En op ebay.de kan je ook wel eens erg veel geluk hebben!Kijk eens of er in je buurt een hobbyist zit die wat leuk spul heeft, ook voor je ervaring.Succes, Wim
Welkom op Beneluxspoor Appie Heijn. Misschien treffen we elkaar op de beurs in Joure.
Je noemt echter startsets voor tweerail gelijkstroom en drierail wisselstroom, dus kennelijk ben je nog niet uit de keuze voor een stroom- en railsysteem. Wat betreft de keuze tussen wisselstroom (Märklin) en gelijkstroom (Roco, Fleischmann) ervaar ik dat altijd als sterk persoonlijk. Persoonlijk denk ik dat je met de meeste van de door jou genoemde sets een prima instap kunt maken. Ik ben zelf niet zo kapot van die Roco ICE-2. Het ding is 1:100 qua lengteschaal en de detaillering is redelijk spartaans. De draaistellen van de tussenrijtuigen kloppen ook niet, Roco heeft hier zo te zien de Fiat Eurofima-draaistellen voor gebruikt. Die set zou voor mij - ondanks het feit dat je een set met twee treinen koopt - toch afvallen.Mij lijkt die Roco-set met die ÖBB 2016 wel de moeite waard. De digitale set is prima gevuld met een nette dieselloc en een paar goederenwagens waarmee je kunt rijden èn rangeren. Je zou dus een simpele baan kunnen bouwen naar Zuid-Duits/Oostenrijks voorbeeld, met wat industrie waar je verschillende soorten wagens wegzet en weer ophaalt. Ik vind juist die diesel zo fijn, omdat je dan zeker geen bovenleiding nodig hebt. Natuurlijk kun je een electroloc ook zonder bovenleiding laten rijden, maar ik vind dat gewoon minder mooi. Wil je dus iets moderns èn zonder bovenleiding, dan is die 2016 gewoon prima. Enig nadeel van Roco sets is die Geoline rail met plastic bedding, maar je kunt voor de definitieve baanbouw zelf ook rails zonder bedding kopen. Die Geoline is nooit weg voor een testrondje (of programmeerspoor) voor nieuwe locs.Anyway, één en ander hangt ook af van jouw voorkeuren. Qua kwaliteit zit het naar mijn idee bij de meeste door jou genoemde startsets wel goed - behalve die met de ICE-2, die zou ik laten voor wat het is. Succes met de keuze!Groeten, Geoffrey
Ha! Weer een extra Fries in ons midden Laat je goed informeren voordat je wat koopt. Vooral als je tweedehands locomotieven of treinstellen wilt kopen is het goed te weten dat er nog veel analoog materieel op de tafels ligt wat niet voorzien is van een NEM decoderinterface (= stopcontact waar je een losse decoder in kan prikken). Deze modellen digitaliseren is zeer lastig als je de materie niet beheerst. Er komt namelijk wel wat bij kijken. Zelf ben ik lid van een modelspoorvereniging, namelijk de Friese Modelbaanclub in Leeuwarden. Ook daar is veel kennis aanwezig op digitaal gebied. Het heeft mij weer enthousiast gekregen om weer vol met de hobby bezig te gaan. Je bent er altijd welkom om wat vragen beantwoord te krijgen!Alex
ikzelf kom ook uit friesland heb helaas geen ervaring met digitaal, dus kan je daarmee niet helpen wel kan ik je vertellen dat het leuker is om ballastloze rails te kopen.. dat geeft je meer vrijheid om zelf je ballastbed vorm te geven..het is ook niet zo lastig de ballast te leggen(zie encyclopedie)voor mij geeft het bouwen van de baan de meeste voldoening(en natuurlijk de reacties erop)veel plezier op dit forum in ieder geval.. voor ideeën gewoon lekker rond kijken wat er allemaal gebouwd word en mocht je met meer vragen zitten kan je die natuurlijk ook altijd stellen
Appie,Alex vergeet nog de groep die geen fries zijn, maar wel in Friesland wonen en mogelijk ook nog lid zijn van de FMC. Daarnaast zou ik voor een Roco/Fleischmann set kiezen met een Multimaus, lekker simpel in bediening. Wat je hierin zou kunnen overwegen is te gaan voor een set met de Multimaus Pro centrale, deze is draadloos. Hiermee kun je de CV's lezen en schrijven, heeft een interface voor pc en er wordt een cd met software bij geleverd. Ik werk hiermee naar alle tevredenheid op m'n beperkt baantje (122x320cm).Groenten Rob