Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 14:20:45
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 14:20:34
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:13:09
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 13:28:59
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Martijn193
Vandaag om 13:22:11
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 152498 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #180 Gepost op: 28 January 2010, 16:19:22 »
die ouwe ZHESM-bakken hadden nog een houten dak, op de oude manier bekleed, zelfde als coupérijtuigen en goederenwagens, ofwel zandkleurig of roodbruin. Dat ding in t spoorwegmuseum heeft de moderne bitumendakbedekking maar er klopt wel meer niet aan met de originele ZHESM-uitvoering, zoals de zwanehalsdraaistellen en de 1500 V-installatie, bij de ZHESM hadden ze heel andere stroomafnemers.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 28 January 2010, 16:45:55 »
Het wordt wel heel erg off topic en daar worden we zwaarder voor gestraft geloof ik, maar in 1927 toen de ZHESM Hofpleinlijners waren omgebouwd van 10000V AC naar 1500V DC waren ze nog groen crème en hadden ze dacht ik al gewone stroomafnemers en niet meer die rare dingen. Dus een korte periode groen crème, met rood dak en gewone stroomafnemers kan volgens mij wel. Of er toen al zwanenhalsdraaistellen onder waren gezet of de pruisische er nog onder zaten weet ik eerlijk gezegd niet zo snel.

De uitvoering van het NSM klopt op verschillende punten niet, maar dat weten de meesten wel denk ik. Wel heel mooie beschildering en interieur.

mvg,
Ivo

P.S. On-topic: Blokkendozen met rode daken heb ik nog niet gezien, maar zou ook moeten kunnen.
mvg,
Ivo

*

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #182 Gepost op: 28 January 2010, 20:48:55 »
Hoi Ivo,

Rode daken heb ik nog nooit op foto tegengekomen, maar wat niet is kan nog komen.

Ik mis op de kop van je blokkendoos nog de lampsteun voor de frontseinlantaarn of sluitbord.
ga je dat nog maken uit een T profiel ?

Ook nog een leuke, achter het linker frontraam nog het dienstbordje plaatsen.
kijk maar op de foto's, dan zie je wel wat ik bedoel ;D

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 28 January 2010, 21:05:43 »
Arjen,

Die zit er inderdaad nog niet op. Wat dacht je van deze lampsteunen? Voor de vergelijking heb ik ook een lantaarn erbij gelegd:

klik

Ik zal eens kijken voor het dienstbordje. Is dat het linkerraam gezien in de rijrichting? Dus niet de plek van de stuurstand. Ik wilde wel het zekeringen en schakelaarbord gaan namaken. Dat is doordat dat witte stoppenhouders zijn op een donkerbruin houten paneel en die zijn dus nogal goed zichtbaar door de grote frontruiten. Ook zoek ik nog koersbordopschriften van R'dam Hofplein naar Scheveningen Kurhaus vv.

Verder gisteravond nog mijn voorraad verf doorgezocht, maar ik vond niet direct de combinatie die ik zocht. Ik denk dat het interieur de volgende kleuren gaat krijgen:

Links de 2 kleuren hout voor de 3e klas. In het midden de kleur hout voor de 1e en 2e klas en erboven de kleur van het behang. Misschien moet dat wit zijn, maar in die tijd was wit al gauw beige tot lichtgeel. En rechts mijn beste match met het groene trijp. Er ligt nog geen rood bij voor de 1e klas.

Dan nog even het ZHESM materieel. Inderdaad hebben deze gereden tussen 1927 en minstens tot en met 1932 in het groen crème, zonder Jugendstil beschildering, met de nieuwe pantografen en met vanaf 1927 ook zwanenhalsdraaistellen. Dus de uitvoering in het NSM is eigenlijk vooral fout door de Jugenstilbeschildering. Maar wel heel mooi.

Deze wacht daar als NSM uitvoering toch nog op:

In deze staat is het model al 10 jaar. Het gaat toch tijd worden om deze eens af te maken.

Overigens ontving ik een tip via E-mail, dat ik tekenen met autocad om eens een 3200 in messing te maken niet hoef te leren ;)

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 28 January 2010, 21:07:17 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 28 January 2010, 21:48:00 »
Dat is handig, Ivo, zo'n tip.
Geen AutoCad, dus nu kan je gewoon doorbouwen!
Wij wachten wel weer op de mooie foto's van je.

Gerard

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #185 Gepost op: 29 January 2010, 09:14:47 »
Mooi model die BC6!

Maar terug naar de Blokkendoos; waarom hadden die in het begin (net als de ZHESM-rijtuigen) zo'n rode sluiseinlantaarn? Ze hadden toch bovenin 2 elektrische (sluit-)seinen?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #186 Gepost op: 29 January 2010, 17:58:46 »
@Ivo,

De lampsteun ziet er goed uit, heerlijk iemand die op de details let

@maarten,

Het is geen sluitseinlantaarn, maar een frontseinlantaarn

De lamp werd gebruikt als derde frontsein om de seinbeelden te kunnen weergeven voor een extra trein. de lamp toonde dan in combinatie met de frontseinen een wit/rood of groene kleur.
voor meer info, het boekje seinen voor treinen, of de draadjes over dit onderwerp

Ook kom je op de steun een rood bord tegen met een witte rand, dit was de staartschijf.
Deze hoorde eigenlijk aan de buffer te hangen en was samen met twee rood/witte hoekborden het sluitsein van de trein.
Voor extra treinen waren er ook nog ronde wit/zwarte en groen/witte borden in combinatie met rood/witte hoekborden
De derde lantaarn werd niet gebruikt als sluitsein, kon bij nacht wel een rode kleur tonen als sluitsein in kombinatie met de hoekborden.

(na 1934 werd groen geel en verviel de staartschijf)

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 29 January 2010, 18:23:09 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #187 Gepost op: 29 January 2010, 18:20:46 »
Ja, dat soort details doen het ´m! Heb trouwens voor mijn DE 508 soortgelijke lampsteunen gemaakt van styreen.

Arjen, je hebt gelijk. Ik heb nota bene het boekje ´150 jaar seinen voor treinen´ in m´n kast staan!

Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #188 Gepost op: 29 January 2010, 18:27:22 »
 ;D ik ben dus niet de enigste die vergeet wat er in mijn boekenkast staat.  ::)

Arjen
« Laatst bewerkt op: 29 January 2010, 18:38:38 door AB 7216 »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 29 January 2010, 19:55:03 »
Ach, ik word in dit draadje regelmatig geconfronteerd met antwoorden op mijn vragen, die ik zelf ook al eens gelezen heb, maar ja de veelheid aan weetjes wordt soms te veel.

De lampsteunen zijn messing gietwerk en horen bij de Sik en Oersik van Werps.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 02 February 2010, 20:57:17 »
Met deze foto erbij aan de slag met het interieur voor de mC en Cec.

Op een of andere manier zijn houtkleuren niet echt goed als verf verkrijgbaar. Je moet dan zelf gaan mengen. Dat is op zich geen probleem, maar als je meerdere keren denkt te moeten spuiten wordt het toch lastig.

Ik heb me daarom bij benadering bij de kleuren neergelegd.

De eerste stap is het interieur dat gewoon spuitgiet polystyreen of ABS is (dat ruik je met zagen) goed schoongemaakt met Jif en vervolgens in de primer. Daarna heb ik de vloeren donkerbruin gespoten. De volgende stap is dan het afplakken van de vloer en het geheel in de lichte kleur hout spuiten.

Dan komt de echte kwelling: het afplakken van de lichte houtgedeeltes. Ik ben aan de slag gegaan met Tamiya tape op een snijmat en een scherp mes:

Hier heb ik het tape in rechthoekjes van 2 * 4 mm gesneden. Vervolgens pak je die met het puntje van je mes op en plakt het op de juiste plek boven de banken:

klik

Je ziet hier dus de lichte kleur hout met het nog lichtere gele Tamiya tape.
De tussen wanden hebben stroken van 4mm breed gekregen en de kleine rechthoekjes zitten op de banken. Tegelijk kun je dan ook de deuren afplakken.

Nad dit monnikkenwerk spuit je het geheel in de donkere kleur hout (eiken) en dan mag je de tape overal vanaf pulken.

En dan krijg je zoiets te zien:

klik

Ik zeg zoiets, want dit zijn de stukjes die gelukt zijn. Met de tape zijn hele stukken geverfd interieur weer kaal geworden, want de primerlaag heeft niet erg goed gehouden op de plastic ondergrond. Ik ga kijken of ik het met de kwast kan herstellen en anders moet het hele interieur weer kaal  >:(

Het effect vind ik toch wel de moeite waard.

Intussen heb ik allerlei fosforbrons strips besteld bij Bavaria voor verdere verfraaiing van het dak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 02 February 2010, 21:04:26 »
Probeer het interieur eerst te stralen voor je primert. Verder maak je er wat moois van. Ik moet eerlijk bekennen dat het mij teveel werk is om die kleurverschillen ook nog eens aan te brengen. Toppie dus! (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #192 Gepost op: 02 February 2010, 21:18:46 »
 :o :o
Werkelijk prachtig Ivo!
Op de onderste foto is inderdaad goed te zien dat de ramen op de Trawos kap wat groter hadden moeten zijn.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

mpol

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 02 February 2010, 22:24:44 »
juweeltje in de maak  :o
 (y)

grt,
Marcel

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #194 Gepost op: 06 February 2010, 21:58:24 »
Probeer het interieur eerst te stralen voor je primert. Verder maak je er wat moois van. Ik moet eerlijk bekennen dat het mij teveel werk is om die kleurverschillen ook nog eens aan te brengen. Toppie dus! (y)

Na een aantal interieuren verder weet ik weer wat het probleem was met het interieur van de mC. Ik heb wel eens te weinig geduld. Ik heb alle interieurs uitgebreid met Jif en een tandenborstel geschrobt en na afspoelen te drogen gelegd. Ik kan me ineens herinneren dat het mC interieur niet best wilde drogen. Ik heb dat toen maar geholpen met de capillaire werking van de randen van keukenpapier, maar ik heb het vermoeden dat het nog vochtig was toen het geheel in de primer is gespoten. Stralen zal zeker ook helpen.

Overigens weet ik nu zeker dat het kunststof van het Bec interieur ABS is. Dat is namelijk doormidden om een goed interieur te krijgen voor een Bec uit 1924.

Dus met toch wat geduld aan de slag met het afplakken en de 2e klas interieur zijn vrijwel klaar:

Het interieur van de mBD. Dit is van gegoten metaal, want dit is het gewicht in de mBD. Een coupé ontbreekt, want daar zit het vliegwiel en de achterste coupé zit er maar deels in, want daar is de aansluiting op het achterste aangedreven draaistel en tussen de banken loopt vlak boven de vloer de cardanas. Maar ik denk dat dat zo aardig gecamoufleerd is.
Overigens ontbreken in dit interieur de tussendeuren en de eindwanden.

Dan de 3 2e klas interieurs waar aan is gewerkt

Scherpstellen wil mijn compact weer niet. Alle macrostanden geprobeerd, maar het is gewoon te weinig licht voor de autofocus. Ik moet nog steeds eens een digitale SLR kopen, waar ik alles weer handmatig kan instellen.

Na zagen is dit de stand met de interieurs:

Van achter naar voren de mBD, Bec. Aec, Cec en mC. Het Aec interieur is van Kleinspoor en mist de tussenwanden en de deuren en het teakhout moet nog op kleur worden gebracht. Het Cec interieur staat nu alleen in de lichte kleur en het mC interieur zal nog worden aangepast. Je ziet dat de vloer behoorlijk beschadigd is doordat de primer na afplakken loskwam en ook de panelen zijn op verschillende plekken beschadigd.

Dus ik ben nog wel een weekje zoet.

Volgende klus waar ik niet naar uitkijk is om de raamlijsten crème te maken en natuurlijk de beweegbare delen bruin te laten.

Ik weet nog niet of ik het ga afplakken of met een trekpen probeer te doen:

Zo en nu nog even het nieuwe verhaal van Lokführer Bas lezen.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 06 February 2010, 22:00:24 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*