Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:14:33
Wat was jullie allereerste loc? door schipcas
Vandaag om 08:05:20
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Kranenberg, een exercitie in code 70 door antoni-a
Vandaag om 07:17:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
11 August 2025, 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
11 August 2025, 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
11 August 2025, 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
11 August 2025, 21:34:22
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 August 2025, 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
11 August 2025, 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
11 August 2025, 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
11 August 2025, 16:06:42
  

Auteur Topic: Stoomloks NS 2100 serie.  (gelezen 15167 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2012, 11:28:10 »
Dag Paul,
 Weet je nog dat je bij mij thuis geweest ben ,om tijdschriften op te halen?
Nu herinner ik me weer de gesprekken die we voerden over deze lok.
Maar wat is nou de oorzaak dat die 2104 historisch helemaal niet klopt?
In de tijd dat hij het museum inging waren er nog veel stoom deskundigen , die wel hebben moeten weten hoe het hoorde te zijn...
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11650
    • Mijn fotoarchief
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #16 Gepost op: 04 October 2012, 11:40:01 »
Het opknappen van de 2104 was een haastklus die op een goedkoopje moest...

Ik citeer uit het boek over de serie 2100:

"het (..) beschikbaar gestelde budget voor herstel van loc 2104 in de Tilburgse werkplaats werd bij herhaling verlaagd. een aanvankelijk opgestelde begroting, uitgaande van restauratie in HSM-toestand, werd met een totaalbedrag van fl.24.770,- te hoog bevonden. In januari 1956 was dit bedrag verminderd tot fl.16.070,- en op 7 februari van dat jaar nog eens gereduceerd tot fl.10.000,-. Ten slotte gaf Den hollander aan dat bij de herstelling van deze machine de uiterste soberheid in acht was te nemen en het te verwerken bedrag was terug te brengen tot ten hoogste fl.4000,-."

Voor dat bedrag kun je niet verwachten dat er even rustig en correct gerestaureerd wordt. Dan kan er nog zoveel kennis in huis zijn, als die kennis niet betaald wordt, kun je er weinig mee...

"De werkzaamheden beperkten zich tot een grondige schoonmaakbeurt, het vervangen van de meest ingeteerde delen van bekleding en machinistenhuis door inlassen van stukken plaat en he top eenvoudige wijze schilderen van de loc."

Eelco
« Laatst bewerkt op: 04 October 2012, 11:48:55 door NS8714 »

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #17 Gepost op: 04 October 2012, 12:12:51 »
Naar verluid klopt met name de tender qua breedte niet. Ik weer niet of het hier om millimeters, centimeters of decimeters (het laatste is wat onwaarschijnlijk) gaat. D'r staat mij bij dat er in het min of meer recente verleden een nieuwe bovenbouw gemaakt is in (voormalig) Oost Duitsland.

Als het allemaal niet klopt laat ik me graag corrigeren / bijscholen.

In ieder geval klopt die stookplaat niet  >:( >:( >:( (zie draadje Karst 2100)


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11650
    • Mijn fotoarchief
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2012, 12:15:54 »
Dat was in 1993, bij MaLoWa.

Eelco

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #19 Gepost op: 04 October 2012, 12:32:17 »
Goedemiddag,
 Ik zie nu pas ,dat er twee injecteurs onder het m. huis gemonteerd zijn , een links , eenzelfde rechts. ;D
 Als ik dan lees hoeveel er uiteindelijk besteed werd  om de lok te conserveren ,moeten beide injecteurs er in het werkzame leven van de lok ook op gezeten hebben.Er is dus geen ''ouwe rommel '' opgezet omdat dat zo mooi stond.
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #20 Gepost op: 04 October 2012, 18:00:40 »
Dat klopt, maar enkel vanaf na 1949. Terwijl de loc's al in dienstgesteld zijn in 1914 en je als gemiddeld sloopjaartal 1953 kan aanhouden. Verder is het niet gezegd dat in 1949 alle loc's voorzien zijn van Monitor injecteurs. Enkel dat indien de G&C of de voedingspomp/voorverwarmer versleten was dat er dan een Monitor op ging. Ik heb geen idee of indien een van de twee vervangen werd er dan ook automatisch de andere vervangen werd.

Kortom minimaal 45 jaar zonder de Monitor injecteurs en maximaal 5 jaar met Monitor injecteur...........

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #21 Gepost op: 04 October 2012, 18:05:53 »
 Ik houd  nu maar een lok aan van voor 1949. Dus geen Monitor injectors .
 Maar wel een voorwarmer , zoals je op de meeste foto's ziet.
Ik ben niet getrouwd met de 2104 , hoor!  ;)
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #22 Gepost op: 04 October 2012, 19:06:04 »
Ik ben niet getrouwd met de 2104 , hoor!  ;)
 Vr Gr,Peter

Nou je het erover hebt, hoe is het met Agaath?

... en dan plooi je je modelbouwaspiraties zo dat je een geconserveerd en betrouwbaar voorbeeld in de buurt hebt, blijkt het één brok geschiedvervalsing te zijn... Of is dat overdreven.
Wil je niet een fotootje van de vorderingen van Tinus op het forum zetten of is dat nog te vroeg? Spoor 0 wat zal dat denderen op zolder.

Groeten Henk

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2012, 19:07:13 »
Van mij mag iedereen iedere loc nabouwen die hij/zij wil. Het enige waar ik mensen voor wil waarschuwen is dat wanneer je de NSM stoomloc's als voorbeeld gebruikt voor het nabouwen van een bepaalde serie of specifieke loc dat je mogelijk de nodige verschillen tegen komt tussen hoe de loc's er in de dagelijkse praktijk hebben uitgezien.

Ik ben benieuwd welk percentage van van de totale Artitec 3700-en de NSM 3737 is geweest. Ik ben bang dat het hierbij om de bulk gaat. Op zich prima, maar wel een beetje jammer als je de loc wilt gebruiken op een baan die zich verder voor 1958 gedateerd is  :'(. Voor de NSM 2104 geldt in mindere mate hetzelfde.

Indien je een loc in rijdende staat wilt gebruiken in 20XX kan je de nodige consessies moeten doen aan de historie. Indien je een loc enkel statisch wilt laten zien dien je, in mijn ogen, te zorgen dat de loc historisch juist is. In ieder geval wanneer je je (grotendeels) als museum profileert. De Efteling mag met stoomloc's doen wat ze willen, zelfs indien dat loc's van K.A 't Neve zijn. Dat is een pretpark zonder museale functie.

Kortom gebruik de NSM stoomloc's rustig als referentie, maar indien je verschillen waarneemt tussen de foto's die je kent en de staat zoals een loc in het NSM staat, neem dan de foto's als leidraad en werk daar vanuit.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #24 Gepost op: 04 October 2012, 19:34:48 »
 Hee ,Henk, ;D
 Het gaat goed met haar ,met mij ook.
Want anders zou ik niet aan die lok zijn begonnen.
  De plannen zijn al van midden vorig jaar.
  Er komt wel eens wat tussen ,zoals die P.B., die waarschuwt dat je  het NSM model niet als vertegenwoordiger van de Tinus  moet zien . ;)  :D  ;D
 Ik zal een foto hier (proberen )te plaatsen.
 Groeten daar in Den H.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #25 Gepost op: 04 October 2012, 21:24:52 »
Hier een matig plaatje van de 2100 :

 
Een flits is niet mooier, morgen bij daglicht  zal ik hem overdoen.
   Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #26 Gepost op: 04 October 2012, 21:44:06 »
Ach, de gemiddelde foto in 1914 was van niet veel betere kwaliteit en ook toen al gold volgens mij dat een loc met het samenbouwen van de frameplaten "bestond". Het enige is dat in "het echie" ze hem meestal in een wat later stadium op de wielen zetten  ;)

Maar ik hoop dat we net zo'n mooi bouw verslag krijgen als dat van Karst.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11650
    • Mijn fotoarchief
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #27 Gepost op: 04 October 2012, 21:46:45 »
Vergis je niet in de fotokwaliteit van foto's uit 1914... Sprak de verzamelaar...  ;)  ;D

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #28 Gepost op: 04 October 2012, 22:30:23 »
 Ja, glasnegatieven op 18 bij 24 cm.
 Superscherp!
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #29 Gepost op: 05 October 2012, 11:51:34 »

 Deze is wat beter
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen