Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 12:45:27
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 12:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39

Auteur Topic: ModelspoorExpo Mechelen  (gelezen 30197 keer)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:ModelspoorExpo Mechelen
« Reactie #105 Gepost op: 28 October 2012, 21:35:54 »
ZO ook even een reatie van deze kant. Modelexpo is qua vloeropp kleiner dan € spoor maar de sfeer is toch een stuk gemoedelijker ( altjhans zaterdag) Veel banen en baan bestuurders goed toegangelijk en leuk mee te praten. Een aantal banen zullen we terugzien op Ontrax. Gelukkig weinig railracerechthoeken zoals in utrecht , dat zijn ruimte vullertjes . Fraai ook sommige minibaantjes, leuke ideen gezien daar. ( N elok met rijzende en dalende pantograaf!)

Catering Heerlijk Belgisch Kip en Hesp! Wat daar opvalt is dat de catering wordt vrzorgd door twee modelspoor clubs zodoende gaat het geld weer terug in de hobby en niet in de zakken van een catering club die te veel voor weinig vraagt.
Mooi gezicht ook die Belgen met hun grote kelken bier. En ja ik stond ook gratis en op 5 minuten lopen. Veel leuk materiaal gezien en gekocht. Veel zweeds en Noors spul! ( sorry Steef:)  En er viel ook echt te handelen en af te dingen.
Natuurlijk ook witte dozen meuk ook belgie heeft zijn historie met M .
Verder nog opvallend : leveranciers met Marklin stand , Flieschmann, Roco stand, en een aantal hier niet bekende Digitaal fabrikanten. Esu natuurlijk met mooie draaischijf demo en rokende piepende loks!   Beetje tegenvallen was de Z1 demo baan ( rondje met 1 wissel ) ik had de indruk dat de standbemanning nog niet zo goed wist wat t apparaat moet kunnen.
Gemiste kans voor ROC/Felischmann om dit fraaie ding zowwel op € spoor als hier niet goed te demonstren.

Morgen nog wat foto's plakken.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #106 Gepost op: 28 October 2012, 21:57:02 »
Eurospoor (3 hallen - 20è uitgave) of Mechelen (1gedeeltelijke hal - 6è uitgave)?
d'As zowat appellen met peren vergelijken.
Dit jaar beiden aangedaan. Na wat 'mindere' uitgaves kon Utrecht me deze keer terug iets meer bekoren.
Utrecht? da's zowat 4u. per spoor, Mechelen zowat 2u.

Beiden hebben hun charmes & gebreken. Mechelen blijf stilletjesaan wat groeien, Utrecht?
De echte koopjes doe je bij de oosterburen op de beurs te Utrecht,
en die oosterburen zijn te Mechelen echter maar beperkt aanwezig.

Why worry? Zolang beide beurzen maar uit elkaars 'vaarwater' blijven & niet zoals enkele jaren terug de beurs op hetzelfde weekend plannen. (hoewel, 'k heb dan toch beide beurzen op 't zelfde weekeinde aangedaan...)

m.a.w. tijdens de even jaren beleef ik tekens een prachtige oktobermaand. (m'n geldbeugel daarintegen...)
Hierbij wens ik beide organisatoren veel succes toe met de evaluatie en een goede voorbereidingen richting volgende editie.

En ja, De jaren '70 & '80s brachten onze huiskamers voornamelijk Lima- & Marklin meuk (enkel wie lid was van de een of andere modelspoorclub vond af en toe de weg om z'n horizon te verruimen.)
Gelukkig brengen zowat alle merken in HO nu versies van beide systemen op de markt.

Terug On-topic:  Hier enkele plaatjes (tja, smaken kunnen al eens verschillen)
https://picasaweb.google.com/celtjan/ModelspoorExpoMechelen2012
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

metpetergaathetbeter

• Offline Offline
  • http://www.amsac.be/
« Reactie #107 Gepost op: 28 October 2012, 21:58:58 »
Ben gisteren ook met enkele vrienden naar Mechelen geweest.
Als ollanders  8) wel lekker gratis geparkeerd aan de overzijde.
bij de kassa gewoon door kunnen lopen, we hadden de kaartjes al gekocht bij de stand van modelspoormagazine op Eurospoor. (y)
Ik vond het zelf een leuke beurs, de banen waren leuk, en ook weer enkele kunstwerkjes
De handel viel mij iets tegen, dat was de vorige jaren wel meer en hadden ook specifiekere Belgische modellen. (vooral oude type locs en rijtuigen.)
De catering was weer belgisch, je besteld een blond biertje, naar achteren wordt geroepen "blondje", en er komt een mooi blondje een blond biertje aangeven. dubbel genieten :P
en rond etenstijd was het eten ook zeer goed!

Uiteindelijk met twee tassen met treintjes en aanverwanten iets voor sluitingstijd de hal uit gegaan. En zeg nou eerlijk, wie zeurt er nou over 40 ct om te pissen als je net voor honderd euro een locje koopt.  ???
In Mechelen nog even een patatzaak opgezocht, bij een dagje België hoort er dat gewoon bij.

Groeten Arjen

Ik hou van deze Nederlandse nuchterheid !
Groeten Peter ;)

Rubedino

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: 28 October 2012, 23:18:06 »
Net thuis na een dag hard werken in Mechelen.

Op de weg naar huis nog een hoogstaande culinaire versnapering bij onze zuiderburen gegeten....................... heerlijk.

Over de beurs:

Via deze weg willen Koos en ik de organisatie van de beurs bedanken voor de gezellige dagen en de gastvrijheid !

TOP!

Een foto van onze stand helemaal op het eind in de hoek:

Rail-Kees stand in Mechelen by Rail-Kees, on Flickr

Hier helemaal leeg maar zo stond er even later plotseling een heel zware delegatie van modelspoor producerend en verkopend  Nederland bij ons op het zelfde moment te praten...... ;D (vergeet ik weer een foto er van te maken  >:().

mvg,

Kees-jan

pfffffff een varken met graatjes... ;)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #109 Gepost op: 28 October 2012, 23:54:14 »
Dan toch goed dat er een betonnen vloer ligt, niet ?  ;D

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 29 October 2012, 00:20:52 »
Ik ben zelf niet in Mechelen geweest, maar als ik zo de foto's van Jan (@ianrod) bekijk die hij in het Engelse Litter Bin draadje gepost heeft...

Zoals beloofd: enkele footoookes (echter niet enkel Brits):
https://picasaweb.google.com/celtjan/ModelspoorExpoMechelen2012

Dan zie ik dat ik niet veel gemist heb  ;D

Op de foto's zie ik het bekende gerommel van Marty en Martin. Er zal dus wel wat meer Mitropa Meuk staan  :o en wat dan geen Mitropa Meuk is zijn baantjes die ik ook al eerder op Ontrax en Eurospoor heb gezien  :-X

Ik ben zelf dit weekend nog eens gaan terugbladeren in de geschiedenis van Eurospoor en het valt me op dat een aantal banen regelmatig terugkeren, met name clubbanen. Omdat Eurospoor de beurs is die ik in de afgelopen jaren het meest bezocht heb valt me dat op en heb ik het wel een keer gezien. Maar als ik zo deze foto's zie dan circuleren de meeste mooie banen ook wel een aantal jaren door Europa en is de kans groot dat je die ook al eens eerder gezien hebt. Voor mij is de lol er dan al snel af.

Moraal van dit verhaal is dat we snel kunnen azijnpissen over de kwaliteit of "Al gezien - Skip" maar we kunnen ook zeggen: "Hoogste tijd voor wat nieuws" Dus hopsakee, al die zolderbanen de shredder in kukelen en modulair gaan bouwen om eens wat vers bloed in die beursen te kwakken.

gr.
Johan

Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #111 Gepost op: 29 October 2012, 00:52:12 »
Johan,

ik hoop dat je het niet erg vindt dat mensen die er wel geweest zijn, er wel van hebben genoten. Dat ik een aantal banen al eerder heb gezien, wil niet zeggen dat ik er niet opnieuw van kan genieten. Ik weet niet of je een partner hebt, maar ik kan je aanraden daar niet hetzelfde standpunt op los te laten. Gisteren ook al gezien, dus hup de kliko in. Tijd voor iets nieuws.

Groeten
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #112 Gepost op: 29 October 2012, 01:23:18 »
 ;D (sorry Johan)

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #113 Gepost op: 29 October 2012, 06:07:05 »
@ Johan:
d'r Stond wel een pak meer aan banen. 
Het zijn o.a. deze die mij konden bekoren. (en mijn smaak hoeft niet van een andere te zijn.)
Een aantal banen waren leuk om (terug) te zien. 
Andere foto's (en veel betere opnames) zie ik wel in de vakbladen verschijnen ;).

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #114 Gepost op: 29 October 2012, 08:47:07 »
Ik heb me uitstekend vermaakt op deze beurs. Ik zat in de Mitropa demo-stand met m'n Rhenense brug ( die vorig jaar oook al op Eurospoor had gestaan  :P ) onderdeeltjes voor brug nummer 2 te fabriceren. Er was zoveel belangstelling voor de brug dat met mij maar nauwelijks lukte om het uitgebreide lunchpakket te verorberen, ik deed 2 uur over één broodje hesp. Elke keer werden vragen gesteld en me om uitleg gevraagd. En niet alleen van bebrilde-oudere-heren-met-plastictas (geen stigma, ik hoor er zelf ook bij), maar ook door dames en kinderen. Ik heb geprobeerd het verhaal laagdrempelig te houden en ik heb heel veel open en plezierige reacties gehad.

Ik heb wel heet een en ander gezien. Gasselte stond recht voor me, die boeit na tien keer nog steeds. Veldhoven rechts achter me, dat blijft leuk, al krijg je wel koppijn van zo'n raar scheef rijtuigje  ;) . Verder heb ik nog wel even rondgelopen, me zijn de drie britse banen in de buurt van de live steam het meest bijgebleven.
Ik heb nauwelijks naar handel gekeken. Ondanks dat Belgisch materieel me wel kan bekoren kom ik niet in bekoring... ;D .  Maar er was een kleinserie producent die schitterend materiaal in de vitrine had staan; een standerdmolen, boerenfiguren en houten boerenwagens  ( naast de Olba-man; aube.be ofzo)

heb ook veel mensen nog gesproken; Kees Jan, Maarten, Johan Moors, ATB, Han en nog een heel aantal, ik vond het een plezierige en gezellige beurs, met uitstekende catering. Aangezien elke baan z'n eigen verlichting had meegenomen is me de relatieve donkerheid van de hal niet bijgebleven; elk van de banen trok door z'n verlichting publiek en de enkele die wat donkerder bleef kreeg aantrekkingskracht door de ( eindelijk zichtbare) binnenverlichting van de rijtuigen  :) . Dat zou op Nederlandse tentoonstellingen ook wel eens mogen.

@ATB; Johan heeft niet in alles gelijk maar dit
Citaat van: Johan Vermij
......maar we kunnen ook zeggen: "Hoogste tijd voor wat nieuws" Dus .... gaan bouwen om eens wat vers bloed in die beursen te kwakken.
als oproep aan iedereen onderschrijf ik dan weer wel  ;) .
« Laatst bewerkt op: 29 October 2012, 08:55:21 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #115 Gepost op: 29 October 2012, 09:06:03 »
Maar er was een kleinserie producent die schitterend materiaal in de vitrine had staan; een standerdmolen, boerenfiguren en houten boerenwagens  ( naast de Olba-man; aube.be ofzo)

Het juiste web-adres is aumo.be

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 29 October 2012, 09:14:55 »
@ATB; Johan heeft niet in alles gelijk

Nee natuurlijk niet. Als ik zeg ...

Op de foto's zie ik het bekende gerommel van Marty en Martin. Er zal dus wel wat meer Mitropa Meuk staan  :o en wat dan geen Mitropa Meuk is zijn baantjes die ik ook al eerder op Ontrax en Eurospoor heb gezien  :-X

Dan moet je dat natuurlijk niet serieus nemen, want ik vind het prachtig wat ze maken en het zou zonde van al het werk zijn als het na 1 beurs weer de prullenbak in verdwijnt. Dus als ik zo'n baan ergens een tweede keer tegen kom vind ik dat helemaal niet erg. Maar een iets hogere omloopsnelheid van de doorsnee banen zou wel prettig zijn.

Als je tussen de regels door leest schrijf ik dat we hier op het forum al snel een beurs afkraken, maar dat we in plaats daarvan zelf eens de handen uit de mouwen zouden moeten steken, de vaste zolderbanen verruilen voor modulair bouwen en die dingen naar de beurs brengen.

groet,

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #117 Gepost op: 29 October 2012, 09:34:43 »
That's the spirit! (y)

Dank ATB, die bedoelde ik!
« Laatst bewerkt op: 29 October 2012, 09:55:04 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #118 Gepost op: 29 October 2012, 09:55:50 »
En wie gaat die 1500 dan uitbrengen? Elotrains in ieder geval niet, zij beginnen niet aan loc's zeggen ze....
Ja toch wel dus  ;)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #119 Gepost op: 29 October 2012, 10:06:49 »
...maar dat we in plaats daarvan zelf eens de handen uit de mouwen zouden moeten steken, de vaste zolderbanen verruilen voor modulair bouwen en die dingen naar de beurs brengen.
Ik ben bezig met een vaste zolderbaan die modulair is opgebouwd. Mag dat ook? ;)
Ik ben er al 20 jaar mee bezig, maar nu wil ik hem versneld afbouwen om binnen afzienbare tijd naar een beurs te gaan.
Nieuw fenomeen: de beursgang van een modelbaan. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.