Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 12:41:39
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:34:27
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
  

Auteur Topic: Een personentrein in 1956  (gelezen 8625 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #15 Gepost op: 18 September 2012, 21:38:38 »
Ik tel acht ramen en zie klinknagels, een stuk anders dan de 7521. Inderdaad zijn andere foto's met een 7521.

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #16 Gepost op: 18 September 2012, 22:42:50 »
OK, nog een treintje, nu met stoom en buitenlandse wagens. Helaas zijn de wagens niet uit de doos in te zetten, omdat ze niet in Ep IIIa uitvoering zijn gemaakt. Maar met was Gassner opschriften en een nieuwe laag verf kom je een heel end.

De E 195 uit Keulen naar Eindhoven kreeg in Venlo er een couperijtuig bij samen met de lok (althans ik denk niet dat de C12 naar Keulen reed). Toch blijft t een lekker kort treintje.



dirkjan
« Laatst bewerkt op: 19 September 2012, 08:00:09 door Falkenberg »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #17 Gepost op: 19 September 2012, 08:06:44 »
De kans dat de wagens hierbij overgeschilderd zijn is dan weer veel groter, alhoewel ik ook een foto uit 1958 heb van een groene B 719*.
En Martijn Haman heeft nog een AB in groen in 1973 op de foto staan. Dus errug verwarrend allemaal. Ik deel jouw analyse dat deklassering niet omschildering betekende, maar van veel series zijn er wagens al in 1954 blauw geschilderd. Dan zou je denken dat de Ovaalramers ook aan de beurt zouden zijn. Aan de andere kant meen ik iets gelezen te hebben dat internationaal ingezette rijtuigen groen moesten blijven. Waar ik dat gelezen heb, tja, ouderdom he  :)

dirkjan

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #18 Gepost op: 19 September 2012, 12:01:25 »
De nieuwe versies van de C12c zijn op dezelfde plaats te downloaden, ze staan onder de oudere versies.

De gevraagde versie van de AB 7521 zou ik kunnen maken op basis van een foto, maar gezien de kwaliteit van de basistekening wacht ik liever op het opnieuw verschijnen van dit type rijtuig, maar dan in een hogere kwaliteit. Er is inmiddels zo'n groot kwaliteitsverschil tussen de tekeningen van "vroeger" en de tekeningen die afgelopen jaren zijn verschenen, dat die eigenlijk meer te combineren zijn (het is een beetje als het combineren van 1:87- en 1:100-rijtuigen: niet iedereen zal het zien, maar mensen die het zien, storen zich er vrijwel altijd aan).

Mijn bijdragen hebben zich altijd beperkt tot het verbouwen van bestaande tekeningen. Dat geldt zelfs voor de C12c-rijtuigen, die zijn gebaseerd op de houten coupérijtuigen van iemand anders. Dat verbouwen bestaat over het algemeen slechts uit het handig schuiven met en kopiëren van pixels. Voor een andere raamindeling en/of klassewijziging is dat al voldoende. Andere kleurstellingen zijn mogelijk door de kleuren uit een andere tekening te halen, of van de website van het betreffende bedrijf. Daar zijn vaak ook meteen de benodigde logo's te vinden (als die niet al beschikbaar zijn). Slechts in enkele gevallen heb ik dingen helemaal zelf gemaakt. Kortom, het volledig zelf tekenen van "missend materieel" (zoals de AB 7521 in de gewenste kwaliteit) mag dan een uitdaging zijn, het is wel een uitdaging die ik op dit moment graag aan een ander geef zodat ik zelf lekker treinsamenstellingen kan bouwen voor mijn screensaver en mijn projectje. :)

Naar verwachting zal dat projectje nog minimaal 2 weken in de figuurlijke koelkast liggen voordat ik er weer naar zal kijken, dus koester voorlopig niet te veel hoop! ;)
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #19 Gepost op: 19 September 2012, 12:09:30 »
Peppie? Zie: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=peppie
Is het nou zoveel moeite om het normale Nederlandse woord 'fraaie' te gebruiken?
En inderdaad, die treinsamenstelling op v.d. Weerds website zijn fraai.
mvg,
Gert
Daar kan ik kort over zijn: nee.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
    • Dwangrail.nl
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #20 Gepost op: 19 September 2012, 20:20:49 »
En Martijn Haman heeft nog een AB in groen in 1973 op de foto staan. Dus errug verwarrend allemaal. Ik deel jouw analyse dat deklassering niet omschildering betekende, maar van veel series zijn er wagens al in 1954 blauw geschilderd. Dan zou je denken dat de Ovaalramers ook aan de beurt zouden zijn. Aan de andere kant meen ik iets gelezen te hebben dat internationaal ingezette rijtuigen groen moesten blijven. Waar ik dat gelezen heb, tja, ouderdom he  :)

dirkjan

Deze AB in het groen is volgens mij een geintje van iemand. De kleur groen is niet geheel juist. De wagen heeft totaal geen opschriften meer, en ook geen zwarte klinknagelbanden. Ook de stelbalk is geheel groen, terwijl deze bij de groene rijtuigen altijd zwart waren. Aangezien de stelbalken bij een blauwe wagen ook blauw waren, denk ik dat iemand deze wagen over heeft geschilderd, misschien wel voor een intern feestje.
Als vergelijk, de A 6196 is bij de sgb geheel blauw aangekomen, maar met witte verf overgeschilderde nummers, en voorzien van een zwarte plaat met dienstwagennummer.
De wagen op de foto zou volgens van Wijck de A 6197 moeten zijn, deze heeft na de afvoer lange tijd op de rietlanden gestaan. Als deze wagen nog origineel groen was, had hij het wel gemeld.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #21 Gepost op: 20 September 2012, 18:52:03 »
Dat lijkt mij een goede mogelijkheid, ik kan me niet voorstellen dat er in 1973 nog origineel groene rijtuigen bij NS rondreden. In Duitsland werden rijtuigen in die tijd ongeveer iedere 8 jaar geschilderd. In Nederland zal dat niet veel anders geweest zijn. Het blauw is in 1954 ingevoerd, dus zouden de laatste groene rijtuigen in 1962 verdwenen moeten zijn. In de praktijk zal dat wel iets later geweest zijn omdat van een rijtuig de verflaag nog goed was of omdat een rijtuig er om een andere reden tussendoor geglipt is, maar meer dan twee keer de normale termijn (19 jaar) lijkt mij wel heel lang om geen schilderbeurt te krijgen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #22 Gepost op: 21 September 2012, 17:08:58 »
En we hebben er weer een, ditmaal weer een wat internationale trein, namelijk de trein van Maastricht naar Luik. Deze wer door een 6100 of een 6300 gereden. Op deze dag was het een 6300 met een Stalen D en een plan E 3e klasser. Ook zat er wel eens een couperijtuig (een C12c-er) in de trein.



dirkjan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #23 Gepost op: 21 September 2012, 17:19:46 »
2e klasse reizigers reisden zonder toeslag  3e klasse? ;-)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #24 Gepost op: 21 September 2012, 18:12:13 »
2e klas reizigers naar industriestad Luik?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #25 Gepost op: 21 September 2012, 20:49:31 »
Waarom niet? Men reisde toch ook van Baarn (management) naar Amsterdam? Arbeiders (industrie) woonden toch in de regel in de stad zelf?
Wat maakt Maastricht <-> Luik anders?