Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Dpc Fo
Vandaag om 21:07:02
Rails roestig verven door Eric B
Vandaag om 21:06:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:03:47
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Klein baantje 1200x1200mm door tothebeach
Vandaag om 20:32:27
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
  

Auteur Topic: Interieur Blokkendozen  (gelezen 7021 keer)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Interieur Blokkendozen
« Gepost op: 25 September 2012, 17:44:25 »
Hallo,

Ik bezit een 4tal blokkedozen. Nu ga ik het interieur 'pimpen' en ben ik benieuwd of deze rijtuigen alleen houten banken hadden, of ook groen leer over de banken heen hadden.

2 3e klasrijtuigen
NS C8137 Groene uitvoering
NS C8145 Groene uitvoering

2 2e klasrijtuigen
NS B5227
NS B5218

Groet,
Wijbe
« Laatst bewerkt op: 25 September 2012, 18:34:14 door Bert van Gelder »

Ekklesia

  • Gast
Re:Interieur Blokkedozen
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2012, 18:28:16 »
Misschien dat je hier iets wijzer wordt¿¿¿

Groenten Rob

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2874
    • foto's op Imgur
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #2 Gepost op: 25 September 2012, 19:05:35 »
Of deze
http://www.seinarm.nl/

Probeer event. het boek Van Stoom tot Stroom op de kop te tikken (auteur N.J. van Wijk Juriaanse; dit is zo'n beetje de bijbel van de Blokkendozen - natuurlijk met respect voor de echte Bijbel).
Misschien nog nieuw te koop?, anders: De Slegte.

Succes!

Marc
« Laatst bewerkt op: 25 September 2012, 20:36:37 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8589
« Laatst bewerkt op: 25 September 2012, 19:27:16 door J J H S »
Jeroen

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2874
    • foto's op Imgur
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #4 Gepost op: 25 September 2012, 20:38:35 »
Probeer event. het boek Van Stoom tot Stroom op de kop te tikken (auteur N.J. van Wijk Juriaanse; dit is zo'n beetje de bijbel van de Blokkendozen - natuurlijk met respect voor de echte Bijbel).
Misschien nog nieuw te koop?, anders: De Slegte.

2e hands op bol.com, vanaf 13 euro: DOEN!
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Tim89

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
  • ***** ***** * 11
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #5 Gepost op: 25 September 2012, 20:42:11 »
http://modelspoor-spoorwegen.jouwweb.nl/terug-naar-toen-vsm-2011
(weet alleen niet welke rijtuignummers dit zijn.)

Het rijtuig waarvan een foto van het interieur is genomen, is van de VSM WR8527 (EX-NS B8527, EX-NS B5110). Dus niet geheel origineel, aangezien dit rijtuig bij de VSM tot restauratie wagon is verbouwd ;).

Tim
Nederlands Tijdperk IV

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2012, 21:10:52 »
Gewoon mijn draadje: mat '24 in oorspronkelijke uitvoering doorkijken en daar kom je ze allemaal tegen. Alleen de Ces, Cec en mC hadden houten banken. De rest was bekleed. 2e klas met groen en 1e klas met rood. Alleen een Aec is er nog niet in model, maar moet je zelf maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #7 Gepost op: 25 September 2012, 22:03:59 »
Rob,

Had al op de site van Martijn gekeken. Helaas staat op die site weinig over de interieurs. :( Toch bedankt voor de link.

Marc,

Helaas is hier ook niks te vinden aan interieurs, maar hier zijn wel goed het type mee te herkennen waarmee ik met de info van Ivo heel ver kom.

J J H S,

Van de VSM heb ik zelf ook een aantal foto's :) Kortgeleden nog geweest. Toch bedankt voor de links.

Ivo,

Erg bedankt voor dat draadje, deze was ik nog niet tegengekomen. Gelukkig gaat het bij mij alleen om de interieurs  ;D Petje af voor wat je daar laat zien!

Slechts een kleine vraag, zijn de interieurkleuren in de loop der jaren gelijk gebleven?

Mijn rijtuigen zijn dus allemaal Cec's, en niet bekleed.

Echter de NS B5227, NS B5218 (Blauwe 'militair' rijtuigen) zijn dus 2e klassers. Neem aan dat deze 'herklasseerd' zijn toen de 3e klas verdween, en daar dus niet is bekleed?

Groet,
Wijbe
 

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2080
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #8 Gepost op: 25 September 2012, 22:26:46 »
In 1956 is weinig meer gebeurd dan het verhangen van de bordjes.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #9 Gepost op: 25 September 2012, 22:42:44 »
Dat vermoeden had ik al. Dat worden dus allemaal houtkleurige bankjes. Met een roodbruinachtig vloertje :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1622
    • Dwangrail.nl
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #10 Gepost op: 25 September 2012, 23:21:52 »
Hoi Wijbe,

Je hebt in principe 4 gelijke rijtuigen, alleen in verschillende periodes.
Nu zijn deze derde klasse blokkendozen gebouwd met eikenhouten banken, maar vanaf 1937 zijn deze banken voorzien van groen kunstleder.
Zoals al eerder werd aangegeven, zijn bij de klasseverlaging in 1956 alleen de bordjes vervangen, en is er aan het interieur niets gewijzigd.
Dus voor alle vier de rijtuigen kun je de zittingen en rugleuning groen schilderen, de hoofdsteunen en tussenwanden in eiken kleur.

Bij de verbouwing van elektrisch tussenrijtuig naar getrokken rijtuig zijn er wel technische wijzigingen geweest, waarbij ook het grootste deel van de rijtuigen blauw is geschilderd.  

en omdat ik het leuk vind, even wat data  :)
De rijtuigen C 8137 en 8145 zijn vanaf 1950 tot 1956 inzetbaar in elektrische blokkendoos treinen, vanaf  1956 werden ze B 8137 en B 8145.
In 1957 zijn ze verbouwd tot getrokken rijtuig en blauw geschilderd.
Hierbij zijn ze vernummerd in B 5231 en 5239. Beide bestaan nog steeds bij de SGB in Goes.

De rijtuigen B 5218 en 5227 zijn vanaf 1956 inzetbaar als versterkingsrijtuigen bij plan E en ook als militairentreinen. Deze rijtuigen zijn gesloopt in 1978 en 1972

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 25 September 2012, 23:37:06 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2012, 12:18:38 »
Arjen,

Bedankt voor de info, dus toch groene bekleding.

Op de rijtuigen zitten revisiedatum's van in de jaren 50, dus ze hebben groene bekleding. Dus dat worden een paar avondje's interieurtjes schilderen. :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #12 Gepost op: 26 September 2012, 12:36:31 »
Wijbe,

Sterkte  ;)



Lees ook deze post maar eens door.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2012, 18:28:55 »
Ivo,

Petje af.  ;D Helaas heb ik nog geen airbrush, en doe het met de kwast, wat helaas wel een veel minder resultaat heeft. Maar dat zie je vanaf een afstandje niet zo.

Als jij nu eens 4 interieurtje's spuit, en we ruilen ze om?  ;D ;D ;D

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #14 Gepost op: 26 September 2012, 19:07:43 »
Nu zijn deze derde klasse blokkendozen gebouwd met eikenhouten banken, maar vanaf 1937 zijn deze banken voorzien van groen kunstleder.

De rijtuigen B 5218 en 5227 zijn vanaf 1956 inzetbaar als versterkingsrijtuigen bij plan E en ook als militairentreinen. Deze rijtuigen zijn gesloopt in 1978 en 1972

Even twee regels laten staan van Arjen:

Waren de banken in de 2e klas in die tijd niet voorzien van blauw kunstleder?

mvg,
Robin