Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
Vandaag om 21:34:34
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:01:05
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
  

Auteur Topic: Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten  (gelezen 2769 keer)

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Gepost op: 16 September 2012, 12:19:52 »
Ik heb een Viessmann dubbel armseinHp0/1/2 gekocht en wil deze aansluiten op een Lens LS110.
Echter in de handleidng staat natuurlijk alleen een Viessmann schakelaar.
De LS110 heb ik al en geen zin om nieuwe schakelaar te kopen.

Maar ik weet niet hoe je hem nu moet aansluiten.
De blauwe draden zijn voor de aansturing van de verschillende standen.
Nu zijn er nog 2 gele en een bruine over.
De LS110 heeft een eigen voeding en weet nu niet wat ik waar op moet aansluiten.

Wie heeft ervaring met het aansluiten van een armsein op een digitale decoder, anders dan Viessmann.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 16 September 2012, 13:36:27 »
het is inderdaad een verwarrende dradenboel uit de viessman seinen. Uit de 4500 handleiding, zal voor de
4502 net iets anders zijn, met de 3 seinbeelden)

- blauw zijn de schakeldraden (groen/rot uiteinde geeft aan welke kant, rood is halt, groen is rijden, voor de 4500),
- in de 4502 is blauw met geel de derde schakelstand

- geel zonder iets is de retour van de schakeldraden.  

die moeten dus aan de decoder. Bij de Kuehn die ik gebruik is dat per kanaal een drietal
aansluitingen (wat bij Viessman de rt/1/gn heet, de 1 is van de massa). Je zult dus een 2e kanaal
voor de derde stand moeten kiezen. Eventueel de massa doorverbinden (als dat al intern niet gebeurd is,
volgens het plaatje doet Viessman dat blijkbaar zo).


- geel met een weerstand is voor de verlichting, die hoort bij bruin

fred
« Laatst bewerkt op: 16 September 2012, 13:40:15 door frederik19630. Reden: anvulling »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2012, 14:32:37 »
En pas op, er zit ergens een extra diode. Als de verlichting eenmaal aangesloten op de wisselspanning niet brandt, wissel dan de gele en bruine draden van de verlichting om.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2012, 21:14:20 »
het is inderdaad een verwarrende dradenboel uit de viessman seinen. Uit de 4500 handleiding, zal voor de
4502 net iets anders zijn, met de 3 seinbeelden)

- blauw zijn de schakeldraden (groen/rot uiteinde geeft aan welke kant, rood is halt, groen is rijden, voor de 4500),
- in de 4502 is blauw met geel de derde schakelstand

- geel zonder iets is de retour van de schakeldraden.  

die moeten dus aan de decoder. Bij de Kuehn die ik gebruik is dat per kanaal een drietal
aansluitingen (wat bij Viessman de rt/1/gn heet, de 1 is van de massa). Je zult dus een 2e kanaal
voor de derde stand moeten kiezen. Eventueel de massa doorverbinden (als dat al intern niet gebeurd is,
volgens het plaatje doet Viessman dat blijkbaar zo).


- geel met een weerstand is voor de verlichting, die hoort bij bruin

fred


Dus als ik het goed lees moet ik de gele draad aan beide massa's van de decoder uitgangen plaatsen.
Ik ga het proberen. Als het niet lukt plaats ik wel ff een plaatje ter verduidelijking.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2012, 22:02:33 »
werner,

wel de goede gele: die zonder weerstand/diode

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2012, 23:08:16 »
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. De indeling van de uitgangsklemmen is voor de Viessmann decoder en voor de Lenz Ls110 gelijk. Alleen de tekens zijn anders. Wat bij Viessmann rt 1 gn heet, heet bij Lenz + C -
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2012, 19:53:19 »
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. De indeling van de uitgangsklemmen is voor de Viessmann decoder en voor de Lenz Ls110 gelijk. Alleen de tekens zijn anders. Wat bij Viessmann rt 1 gn heet, heet bij Lenz + C -

Ach, zo heeft ieder zijn kwaliteiten  :)
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2012, 20:41:58 »
Inderdaad.  ;)
Maar als je dit weet, is het probleem dan over, of staan er dan nog vragen open?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.