Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: Station Grondhof  (gelezen 24860 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Station Grondhof
« Reactie #105 Gepost op: 29 November 2013, 14:47:38 »
Zo.

De zomer is voorbij, en nu is er dan toch eindelijk weer wat tijd voor modelbouw enzo. Ondertussen een beetje onderbroken door dit project.
Daarvoor ben ik bezig met natuurstenen muren. Op zich wel en aardige techniek gevonden, maar om te kijken wat er wel en niet mogelijk is, leek het mij verstandig wat ervaring op te doen. De steunmuur achter langs het perron zat al een tijd in de planning, en is voor deze gelegenheid gemaakt. Deze muur mag opgebouwd zijn uit gelijkvormige stenen, in tegenstelling tot de muur in het andere project.

Uiteraard wil het volk foto's, dus alsjeblieft:



Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Jan-Joost

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Station Grondhof
« Reactie #106 Gepost op: 29 November 2013, 16:54:32 »
Beste Tjalling,

Hoe heeft u de stenenmuur gemaakt?

Mvg Jan-Joost

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Station Grondhof
« Reactie #107 Gepost op: 29 November 2013, 17:44:33 »
Hallo Jan-Joost,

De manier waarop deze muur gemaakt is, is op basis van tips die Jaap (JaJo hier op het forum) en oa. Evan op het forum van Modelspoormagazine geven. Het begin is een dunne zachte laag, waar je de vormen van de stenen in drukt met een pons. Deze pons kun je maken van een penseel. Je haalt de haren er uit, en verbuigt het metaal met een tangetje totdat het vierkant is.

De laag waarin je de stenen drukt kan verschillend materiaal zijn: Das klei (oa uit de speelgoedwinkel) of Sculptamold.

De beschrijving van wat ik gedaan heb:
De muur is opgebouwd uit een stuk schuimkarton als drager (dat kan van alles zijn) met daaroverheen een laag van 2 a 3 mm Sculptamold gemengd met houtlijm. Ik heb eerst een dunne, gelijkmatige laag gemaakt, en die zo lang laten drogen dat de laag op klei lijkt (ongeveer 30 minuten). Vervolgens heb ik alle stenen stuk voor stuk in deze laag gedrukt met een pons gemaakt van een oude penseel.
Dat alles laten drogen, en vervolgens heb ik iedere steen een kleurtje gegeven. Ik heb ongeveer 6 verschillende grijsachtige, blauwige en bruine kleuren gebruikt. De kleuren heb ik gemengd op een schoteltje. De basiskleuren zijn zwart, wit, Van Dyck bruin en blauw (middel). Géén oker!
Toen alles droog was het hele geheel geverfd met lichtgrijze verf, zover verdund dat het net water is. Een wash dus. Daarmee werden de voegen meteen ook allemaal gekleurd (die waren nog wit). Dat bleef te blauw, dus daar een licht-bruine wash overheen. En als laatste een lichtgrijze wash.

De muur is nog niet klaar. De volgende stap is dry-brushen met wit. Dry-brushen: met een penseel waar bijna geen verf meer aanzit over de stenen heen en weer bewegen. Als je met het penseel over je hand gaat mag er geen verf meer afkomen, dan pas op het werkstuk.

Als laatste nog wat dingetjes:
- Zoiets als dit wordt met iedere keer dat je het doet beter en mooier. Dus als het de eerste keer tegenvalt, gewoon nog een keer proberen.
- Verf van fatsoenlijke kwaliteit kopen. Je kunt terecht bij de kunstenaarswinkel, maar ook bij bijvoorbeeld de Pipoos.
- Laat zien wat je gemaakt hebt! Dan krijg je ook tips over hoe je dingen beter/ mooier/ sneller kunt maken.
- Heel veel laagjes dunne verf over elkaar heen geven, zeker als je verschillende tinten gebruikt, veel meer diepte dan 1 dikke laag.

Hopelijk heb je er wat aan. Zo op papier klinkt het veel ingewikkelder dan dat het is. Ben benieuwd naar jou muur!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Station Grondhof
« Reactie #108 Gepost op: 15 May 2014, 22:23:47 »
Hallo,

Ondanks alle tijd die in de BNLS-module gaat zitten, wordt er zo nu en dan ook nog wat aan deze baan gedaan.
Het emplacement voor het smalspoor, en de inbouw van de segmentdraaischijf waren 2 dingen waar ik toch tegen op zag.
Uiteindelijk toch maar de koe bij de hoorns gevat, en de segmentdraaischijf ingebouwd:



Door de muur wat meer naar achteren te zetten ontstaat er net dat beetje extra ruimte voor de draaischijf. Dat betekend ook dat er een perron onderlangs de muur kan komen, en dat er dus ruimte is voor een spoor in het midden. Dat heeft als voordeel dat het met een servo bedienen van de draaischijf van tafel is, dat lukt nl. niet met de extra aansluitingen van een Switch-Pilot. Goed nieuws, want een hendeltje is eenvoudiger en sneller gemaakt  ;D

Hier nog een wazige overzichtsfoto:



Er zit weer wat beweging in!  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl