Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 20:30:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:25:38
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 17:27:36
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
  

Auteur Topic: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein  (gelezen 20307 keer)

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #30 Gepost op: 04 July 2006, 22:33:46 »
foei wat een knoeiboel :D :D :D :D
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

ucsdcom

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #31 Gepost op: 04 July 2006, 23:05:35 »
Ik heb enkele jaren terug het traject Woerden-Alphen a/d Rijn gereden en het viel mij toen op dat de plan V's behoorlijke klappen te verduren kregen. Ik had dit idee vooral op de bruggetjes. Ze rijden knoerd hard en je hebt het idee dat de wielen wel haast los moeten komen van de rails als ze weer over zo'n hobbel vliegen. Bij aankomst heb ik nog een opmerking tegen de conducteur gemaakt in de orde van "als we hier straks horen dat er een trein van de rails gevlogen is, dan weet ik met dit spoor wel waarom".

Machinisten en conducteurs moeten het toch ook merken. Lijkt mij dat de NS dan hangende toestemming voor gebruik van hout in indergeval een snelheidsbeperking in moet stellen.

Hoe kan de ondergrond zo slecht zijn? Bij de Flevo lijn zag ik toendertijd dat er een kanaal werd uitgegraven. (gewoon met een zandzuiger door het weiland crossen deden ze daar). Hierin werd het ballastbed vervolgens aangelegd (slechte grondlagen er af en bouwen op betere ondergrond denk ik).

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #32 Gepost op: 04 July 2006, 23:39:53 »
Om eventjes ontucht met mieren te plegen: het spooronderhoud valt onder de verantwoordelijkheid van prorail. Als zij er een potje van maken kan de NS niet veel anders dan links en rechts aan de bel gaan hangen... wat ze ook wel gedaan zullen hebben.
Overigens, vroegah hadden ze hier toch minder last van met die railstaven van 10 meter, het kedeng kedeng werd gewoon wat minder omdat de overgangen dicht gedrukt werden. Die langgelaste rails is volgens mijn boerenverstand eigenlijk vragen om dit soort problemen, al is het comfortverschil natuurlijk wel aanzienlijk en hoe meer verbindingen tussen railstaven hoe groter het risico dat er een los raakt..
grtz
Floris


HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #33 Gepost op: 05 July 2006, 03:30:37 »
Als een machinist een onregelmatigheid tegenkomt op een bepaald traject, kan hij/zij dat melden. Vervolgens wordt er gekeken of er meerdere meldingen binnenkomen over het zelfde traject. Zo ja, dan gaat prorail kijken of het inderdaad foute boel is. In het geval van Woerden-Bodegraven viel alles nog binnen de veiligheidsmarge.

Zo zijn er ook meerdere meldingen gemaakt voor het traject Utrecht-Amsterdam (voor de verbouwing). Ook daar bleek alles gewoon binnen de veiligheidmarge te liggen.

Afgelopen avond heb ik mee mogen maken hoe 'spoorspatten' aanvoelt met 10 km/u ter hoogte van Amsterdam Slotendijk. Dat voelde net zo aan, als dat je op het traject Woerden-Bodegraven met ruim 130 km/u doorkachelt...

Een erg groot verschil dus....

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #34 Gepost op: 05 July 2006, 10:31:25 »
Hoe kan de ondergrond zo slecht zijn? Bij de Flevo lijn zag ik toendertijd dat er een kanaal werd uitgegraven. (gewoon met een zandzuiger door het weiland crossen deden ze daar). Hierin werd het ballastbed vervolgens aangelegd (slechte grondlagen er af en bouwen op betere ondergrond denk ik).

De spoorlijn ligt er al bijna 130 jaar, in die tijd is er behoorlijk veel ballast de grond in geperst.
Ik weet niet of ik het al gemeld had maar een stucton mannetje zei tegen mij dat je 6 meter onder het spoor nog in de grond geperst ballast terug vind.
130 jaar geleden was het nog een behoorlijke klus om de grond weg te züigen en vervolgens nieuwe grond er in stoppen.

Maar het spoor gaat daar gedeeltelijk langs de A12, de A12 ligt daar op een metershoge dijk om verzakkingen te verkomen. Bij bodegraven takt de N11 af, en je merk daar met je auto ook wat voor grond er onder je zit.

1700den mogen daarom ook niet op dat traject komen, die hebben te grote asdruk :) Ik snap niet precies waarom het daar niet mag en tussen gouda en woerden wel want daar ligt het spoor er net zo rot bij, alleen word er daar meer aan gedaan dan hier volgens mij. Daarom lijkt het minder.
Dat spoor word een stuk meer bellast met al die goederen treinen.

De stationsgebouwen van Alphen en Bodegraven zijn ook ooit ernstig verzakt en toen vervangen voor de huidige. Die van Bodegraven is daarna nog in de Fik gegaan en toen herbouwd. Die van Alphen gaat helaas eind dit jaar nog tegen de vlakte :(

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #35 Gepost op: 05 July 2006, 10:41:38 »
Toch ben ik blij met de Brabantse zandgrond!
Wat scheelt dat namelijk veel, met met al die vervelende spoor problemen!  :)
 
Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #36 Gepost op: 07 July 2006, 16:46:57 »
voor wie denkt dat het spoor hier al *** is, in amerika is 't ook niet alles...
http://www.youtube.com/watch?v=s_kXBrS5ixs

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #37 Gepost op: 07 July 2006, 17:35:46 »
onvoorstelbaar...

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #39 Gepost op: 07 July 2006, 18:04:56 »
Citaat
voor wie denkt dat het spoor hier al *** is, in amerika is 't ook niet alles...
http://www.youtube.com/watch?v=s_kXBrS5ixs

Hoog veldspoorgehalte  ;D

@Marco

Dat krijg je ervan als je een unit laat malen terwijl de trein op de rem staat  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #40 Gepost op: 07 July 2006, 18:48:10 »
Hallo,
 Er is voor 1940 al eea verbeterd aan het spoor Breukelen-Gouda.Er zijn toen oa ondergrondse damwanden gemaakt,die is men bij de werkzaamheden bij Woerden van een paar jaar geleden weer tegengekomen.
Voor nieuw gebouwde deel van Nieuwerkerk naar Goederenstation Rotterdam Noord  (Jaren 50)is een cunet (kanaal )gegraven,en met zand opgevuld.
 Bij Gouda in de ri Moordrecht heeft men het weer anders gedaan , daar werd gecontroleerd zand gestort,met vertikale drainage,zodat het weggeperste grondwater naar boven weg kon.(1990?)
 Groeten,Peter -Geen gronddeskundige  ;D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #41 Gepost op: 08 July 2006, 14:40:47 »
Citaat
voor wie denkt dat het spoor hier al *** is, in amerika is 't ook niet alles...
http://www.youtube.com/watch?v=s_kXBrS5ixs

Ik wist dat een zogenaamde zwevende las een verbinding tussen spoorstaven was, maar niet dat deze dan ook letterlijk zweeft ;D

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom