Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 22:46:35
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
  

Auteur Topic: Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation  (gelezen 14931 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #30 Gepost op: 04 oktober 2012, 11:29:05 »
Kan gebeuren Hugo.

Ik ga het draadje ook nog eens lezen. Omdat een deel van mijn familie uit Harlingen komt en er vroeger veel ben geweest is het voor mij extra interessant.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #31 Gepost op: 05 oktober 2012, 19:22:49 »
Ik heb me eens verdiept in Harlingen-Haven en het is inderdaad een zeer interessant station. Veel mogelijkheden voor rangeren, maar ook voor scenery. Dus nogmaals dank voor de tip.

Ik ben een aantal uren aan het puzzelen geweest, om te kijken of ik dit in een mooi baanplan kan uitwerken, maar op de beschikbare ruimte, houd ik alleen een gedrocht over, waarin met de beste wil van de wereld, Harlingen-Haven niet meer te herkennen is. En dan heb ik al veel weggelaten, samengedrukt en vereenvoudigd. Helaas.

Dus mijn pijlen maar weer gericht op mijn eerste plan van Enkhuizen en de tips uit dit topic zoveel mogelijk meegenomen. De ligging iets gewijzigd en de verbinding tussen de boog en het station "gladgetrokken" en alles een beetje ruimer opgezet:

klik voor grotere weergave

Goederenloods, stationsgebouw, perrons en seinhuis ingetekend, de rest vul ik later wel in. De zwarte lijn is iets wat de boog aan zicht onttrekt. Dat kan een rij gevels zijn of een viaduct. Ik zie nog wel wat ik daar maak.
De bogen zijn nu Tillig R21 (=425mm radius), zodat rijtuigen daar goed door kunnen, wellicht de meeste treinstellen ook (voor als ik dat in de toekomst toch nog wil).

Het oppervlak is daarom iets groter getekend, 90 cm breed. Vanaf het punt vlak na het eerste wissel, zal ik dat terug laten lopen naar 80cm en dan rechtdoor tot aan de fiddle yard. Op dat deel kan ik dan waarschijnlijk ook nog een stukje kade uitwerken, al moet ik wel even goed kijken hoe ik uitkom met de fiddle yard.

Reizigerstreinen rijden nu niet over een afbuigend spoor, zoals het eigenlijk hoort. Dit houdt wel in dat de loc om de trein terug te rijden, van ver moet komen, maar dat is dan maar mijn compromis in dit geheel (en vast niet de enige).

Ik heb nog even overwogen om maar 1 perronspoor te maken, maar het tweede spoor biedt mij in de toekomst extra mogelijkheden. Een speciale trein (verloftrein, excursietrein), maar bijvoorbeeld ook een stoomtram (iets als Alkmaar-Bergen bijvoorbeeld) of misschien ligt dit station wel dicht bij de Duitse grens en komt hier enkele malen per dag een Duitse stoomloc met een paar drieassige Umbauwagen. Die kan dan op spoor 2 stoppen, een Sik of andere NS loc zet de trein op spoor 1, waarna de Duitse loc weer aan de juiste kant aankoppelt en de terugreis kan aanvaarden.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2012, 19:25:11 door 2200. Reden: typo »
Met vriendelijk groet, Hugo

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #32 Gepost op: 05 oktober 2012, 19:48:29 »
Hoi Hugo,

Ziet er strak uit. Jammer van H.-haven, maar ik denk dat je met dit plan aardig uit de voeten kunt. Bij Enkhuizen zou je ook kunnen denken aan stukken stadsmuur/stadswal die een afscheiding kunnen vormen.
Daarnaast is het wel slim om 2 perronsporen te houden, ook om de redenen die je zelf al noemt. Is het misschien nog een idee om het uitwijkspoor (bij het goederendeel, het spoor dat naar links wegloopt) te verlengen en daar een industrietje aan te vestigen?

Groet,
Michel

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #33 Gepost op: 05 oktober 2012, 20:34:55 »
Daar zat ik zelf ook aan te denken, Michel. Ik heb het nog niet getekend, maar ga me eens verdiepen in de mogelijkheden. Het moet wel iets passends zijn en echt een extra mogelijkheden bieden.
Met vriendelijk groet, Hugo

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #34 Gepost op: 06 oktober 2012, 13:59:09 »
Ga ik het nog wat leuker maken  ;)
Miss een idee om een loc verzorgingsplaats te creeren ergens ?
Zelfs diesels moeten toch wat TLC hebben om z'n tijd,om nog maar te zwijgen over diesel  ;D
Misschien is het in te passen,ik miste dit idee ergens wel dus vandaar dat ik m even in the spotlight gooi  :)
Verder ziet het er door zijn "simpelheid" echt goed uit dat banenplan,ga zo verder  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #35 Gepost op: 06 oktober 2012, 14:41:51 »
Dat heb ik bewust niet gepland, omdat ik er vanuit ging, dat dit station daarvoor te klein zou zijn. Was dat een denkfout?
Met vriendelijk groet, Hugo

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #36 Gepost op: 06 oktober 2012, 17:30:30 »
Denk fouten zijn er niet,je bent tenslotte zelf bouwer,baas,opzichter en grootgrond bezitter op je baan  ;D
Het is zomaar een idee en t hoeft niet veel ruimte te vergen.
Miss dat anderen hier ook een duit in het zakje kunnen doen.
Dat het hebben van zelfs een erg kleine ruimte voor wat verzorging niet/wel nodig is,hangt niet af van de grote van je baan.
WAt het wel hebben ervan miss extra oplevert, is het extra rangeer plezier van locs die bv op je wachtspoor/in de omgeving staan te wachten op een volgende inzet  ;)
Nogmaals zomaar een idee,hopelijk willen anderen hier ook is over meedenken.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #37 Gepost op: 06 oktober 2012, 20:48:10 »
Het is een idee, ook mijn station is niet zo groot, heeft wel een klein depot. Probeer het wel goed in te passen, dat het ook logisch is dat er een depot is op die plek. Er zijn wel mogelijkheden voor iets kleins. Zelfs al is het maar een sikloodsje, een tankplaats voor een 600....

Groet,
Michel

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #38 Gepost op: 06 oktober 2012, 22:50:24 »
Natuurlijk ben ik eigen baas en bepaal ik zelf wat wel en wat niet. Als ik echter naar foto's kijk van stations van dit formaat, genomen halverwege de jaren vijftig, dan kom ik niet iets als een verzorgingsspoor tegen. Dus neem ik aan dat NS dat toen al niet meer had. Als iemand weet dat dat toen nog wel voorkwam, dan hoor ik dat graag. Want het biedt inderdaad een leuke aanvulling.
Met vriendelijk groet, Hugo

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #39 Gepost op: 12 oktober 2012, 09:52:40 »
Toch nog weer een keer gaan tekenen. Globaal kom ik iedere keer op hetzelfde uit, met detail verschillen. Echter, de helling naar beneden zat me behoorlijk in de weg. Ten eerste vanwege de constructie, ten tweede omdat ik vermoedelijk een te hoog hellingspercentage haal, ten derde omdat ik sowieso niet zo gelukkig ben met helling, vanwege het technische aspect (onnodige extra belasting van de locomotief).

Afgelopen weekend de ruimte nog eens goed bekeken en overlegd met mijn vrouw. Vervolgens het oppervlak van de baan gemaakt. Daarmee leg ik mij al vast, maar je moet toch ergens eens een knoop doorhakken. Op basis van die vastgelegde ruimte en het eerdere sporenplant, het volgende ontwerp gemaakt:



Door het geheel een stuk te verdraaien, kan ik nu met een ruimere boog (Roco Line R6 = ~60 cm) naar het Fiddle Yard, nu links geplaatst. Alles ligt nu op dezelfde hoogte en alles is goed bereikbaar (bij de helling aan de achterzijde, zou ik bij calamiteiten nauwelijks kunnen komen).

Wel weer wat scenery ingetekend (excuses aan degenen die dat storend vinden), ook om te kijken of ik bepaalde zaken zo wat kan camoufleren. De open ruimtes worden later nog wel ingevuld, al denk ik wel dat ik het water gedeelte nog een stuk naar links verleng.

Alles wordt gelegd met Tillig Elite, met uitzondering van de genoemde boog in Roco Line (die had ik nog en is prima bruikbaar, volgens mij). Het extra spoortje, om de hoofdlijn te beveiligen, heb ik weer weggelaten, vanwege ruimte en omdat ik toch niet zo goed wist wat ik er verder mee moest. En in het originele plan van Enkhuizen, zie ik hem ook niet.
Met vriendelijk groet, Hugo

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #40 Gepost op: 12 oktober 2012, 10:10:16 »
Ik vind het een mooie oplossing! En scenery intekenen vind ik eerder inspirerend dan storend. Veel plezier met bouwen!

Groet,
Chris

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #41 Gepost op: 12 oktober 2012, 10:48:59 »
Dit oogt id beter  (y) en de gekozen oplossing is ook verstandig (er ???).

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #42 Gepost op: 12 oktober 2012, 11:06:09 »
 (y)
je hebt de rust in je baanplan gebracht. Het ziet er evenwichtig uit.
Hout bestellen!!  ;)

Groet,
Michel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #43 Gepost op: 12 oktober 2012, 11:12:44 »
Hmmm, misschien toch nog even wachten met dat hout bestellen, Michel. Want ik heb nog een voorstelletje voor Hugo.

Ik lees dat je nog wat meer water zou willen, Hugo. Wordt dat een haven? Want dan zou je de goederenloods bij de haven kunnen neerzetten, zodat je gelijk een spooraansluiting hebt bij de haven en op de plaats van de goederenloods getekend zoals in je plan het station met perron.
Jeroen

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #44 Gepost op: 12 oktober 2012, 12:23:58 »
Michel, het hout is er al, onderbouw staat ook al ;). Netjes bekleed met piepschuim, waarin de vormen van het landschap verwerkt kunnen worden.

Jeroen, zeker een optie voor mij geweest en een aantal uren mee gestoeid. Maar het resultaat werd me te propperig en dat is precies wat ik niet wil. Het deel water wat al is ingetekend, wordt met een kade uitgevoerd, de rest zal waarschijnlijk gewoon een wal worden. Exacte invulling komt nog wel, eerst rails leggen en testen. In eerste instantie wordt alles analoog. Wanneer dat feilloos werkt, zal ik wel overstappen op digitaal. Of het een Roco MultiMaus wordt of een Minitrix Mobile Station... Ik twijfel nog sterk. Aangezien ik wissels en dergelijke niet digitaal zal aansturen, is een beperkte aansturing voldoende, al lijkt me een Piko Digi weer wat al te beperkt.
Met vriendelijk groet, Hugo