Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40

Auteur Topic: Adviesprijzen modeltreinen  (gelezen 16771 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re:Adviesprijzen modeltreinen
« Reactie #60 Gepost op: 21 September 2012, 12:13:22 »
@Mark,
Dan dus zelf lasergesneden stelconplaten fabriceren?? Verzand je dan niet in de Apple - Samsung problematiek??
Dat is een geschil over patenten tussen twee fabikanten en dus een andere discussie.

En ja, dus zelf produceren.. Je kunt niet bij de rechter aannemelijk maken dat jou groot onrecht wordt aangedaan als je niet geleverd krijgt.

Marc (met een cee   ;D)
« Laatst bewerkt op: 21 September 2012, 12:16:28 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #61 Gepost op: 21 September 2012, 12:15:40 »
Beste Bastaard,

Hallo, wordt eens wakker, je geeft toch zelf het antwoord:
korting op rails, dat meen je toch niet echt?

GR. Romeo

Wat een goed onderbouwd tegenargument!

Maar denk eens door over het volgende:

Hoeveel mensen hebben een startset in hun bezit en zijn na een poosje rondjes draaien het wel flauw, en willen meer, bijvoorbeeld een langer recht stuk of een wissel.
Hoeveel mensen schrikken zich dan te pletter als ze de normale prijs van railmateriaal zien?
Hoeveel mensen gaan dan uiteindelijk niet verder door met modeltreinen?

Wat is er dan mis met korting op rails, scenery, etc?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Gromit

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 21 September 2012, 12:25:23 »
Waarom zouden ze korting geven als je het toch koopt? ;D

Aanbiedingen zijn meestal van dingen waar ze er nog van over hebben en snel willen verkopen. Die noodzaak is er bij rails duidelijk niet. Dat jij minder wil betalen voor je rails (en wie wil dat nou niet) is geen goed argument voor een korting.

Groet, Just
mvg Just

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #63 Gepost op: 21 September 2012, 12:26:02 »
Als je maar genoeg in een keer koopt valt er echt wel te praten over prijzen, ook bij rails/scenery.
Maar denk dan niet aan grote percentages terwijl je voor een paar tientjes koopt.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #64 Gepost op: 21 September 2012, 12:34:29 »
Waarom zouden ze korting geven als je het toch koopt? ;D

Aanbiedingen zijn meestal van dingen waar ze er nog van over hebben en snel willen verkopen. Die noodzaak is er bij rails duidelijk niet. Dat jij minder wil betalen voor je rails (en wie wil dat nou niet) is geen goed argument voor een korting.

Groet, Just

Volgens mij typte ik niet over mezelf, ik koop het namelijk niet. Nou ja, niet daar in ieder geval.

Ik ben van mening dat als je starters aantrekkelijk geprijsd railmateriaal kunt aanbieden je uiteindelijk ook meer rollend materieel zult kunnen verkopen en dat er minder mensen zullen zijn die na hun startset niet verder gaan. En dat laatste zou helemaal zo gek nog niet zijn, toch?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #65 Gepost op: 21 September 2012, 13:10:34 »
De discussie drijft nu een beetje weg van het eigenlijke onderwerp: Nederlandse winkeliers rekenen de adviesprijs, al of niet gedwongen door de fabrikant op straffe van niet meer leveren, terwijl dat bijvoorbeeld in Duitsland niet het geval is, ook niet bij modellen die net zijn verschenen.

Een aspect hiervan zijn de prijzen van de uitloopmodellen. Zodra een model door de fabrikant als uitloopmodel wordt gekwalificeerd en niet meer in de (digitale) catalogi staat, wordt in Duitsland meteen aan prijsdumping gedaan om van het model af te komen. Dat gebeurt ook wel in Nederland, maar mijn stellige indruk is dat dit hier veel minder snel het geval is. Pas als een model een winkeldochter dreigt te worden, komt het in de aanbieding. Soms pas jaren nadat het niet meer nieuw leverbaar is.

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #66 Gepost op: 21 September 2012, 14:10:04 »
In de bovenstaande discussie worden in mijn optiek twee verschillende zaken besproken: prijsadvies en korting.

Unverbindliche Preisempfehlung, niet-bindend prijsadvies
Deze term kom ik regelmatig tegen in de catalogi. Ik neem die prijzen voor kennisgeving aan en zie wel welke prijs de handelaar daadwerkelijk aan het product hangt. Het verbaast mij ook regelmatig, dat deze adviesprijzen door veel handelaren worden aangehouden als hun prijs. Enerzijds vind ik dat jammer, want verschil in prijs kan voor concurrentie zorgen; anderzijds ook begrijpelijk, want het kan ten koste van de winst gaan. Ik heb de indruk, dat de fabrikant concurrentie zo veel mogelijk wil uitsluiten door een niet-bindend prijsadvies te geven. Als elke winkelier de voorgestelde prijzen hanteert, kost product A dus overal hetzelfde en is er van concurrentie geen sprake meer.
Als ik de term ‘prijsadvies’ letterlijk neem, is de door de fabrikant genoemde prijs niet meer dan een advies voor de verkopende partij. In mijn ogen is een niet bindend advies altijd zonder verplichtingen, dus kan het advies overgenomen of in de wind geslagen worden.
Stel: ik ben modeltreinverkoper en koop een partij locomotieven bij een fabrikant in voor een bepaalde prijs. De fabrikant is blij, want die produceert en krijgt betaald. Als ik besluit om deze locomotieven te verkopen voor de halve inkoopprijs, verlies ik geld, maar raak de producten kwijt. Dat is dus mijn keuze, want de producten zijn op dat moment mijn eigendom en kan ik er dus mee doen, wat ik wil. Waarom wil de fabrikant dit niet? Hij is toch al betaald, schadeloos gesteld?
Nog ‘zwart-witter’? Stel: ik ben een handelaar met Sinterklaasallures en schaf duizend rijtuigen aan. Opnieuw heeft de fabrikant zijn doelen bereikt: produceren en geld verdienen. Ik verkoop de rijtuigen allemaal tijdens een evenement voor bedrag mijlenver onder de inkoopprijs. Inderdaad: dat kost mij geld, maar dat is mijn zaak. Verder is toch iedereen blij?
Deze gedachtegang zal wel te eenvoudig, rechtlijnig en theoretisch zijn. De praktijk bewijst namelijk keer op keer, dat het leven anders is… Zie de bovenstaande discussie.

Korting
Korting op de aankoopprijs is natuurlijk altijd prettig en kan bij mij aanleiding geven voor een gelegenheidsaankoop. Toch vraag ik mij soms af wie deze korting betaalt, want het gaat ten koste van de winst. De winkelier of de fabrikant? Uiteindelijk maakt het niet uit; ik ben blij met mijn koopje.
Korting is – naar mijn mening – wel iets anders, dan zelf de prijs van een product bepalen. Als een handelaar standaard vijf procent minder in rekening brengt, dan de adviesprijs, noem ik dat geen korting, maar prijsbeleid van de handelaar. Een product met korting, een aanbieding, ligt slechts kortdurend in de winkel met de bijgaande opmerkingen als ‘alleen deze week’ en ‘op is op, weg is weg’.

Groet,
Bas

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #67 Gepost op: 21 September 2012, 14:26:51 »
Wie geeft de korting?  Dat is de winkelier / handelaar.

Het klopt dat je bij aankoop van goederen bij de fabrikant en/of importeur (tussenhandel) prijsafspraken maakt. De fabrikant is vaak (echter is dit een gunst en geen verplichting van hem!!)genegen om bij afname van grotere hoeveelheden in een keer korting te geven. De winkelier hoeft dit overigens niet door te berekenen naar de klant, maar omdat hij zijn concurentiepositie ziet verbeteren bij lagere verkoopprijzen, zal hij/zij dit vaak wel doen. Daardoor is het erg reëel om te stellen dat er winkeliers zijn die hierdoor kunnen VERkopen voor prijzen waar aan aantal van zijn concurenten niet eens kunnen INkopen.  Dit is naar goed Europees gedachtegoed ook de concurentie die men wil (of je er nu blij mee bent of niet....) en dat noemt men dan marktwerking.
Een verbindende verkoopprijs is ook tegen Europese regelgeving, vandaar de term (Niet Bindende) Adviesprijs.
Krijg je echter geen inkoopkorting omdat je nu eenmaal een "kleine jongen" bent dan kun je terecht stellen dat het er niet makkelijker op wordt  ::)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

europaard

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 21 September 2012, 14:45:39 »
Ho ho Allie...

Korting is een van te voren op de prijs gestelde hoeveelheid in percentage ongeveer 10%
Elke handelaar doet dit om onderhandelen over de prijs te kunnen ondervangen en af en toe wat ''korting'' te kunnen geven
Als je er niet om vraagt is dit extra voor de handelaar en als je het wel krijgt heeft niemand pijn en jij het gevoel dat dat je iets gewonnen hebt dus iedereen blij.
Btw,om gezeur over hoe ik dit weet te ondervangen;Ik heb jaren een horeca bedrijf gevoerd,in auto,s en boten gehandeld en wat dies meer zij.

Groetjes
André

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #69 Gepost op: 21 September 2012, 14:59:13 »
André,

Ik heb geen idee waar je dat percentage vandaan haalt. Dit is afhankelijk van de afspraken die je met de fabrikant zelf maakt.
Even in mijn vakgebied (treinen zijn mijn hobby  ;D ;D)....
Ik koop bijvoorbeeld ICT apparatuur in, maak daarvoor ook afspraken met oa Dell (en vele anderen). De kortingspercentages zet ik hier niet neer, die gaan niemand wat aan, behalve Dell en ik. Zonder te beweren dat een computer vergelijkbaar is met een trein (alhoewel  ;D), of de door jou genoemde auto's, boten en horecabenodigdheden zijn de inkoop / onderhandelings stappen vast wel in zekere mate overeenkomstig.

Kijk je bijvoorbeeld op de pagina van Dell dan vind je daar consumentenverkoopprijzen. Mijn inkoopprijzen staan daar niet. Daarnaast is het de vrijheid van de verkoper (lees mij dan maar) of ik me aan die prijzen wil houden. Stunt ik in de ogen van Dell te veel dan bestaat de mogelijkheid dat ik op enig moment van hun een "tik over de vingers krijg" en misschien zelfs naar de volgende leveringen kan fluiten.  :-\ (en daar doelt Bassilicum, denk ik, op. Als de fabrikant "p** of" is krijg je gewoon geen spullen meer, of pas nadat de markt reeds verzadigd is en jij er bijna gegarandeerd mee blijft zitten  :'( )

Ik denk dat je vwb treinen ed rustig Dell kunt vervangen door welk een treinenfabrikant.
En natuurlijk heb je gelijk  ;D als je zegt dat wanneer je niet om korting vraagt je deze meestal niet krijgt.

Allie
« Laatst bewerkt op: 21 September 2012, 15:15:36 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #70 Gepost op: 21 September 2012, 15:19:58 »
Is het niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod welke de prijs bepaald.

Jeffrey

Locdepot

• Commercieel
  • Offline Offline
  • www.locdepot.nl
    • Locdepot
« Reactie #71 Gepost op: 21 September 2012, 15:26:26 »
De discussie drijft nu een beetje weg van het eigenlijke onderwerp: Nederlandse winkeliers rekenen de adviesprijs, al of niet gedwongen door de fabrikant op straffe van niet meer leveren, terwijl dat bijvoorbeeld in Duitsland niet het geval is, ook niet bij modellen die net zijn verschenen.

Een aspect hiervan zijn de prijzen van de uitloopmodellen. Zodra een model door de fabrikant als uitloopmodel wordt gekwalificeerd en niet meer in de (digitale) catalogi staat, wordt in Duitsland meteen aan prijsdumping gedaan om van het model af te komen. Dat gebeurt ook wel in Nederland, maar mijn stellige indruk is dat dit hier veel minder snel het geval is. Pas als een model een winkeldochter dreigt te worden, komt het in de aanbieding. Soms pas jaren nadat het niet meer nieuw leverbaar is.

Voor de meeste winkeliers is hier het probleem dat de vaste lasten aan de hoge kant zijn, in Duitsland kun je op veel plekken gewoon een detailhandel-winkel op een bedrijventerrein openen. In Nederland ligt dit veel moeilijker, of moet je op een slinkse manier wat regeltjes omzeilen. Daarnaast betalen winkeliers hier voor zover ik weet meer voor hun personeel, de bijdrage aan sociale regelgeving is hier hoger ( dit weet ik niet 100% zeker ).

Daarnaast zijn er veel winkeliers in Duitsland die meer dan 1 vestiging hebben, deze kopen uiteraard veel groter in en voor hun is het peanuts om de relatief kleine winkelier in Nederland te pareren wat betreft prijzen. Het maakt nogal een verschil of jij een leuke afnemer bent of dat je treinen standaard in pallet-hoeveelheden aangeleverd krijgt, het klopt wel dat ze over het algemeen sneller hun oude voorraden kwijt willen om plaats te maken voor nieuw.

In de bovenstaande discussie worden in mijn optiek twee verschillende zaken besproken: prijsadvies en korting.

Unverbindliche Preisempfehlung, niet-bindend prijsadvies
Deze term kom ik regelmatig tegen in de catalogi. Ik neem die prijzen voor kennisgeving aan en zie wel welke prijs de handelaar daadwerkelijk aan het product hangt. Het verbaast mij ook regelmatig, dat deze adviesprijzen door veel handelaren worden aangehouden als hun prijs. Enerzijds vind ik dat jammer, want verschil in prijs kan voor concurrentie zorgen; anderzijds ook begrijpelijk, want het kan ten koste van de winst gaan. Ik heb de indruk, dat de fabrikant concurrentie zo veel mogelijk wil uitsluiten door een niet-bindend prijsadvies te geven. Als elke winkelier de voorgestelde prijzen hanteert, kost product A dus overal hetzelfde en is er van concurrentie geen sprake meer.
Als ik de term ‘prijsadvies’ letterlijk neem, is de door de fabrikant genoemde prijs niet meer dan een advies voor de verkopende partij. In mijn ogen is een niet bindend advies altijd zonder verplichtingen, dus kan het advies overgenomen of in de wind geslagen worden.
Stel: ik ben modeltreinverkoper en koop een partij locomotieven bij een fabrikant in voor een bepaalde prijs. De fabrikant is blij, want die produceert en krijgt betaald. Als ik besluit om deze locomotieven te verkopen voor de halve inkoopprijs, verlies ik geld, maar raak de producten kwijt. Dat is dus mijn keuze, want de producten zijn op dat moment mijn eigendom en kan ik er dus mee doen, wat ik wil. Waarom wil de fabrikant dit niet? Hij is toch al betaald, schadeloos gesteld?
Nog ‘zwart-witter’? Stel: ik ben een handelaar met Sinterklaasallures en schaf duizend rijtuigen aan. Opnieuw heeft de fabrikant zijn doelen bereikt: produceren en geld verdienen. Ik verkoop de rijtuigen allemaal tijdens een evenement voor bedrag mijlenver onder de inkoopprijs. Inderdaad: dat kost mij geld, maar dat is mijn zaak. Verder is toch iedereen blij?
Deze gedachtegang zal wel te eenvoudig, rechtlijnig en theoretisch zijn. De praktijk bewijst namelijk keer op keer, dat het leven anders is… Zie de bovenstaande discussie.

Korting
Korting op de aankoopprijs is natuurlijk altijd prettig en kan bij mij aanleiding geven voor een gelegenheidsaankoop. Toch vraag ik mij soms af wie deze korting betaalt, want het gaat ten koste van de winst. De winkelier of de fabrikant? Uiteindelijk maakt het niet uit; ik ben blij met mijn koopje.
Korting is – naar mijn mening – wel iets anders, dan zelf de prijs van een product bepalen. Als een handelaar standaard vijf procent minder in rekening brengt, dan de adviesprijs, noem ik dat geen korting, maar prijsbeleid van de handelaar. Een product met korting, een aanbieding, ligt slechts kortdurend in de winkel met de bijgaande opmerkingen als ‘alleen deze week’ en ‘op is op, weg is weg’.

Groet,
Bas

Om op je eerste stuk terug te komen, In theorie heb je gelijk. Echter heeft de fabrikant liever niet dat jij met zijn producten stunt. Waarom niet? het aantal afnemers zal terug lopen omdat er voor hun geen ruimte is om winst te maken, je gaat geen 10.000-100.000 euro investeren om vervolgens spaarrekening marges te draaien. Een fabrikant is er wel degelijk bij gebaat dat er redelijke prijzen worden gehanteerd zodat er een veel grotere groep winkeliers interesse heeft in afname.

Korting gaat vaak uit de portemonnee van de winkelier, als hij inkoopkortingen krijgt zal hij eerst proberen aan winstmaximalisatie te doen. Duurt het te lang en worden het winkeldochters, is het geld nodig voor nieuwe artikelen of gaat het bijvoorbeeld slecht en moeten de vaste lasten betaald worden dan kan de winkelier besluiten korting te geven. Ik ben het met je eens dat "standaard" korting geven een beleid is. Feitelijk gezien krijg je geen korting op het bedrag dat je normaal bij de winkelier betaald maar is dit het normale bedrag.

@ Europaard, De meeste leveranciers hebben gewoon vaste regels over de te verkrijgen kortingen. Je kunt van tevoren wel gaan zitten en als je direct voor leuke bedragen intekent kun je korting ontvangen en doorrekenen richting de klant ( Duitse winkeliers ). Ik heb alleen het idee dat er winkeliers in Nederland zijn die zich dit niet meer kunnen veroorloven omdat ze anders teveel winst weggeven en hun kosten simpelweg niet meer kunnen betalen.
Locdepot.nl - Specialist in modelspoor!

Rubedino

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 21 September 2012, 15:44:54 »
"Welke" winkeliers Ruud? Geef nou eens aan welke dus met een naam erbij.

Mvg

Kees-Jan

henk

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 21 September 2012, 16:47:57 »
Waarom moet dat? Het zijn precies dezelfde verhalen die je van winkeliers kon horen toen Märklin het shop en store concept in Nederland doordrukte. Of de Nederlandse winkeliers dat tegenwoordig nog zo erg vinden, is wat anders.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Erwin Lamens

• Offline Offline
  • treintje rijden klein en groot o zo fijn
« Reactie #74 Gepost op: 21 September 2012, 20:48:48 »
 :) jongens wat een heisa zeg  :D

Goed zoeken op Google doet wonderen, inderdaad vaak in Duitsland betere prijzen maar heb in Nederland al twee maal koopjes gedaan op uitloopmodellen

België is vaak te duur voor inkopen dus ga ik ook de grens over

Maar al bij al : er zijn zoveel modellen, merken, enz... doch koop wat je graag ziet en betaal ervoor wat je ervoor wil geven of maak een budget op

Ik wens iedereen nog plezier met de treinhobby

Groeten uit België,

Erwin