Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 20:29:14
US diorama in H0 door Joz
Vandaag om 20:15:03
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 20:03:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 19:34:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric B
Vandaag om 19:06:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:44:25
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
  

Auteur Topic: Groenewoud 2.0/2.1  (gelezen 13578 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Groenewoud 2.0/2.1
« Gepost op: 25 September 2012, 19:38:37 »
Doordat mijn dochter meer ruimte wil hebben ben ik genoodzaakt mijn huidige baan af te breken en een verdieping te zakken. De ruimte die ik daar heb is 3.10 mtr x 2.10 mtr. Betekend dus een nieuw baanplan maken wat in deze ruimte in te passen is.
Ik heb een 2tal ideetjes via AnyRail gemaakt en wil die hier laten zien, op/aanmerkingen zijn zeer gewenst want dan kan ik de eventuele aanpassingen in de plannen verwerken. Hieronder een aantal criteria:

Land: Nederland.
Tijdperk: III/IV
Rails: 2Rail, digitaal( moet er toch aan geloven)
Materieel: E loc, 1000/1100/1200/1300/1700, Stoom, 3400/4300(TP IIIa), Plan D/E/K/W/DD AR, Mat'24/'46/'54/ICR.

Plan 1:


Plan 2:

Helaas nog zonder schaduwstation, kan hier wel wat hulp gebruiken.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #1 Gepost op: 26 September 2012, 14:01:18 »
Hallo Ronald,

Het bovenste plan vind ik persoonlijk niet netjes ogen; ook zit er een keerlus in (wat overigens met de juiste schakeling geen probleem hoeft te zijn).

De opzet van plan 2 ziet er op het eerste gezicht goed uit, station mooi schuin gesitueerd, rangeermogelijkheden. Eventueel kan je nog een omloopmogelijkheid maken bij de kopsporen.
Eventueel zou je voor plan2 een schaduwstation kunnen gebruiken in de vorm van een keerlus.

Let wel: de baan is vrij breed, ga je met een mangat werken zodat je overal goed bijkan ?


Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2012, 14:15:26 »
Hallo Jens,

Plan 2 heeft een beetje mijn voorkeur, heeft veel weg van mijn vorige baan.
De loc's worden eerst "opgesloten" en een verse loc komt van 5 of 6. Daarna gaat de "opgesloten" loc naar één van deze sporen.
Overigens is de baan 1.05Mtr. breed waar ik met mijn lengte net overal bij kan.

Mocht iemand nog ideeën hebben voor een schaduwstation dan hoor/zie ik dat graag.


Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2012, 11:38:08 »
Opnieuw aan het puzzelen geweest:
.

Commentaar, op/aanmerkingen of andere tips zijn welkom.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2012, 11:48:25 »
Ziet er wel aardig uit. Ben benieuwd  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2012, 11:55:55 »
Hallo Ronald,

Heb je al enig idee hoe je het treinverloop wil laten lopen.
Ga je van het neergaande spoor A 1 baan voor dalend en 1 baan voor stijgend verkeer gebruiken ?
In dat geval zou eventueel de engelsewissel uit het schaduwstation gehaald kunnen worden.
Maar dit betekend wel weer dat je alleen via het binnenstespoor kan stijgen richting je station.

Waar wil je spoor6 voor gaan gebruiken ? Deze benaderen vanaf je schaduwstation zou alleen maar gaan door eerst richting kopstation te rijden en daarna terug.

Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #6 Gepost op: 28 September 2012, 12:56:00 »
Jeroen,

Buitenbaan is dalend, binnenbaan is stijgend. Spiraal/helix/gleiswendel is al aanwezig(oude baan) en deze werkt naar behoren en heeft deze nu 6 windingen en gaat naar 3 of 4 afhankelijk van bereikbaarheid schaduwstation.
Spoor 6 heeft als functie van opstelspoor voor wachtende loc's die spoor 1 en 2 bedienen, spoor 5 bedient spoor 3 en 4.

Allie,

Het bouwen van deze baan laat nog wel op zich wachten, eerst oude baan demonteren, zolder verbouwen, slaapkamers(zoon naar zolder, dochter naar oude kamer zoon) en dan pas de vrijgekomen slaapkamer waar de baan komt te staan. In het voorjaar kan dan begonnen worden met de nieuwe baan. Tot die tijd een gedegen baanplan bedenken en kijken wat er op papier komt te staan uitvoerbaar is.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #7 Gepost op: 29 September 2012, 12:19:40 »
De grijze massa weer eens aan het werk gezet, iets andere opzet:



Commentaar, op/aanmerkingen, tips of andere ideeën zijn welkom zodat ik de baan kan gaan bouwen zonder dat ik iedere keer de boel moet gaan aanpassen omdat het niet uitvoerbaar is of de treinenloop niet logisch is of op andere problemen stuit.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #8 Gepost op: 29 September 2012, 12:54:47 »
Hoe denk je hier over?

Jeroen

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #9 Gepost op: 29 September 2012, 13:12:05 »
Verandering van Jeroen zichtbaar gemaakt en aangepast:


Jeroen,
Zou jij jouw verandering willen toelichten?

Grt, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2012, 13:53:59 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #10 Gepost op: 29 September 2012, 13:16:24 »
Omdat daar een engels wissel lag.  Elimineer de kans op ontsporingen.

Je zou dat bovenste wissel nog wat verder naar beneden kunnen plaatsen. Iets langer opstelspoor, dan.
Jeroen

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #11 Gepost op: 29 September 2012, 13:48:58 »
Jeroen,

Dank je, duidelijk antwoord. ik ga het wissel aanpassen.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #12 Gepost op: 30 September 2012, 22:36:03 »
Ik zou het derde spoor (geteld van boven) in je schaduwstation ook willen kunnen binnenrijden op het moment dat er van het vierde spoor een trein vertrekt. Ik zou daarom een extra wisselpaar invoegen om dat mogelijk te maken. Maar misschien vind je dat niet zo belangrijk vanwege je keuze voor een kopstation. Zelf heb ik een baan die rondgaat en daardoor wwn hogere frequentie van treinverkeer moet kunnen verwerken.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #13 Gepost op: 01 October 2012, 01:53:02 »
1200 Blauw,

Goed meegedacht maar ik houd het op 3 opstelsporen omdat ik met hooguit 2 á 3 treinen ga rijden.
Ik ben nog druk bezig om e.e.a. te veranderen w.o. goederenspoor en klein depot, dit vanwege het rijden in TP IIIa met stoomloc's.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #14 Gepost op: 01 October 2012, 09:23:59 »
Opnieuw het plan aangepast, komt al aardig in de buurt van het definitieve ontwerp:



In het plan zijn toegevoegd een buurtgoederenspoor en een bescheiden depot, stoomtrein zit in zijn nadagen.
Tevens het stationplan gespiegeld, is gelijk de slinger eruit.

Meningen en andere tips zijn nog steeds welkom.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.