Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten  (gelezen 2790 keer)

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Gepost op: 16 September 2012, 12:19:52 »
Ik heb een Viessmann dubbel armseinHp0/1/2 gekocht en wil deze aansluiten op een Lens LS110.
Echter in de handleidng staat natuurlijk alleen een Viessmann schakelaar.
De LS110 heb ik al en geen zin om nieuwe schakelaar te kopen.

Maar ik weet niet hoe je hem nu moet aansluiten.
De blauwe draden zijn voor de aansturing van de verschillende standen.
Nu zijn er nog 2 gele en een bruine over.
De LS110 heeft een eigen voeding en weet nu niet wat ik waar op moet aansluiten.

Wie heeft ervaring met het aansluiten van een armsein op een digitale decoder, anders dan Viessmann.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 16 September 2012, 13:36:27 »
het is inderdaad een verwarrende dradenboel uit de viessman seinen. Uit de 4500 handleiding, zal voor de
4502 net iets anders zijn, met de 3 seinbeelden)

- blauw zijn de schakeldraden (groen/rot uiteinde geeft aan welke kant, rood is halt, groen is rijden, voor de 4500),
- in de 4502 is blauw met geel de derde schakelstand

- geel zonder iets is de retour van de schakeldraden.  

die moeten dus aan de decoder. Bij de Kuehn die ik gebruik is dat per kanaal een drietal
aansluitingen (wat bij Viessman de rt/1/gn heet, de 1 is van de massa). Je zult dus een 2e kanaal
voor de derde stand moeten kiezen. Eventueel de massa doorverbinden (als dat al intern niet gebeurd is,
volgens het plaatje doet Viessman dat blijkbaar zo).


- geel met een weerstand is voor de verlichting, die hoort bij bruin

fred
« Laatst bewerkt op: 16 September 2012, 13:40:15 door frederik19630. Reden: anvulling »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2012, 14:32:37 »
En pas op, er zit ergens een extra diode. Als de verlichting eenmaal aangesloten op de wisselspanning niet brandt, wissel dan de gele en bruine draden van de verlichting om.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2012, 21:14:20 »
het is inderdaad een verwarrende dradenboel uit de viessman seinen. Uit de 4500 handleiding, zal voor de
4502 net iets anders zijn, met de 3 seinbeelden)

- blauw zijn de schakeldraden (groen/rot uiteinde geeft aan welke kant, rood is halt, groen is rijden, voor de 4500),
- in de 4502 is blauw met geel de derde schakelstand

- geel zonder iets is de retour van de schakeldraden.  

die moeten dus aan de decoder. Bij de Kuehn die ik gebruik is dat per kanaal een drietal
aansluitingen (wat bij Viessman de rt/1/gn heet, de 1 is van de massa). Je zult dus een 2e kanaal
voor de derde stand moeten kiezen. Eventueel de massa doorverbinden (als dat al intern niet gebeurd is,
volgens het plaatje doet Viessman dat blijkbaar zo).


- geel met een weerstand is voor de verlichting, die hoort bij bruin

fred


Dus als ik het goed lees moet ik de gele draad aan beide massa's van de decoder uitgangen plaatsen.
Ik ga het proberen. Als het niet lukt plaats ik wel ff een plaatje ter verduidelijking.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2012, 22:02:33 »
werner,

wel de goede gele: die zonder weerstand/diode

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2012, 23:08:16 »
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. De indeling van de uitgangsklemmen is voor de Viessmann decoder en voor de Lenz Ls110 gelijk. Alleen de tekens zijn anders. Wat bij Viessmann rt 1 gn heet, heet bij Lenz + C -
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2012, 19:53:19 »
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. De indeling van de uitgangsklemmen is voor de Viessmann decoder en voor de Lenz Ls110 gelijk. Alleen de tekens zijn anders. Wat bij Viessmann rt 1 gn heet, heet bij Lenz + C -

Ach, zo heeft ieder zijn kwaliteiten  :)
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2012, 20:41:58 »
Inderdaad.  ;)
Maar als je dit weet, is het probleem dan over, of staan er dan nog vragen open?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.