Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 14:03:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
  

Auteur Topic: Stoomloks NS 2100 serie.  (gelezen 15144 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2012, 11:28:10 »
Dag Paul,
 Weet je nog dat je bij mij thuis geweest ben ,om tijdschriften op te halen?
Nu herinner ik me weer de gesprekken die we voerden over deze lok.
Maar wat is nou de oorzaak dat die 2104 historisch helemaal niet klopt?
In de tijd dat hij het museum inging waren er nog veel stoom deskundigen , die wel hebben moeten weten hoe het hoorde te zijn...
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #16 Gepost op: 04 October 2012, 11:40:01 »
Het opknappen van de 2104 was een haastklus die op een goedkoopje moest...

Ik citeer uit het boek over de serie 2100:

"het (..) beschikbaar gestelde budget voor herstel van loc 2104 in de Tilburgse werkplaats werd bij herhaling verlaagd. een aanvankelijk opgestelde begroting, uitgaande van restauratie in HSM-toestand, werd met een totaalbedrag van fl.24.770,- te hoog bevonden. In januari 1956 was dit bedrag verminderd tot fl.16.070,- en op 7 februari van dat jaar nog eens gereduceerd tot fl.10.000,-. Ten slotte gaf Den hollander aan dat bij de herstelling van deze machine de uiterste soberheid in acht was te nemen en het te verwerken bedrag was terug te brengen tot ten hoogste fl.4000,-."

Voor dat bedrag kun je niet verwachten dat er even rustig en correct gerestaureerd wordt. Dan kan er nog zoveel kennis in huis zijn, als die kennis niet betaald wordt, kun je er weinig mee...

"De werkzaamheden beperkten zich tot een grondige schoonmaakbeurt, het vervangen van de meest ingeteerde delen van bekleding en machinistenhuis door inlassen van stukken plaat en he top eenvoudige wijze schilderen van de loc."

Eelco
« Laatst bewerkt op: 04 October 2012, 11:48:55 door NS8714 »

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #17 Gepost op: 04 October 2012, 12:12:51 »
Naar verluid klopt met name de tender qua breedte niet. Ik weer niet of het hier om millimeters, centimeters of decimeters (het laatste is wat onwaarschijnlijk) gaat. D'r staat mij bij dat er in het min of meer recente verleden een nieuwe bovenbouw gemaakt is in (voormalig) Oost Duitsland.

Als het allemaal niet klopt laat ik me graag corrigeren / bijscholen.

In ieder geval klopt die stookplaat niet  >:( >:( >:( (zie draadje Karst 2100)


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2012, 12:15:54 »
Dat was in 1993, bij MaLoWa.

Eelco

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #19 Gepost op: 04 October 2012, 12:32:17 »
Goedemiddag,
 Ik zie nu pas ,dat er twee injecteurs onder het m. huis gemonteerd zijn , een links , eenzelfde rechts. ;D
 Als ik dan lees hoeveel er uiteindelijk besteed werd  om de lok te conserveren ,moeten beide injecteurs er in het werkzame leven van de lok ook op gezeten hebben.Er is dus geen ''ouwe rommel '' opgezet omdat dat zo mooi stond.
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #20 Gepost op: 04 October 2012, 18:00:40 »
Dat klopt, maar enkel vanaf na 1949. Terwijl de loc's al in dienstgesteld zijn in 1914 en je als gemiddeld sloopjaartal 1953 kan aanhouden. Verder is het niet gezegd dat in 1949 alle loc's voorzien zijn van Monitor injecteurs. Enkel dat indien de G&C of de voedingspomp/voorverwarmer versleten was dat er dan een Monitor op ging. Ik heb geen idee of indien een van de twee vervangen werd er dan ook automatisch de andere vervangen werd.

Kortom minimaal 45 jaar zonder de Monitor injecteurs en maximaal 5 jaar met Monitor injecteur...........

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #21 Gepost op: 04 October 2012, 18:05:53 »
 Ik houd  nu maar een lok aan van voor 1949. Dus geen Monitor injectors .
 Maar wel een voorwarmer , zoals je op de meeste foto's ziet.
Ik ben niet getrouwd met de 2104 , hoor!  ;)
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #22 Gepost op: 04 October 2012, 19:06:04 »
Ik ben niet getrouwd met de 2104 , hoor!  ;)
 Vr Gr,Peter

Nou je het erover hebt, hoe is het met Agaath?

... en dan plooi je je modelbouwaspiraties zo dat je een geconserveerd en betrouwbaar voorbeeld in de buurt hebt, blijkt het één brok geschiedvervalsing te zijn... Of is dat overdreven.
Wil je niet een fotootje van de vorderingen van Tinus op het forum zetten of is dat nog te vroeg? Spoor 0 wat zal dat denderen op zolder.

Groeten Henk

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2012, 19:07:13 »
Van mij mag iedereen iedere loc nabouwen die hij/zij wil. Het enige waar ik mensen voor wil waarschuwen is dat wanneer je de NSM stoomloc's als voorbeeld gebruikt voor het nabouwen van een bepaalde serie of specifieke loc dat je mogelijk de nodige verschillen tegen komt tussen hoe de loc's er in de dagelijkse praktijk hebben uitgezien.

Ik ben benieuwd welk percentage van van de totale Artitec 3700-en de NSM 3737 is geweest. Ik ben bang dat het hierbij om de bulk gaat. Op zich prima, maar wel een beetje jammer als je de loc wilt gebruiken op een baan die zich verder voor 1958 gedateerd is  :'(. Voor de NSM 2104 geldt in mindere mate hetzelfde.

Indien je een loc in rijdende staat wilt gebruiken in 20XX kan je de nodige consessies moeten doen aan de historie. Indien je een loc enkel statisch wilt laten zien dien je, in mijn ogen, te zorgen dat de loc historisch juist is. In ieder geval wanneer je je (grotendeels) als museum profileert. De Efteling mag met stoomloc's doen wat ze willen, zelfs indien dat loc's van K.A 't Neve zijn. Dat is een pretpark zonder museale functie.

Kortom gebruik de NSM stoomloc's rustig als referentie, maar indien je verschillen waarneemt tussen de foto's die je kent en de staat zoals een loc in het NSM staat, neem dan de foto's als leidraad en werk daar vanuit.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #24 Gepost op: 04 October 2012, 19:34:48 »
 Hee ,Henk, ;D
 Het gaat goed met haar ,met mij ook.
Want anders zou ik niet aan die lok zijn begonnen.
  De plannen zijn al van midden vorig jaar.
  Er komt wel eens wat tussen ,zoals die P.B., die waarschuwt dat je  het NSM model niet als vertegenwoordiger van de Tinus  moet zien . ;)  :D  ;D
 Ik zal een foto hier (proberen )te plaatsen.
 Groeten daar in Den H.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #25 Gepost op: 04 October 2012, 21:24:52 »
Hier een matig plaatje van de 2100 :

 
Een flits is niet mooier, morgen bij daglicht  zal ik hem overdoen.
   Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #26 Gepost op: 04 October 2012, 21:44:06 »
Ach, de gemiddelde foto in 1914 was van niet veel betere kwaliteit en ook toen al gold volgens mij dat een loc met het samenbouwen van de frameplaten "bestond". Het enige is dat in "het echie" ze hem meestal in een wat later stadium op de wielen zetten  ;)

Maar ik hoop dat we net zo'n mooi bouw verslag krijgen als dat van Karst.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #27 Gepost op: 04 October 2012, 21:46:45 »
Vergis je niet in de fotokwaliteit van foto's uit 1914... Sprak de verzamelaar...  ;)  ;D

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #28 Gepost op: 04 October 2012, 22:30:23 »
 Ja, glasnegatieven op 18 bij 24 cm.
 Superscherp!
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #29 Gepost op: 05 October 2012, 11:51:34 »

 Deze is wat beter
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen