Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:00:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
  

Auteur Topic: Een personentrein in 1956  (gelezen 9318 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #15 Gepost op: 18 September 2012, 21:38:38 »
Ik tel acht ramen en zie klinknagels, een stuk anders dan de 7521. Inderdaad zijn andere foto's met een 7521.

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #16 Gepost op: 18 September 2012, 22:42:50 »
OK, nog een treintje, nu met stoom en buitenlandse wagens. Helaas zijn de wagens niet uit de doos in te zetten, omdat ze niet in Ep IIIa uitvoering zijn gemaakt. Maar met was Gassner opschriften en een nieuwe laag verf kom je een heel end.

De E 195 uit Keulen naar Eindhoven kreeg in Venlo er een couperijtuig bij samen met de lok (althans ik denk niet dat de C12 naar Keulen reed). Toch blijft t een lekker kort treintje.



dirkjan
« Laatst bewerkt op: 19 September 2012, 08:00:09 door Falkenberg »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #17 Gepost op: 19 September 2012, 08:06:44 »
De kans dat de wagens hierbij overgeschilderd zijn is dan weer veel groter, alhoewel ik ook een foto uit 1958 heb van een groene B 719*.
En Martijn Haman heeft nog een AB in groen in 1973 op de foto staan. Dus errug verwarrend allemaal. Ik deel jouw analyse dat deklassering niet omschildering betekende, maar van veel series zijn er wagens al in 1954 blauw geschilderd. Dan zou je denken dat de Ovaalramers ook aan de beurt zouden zijn. Aan de andere kant meen ik iets gelezen te hebben dat internationaal ingezette rijtuigen groen moesten blijven. Waar ik dat gelezen heb, tja, ouderdom he  :)

dirkjan

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #18 Gepost op: 19 September 2012, 12:01:25 »
De nieuwe versies van de C12c zijn op dezelfde plaats te downloaden, ze staan onder de oudere versies.

De gevraagde versie van de AB 7521 zou ik kunnen maken op basis van een foto, maar gezien de kwaliteit van de basistekening wacht ik liever op het opnieuw verschijnen van dit type rijtuig, maar dan in een hogere kwaliteit. Er is inmiddels zo'n groot kwaliteitsverschil tussen de tekeningen van "vroeger" en de tekeningen die afgelopen jaren zijn verschenen, dat die eigenlijk meer te combineren zijn (het is een beetje als het combineren van 1:87- en 1:100-rijtuigen: niet iedereen zal het zien, maar mensen die het zien, storen zich er vrijwel altijd aan).

Mijn bijdragen hebben zich altijd beperkt tot het verbouwen van bestaande tekeningen. Dat geldt zelfs voor de C12c-rijtuigen, die zijn gebaseerd op de houten coupérijtuigen van iemand anders. Dat verbouwen bestaat over het algemeen slechts uit het handig schuiven met en kopiëren van pixels. Voor een andere raamindeling en/of klassewijziging is dat al voldoende. Andere kleurstellingen zijn mogelijk door de kleuren uit een andere tekening te halen, of van de website van het betreffende bedrijf. Daar zijn vaak ook meteen de benodigde logo's te vinden (als die niet al beschikbaar zijn). Slechts in enkele gevallen heb ik dingen helemaal zelf gemaakt. Kortom, het volledig zelf tekenen van "missend materieel" (zoals de AB 7521 in de gewenste kwaliteit) mag dan een uitdaging zijn, het is wel een uitdaging die ik op dit moment graag aan een ander geef zodat ik zelf lekker treinsamenstellingen kan bouwen voor mijn screensaver en mijn projectje. :)

Naar verwachting zal dat projectje nog minimaal 2 weken in de figuurlijke koelkast liggen voordat ik er weer naar zal kijken, dus koester voorlopig niet te veel hoop! ;)
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #19 Gepost op: 19 September 2012, 12:09:30 »
Peppie? Zie: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=peppie
Is het nou zoveel moeite om het normale Nederlandse woord 'fraaie' te gebruiken?
En inderdaad, die treinsamenstelling op v.d. Weerds website zijn fraai.
mvg,
Gert
Daar kan ik kort over zijn: nee.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #20 Gepost op: 19 September 2012, 20:20:49 »
En Martijn Haman heeft nog een AB in groen in 1973 op de foto staan. Dus errug verwarrend allemaal. Ik deel jouw analyse dat deklassering niet omschildering betekende, maar van veel series zijn er wagens al in 1954 blauw geschilderd. Dan zou je denken dat de Ovaalramers ook aan de beurt zouden zijn. Aan de andere kant meen ik iets gelezen te hebben dat internationaal ingezette rijtuigen groen moesten blijven. Waar ik dat gelezen heb, tja, ouderdom he  :)

dirkjan

Deze AB in het groen is volgens mij een geintje van iemand. De kleur groen is niet geheel juist. De wagen heeft totaal geen opschriften meer, en ook geen zwarte klinknagelbanden. Ook de stelbalk is geheel groen, terwijl deze bij de groene rijtuigen altijd zwart waren. Aangezien de stelbalken bij een blauwe wagen ook blauw waren, denk ik dat iemand deze wagen over heeft geschilderd, misschien wel voor een intern feestje.
Als vergelijk, de A 6196 is bij de sgb geheel blauw aangekomen, maar met witte verf overgeschilderde nummers, en voorzien van een zwarte plaat met dienstwagennummer.
De wagen op de foto zou volgens van Wijck de A 6197 moeten zijn, deze heeft na de afvoer lange tijd op de rietlanden gestaan. Als deze wagen nog origineel groen was, had hij het wel gemeld.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #21 Gepost op: 20 September 2012, 18:52:03 »
Dat lijkt mij een goede mogelijkheid, ik kan me niet voorstellen dat er in 1973 nog origineel groene rijtuigen bij NS rondreden. In Duitsland werden rijtuigen in die tijd ongeveer iedere 8 jaar geschilderd. In Nederland zal dat niet veel anders geweest zijn. Het blauw is in 1954 ingevoerd, dus zouden de laatste groene rijtuigen in 1962 verdwenen moeten zijn. In de praktijk zal dat wel iets later geweest zijn omdat van een rijtuig de verflaag nog goed was of omdat een rijtuig er om een andere reden tussendoor geglipt is, maar meer dan twee keer de normale termijn (19 jaar) lijkt mij wel heel lang om geen schilderbeurt te krijgen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #22 Gepost op: 21 September 2012, 17:08:58 »
En we hebben er weer een, ditmaal weer een wat internationale trein, namelijk de trein van Maastricht naar Luik. Deze wer door een 6100 of een 6300 gereden. Op deze dag was het een 6300 met een Stalen D en een plan E 3e klasser. Ook zat er wel eens een couperijtuig (een C12c-er) in de trein.



dirkjan

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 9148
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #23 Gepost op: 21 September 2012, 17:19:46 »
2e klasse reizigers reisden zonder toeslag  3e klasse? ;-)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #24 Gepost op: 21 September 2012, 18:12:13 »
2e klas reizigers naar industriestad Luik?

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 9148
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #25 Gepost op: 21 September 2012, 20:49:31 »
Waarom niet? Men reisde toch ook van Baarn (management) naar Amsterdam? Arbeiders (industrie) woonden toch in de regel in de stad zelf?
Wat maakt Maastricht <-> Luik anders?