Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
  

Auteur Topic: Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation  (gelezen 14932 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #15 Gepost op: 01 oktober 2012, 17:44:26 »
Hoi 2200,
De schrijvers hebben beiden een account op dit forum. Je zou contact met ze op kunnen nemen voor meer informatie.

Groet,
Michel

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #16 Gepost op: 01 oktober 2012, 17:45:26 »
Dat je er 30 jaar over gedaan hebt alvorens te beginnen aan je modelspoorbaan, maakt niet uit. Dat je er aan begonnen bent is veel belangrijker. Wat mij echter opvalt aan je baanplan zijn de vele wegen die je hebt ingetekend. Dat zou volgens mij met minder kunnen eventueel in het voordeel van de aanleg van de sporen.(Het spoor voor de DE2 bijvoorbeeld.) Maar het maakt het geheel ook wat rustiger. Natuurlijk wens ik je succes met de opzet van je modelspoor.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2012, 23:17:47 »
Ik heb even mijn best gedaan:


De boog heb ruimer gemaakt (Tillig R21 - 425mm radius), wellicht kan er nu wel een DE-1 of DE-2 door? Nog steeds geen plannen om die aan te schaffen, maar het zou in elk geval de mogelijkheid open houden.

Ik heb, voor de overzichtelijkheid, alleen de grove lijnen van de scenery ingetekend (station, perrons, goederenloods, viaduct, seinhuis en baanwachterswoning).

Verder een extra opstelspoortje / opvangspoor voor losgeslagen wagons.

Als laatste inderdaad het viaduct wat schuiner geplaatst en een loos spoortje wat de indruk wekt van een doorgaande lijn (slimme tip, trouwens! Was ik zelf echt nooit op gekomen).

Perronsporen zijn nu zo'n 1,5m. Dat lijkt me redelijk.

Graag weer meningen!

@tothebeach: Ik heb het boek kunnen reserveren in de bibliotheek. Niettemin, wil ik hem ooit nog wel eens aanschaffen.

@obb70: Daar heb je zeker een punt, maar als ik dat doe, worden de perronsporen alleen maar korter.

Overigens is dit de enige foto die ik tot nu toe gevonden heb van een 2200 in die periode in de reizigersdienst in Noord-Holland:

Bron:Stationsweb
Helaas kan ik niet goed zien welke rijtuigen erachter hangen. Ik herken een Stalen D, ik vermoed een verwarmingswagen, ik gok op een coupe-rijtuig en Plan E, zoals hier al benoemd is. Is deze lengte regulier geweest, of is dit erg kort?
Met vriendelijk groet, Hugo

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #18 Gepost op: 03 oktober 2012, 21:29:54 »
Toch nog weer even opnieuw begonnen en het idee Enkhuizen los gelaten:


Vanwege de ruimte wel weer de nodige concessies, maar dat blijft. Nog maar 1 perron, lengte tussen de wissels 1,30m. Bij het spoor rechts onder kan een goederenloods, spoor links zou naar een kolenboer of zo kunnen gaan.

Er is nu geen hoogteverschil, de zwarte lijnen vormen de coulissen. Vanwege de rechte lijnen misschien wat minder spannend, maar dat zou de scenery wel weer goed kunnen maken, denk ik.

Fiddle yard is wat krap met maar drie sporen, daar moet ik nog even goed naar kijken. Maar ik zou wellicht een in hoogte verstebare fiddle yard kunnen maken en de capaciteit verdubbelen.
Met vriendelijk groet, Hugo

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #19 Gepost op: 03 oktober 2012, 23:43:07 »

Misschien door het spoor iets te draaien, ontstaat er van A naar B een verschil in diepte van de evt. huizen/winkels.
De lengte van het perron word hierdoor toch nog 160 cm tussen de wissels.
De opstelsporen zouden ook met wissels kunnen. Je houd toch dezelfde opstellengte.

En eventueel achter of zelfs in de huizen/winkels een extra opstelpoor voor DEI of DEII
Groet Sjef

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #20 Gepost op: 04 oktober 2012, 08:22:51 »
Hoi 2200,

Het voorstel van Sjef geeft wel meer spanning in het ontwerp. Maar ergens mis ik een achterliggende gedachte. Bij een nabootsing/impressie van Enkhuizen heb je het echte station als achterliggend motief. Enkhuizen heeft een station gekregen vanwege de grootte/lokale industrie/veerverbinding met stavoren, om maar een aantal te noemen. Mijn vraag bij dit station is ook, waarom ligt dit station op deze plek, welk doel heeft het gediend of dient het nog steeds. Wat is de achterliggende gedachte?
Zelfs binnen Enkhuizen was je op zoek naar rechtvaardiging van het gebruik van de  2200. Zo iets mis ik een beetje.
Je zou ook komende zaterdag naar Zwolle kunnen komen, daar kan je het altijd voor leggen aan medebeneluxers voor commentaar, meedenken enzo.

Groet,
Michel

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #21 Gepost op: 04 oktober 2012, 08:32:50 »
Misschien moet je gewoon eens wat schetsen met ruitjespapier, passer, potlood en gum. Dan iets neerleggen en verwijderen gaat sneller dan op de computer, binnen dezelfde tijd heb je dan veel meer ontwerpjes.

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #22 Gepost op: 04 oktober 2012, 09:20:01 »
@Sjef: Dank voor je input:

Wel weer gewoon naar een niveau lager voor de fiddle yard.

@tothebeach: Daar ben ik het wel heel erg mee eens. In mijn hoofd kom ik toch steeds weer terug op het eerste ontwerp. Ik denk dat het bovenstaande ontwerp op zich niet heel gek is, maar ik blijf dan toch wat "zwemmen" over het hoe en waarom. En eigenlijk kom ik steeds weer, in grote lijnen, op het eerste ontwerp uit. Ondanks alle probeersels tussendoor. Helaas kan ik zaterdag niet, wel jammer, want ik woon in Zwolle, dus mooi om de hoek.

@obb70: Ik ben aardig vingervlug op de laptop, dus dat werkt voor mij sneller dan papier. Persoonlijke voorkeur, zeg maar. Het is zeker de bedoeling om op korte termijn gewoon te gaan leggen en uitproberen, maar ik moet eerst even een idee hebben wat ik ongeveer aan rails en wissels moet aanschaffen.
Met vriendelijk groet, Hugo

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #23 Gepost op: 04 oktober 2012, 09:27:09 »
Vin de eerste eigenlijk ook wel de leukste. Is er een reden dat je rechts wel een fiddle haaks op de baan kunt hebben maar links de boogstralen niet groter kunt maken ?

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #24 Gepost op: 04 oktober 2012, 09:33:54 »
Rechts heb ik een stuk loze ruimte, wat ik op kan vullen met een fiddle yard. Links kan ik wel iets uitbreiden, maar het nadeel is dat ruimere bogen ook gevolgen hebben voor de beschikbare lengte op de rest van de baan. De aansluiting op de boog komt dan zo'n 8cm meer naar rechts en meer naar beneden. 't Lijkt weinig, maar ik merk tijdens het tekenen dat het toch allemaal wat ongelukkiger uitpakt.
Met vriendelijk groet, Hugo

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #25 Gepost op: 04 oktober 2012, 09:38:47 »
Onderstaand ontwerp is ook zeker goed, met name de boog aan de linkerkant van de baan die is verdwenen is een pluspunt.
1 opmerking:
In onderstaand ontwerp zit er veel ' loze` ruimte tussen de goederen- en perronsporen. Dat is bij jouw baan met een niet al te groot oppervlak een beetje zonde.

Michel heeft ook zeker een punt. Een ontwerp kan een beetje doods overkomen als er geen verhaal achter het sporenplan zit.

Tja, en dan kom ik toch weer terug op Harlingen Haven.

Ruime inzet van 2200 en 2400. 2 reizigerssporen, en toch redelijke variatie met reizigersmaterieel. Zelfs Duitse Silberlingen zijn met een bruine 2200 in te zetten.

Goederensporen ruim aanwezig, zelfs met een kadespoor. Harlingen had een houtimport (Hubert Jans) en de vuiloverlslag (waarvoor de Roco VAM-wagens oude type inzetbaar zijn) en nog wat ander kleinschalig vervoer.

Je kunt het verhaal uitbreiden door een Sik of Hippel op de baan te stationeren. Dat verruimt je speelmogelijkheden en de inzet van je goederenmaterieel.

Een buurtgoederentrein wordt aangebracht door een 2200 of 2400. Aan jou de keus of je de lok op een opstelspoor zet of weer verder laat gaan met wat wagens.

De rangeerlok trekt de trein uit elkaar en plaatst de wagens bij de juiste sporen (op je baan zijn denk ik maximaal 3 aansluitingen haalbaar) maar heeft nog een extra klus. Buiten de baan, 2 kilometer terug zitten ook een paar klanten (denk met een knipoog aan Franeker) die ook door de rangeerlok bedient moeten worden.
Met 2 of 3 wagen vertrek het rangeerdeel naar deze klanten (fysiek naar je schaduwstation) waar wagens worden gewisseld (met de hand dus). Daarna komt het rangeerdeel weer terug en begint het klaarzetten van de buurtgoederentrein die weer door een grote lok wordt opgehaald.

En zo kun je aardig wat mogelijkheden persen uit je baantje, en met een haven erbij komt het zeker tot leven.


Overigens is Eurospoor in de Jaarbeurs wel verplichte kost, 19-20-21 oktober.










 
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #26 Gepost op: 04 oktober 2012, 09:55:47 »
Ik heb, naar aanleiding van bovenstaande opmerking, hier een topic gevonden over Harlingen-Haven. Eerste indruk is leuk, ik ga me hier vanavond eens even goed in verdiepen. Dank voor de tip (nogmaals), dit biedt waarschijnlijk wel mooie mogelijkheden.
Met vriendelijk groet, Hugo

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #27 Gepost op: 04 oktober 2012, 10:42:35 »
Denk dat je het station nog rustig een 10 graden naar de open ruimte kunt schuiven. Als je afstapt van het vaste stukken idee en de bogen met flex maakt zal dat toch geen probleem opleveren denk ik. Ben wel gecharmeerd door de eenvoud van het plan..

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #28 Gepost op: 04 oktober 2012, 10:49:28 »
@2200: Dit topic? http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39073.0.html

PS: Dat je een nickname kiest in spoorse sferen is op dit forum logisch. Velen (waaronder ik) vinden het dan wel prettig met een voornaam te kunnen communiceren, dus zou je die kunnen verwerken in je afsluiting of onderschrift?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« Reactie #29 Gepost op: 04 oktober 2012, 11:12:43 »
Ja, die bedoelde ik.

 :-[Je hebt helemaal gelijk, ik was vergeten een onderschrift op te stellen.
Met vriendelijk groet, Hugo