@Mark,Dan dus zelf lasergesneden stelconplaten fabriceren?? Verzand je dan niet in de Apple - Samsung problematiek??
Beste Bastaard,Hallo, wordt eens wakker, je geeft toch zelf het antwoord:korting op rails, dat meen je toch niet echt?GR. Romeo
Waarom zouden ze korting geven als je het toch koopt? Aanbiedingen zijn meestal van dingen waar ze er nog van over hebben en snel willen verkopen. Die noodzaak is er bij rails duidelijk niet. Dat jij minder wil betalen voor je rails (en wie wil dat nou niet) is geen goed argument voor een korting.Groet, Just
De discussie drijft nu een beetje weg van het eigenlijke onderwerp: Nederlandse winkeliers rekenen de adviesprijs, al of niet gedwongen door de fabrikant op straffe van niet meer leveren, terwijl dat bijvoorbeeld in Duitsland niet het geval is, ook niet bij modellen die net zijn verschenen.Een aspect hiervan zijn de prijzen van de uitloopmodellen. Zodra een model door de fabrikant als uitloopmodel wordt gekwalificeerd en niet meer in de (digitale) catalogi staat, wordt in Duitsland meteen aan prijsdumping gedaan om van het model af te komen. Dat gebeurt ook wel in Nederland, maar mijn stellige indruk is dat dit hier veel minder snel het geval is. Pas als een model een winkeldochter dreigt te worden, komt het in de aanbieding. Soms pas jaren nadat het niet meer nieuw leverbaar is.
In de bovenstaande discussie worden in mijn optiek twee verschillende zaken besproken: prijsadvies en korting.Unverbindliche Preisempfehlung, niet-bindend prijsadviesDeze term kom ik regelmatig tegen in de catalogi. Ik neem die prijzen voor kennisgeving aan en zie wel welke prijs de handelaar daadwerkelijk aan het product hangt. Het verbaast mij ook regelmatig, dat deze adviesprijzen door veel handelaren worden aangehouden als hun prijs. Enerzijds vind ik dat jammer, want verschil in prijs kan voor concurrentie zorgen; anderzijds ook begrijpelijk, want het kan ten koste van de winst gaan. Ik heb de indruk, dat de fabrikant concurrentie zo veel mogelijk wil uitsluiten door een niet-bindend prijsadvies te geven. Als elke winkelier de voorgestelde prijzen hanteert, kost product A dus overal hetzelfde en is er van concurrentie geen sprake meer.Als ik de term ‘prijsadvies’ letterlijk neem, is de door de fabrikant genoemde prijs niet meer dan een advies voor de verkopende partij. In mijn ogen is een niet bindend advies altijd zonder verplichtingen, dus kan het advies overgenomen of in de wind geslagen worden.Stel: ik ben modeltreinverkoper en koop een partij locomotieven bij een fabrikant in voor een bepaalde prijs. De fabrikant is blij, want die produceert en krijgt betaald. Als ik besluit om deze locomotieven te verkopen voor de halve inkoopprijs, verlies ik geld, maar raak de producten kwijt. Dat is dus mijn keuze, want de producten zijn op dat moment mijn eigendom en kan ik er dus mee doen, wat ik wil. Waarom wil de fabrikant dit niet? Hij is toch al betaald, schadeloos gesteld?Nog ‘zwart-witter’? Stel: ik ben een handelaar met Sinterklaasallures en schaf duizend rijtuigen aan. Opnieuw heeft de fabrikant zijn doelen bereikt: produceren en geld verdienen. Ik verkoop de rijtuigen allemaal tijdens een evenement voor bedrag mijlenver onder de inkoopprijs. Inderdaad: dat kost mij geld, maar dat is mijn zaak. Verder is toch iedereen blij?Deze gedachtegang zal wel te eenvoudig, rechtlijnig en theoretisch zijn. De praktijk bewijst namelijk keer op keer, dat het leven anders is… Zie de bovenstaande discussie.KortingKorting op de aankoopprijs is natuurlijk altijd prettig en kan bij mij aanleiding geven voor een gelegenheidsaankoop. Toch vraag ik mij soms af wie deze korting betaalt, want het gaat ten koste van de winst. De winkelier of de fabrikant? Uiteindelijk maakt het niet uit; ik ben blij met mijn koopje.Korting is – naar mijn mening – wel iets anders, dan zelf de prijs van een product bepalen. Als een handelaar standaard vijf procent minder in rekening brengt, dan de adviesprijs, noem ik dat geen korting, maar prijsbeleid van de handelaar. Een product met korting, een aanbieding, ligt slechts kortdurend in de winkel met de bijgaande opmerkingen als ‘alleen deze week’ en ‘op is op, weg is weg’. Groet,Bas