Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 18:27:17
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:12:16
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door p-kokkie
Vandaag om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door peterha
Vandaag om 13:28:53
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 664435 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #15 Gepost op: 10 October 2012, 11:57:39 »
Wie een beetje verstand van vervoersstromen heeft en mogelijkheden van de trein zou pleiten voor een verbinding denhaag-parijs en een thalys bestellen (of gewoon een paar slagen ipv naar amsterdam naar gvc...
En wat te denken van de (on)mogelijkheden op het nog al drukke baanvak Rtd-Gvc, met name het tweesporige gedeelte en de gelijkvloerse kruising te Gv met de tegenrichting Gv-Ledn...
Groetjes,
Emiel

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #16 Gepost op: 10 October 2012, 11:59:04 »
Tja, Fyra is een gevalletje 'stronteigenwijs'. Als ze nou gewóón Thalys/ICE spul hadden georganiseerd ipv dit Italiaanse fiasco reden die treinen tenminste al.

Als de Fyra iets is, dan is het een gevalletje 'aanbestedingsregels'. Ansaldo tekende als goedkoopste in en kreeg daarmee de klus. Als de bouwers van ICE/Thalys goedkoper waren geweest, dan hadden zij  de klus gekregen.

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #17 Gepost op: 10 October 2012, 12:01:00 »
Jaja, maar dat is typisch Europees aanbesteden: degene die zegt dat ie het goedkoopst is met een creatieve berekening die niet klopt krijgt de opdracht. Vervolgens 'zit het toevallig allemaal even tegen' waardoor het uiteindelijk véél duurder is. Kostenbesparend is het niet, enige dat het in de hand werkt is creatief boekhouden, vriendjespolitiek en corruptie. :)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #18 Gepost op: 10 October 2012, 12:02:35 »
En wat te denken van de (on)mogelijkheden op het nog al drukke baanvak Rtd-Gvc, met name het tweesporige gedeelte en de gelijkvloerse kruising te Gv met de tegenrichting Gv-Ledn...
Groetjes,
Emiel
Dat is het probleem van in starre dienstregelingen geloven: er is geen flexibiliteit om er af en toe eens een treintje in een andere richting te gooien of bij gelegenheid over te slaan...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #19 Gepost op: 10 October 2012, 12:03:46 »
Jaja, maar dat is typisch Europees aanbesteden: degene die zegt dat ie het goedkoopst is met een creatieve berekening die niet klopt krijgt de opdracht. Vervolgens 'zit het toevallig allemaal even tegen' waardoor het uiteindelijk véél duurder is. Kostenbesparend is het niet, enige dat het in de hand werkt is creatief boekhouden, vriendjespolitiek en corruptie. :)

Desalniettemin, 'gewoon' even een ICE/Thalys regelen was niet echt een optie, dus.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #20 Gepost op: 10 October 2012, 12:15:04 »
Bovendien waren die overkill voor het beoogde gebruik en alleen daarom al nodeloos duur geweest. Er waren helemaal niet zoveel opties voor dit specifieke doel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #21 Gepost op: 10 October 2012, 12:18:45 »
Nodeloos duur volgens de originele offertes of nodeloos duur met alle leveringsperikelen etc inbegrepen ;)

De Fyra is er med gekomen omdat NS Internationaal een 'eigen' design wilde en Siemens en Alstom alleen 'toonbank' wilde leveren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #22 Gepost op: 10 October 2012, 12:20:25 »
En dat eigen design is prima gelukt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #23 Gepost op: 10 October 2012, 12:23:21 »
Zo is dat.
Voor het prijsverschil tussen deze v250 stellen en een Thalys, kun je heel wat perikelen financieren. HI-Speed had ook niet geweten wat te doen met de stellen als ze op tijd waren geleverd.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #24 Gepost op: 10 October 2012, 12:33:44 »
Die hadden ze misschien aan nsr kunnen verhuren...
Wat zijn die prijzen dan, waar is die info te vinden??

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #25 Gepost op: 10 October 2012, 12:43:20 »
Jaja, maar dat is typisch Europees aanbesteden: degene die zegt dat ie het goedkoopst is met een creatieve berekening die niet klopt krijgt de opdracht.
Ja dit soort uitspraken doet het altijd goed op verjaardagen...
Aanbesteden is ook een vak, en daarbij heeft de opdrachtgever een cruciale rol. Een slecht, onduidelijk of rammelend bestek levert dito inschrijvingen op. Als opdrachtgever is het je verantwoordelijkheid om door 'creatieve berekeningen die niet kloppen' heen te prikken.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2012, 12:46:38 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #26 Gepost op: 10 October 2012, 12:44:06 »
Wacht maar tot het gaat regenen en vriezen, die spaghetti dingen kunnen daar waarschijnlijk ook niet tegen. Het was inderdaad een goed idee om een zootje Italianen een trein voor Noord Europa te laten bouwen. :P

Inderdaad: on realistische offerte met hoge extra kosten in het verschiet.

Wie is de dupe? De reiziger dus. De IC verbinding Amsterdam Brussel is ook al naatje, dat wordt met die nieuwe Fyra niet veel beter en dan moeten we ook nog stoppen in Breda! Wie wil er nou in Breda zijn?

Enfin, ik ga weer lekker met de auto. Zo nu en dan file maar dan wel lekker met mijn eigen radio aan, geen irritante bellers om me heen en zeker geen last van volledig gebrek aan informatie van de vervoerder. Beter idee, asfalteer die spoorlijnen maar, dan kunnen we er lekker met de auto op.


Richard

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #27 Gepost op: 10 October 2012, 12:50:02 »
Beter idee, asfalteer die spoorlijnen maar, dan kunnen we er lekker met de auto op.
Met dat soort ideeën hoor je op een spoorwegforum natuurlijk een life-time ban te krijgen.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #28 Gepost op: 10 October 2012, 12:57:08 »
ik vind de vormgeving van de kop aansprekend.
Ik zie wel een link met de titel.. soap vs. een treinstel met als designvoorbeeld een wc-eend.. ;D
RETROBAHN A.G.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #29 Gepost op: 10 October 2012, 13:03:20 »
Dat is het probleem van in starre dienstregelingen geloven: er is geen flexibiliteit om er af en toe eens een treintje in een andere richting te gooien of bij gelegenheid over te slaan...
Mag je mij eens gaan uitleggen hoe je een dienstregeling flexibel kan maken als je over twee sporen 4 stoptreinen en 3 IC's per richting moet afhandelen.
Groetjes,
Emiel