:03:20 »
Dat is het probleem van in starre dienstregelingen geloven: er is geen flexibiliteit om er af en toe eens een treintje in een andere richting te gooien of bij gelegenheid over te slaan...
Mag je mij eens gaan uitleggen hoe je een dienstregeling flexibel kan maken als je over twee sporen 4 stoptreinen en 3 IC's per richting moet afhandelen.
Groetjes,
Emiel