Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation (gelezen 14932 keer)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8419
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #15 Gepost op:
01 oktober 2012, 17:44:26 »
Hoi 2200,
De schrijvers hebben beiden een account op dit forum. Je zou contact met ze op kunnen nemen voor meer informatie.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1547
Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #16 Gepost op:
01 oktober 2012, 17:45:26 »
Dat je er 30 jaar over gedaan hebt alvorens te beginnen aan je modelspoorbaan, maakt niet uit. Dat je er aan begonnen bent is veel belangrijker. Wat mij echter opvalt aan je baanplan zijn de vele wegen die je hebt ingetekend. Dat zou volgens mij met minder kunnen eventueel in het voordeel van de aanleg van de sporen.(Het spoor voor de DE2 bijvoorbeeld.) Maar het maakt het geheel ook wat rustiger. Natuurlijk wens ik je succes met de opzet van je modelspoor.
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
2200
Offline
Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #17 Gepost op:
01 oktober 2012, 23:17:47 »
Ik heb even mijn best gedaan:
De boog heb ruimer gemaakt (Tillig R21 - 425mm radius), wellicht kan er nu wel een DE-1 of DE-2 door? Nog steeds geen plannen om die aan te schaffen, maar het zou in elk geval de mogelijkheid open houden.
Ik heb, voor de overzichtelijkheid, alleen de grove lijnen van de scenery ingetekend (station, perrons, goederenloods, viaduct, seinhuis en baanwachterswoning).
Verder een extra opstelspoortje / opvangspoor voor losgeslagen wagons.
Als laatste inderdaad het viaduct wat schuiner geplaatst en een loos spoortje wat de indruk wekt van een doorgaande lijn (slimme tip, trouwens! Was ik zelf echt nooit op gekomen).
Perronsporen zijn nu zo'n 1,5m. Dat lijkt me redelijk.
Graag weer meningen!
@tothebeach: Ik heb het boek kunnen reserveren in de bibliotheek. Niettemin, wil ik hem ooit nog wel eens aanschaffen.
@obb70: Daar heb je zeker een punt, maar als ik dat doe, worden de perronsporen alleen maar korter.
Overigens is dit de enige foto die ik tot nu toe gevonden heb van een 2200 in die periode in de reizigersdienst in Noord-Holland:
Bron:Stationsweb
Helaas kan ik niet goed zien welke rijtuigen erachter hangen. Ik herken een Stalen D, ik vermoed een verwarmingswagen, ik gok op een coupe-rijtuig en Plan E, zoals hier al benoemd is. Is deze lengte regulier geweest, of is dit erg kort?
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hugo
2200
Offline
Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #18 Gepost op:
03 oktober 2012, 21:29:54 »
Toch nog weer even opnieuw begonnen en het idee Enkhuizen los gelaten:
Vanwege de ruimte wel weer de nodige concessies, maar dat blijft. Nog maar 1 perron, lengte tussen de wissels 1,30m. Bij het spoor rechts onder kan een goederenloods, spoor links zou naar een kolenboer of zo kunnen gaan.
Er is nu geen hoogteverschil, de zwarte lijnen vormen de coulissen. Vanwege de rechte lijnen misschien wat minder spannend, maar dat zou de scenery wel weer goed kunnen maken, denk ik.
Fiddle yard is wat krap met maar drie sporen, daar moet ik nog even goed naar kijken. Maar ik zou wellicht een in hoogte verstebare fiddle yard kunnen maken en de capaciteit verdubbelen.
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hugo
sjef hoenjet
Offline
Berichten: 106
NS
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #19 Gepost op:
03 oktober 2012, 23:43:07 »
Misschien door het spoor iets te draaien, ontstaat er van A naar B een verschil in diepte van de evt. huizen/winkels.
De lengte van het perron word hierdoor toch nog 160 cm tussen de wissels.
De opstelsporen zouden ook met wissels kunnen. Je houd toch dezelfde opstellengte.
En eventueel achter of zelfs in de huizen/winkels een extra opstelpoor voor DEI of DEII
Groet Sjef
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8419
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #20 Gepost op:
04 oktober 2012, 08:22:51 »
Hoi 2200,
Het voorstel van Sjef geeft wel meer spanning in het ontwerp. Maar ergens mis ik een achterliggende gedachte. Bij een nabootsing/impressie van Enkhuizen heb je het echte station als achterliggend motief. Enkhuizen heeft een station gekregen vanwege de grootte/lokale industrie/veerverbinding met stavoren, om maar een aantal te noemen. Mijn vraag bij dit station is ook, waarom ligt dit station op deze plek, welk doel heeft het gediend of dient het nog steeds. Wat is de achterliggende gedachte?
Zelfs binnen Enkhuizen was je op zoek naar rechtvaardiging van het gebruik van de 2200. Zo iets mis ik een beetje.
Je zou ook komende zaterdag naar
Zwolle
kunnen komen, daar kan je het altijd voor leggen aan medebeneluxers voor commentaar, meedenken enzo.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
obb70
Offline
Berichten: 401
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #21 Gepost op:
04 oktober 2012, 08:32:50 »
Misschien moet je gewoon eens wat schetsen met ruitjespapier, passer, potlood en gum. Dan iets neerleggen en verwijderen gaat sneller dan op de computer, binnen dezelfde tijd heb je dan veel meer ontwerpjes.
Gelogd
2200
Offline
Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #22 Gepost op:
04 oktober 2012, 09:20:01 »
@Sjef: Dank voor je input:
Wel weer gewoon naar een niveau lager voor de fiddle yard.
@tothebeach: Daar ben ik het wel heel erg mee eens. In mijn hoofd kom ik toch steeds weer terug op het eerste ontwerp. Ik denk dat het bovenstaande ontwerp op zich niet heel gek is, maar ik blijf dan toch wat "zwemmen" over het hoe en waarom. En eigenlijk kom ik steeds weer, in grote lijnen, op het eerste ontwerp uit. Ondanks alle probeersels tussendoor. Helaas kan ik zaterdag niet, wel jammer, want ik woon in Zwolle, dus mooi om de hoek.
@obb70: Ik ben aardig vingervlug op de laptop, dus dat werkt voor mij sneller dan papier. Persoonlijke voorkeur, zeg maar. Het is zeker de bedoeling om op korte termijn gewoon te gaan leggen en uitproberen, maar ik moet eerst even een idee hebben wat ik ongeveer aan rails en wissels moet aanschaffen.
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hugo
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9165
OO. Organisatie OntraXS!
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #23 Gepost op:
04 oktober 2012, 09:27:09 »
Vin de eerste eigenlijk ook wel de leukste. Is er een reden dat je rechts wel een fiddle haaks op de baan kunt hebben maar links de boogstralen niet groter kunt maken ?
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
2200
Offline
Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #24 Gepost op:
04 oktober 2012, 09:33:54 »
Rechts heb ik een stuk loze ruimte, wat ik op kan vullen met een fiddle yard. Links kan ik wel iets uitbreiden, maar het nadeel is dat ruimere bogen ook gevolgen hebben voor de beschikbare lengte op de rest van de baan. De aansluiting op de boog komt dan zo'n 8cm meer naar rechts en meer naar beneden. 't Lijkt weinig, maar ik merk tijdens het tekenen dat het toch allemaal wat ongelukkiger uitpakt.
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hugo
Arjan6511
Offline
Berichten: 4290
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #25 Gepost op:
04 oktober 2012, 09:38:47 »
Onderstaand ontwerp is ook zeker goed, met name de boog aan de linkerkant van de baan die is verdwenen is een pluspunt.
1 opmerking:
In onderstaand ontwerp zit er veel ' loze` ruimte tussen de goederen- en perronsporen. Dat is bij jouw baan met een niet al te groot oppervlak een beetje zonde.
Michel heeft ook zeker een punt. Een ontwerp kan een beetje doods overkomen als er geen verhaal achter het sporenplan zit.
Tja, en dan kom ik toch weer terug op Harlingen Haven.
Ruime inzet van 2200 en 2400. 2 reizigerssporen, en toch redelijke variatie met reizigersmaterieel. Zelfs Duitse Silberlingen zijn met een bruine 2200 in te zetten.
Goederensporen ruim aanwezig, zelfs met een kadespoor. Harlingen had een houtimport (Hubert Jans) en de vuiloverlslag (waarvoor de Roco VAM-wagens oude type inzetbaar zijn) en nog wat ander kleinschalig vervoer.
Je kunt het verhaal uitbreiden door een Sik of Hippel op de baan te stationeren. Dat verruimt je speelmogelijkheden en de inzet van je goederenmaterieel.
Een buurtgoederentrein wordt aangebracht door een 2200 of 2400. Aan jou de keus of je de lok op een opstelspoor zet of weer verder laat gaan met wat wagens.
De rangeerlok trekt de trein uit elkaar en plaatst de wagens bij de juiste sporen (op je baan zijn denk ik maximaal 3 aansluitingen haalbaar) maar heeft nog een extra klus. Buiten de baan, 2 kilometer terug zitten ook een paar klanten (denk met een knipoog aan Franeker) die ook door de rangeerlok bedient moeten worden.
Met 2 of 3 wagen vertrek het rangeerdeel naar deze klanten (fysiek naar je schaduwstation) waar wagens worden gewisseld (met de hand dus). Daarna komt het rangeerdeel weer terug en begint het klaarzetten van de buurtgoederentrein die weer door een grote lok wordt opgehaald.
En zo kun je aardig wat mogelijkheden persen uit je baantje, en met een haven erbij komt het zeker tot leven.
Overigens is Eurospoor in de Jaarbeurs wel verplichte kost, 19-20-21 oktober.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
2200
Offline
Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #26 Gepost op:
04 oktober 2012, 09:55:47 »
Ik heb, naar aanleiding van bovenstaande opmerking, hier een topic gevonden over Harlingen-Haven. Eerste indruk is leuk, ik ga me hier vanavond eens even goed in verdiepen. Dank voor de tip (nogmaals), dit biedt waarschijnlijk wel mooie mogelijkheden.
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hugo
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9165
OO. Organisatie OntraXS!
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #27 Gepost op:
04 oktober 2012, 10:42:35 »
Denk dat je het station nog rustig een 10 graden naar de open ruimte kunt schuiven. Als je afstapt van het vaste stukken idee en de bogen met flex maakt zal dat toch geen probleem opleveren denk ik. Ben wel gecharmeerd door de eenvoud van het plan..
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Arjan6511
Offline
Berichten: 4290
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #28 Gepost op:
04 oktober 2012, 10:49:28 »
@2200: Dit topic?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39073.0.html
PS: Dat je een nickname kiest in spoorse sferen is op dit forum logisch. Velen (waaronder ik) vinden het dan wel prettig met een voornaam te kunnen communiceren, dus zou je die kunnen verwerken in je afsluiting of onderschrift?
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
2200
Offline
Berichten: 42
Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
«
Reactie #29 Gepost op:
04 oktober 2012, 11:12:43 »
Ja, die bedoelde ik.
:-[Je hebt helemaal gelijk, ik was vergeten een onderschrift op te stellen.
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hugo
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation