Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 21:22:12
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 21:12:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 21:00:05
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:49:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 20:47:36
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
  

Auteur Topic: Groterdam versie 5.0 - (Baanplan H0)  (gelezen 44524 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #30 Gepost op: 26 May 2007, 09:34:19 »
Een prima plan,  in grote lijnen.

1. Sander1985 heeft gelijk. In het hoofdstation kan amper/niet gerangeerd worden. Het zou leuk zijn om nog enkele bijspoortjes te hebben (zeker aan de linkerkant is dat mogelijk). Dan kan je nog materieel opstellen (zoals bij de oude lijn zuid). En bovendien kan je dan zaken uitvoeren als het koppelen en splitsen van treindelen.
2. De havensporen zijn m.i. nog een  beetje kaal. Omlopen is niet mogelijk en het zijn dus 2 kopsporen. Een paar wissels meer en een kopspoortje en het is ideaal.

Voor zoals ik al zijn, het is een prima  plan in grote lijnen. Ik krijg de indruk dat je puur een rij-baan wil hebben. Ik vind dat geen probleem, maar rangeren maakt de hobby juist leuk.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Rene_H

  • Gast
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #31 Gepost op: 26 May 2007, 10:07:19 »
Ja, kweet niet.
Het station vind ik persoonlijk er symetrisch, je kan ook niet op alle sporen komen, hoeft niet maar is naar mijn gevoel meer "spel" element.
Verder, vrees ik dat het mooie station niet uit te verf komt, als daar sporen onder door lopen. Geen voorplein etc. dat hoort bij dit station naar mijn mening toch wel.
Een trambaan alla, maar deze drukte lijkt mij persoonlijk een stuk minder zo in het midden van het station..

Even een ander idee.
Misschien moet je proberen, om iets langs te maken, wat je als een krakeling kan uitvouwen.

Een L vorm bijvoorbeeld, even schematisch wat ik bedoel.

|---------------rangeer/haven-----------\
|                                          |*          |   
\---------station---------------/              |
  *\___________________/*      |*      |
        paradebaan                       |       |
    in schaduwstation                   \___/

Waar je dan bij de * naar het schaduw station gaat.

Zelf wilde ik zo'n  principe ook gaan maken, alleen zal dat iets anders worden omdat ik nu geen vaste baan meer wil maken. Maar met module bakken worden.

Nou suc6 nog met tekenen.


                                                       
« Laatst bewerkt op: 26 May 2007, 10:44:01 door Rene H(0) »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #32 Gepost op: 26 May 2007, 10:47:09 »
onder Dammtor lopen de sporen recht onder de wisselstraat. Daar heb je ruimte voor aandrijvingen?
Ik vind het idee om onder een station als Dammtor te kruisen niet mooi: voor die hal hoort een stevige stad met plein. Of een heel druk en krap stadsmilieu met 4lagige huizen opgestapeld waar de spoorlijn ooit tussengewrongen is.
En verder vind ik die zuidlijnsporenverbinding niet zo geslaagd. Wat doet die kruising/kruiswissel linksboven? En welke functie krijgt die tak voor Dammtor langs?

Nu gauw mijn vriendin helpen met de afwas. Groeten!


Sicco Jan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #33 Gepost op: 26 May 2007, 10:47:36 »
Even snel wat commentaar terug

@Sander en Sander : Ga ik eens naar kijken !

@Henk : Grom !

@Rene : De sporen lopen wel onder Centraal, maar niet rechtstreeks, er zit nog land onder. Dus je krijgt een soort van overpass idee. Het is heel strak, maar het station laat me weinig andere keus, ook qua extra sporen. (breedte station is 40 cm)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #34 Gepost op: 26 May 2007, 10:51:28 »
@Sicco jan : Ai je hebt gelijkt qua plein. Dan moet dat opstelspoortje verdwijnen bovenin aan de haven. De wissels kan ik iets opschuiven, zal ik eens doen icm de andere vragen.
Zal de andere haven wat spannender proberen te maken.
Kruiswissel boven zit er om de treinenloop wat spannender te maken (men mag daar stoppen op Zuid)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #35 Gepost op: 26 May 2007, 10:54:53 »
Chris,

Waarom probeer je de baan niet rondlopen te maken (O-vorm), waarbij je zelf in het midden staat. Dan zou je bijvoorbeeld links/boven Dammtor kunnen plaatsen en onder/recht een haven cq. industrie.

Volgens mij heb je daar genoeg ruimte voor. De baan hoeft opzich niet breder te zijn dan 60-70 cm.

Groeten,
Werner

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #36 Gepost op: 26 May 2007, 11:55:25 »
zou je het stopspoor op zuid dan niet tussen de beide sporen leggen? Nu kan je van linksonder via het kruiswissel (engels wissel geloof ik?) en het stopspoor rechts de verkeerde kant van de baan op. Tenzij het voor rechtsdraaiend verkeer als kopspoor geldt..

Om het anders te zeggen: ik vind de S vorm van je onderbaan gezocht en de kortere verbinding naar linksonder vanaf je 'Zuid' niet mooi liggen. Ik zou daar met Dammtor dominant in het midden ook niet 123 een oplossing voor weten (afgezien van dat prima gedocumenteerde stukje modelbouw dat je zo flink gesloopt hebt ;) ).

Groet, Sicco Jan

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #37 Gepost op: 26 May 2007, 15:13:42 »
Chris, het station is wel heel erg strak. Misschien Kan je de bochten voor het station wat flauwer maken en het station ietsjes inkorten. Want wat nu het geval is dat ongveer 4 meter station heb. Als je Dammtor ongeveer 1.80 is heb je buiten het station nog 1.10 meter aan beide kanten, is dit niet ietsjes overdreven ? Veder kan je in het station nog wat kruiswissels ofzo aanleggen, zo zien ze eruit:

-----
  X
-----

Veder kun je misschien een Goederenspoor aanleggen door het station, anders krijgen we straks hetzelfde verhaal als met lijn Zuid ? Veder is al gezegt dat je je haven wat moet uitbereiden...

Nou op naar versie 2.0 !  :P

Groetjes,

Robbert
« Laatst bewerkt op: 26 May 2007, 15:15:15 door robbert »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #38 Gepost op: 26 May 2007, 21:07:46 »
@Werner : Rechtsonder is de trapopgang, die dichtzetten is vragen op ruzie met Joost :)

@Sicco Jan : Ik snap je niet geheel

@Robbert : Nog meer kruiswissels. Maar de perrons dan ? Een plan V heeft al snel 70 cm nodig, om mooi te stoppen en in profiel te blijven. Dat is nu mogelijk op het station. Via de overloop in het midden kan een andere korte trein die wachtende trein voorbij rijden. De thalys en ICE III kunnen via de buitenste sporen het perrons bereiken of doorrijden.

@Rene : Ik snap je opmerking niet dat treinen niet in het station op alle sporen kunnen komen.
Het station is dus twee richtingsverkeer gesplitst in links en rechts 2 banen.

Havenspoor is weg bovenin, ben nu bezig het station minder rechts te maken.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #39 Gepost op: 26 May 2007, 21:34:04 »
@Robbert : Nog meer kruiswissels. Maar de perrons dan ? Een plan V heeft al snel 70 cm nodig, om mooi te stoppen en in profiel te blijven. Dat is nu mogelijk op het station. Via de overloop in het midden kan een andere korte trein die wachtende trein voorbij rijden. De thalys en ICE III kunnen via de buitenste sporen het perrons bereiken of doorrijden.


Een kruis wissel wil niet zeggen dat een trein ervoor of erna moet stoppen. Zo kan bijvoorbeeld een Virm op spoor 2A wachten en via spoor 3A gaat een aandere Virm naar spoor 2B. De 2A koppelt aan en het geheel rijd veder. Een ICEIII kan gewoon spoor 2A en B in beslag nemen.
En hoe zit het nu met het goederen spoor, niet geheel belangrijk !  ;D

Groetjes,

Robbert

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #40 Gepost op: 26 May 2007, 21:48:13 »
Geen goederenspoor, door Rotterdam denderen ze ook voorbij de perrons. Er is geen plaats voor, of ik moet Dammtor niet gebruiken. Zoals ik al zei, het station is slechts 36 cm breed.

Of teken het voor me, ik kan me er geen voorstelling bij maken.

Oja, koppelen en dergelijk doe ik niet aan. Gewoon rijden met die hap.
« Laatst bewerkt op: 26 May 2007, 21:50:00 door Chris van Diesen »

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #41 Gepost op: 26 May 2007, 21:57:25 »
Als je niet gaat koppelen hoef ik het ook niet te tekenen. Ik wist niet dat de dammtor zo klein was van binnen. Helaas geen goederenspoor dan.

Succes,

Robbert
« Laatst bewerkt op: 28 May 2007, 00:04:21 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #42 Gepost op: 26 May 2007, 22:08:39 »
Je zit met de draagconstructie in dammtor.
Verder is juist Lijn Zuid meer voor het goederenverkeer, en ook dat is aangepast.

2 seconden nog :)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Baanplan Groterdam versie 1.9
« Reactie #43 Gepost op: 26 May 2007, 22:09:55 »



Voor het groene havenspoor ligt een kanaal. Evenwijdig met de sporen.

Hoe is dit plan ?
Ben zelf niet echt blij met het havendeel..
« Laatst bewerkt op: 26 May 2007, 22:11:26 door Chris van Diesen »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Baanplan Groterdam versie 1.8
« Reactie #44 Gepost op: 26 May 2007, 22:38:46 »
hoi chris,
als je de hoofdsporen van zuid verwisseld met het inhaalspoor
en je sluit hierop de haven aan.
dan zou je misschien ook wat meer rangeermogelijk-
heden hebben in de haven.


tinus.