Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door rvredebregt
Vandaag om 16:51:16
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:10
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04

Auteur Topic: Adviesprijzen modeltreinen  (gelezen 16845 keer)

Romeo373

• Gast
Re:Adviesprijzen modeltreinen
« Reactie #45 Gepost op: 20 September 2012, 23:19:25 »
Beste Bastaard,

Hallo, wordt eens wakker, je geeft toch zelf het antwoord:
korting op rails, dat meen je toch niet echt?

GR. Romeo

Romeo373

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 20 September 2012, 23:27:17 »
Het is weer zoals we dat in veel draadjes zien: kopers toeteren in feite voor eigen parochie en vinden dan dat ondernemers zouden moeten denken en handelen conform het getoeterde. Ondernemers zijn ondernemers, dat is een andere wereld, ze kunnen het goed doen en ze kunnen het slecht doen, maar zelfs dat loopt niet parallel met de denkwereld van geëngageerde hobbyisten. gewoon afblijven is volgens mij het devies.

Welke treinenboeren zijn omgevallen ALLEEN omdat ze bij de adviesprijzen bleven, ik ken ze niet.

Gr. Romeo.

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #47 Gepost op: 20 September 2012, 23:32:33 »
Hear, hear (y)
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ddv

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 21 September 2012, 00:06:04 »
Ik woon maar een paar kilometertjes bij Aken vandaan, binnen een half uurtje ben ik in de stad en ......., tóch koop ik de meeste spulletjes in Heerlen, raar hé !  ;D ;D ;D ;D ;D

Olav

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 21 September 2012, 09:33:51 »
De discussie over adviesprijzen is al eens aan de orde geweest. Märklin levert gewoon minder/niet/laat spullen aan Nederlandse winkels indien ze adverteren met lagere prijzen tov de "niet verplichte prijsadvies". Dat heb ik eruit begrepen. Dan komt weer het Duitslanad verhaal waar "ze" gewoon hun gang gaan met lagere prijzen.

Ik heb het idee dat over het algemeen de NL winkels gezwicht zijn voor Märklin en nu de "vaste" prijzen hanteren. Zelfs mijn "hofleverancier" van destijds geeft nog nauwelijks korting. Dit los overigens van aanbiedingen.

Het is jammer, maar ik heb nu een prima zaak in Duitsland waar ik één of twee keer per jaar een grote partij besteld spul ophaal. Is meteen een leuk dagje uit voor mijn wederhelft die lekker gaat winkelen.  ;D

En service is top. Had onlangs een model die niet meer uitgeleverd werd door Märklin (te weinig geproduceerd). Kon ik de loc in Nederland kopen en kreeg het prijsverschil terug als korting op de volgende levering. En de garantiegevallen worden prima opgelost. Als ik maar vast even meld wat er is komt het helemaal goed binnen de garantietermijn (ook als ik iets daarbuiten pas retourneer).
Groeten

Olav

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #50 Gepost op: 21 September 2012, 10:32:06 »
En welke zaak is dat, Olav?
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #51 Gepost op: 21 September 2012, 10:40:50 »
Dat verhaal over niet meer leveren door de fabrikant als je als winkel korting geeft, wordt mij ook verteld in Nederlandse winkels. Afgezien van het feit dat dit verboden is volgens de anti-kartelvormings-regels van de overheid, klopt het ook niet als je naar Duitsland kijkt. Hoe is het mogelijk dat de Nederlandse winkeliers zo in de tang van de fabrikant/importeur zitten en de Duitse blijkbaar niet?

Wat ik ook wrang vind: als je geen Märklin-shop bent, kun je geen Märklin en Trix meer kopen bij de fabrikant. Ik kom graag bij een kleine winkel bij mij in de buurt, mede vanwege de geweldige service. Daar kocht ik vroeger Trix-spullen, maar die kan die helaas niet meer leveren. Dit is wel een iets andere zaak dan hier aan de orde is, maar ligt wel in het verlengde ervan.
« Laatst bewerkt op: 21 September 2012, 10:50:32 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #52 Gepost op: 21 September 2012, 10:58:15 »
Afgezien van het feit dat dit verboden is volgens de anti-kartelvormings-regels van de overheid,

Wat heeft dit dan met kartelvorming te maken?

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #53 Gepost op: 21 September 2012, 11:14:30 »
Misschien formuleer ik het niet goed, maar het is niet toegestaan voor bedrijven en groothandelaren onderling prijsafspraken te maken die de vrije marktconcurrentie voor de consument tegengaan of verhinderen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #54 Gepost op: 21 September 2012, 11:23:30 »
Ze maken ook geen prijsafspraken. Marklin dwingt de Nederlandse handelaren voor een bepaalde prijs te verkopen. En de vrije markt werkt vervolgens perfect, want dan koopt de consument gewoon in Duitsland waar het blijkbaar goedkoper is (als ik dit draadje zo lees)...
« Laatst bewerkt op: 21 September 2012, 13:49:27 door Jan Beelen. Reden: Eelco, let op je citaten! »

Rubedino

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 21 September 2012, 11:27:30 »
Bazeer alles nu eens op feiten ipv "ik heb gehoord dat...". Dit soort verhalen op het net slingeren draagt namelijk helemaal niks bij in deze discussie.

Als producent kan ik zelf bepalen aan wie ik wel of niet verkoop. Daar kan niemand wat aan veranderen of mij dwingen tot verkoop.

Mvg

Kees Jan

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #56 Gepost op: 21 September 2012, 11:35:43 »
@Kees Jan,
Is dat wel zo??

Quote:
2. Schending van het mededingingsrecht en een misbruik van machtspositie

Dit is eigenlijk een speciaal voorbeeld van een verkoopsweigering die de wet schendt. Een verkoopsweigering kan namelijk het mededingsrecht schenden, dit kan zijn art. 81 en 82 van het EG-verdrag, of de Belgische wet op de Econmische Mededinging.

DE EUROPESE WETGEVING

Uit de Europese rechtspraak zijn drie categorieën van verkoopsweigeringen af te leiden:
 de simpele verkoopsweigering, de verkoopsweigering terwijl er voordien wel werd verkocht en de discriminatoire verkoopsweigering.

De simpele verkoopsweigering

Wanneer een leverancier gewoon weigert te leveren dan schendt deze art. 81 en 82 EG-verdrag enkel wanneer:

* er geen alternatief bestaat voor de koper en het niet mogelijk is om zelf een alternatief op te zetten, in de praktijk betekent dit dat er bijna sprake moet zijn van een monopoliepositie.
   * en er geen objectieve rechtvaardiging is voor de verkoopsweigering.

Een simpele verkoopsweigering kan dus volgens het Europese recht wanneer de leverancier een objectieve reden heeft om te weigeren. Zo’n reden kan bijvoorbeeld zijn, een slechte financiële positie van de koper die niet voldoende zekerheid kan bieden, of het reeds volledig gebruikt zijn van de productiecapaciteit van de leverancier.
..................
stukje verder dit:

Conclusie

In principe is een verkoopsweigering rechtmatig als uiting van de contractuele vrijheid. Deze contractuele vrijheid is echter niet onbegrensd.
 De verkoopsweigering kan onrechtmatig zijn wanneer deze:

1. Een specifieke wet schendt die een leveringsplicht oplegt.
   2. Het mededingingsrecht schendt omdat de leverancier een dominante positie heeft op de relevante markt.
   3. rechtsmisbruik uitmaakt omdat de leverancier geen redelijk belang heeft of er een te grote onevenredigheid bestaat tussen de belangen van partijen.
..................
Einde quote.
Bron: http://www.advocatenbureau-gevaco.be/juridische-info/nieuwsbrief_28_verkoopweigering_in_handelszaken/

Als ik bovenstaande goed begrijp (na het lezen van het hele artikel, niet allen het stukje hierboven) dan mag je als je de enige bent die iets specifieks maakt dat dus niet zo maar weigeren.

Allie
« Laatst bewerkt op: 21 September 2012, 11:41:14 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 21 September 2012, 11:48:02 »
Da's mooi, maar dat heeft de wetgever niet in heel beperkte zin bedoeld. Er zijn meerdere leveranciers van modeltreinen, dus is Märklin (of KJ) niet verplicht te leveren.
Die verplichting geldt niet omdat je de enige leverancies van laser-gesneden Stelcon platen bent.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 21 September 2012, 11:49:12 »
..... of het reeds volledig gebruikt zijn van de productiecapaciteit van de leverancier .....

Allie
Met andere woorden : Als de fabrikant stelt dat hij zijn capaciteit nodig heeft voor reeds gecontracteerde winkeliers en veiligheidsvoorraad voor garantie-claims, dan hoeven ze niets te leveren aan winkeliers zonder overeenkomst.

Sander

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #59 Gepost op: 21 September 2012, 11:57:23 »
@Mark,
Dan dus zelf lasergesneden stelconplaten fabriceren?? Verzand je dan niet in de Apple - Samsung problematiek??

De leverancier kan natuurlijk altijd besluiten om je wel te leveren maar pas over, laat zeggen, 3 miljoen jaar  :-\

Ik wilde alleen maar aangeven dat het niet zo zwart/wit is. Zonder daar verder al te diep op in te gaan ken ik leveranciers (persoonlijk) die met hun advokaat bij M* langs gaan en hun aankooporder op die manier "probleemloos" geregeld krijgen...

Als je maar groot genoeg (lees centjes voldoende) hebt  ::)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....