Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation  (gelezen 14925 keer)

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Gepost op: 30 september 2012, 23:16:25 »
Dag allemaal,

Na ongeveer 30 jaar dromen en tekenen van een modelspoorbaan ::), sta ik nu dan eindelijk op het punt te beginnen. Maar voor ik definitief spoor ga leggen, wil ik toch graag jullie mening vragen over mijn plan.

De ruimte die ik heb is 3,80m x 0,80m, met een "zij-poot" van ongeveer 0,50m x 1,75m.

Op die, enigszins beperkte, ruimte wil ik een redelijk realistisch geheel opbouwen. Echter met de concessies die vrijwel elke modelspoorder voor lief zal moeten nemen (kortere perrons, krappere bogen, grotere wisselhoeken dan in 1:1).

Aangezien de 2200 al sinds mijn jeugd mijn favoriete loc, zal die een belangrijke rol gaan spelen.

Als tijdperk heb ik gekozen voor tijdperk 3, meer specifiek 1955-1956 (komt door de blauwe 2400 i.c.m. de 2200'en).

Het plan:

(ik gebruik de proefversie van RailModdeler voor Mac, dus ik kan niets opslaan, hier en daar zijn de plannen al iets gewijzigd qua scenery).

Plannetje doorlopen:
-Rechtsonder bevind zich een fiddle yard, 4 tot 6 sporen. Opstelsporen zijn wat kort, maar ik kan het eerste spoor met wat creativiteit nog wel wat verlengen. Meeste treinen zullen echter wel passen.

-Via een boog (Tillig Elite R11 = 355mm radius) komen we op een recht stuk dat over een lengte van ongeveer 3 meter tussen 7 en 10 cm stijgt (moet ik nog even uitmeten).

-Dan weer een boog op het bovenste niveau. Die wordt gecamoufleerd, maar niet zoals in de tekening. Ik heb namelijk wat foto's gevonden van snelwegen in NL in die jaren en dat lijkt me een prima camouflage.

-Het eerste wissel (alle wissels: Tillig Elite 11gr.) loopt terug naar een opstelspoortje. Dit is enkel bedoeld voor treinstellen die niet of moeilijk door de krappe bogen naar het fiddle yard kunnen. Ik twijfel of ik dit ga aanleggen, want echt mooi vind ik het niet.

-Vervolgens lopen we het station binnen, waar het eerste wissel de keuze geeft tussen goederenemplacement(je) of perronsporen. gaan we rechtdoor, dan komen we op de twee kopsporen voor de reizigerstreinen, links ligt een simpel emplacement rond een goederenloods.

Alles een beetje afgeleid van Enkhuizen.

Wat jullie verder nog moeten weten:
Ik heb het niet heel erg op treinstellen en werk het liefst met locomotieven: Blauwe 2408 voor de buurtgoederentrein, bruine 2201 en 2215 (oude Roco, die nog helemaal verbouwd moet worden) voor getrokken reizigerstrein en goederentrein. Wordt later nog wel aangevuld met een Sik, misschien een 500.

Hoe zit dat dan met die 2200 in de reizigersdienst? Volgens Wikipedia is de 2200 tot 1958 ingezet voor reizigerstreinen op het traject Alkmaar - Den Helder. Dat leek mij wel bruikbaar, gezien mijn voorkeuren. Maar eigenlijk moet je dan kunnen omlopen bij het perron. Dat kost echter weer meer ruimte en dat is er nauwelijks. Daarom zit er dit verhaal achter: De lijn wordt geëlektrificeerd. Men is daar al mee bezig (de werkzaamheden zullen waarschijnlijk in de scenery opgenomen worden), maar blijkbaar is er vertraging opgetreden. NS had echter al wel gerekend op de inzet van mat'46 en de perronsporen vereenvoudigd door de omloop mogelijkheid te laten vervallen. Misschien wat ver gezocht, maar dit zou het geheel wat kunnen verklaren. Nu wordt in de vroege ochtend een 2200 naar dit station gereden (met een buurtgoederentrein?) en die zal afwisselen met de loc die de eerste trein op het perronspoor brengt.

Enfin, dit is wat er de afgelopen weken zo een beetje door mijn hoofd spookt en dit alles is gebaseerd op wat ik op internet heb kunnen vinden.

Dus nu zou ik graag jullie meningen horen, over het ontwerp en over de inzet van treinen.
Met vriendelijk groet, Hugo

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2012, 23:21:05 »
Hey,

Wat grappig, ik dacht, wat een bekend baanplan, lijkt sprekend op het nieuwe baanplan van mij. Die is nl. ook afgeleid van Enkhuizen  (y).

Veel succes met bouwen!!

Groet,
Chris

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2012, 23:36:24 »
Hoi,

Waar ga je de losse loc neerzetten? Die zou eigenlijk klaar moeten staan op een opstelspoortje. Je kunt natuurlijk ook met een stammetje met een 2200 voorop en een achterop gaan rijden. Zie bijvoorbeeld hier en daar op seinarm.nl.

Groeten,
Peter

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2012, 23:36:44 »
Hallo 2200(gave naam ;))

Kan je het geheel niet omdraaien?dan hoef je niet zo"n scherpe
bocht te maken en hoef je niet te zakken.
Ik zou de perronsporen zo lang mogelijk maken,verder ziet het er leuk uit.
En dat de locs van de reizigerstreinen niet kunnen omlopen is geen probleem,
maar je moet inderdaad een extra loc hebben,maar dat geeft juist leuke rangeermogelijkheden.
Erg jammer dat je niets om treinstellen geeft,de blauwe DEI nr 36 van Artitec is een juweeltje,
ik wilde bijna overgaan op tijdperk III (NS). ;D

succes.  gr Ed.

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2012, 23:55:38 »
@chris80: ik heb in het verleden al vaker met het plan van Enkhuizen gestoeid, maar dat was alweer in de vergetelheid geraakt. Hier kwam ik weer wat baanplannen op basis van Enkhuizen tegen en zo is het dan toch nog ontstaan.

@zaandam-zuid: helemaal mee eens. Echter, perronspoor 2 wordt niet vast gebruikt, dus daar kan de tweede 2200 klaargezet worden. Een ervoor en een erachter kan niet in tijdperk drie, tijdperk vier vloekt met mijn blauwe 2400.

@edde: ja, het verbaasde mij dat die naam nog beschikbaar was. Omdraaien heb ik geprobeerd, maar was geen succes. Ik weet nu alleen zo gauw niet meer waar ik tegenaan liep. Perronsporen zijn ongeveer 1,30m, voor een tijdperk drie, denk ik, voldoende, maar het blijft een compromis. De tweede 2200 is al aanwezig, dus dat zal het probleem niet zijn. De blauwe engel van artitec is inderdaad mooi, als er een treinstel komt, zal die het zijn. Allen moet ik dan daadwerkelijk dat extra spoortje aanleggen, omdat die volgens velen niet door zo'nn krappe boog kan. En er moet ook wel wat te reageren/rijden overblijven, anders gaat het gauw vervelen, ben ik bang.
Met vriendelijk groet, Hugo

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2012, 11:17:21 »
Ik begrijp dat je wat met station Enkhuizen hebt. Zou je dat loslaten dan zou je je volledig kunnen richten op een goederenverkeer. Dat geeft met je 2200 misschien wat meer mogelijkheden en je bent het probleem kwijt van een personenstel te moeten kopen waar je niet om geeft, je tòch flink geld kost èn niet door je boog kan. Dan zou je misschien nog een extra 2200 kunnen aanschaffen bijvoorbeeld  ;)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #6 Gepost op: 01 oktober 2012, 11:25:24 »
Leuk baanplan, niet te groot, niet te complex, kortom top!
Ik heb toch een suggestie voor een aanpassing. De slinger in het spoor zou ik rechttrekken, dat oogt nog wat rustiger. De personentreinen rijden dan wel over het afgebogen spoor maar bij een kopstationnetje vind ik dat niet zo een probleem. Het rangeergedeelte kun je eventueel voorzien van een kort doodlopend stukje met stootjuk zodat losstaande wagons niet direct op het hoofdspoor kunnen rollen. Bovendien kun je er een loc op kwijt. In het rood de aanpassingen:
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #7 Gepost op: 01 oktober 2012, 11:30:03 »
Leuk, deze ga ik even volgen! Ik speel zelf ook al een tijdje met een dergelijk idee, alleen dan geen kopstation.
Benieuwd wat je er van maakt  (y)

Eelco

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober 2012, 11:38:03 »
- De overweg in het midden van de baan beperkt je sporenplan, en gezien de lengte van je baan zou ik het sowieso weglaten aangezien je aan de linkerkant een viaduct hebt;
- Combineer je tijdperk met 4, en je kunt ook grijs/geel en goederenwagens met computernummers inzetten. De blauwe 2400 is dan de uitzondering die de regel bevestigd.
- Orienteer je in plaats van Enkhuizen eens op Harlingen Haven. Minimale reizigerssporen (2, en later 1, allebei kopspoor) en meerdere goederensporen. Harlingen had ook een vuiloverslag, die zou je bij het viaduct kunnen bouwen. Bovendien is het verzinsel van electrificatie niet nodig, en je kunt kadesporen maken met havenkranen en misschien zelfs een deel van een schip verwerkt in de achtergrond....

Door je tijdperk te verruimen kun je ook de plan E trek/duw inzetten met 2200 en zelfs een DB 216 inzetten... Mocht je ooit overstag gaan is de DE II vrijelijk inzetbaar.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #9 Gepost op: 01 oktober 2012, 12:10:31 »
Hoi 2200!

Marc is me net voor, ik had een vergelijkend voorstel alleen dan met een viaduct iets verder de hoek in. Een snelweg is wel erg breed en kan je landschappelijke element/sfeer verstoren. Door de brug onder een iets grotere hoek te plaatsen enaan de andere kant een klein stukje (los) spoor te leggen suggereer je dat het spoor recht door gaat terwijl het de bocht om gaat.


Voor wat betreft het tijdperk en sfeer, als je geen zin hebt om met treinstellen te rijden, een 2200 met een coupé rijtuig en een plan E is voorgekomen in de personendienst. Een kwestie van goed rondkijken op dit forum, in boeken en op internet. Waarschijnlijk heb je het boek dat vorig jaar verscheen:  D.E.-Lokomotieven, serie 2200/2300 en 2400/2500? Daarin staan ook enkele voorbeelden. Mocht je het niet hebben, probeer het dan te erven, want 2e hands is het wat de gek ervoor vraagt

Groet,
Michel

Alhoewel er ook andere prijsjes zijn
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2012, 13:00:15 door tothebeach »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #10 Gepost op: 01 oktober 2012, 12:22:33 »
hou eens op zeg... je hebt gekken en gekken..  :-X

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #11 Gepost op: 01 oktober 2012, 12:53:42 »
jamaar da's een eerste druk!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #12 Gepost op: 01 oktober 2012, 15:14:55 »

Leuke periode ( statiosnweb geeft wel leuke foto's en vertrekstaat uit 1957 geeft zelfs de veerpont nog aan! Zeker inplannen die pont !

en voor t juiste sporen plan http://www.sporenplan.nl/ 
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #13 Gepost op: 01 oktober 2012, 17:08:44 »
Ik zou de goederensporen misschien aan de voorkant leggen, want daar zit je vaker bij met ontkoppelen enzo.

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #14 Gepost op: 01 oktober 2012, 17:37:03 »
@1200blauw: ik heb niet specifiek wat met Enkhuizen, maar het sporenplan sluit aardig aan bij wat ik wil.

@arjan6511: let niet teveel op de getekende scenery, het is een idee, maar kan nog alle kanten op. Zo'n overweg is echt ondergeschikt aan het sporenplan. Ik zal mij eens verdiepen in Harlingen, klinkt interessant. Mijn tijdperk verruimen zou wijs zijn, maar ik weet van mijzelf, dat ik daar niet mee overweg kan. Op dat vlak maak ik het mijzelf erg moeilijk....

@tothebeach: ja, dat boek kwam ik vorige week ergens tegen. Meteen op zoek gegaan en toen kwam ik de prijzen tegen.... Steek ik liever in een mooie loc.

Dank voor alle suggesties en tekeningen, ik zal vanavond eens kijken of ik dat in het plan kan verwerken.
Met vriendelijk groet, Hugo