Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Marcel112
Vandaag om 20:22:16
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:13:50
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 20:04:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 19:05:04
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 18:52:56
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 18:44:17
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 18:39:09
Roco smeerolie door TonM
Vandaag om 18:37:06
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
  

Auteur Topic: Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten  (gelezen 2830 keer)

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Gepost op: 16 September 2012, 12:19:52 »
Ik heb een Viessmann dubbel armseinHp0/1/2 gekocht en wil deze aansluiten op een Lens LS110.
Echter in de handleidng staat natuurlijk alleen een Viessmann schakelaar.
De LS110 heb ik al en geen zin om nieuwe schakelaar te kopen.

Maar ik weet niet hoe je hem nu moet aansluiten.
De blauwe draden zijn voor de aansturing van de verschillende standen.
Nu zijn er nog 2 gele en een bruine over.
De LS110 heeft een eigen voeding en weet nu niet wat ik waar op moet aansluiten.

Wie heeft ervaring met het aansluiten van een armsein op een digitale decoder, anders dan Viessmann.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 776
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 16 September 2012, 13:36:27 »
het is inderdaad een verwarrende dradenboel uit de viessman seinen. Uit de 4500 handleiding, zal voor de
4502 net iets anders zijn, met de 3 seinbeelden)

- blauw zijn de schakeldraden (groen/rot uiteinde geeft aan welke kant, rood is halt, groen is rijden, voor de 4500),
- in de 4502 is blauw met geel de derde schakelstand

- geel zonder iets is de retour van de schakeldraden.  

die moeten dus aan de decoder. Bij de Kuehn die ik gebruik is dat per kanaal een drietal
aansluitingen (wat bij Viessman de rt/1/gn heet, de 1 is van de massa). Je zult dus een 2e kanaal
voor de derde stand moeten kiezen. Eventueel de massa doorverbinden (als dat al intern niet gebeurd is,
volgens het plaatje doet Viessman dat blijkbaar zo).


- geel met een weerstand is voor de verlichting, die hoort bij bruin

fred
« Laatst bewerkt op: 16 September 2012, 13:40:15 door frederik19630. Reden: anvulling »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2012, 14:32:37 »
En pas op, er zit ergens een extra diode. Als de verlichting eenmaal aangesloten op de wisselspanning niet brandt, wissel dan de gele en bruine draden van de verlichting om.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2012, 21:14:20 »
het is inderdaad een verwarrende dradenboel uit de viessman seinen. Uit de 4500 handleiding, zal voor de
4502 net iets anders zijn, met de 3 seinbeelden)

- blauw zijn de schakeldraden (groen/rot uiteinde geeft aan welke kant, rood is halt, groen is rijden, voor de 4500),
- in de 4502 is blauw met geel de derde schakelstand

- geel zonder iets is de retour van de schakeldraden.  

die moeten dus aan de decoder. Bij de Kuehn die ik gebruik is dat per kanaal een drietal
aansluitingen (wat bij Viessman de rt/1/gn heet, de 1 is van de massa). Je zult dus een 2e kanaal
voor de derde stand moeten kiezen. Eventueel de massa doorverbinden (als dat al intern niet gebeurd is,
volgens het plaatje doet Viessman dat blijkbaar zo).


- geel met een weerstand is voor de verlichting, die hoort bij bruin

fred


Dus als ik het goed lees moet ik de gele draad aan beide massa's van de decoder uitgangen plaatsen.
Ik ga het proberen. Als het niet lukt plaats ik wel ff een plaatje ter verduidelijking.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 776
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2012, 22:02:33 »
werner,

wel de goede gele: die zonder weerstand/diode

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27057
    • Pagina van klaas
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2012, 23:08:16 »
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. De indeling van de uitgangsklemmen is voor de Viessmann decoder en voor de Lenz Ls110 gelijk. Alleen de tekens zijn anders. Wat bij Viessmann rt 1 gn heet, heet bij Lenz + C -
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2012, 19:53:19 »
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. De indeling van de uitgangsklemmen is voor de Viessmann decoder en voor de Lenz Ls110 gelijk. Alleen de tekens zijn anders. Wat bij Viessmann rt 1 gn heet, heet bij Lenz + C -

Ach, zo heeft ieder zijn kwaliteiten  :)
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27057
    • Pagina van klaas
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2012, 20:41:58 »
Inderdaad.  ;)
Maar als je dit weet, is het probleem dan over, of staan er dan nog vragen open?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.