Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 15:52:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12

Auteur Topic: Frisse start  (gelezen 4490 keer)

AppieHeijn

• Offline Offline
Frisse start
« Gepost op: 10 September 2012, 15:56:23 »
Hallo,

Ik ben voornemens om een nieuwe hobby "aan te boren". Ik ben op 12-14 jarige leeftijd al redelijk bezig geweest met een grote modelspoor baan van een vriend van mij. Ik vondt het toen al reuze interessant en ben nog altijd wel geïnteresseerd.

Ik heb besloten om nu mijn traktoren(miniatuur 1:32) uit te dunnen en van de opbrengsten te beginnen met een leuk baantje. Ik ben vorige week naar Laag-Soeren gereden waar een beurs(je) was. Helaas was het erg klein en rustig. Er was niet eens een startpakket te bekennen. Wel heb ik kunnen besluiten om voor H0 te gaan ipv N.

Wat ik al voor mezelf helder heb:
Digitaal: Ik ga digitaal rijden. Eerst met centrale en wellicht later met pc.
Schaal: H0
Tijdperk: Geen voorkeur, ook het door elkaar rijden van diverse "tijden" vindt ik wel leuk.
Merk(en): Maakt mij niet heel veel uit, krijg wel een goed gevoel bij Roco, Fleischmann, Marklin & Trix. Roco vindt ik op zich wel heel interessant aangezien ik de Z21 wel erg leuk/interessant vindt.
Ruimte: Genoeg, hele zolder. Begin eerst in een slaapkamer die over is.

Waar ik tegenaan loop qua keuzes:
Roco/Fleischmann VS Märklin, hoe zit het met de digitale aansturing(multimaus vs mobile station), welke is uitgebreider/beter/luxer/futureproof?
Welke rails zijn het beste/mooiste? Ik lees veel positieve reacties over Peco rails. Kun je die er zo op aanknopen? Dat je bijvoorbeeld de rails van de startset in een onzichtbaar gedeelte gaat gebruiken?
Graag zou ik reacties zien welke sets er positief uitspringen of juist negatief. Ervaringen zou helemaal geweldig zijn.
Wat onder de "kap" zit heb ik helemaal geen verstand van wat goed/minder goed is. Zitten hier binnen onderstaande sets nog grote verschillen in?

Startset, al redelijk wat uurtjes op internet rondgesnuffeld. Enkele leuke paketten ben ik tegengekomen:

Roco 41348 (RH 2016)
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/12936/pr/digital-startset-diesellokomotive-rh-2016-der-oebb-mit-gueterzug.html
Prijs +/- €180
+ Mooie loc qua uiterlijk
+ Lekker geprijst

Roco 41343 (Met AE 6/6 loc)
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/12936/pr/digital-startset-diesellokomotive-br-203-der-sbb-cargo-mit-gueterzug.html
Prijs +/- €200
+ Gunstig geprijst daar er een dure loc meegeleverd wordt.
- Wagons vindt ik niet echt mooi
+/- nog niet geïnformeerd of de set daadwerkelijk in de winkel ligt.

Roco 41318 (DB 151 153-4 loc)
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/12936/pr/digital-startset-erzzug-der-db-ag.html
Prijs +/- €250
+ Mooie loc+mooie waggons
- €€€

Roco 41356 (E-Lok BR 185)
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-4-0-170183-002001-0-0-3-10-2-0-grp-gb-p-0/produkt.html
Prijs +/- €275
+ Mooie loc+mooie waggons
- €€€

Roco 41347 (ICE2+Goederen)
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/12936/pr/digital-startset-diesellokomotive-rh-2016-der-oebb-mit-gueterzug.html
Prijs +/- €275
+ 2 treinen(locs)
- €€€

Matige ICE2

Fleischmann 631182
http://www.fleischmann.de/nc/produkteshop/uebersicht/cat/3337/pr/digitales-startset-der-db-1.html
Prijs +/- €275
+ Mooie details
-/+ Ben niet helemaal kapot van het model loc
-/+ Verkrijgbaarheid

Matige prestatie's op hellingen.

Marklin 29478 (DB 146.2 loc)
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/M%C3%A4rklin/3-4-0-162130-002001-0-0-3-10-1-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/M%C3%A4rklin%2C+Art.+no.+78478/3-4-007006-162256-007006-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/produkt.html
Prijs +/- €275
+ Mooie loc
+ Dubbeldekker
+ Leuke uitbreidingsset te krijgen
- Nog niet verkrijgbaar?

3 spoor ipv 2 spoor
« Laatst bewerkt op: 10 September 2012, 19:53:29 door AppieHeijn »

wibi

• Offline Offline
Re:Frisse start
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2012, 16:07:47 »
En op ebay.de kan je ook wel eens erg veel geluk hebben!
Kijk eens of er in je buurt een hobbyist zit die wat leuk spul heeft, ook voor je ervaring.
Succes, Wim

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2012, 16:08:36 »
Als je in de buurt van Laag Soeren woont: Er zit een vereniging in De Steeg. Woensdagavond clubavond in het parkhuis. Geen baan zichtbaar, wordt wel gebouwd aan 3 verschillende modulebanen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

rjr

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 September 2012, 16:15:26 »
Wat betreft de rails, Marklin is een 3 rail systeem. Als je andere rails wilt moet je dus wel op zoek naar een ander 3rail systeem. Merken als Roco/fleischmann zijn daar niet zo maar 1 2 3 op aan te sluiten.

Ook zul je met je treinen daar dus op moeten letten. Roco, fleischmann en trix (en nog veel meer merken) kun je zonder problemen door elkaar gebruiken, met Marklin zit je vast aan Marklin, of de 3 rail modellen van de andere merken, en die verkrijgbaarheid is tegenwoordig een stuk beter dan jaren terug.

Ook gebruiken beide systemen een eigen digitaal systeem. Met decoders kopen moet je daar dus ook op letten. Wel is het zo dat de modellen voor 3rail systeem, zowel van Marklin als van de andere merken, vaak al voorzien zijn van een decoder. en voor het 2 rail systeem je er zelf nog een decoder bij moet kopen. Al zijn ook daar wel loks te vinden die digitaal al "af" zijn.

Een nadeel van Marklin vind ik toch die derde "rail" al zijn het niet veel meer dan wat puntjes in het midden en vallen die in de nieuwste railuitvoering niet echt op. Bij wissels blijf ik het storend vinden. En je krijgt dus een stuk metaal wat daar overheen gaat geleiden met bijbehorend geluid.
Voordeel is wel weer dat je bij de aanleg van je baan niet echt op keerlussen hoeft te kijken. want de midden rail blijft altijd midden rail.

Ik ben zelf digitaal begonnen met DDW, en software centrale, maar intussen al geruime tijd in bezit van enkele roco muizen. Vind die zeer fijn werken. Is ook uit te breiden naar computer sturen. Nadeel daarvan is wel dat je CV's niet uit kunt lezen.
Intussen de uitbreiding gedaan naar een Lenz centrale, waarmee dat wel kan, en nog altijd de roco muizen als handregelaars langs de baan liggen.

Van de marklin centrale kan ik je niets vertellen. Lees de encyclopedie ook eens door voor wat info.

Roelco

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #4 Gepost op: 10 September 2012, 16:16:08 »
Dan een antwoord op je vraag: Roco timmert flink aan de weg met startsets (overigens is de link naar de set met de A/e 6/6 niet correct aan de naam van de link te zien) met een goed digitaal systeem. Over de rails zijn de reacties verdeeld. Bij Peco-spul zit geen balastbed, dus daar moet je wat meer werk aan doen. Met railassen kun je voor zover ik weet gewoon overgaan op Geoline (is dat ook niet zonder balast te koop?) al zit je dan met een hoogteverschil.

Roco vs. Marklin: Daar zijn veel (pittige) discussies over geweest, als gelijkstromer kan ik alleen maar zeggen dat als je de Peco-rail mooi vindt je beter niet voor wisselstroom kunt gaan.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

AppieHeijn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2012, 16:17:30 »
En op ebay.de kan je ook wel eens erg veel geluk hebben!
Kijk eens of er in je buurt een hobbyist zit die wat leuk spul heeft, ook voor je ervaring.
Succes, Wim
Ik doe buiten modelspoor om al erg veel zaken op ebay.de
Heb een duits postadres, dat opent nog wat extra deuren is mijn ervaring. Veel verkopers willen niet buiten Duitsland versturen. Ik ga als het een beetje lukt a.s. zaterdag naar een modelspoor beurs in Joure en wellicht nog even door naar Stadskanaal(onder stoom). Wellicht dat daar wat moois ligt.

Overigens ik ben woonachtig in Friesland

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2012, 16:19:56 »
Oei, dan is het wel een lange trip geweest naar Laag Soeren (ken de beurs). Joure is een prima beurs, en vergeet niet dat volgende maand ook Eurospoor in de Jaarbeurs is, met een hoop banen ter inspiratie.

AppieHeijn

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 September 2012, 16:27:59 »
@rjr
Ah weer wat geleerd, wist dat er 2-3 rails bestond maar wist niet dat Marklin per definitie 3-rail is.
Verder lijkt mij het zelf aanbrengen van een decoder ook wel een leuke uitdaging(op den duur)
Op zich heb ik niets tegen 3-rail alleen vindt ik het wel jammer dat het maar erg beperkt universeel is. Oftewel voor mij wordt het 2-rail.

@Arjan6511
Keuze voor 2 rail maakt het al een stuk gemakkelijker :)
1,5 uur rijden was het, wou zowieso nog even op de Posbank kijken ivm de heidebloei dus was ondanks de kleine beurs wel de moeite waard. Heb wel wat info kunnen inwinnen.
Zal even in mijn agenda kijken of Utrecht gaat lukken. Verder wil ik binnenkort weer eens in Nienoord kijken. Is ook wel zo 15-20 jaar geleden voor mij.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
« Reactie #8 Gepost op: 10 September 2012, 16:42:20 »
Welkom op Beneluxspoor Appie Heijn. Misschien treffen we elkaar op de beurs in Joure.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #9 Gepost op: 10 September 2012, 16:47:56 »
Je hebt in elk geval al aardig uitgezocht wat er te koop is qua startsets, en ook wat de voor- en nadelen wat jou betreft zijn. Je noemt echter startsets voor tweerail gelijkstroom en drierail wisselstroom, dus kennelijk ben je nog niet uit de keuze voor een stroom- en railsysteem. Wat betreft de keuze tussen wisselstroom (Märklin) en gelijkstroom (Roco, Fleischmann) ervaar ik dat altijd als sterk persoonlijk. En de degelijkheid en kwaliteit? Ach, menig merk heeft de afgelopen jaren aangetoond wel eens wat steken te laten vallen.

Persoonlijk denk ik dat je met de meeste van de door jou genoemde sets een prima instap kunt maken. Ik ben zelf niet zo kapot van die Roco ICE-2. Het ding is 1:100 qua lengteschaal en de detaillering is redelijk spartaans. De draaistellen van de tussenrijtuigen kloppen ook niet, Roco heeft hier zo te zien de Fiat Eurofima-draaistellen voor gebruikt. Die set zou voor mij - ondanks het feit dat je een set met twee treinen koopt - toch afvallen.

Mij lijkt die Roco-set met die ÖBB 2016 wel de moeite waard. De digitale set is prima gevuld met een nette dieselloc en een paar goederenwagens waarmee je kunt rijden èn rangeren. Je zou dus een simpele baan kunnen bouwen naar Zuid-Duits/Oostenrijks voorbeeld, met wat industrie waar je verschillende soorten wagens wegzet en weer ophaalt. Ik vind juist die diesel zo fijn, omdat je dan zeker geen bovenleiding nodig hebt. Natuurlijk kun je een electroloc ook zonder bovenleiding laten rijden, maar ik vind dat gewoon minder mooi. Wil je dus iets moderns èn zonder bovenleiding, dan is die 2016 gewoon prima. Enig nadeel van Roco sets is die Geoline rail met plastic bedding, maar je kunt voor de definitieve baanbouw zelf ook rails zonder bedding kopen. Die Geoline is nooit weg voor een testrondje (of programmeerspoor) voor nieuwe locs.

Anyway, één en ander hangt ook af van jouw voorkeuren. Qua kwaliteit zit het naar mijn idee bij de meeste door jou genoemde startsets wel goed - behalve die met de ICE-2, die zou ik laten voor wat het is. Succes met de keuze!

Groeten, Geoffrey

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 September 2012, 17:36:50 »
Ha! Weer een extra Fries in ons midden  (y)

Laat je goed informeren voordat je wat koopt. Vooral als je tweedehands locomotieven of treinstellen wilt kopen is het goed te weten dat er nog veel analoog materieel op de tafels ligt wat niet voorzien is van een NEM decoderinterface (= stopcontact waar je een losse decoder in kan prikken). Deze modellen digitaliseren is zeer lastig als je de materie niet beheerst. Er komt namelijk wel wat bij kijken. Zelf ben ik lid van een modelspoorvereniging, namelijk de Friese Modelbaanclub in Leeuwarden. Ook daar is veel kennis aanwezig op digitaal gebied. Het heeft mij weer enthousiast gekregen om weer vol met de hobby bezig te gaan. Je bent er altijd welkom om wat vragen beantwoord te krijgen!

Alex

AppieHeijn

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 September 2012, 19:28:59 »
Welkom op Beneluxspoor Appie Heijn. Misschien treffen we elkaar op de beurs in Joure.
Bedankt! Super dat er al zo snel en behulpzaam gereageerd wordt. Ik ben zelf op meerdere fora actief, vandaar de redelijk uitgebreide startpost.

Je noemt echter startsets voor tweerail gelijkstroom en drierail wisselstroom, dus kennelijk ben je nog niet uit de keuze voor een stroom- en railsysteem. Wat betreft de keuze tussen wisselstroom (Märklin) en gelijkstroom (Roco, Fleischmann) ervaar ik dat altijd als sterk persoonlijk.

Persoonlijk denk ik dat je met de meeste van de door jou genoemde sets een prima instap kunt maken. Ik ben zelf niet zo kapot van die Roco ICE-2. Het ding is 1:100 qua lengteschaal en de detaillering is redelijk spartaans. De draaistellen van de tussenrijtuigen kloppen ook niet, Roco heeft hier zo te zien de Fiat Eurofima-draaistellen voor gebruikt. Die set zou voor mij - ondanks het feit dat je een set met twee treinen koopt - toch afvallen.

Mij lijkt die Roco-set met die ÖBB 2016 wel de moeite waard. De digitale set is prima gevuld met een nette dieselloc en een paar goederenwagens waarmee je kunt rijden èn rangeren. Je zou dus een simpele baan kunnen bouwen naar Zuid-Duits/Oostenrijks voorbeeld, met wat industrie waar je verschillende soorten wagens wegzet en weer ophaalt. Ik vind juist die diesel zo fijn, omdat je dan zeker geen bovenleiding nodig hebt. Natuurlijk kun je een electroloc ook zonder bovenleiding laten rijden, maar ik vind dat gewoon minder mooi. Wil je dus iets moderns èn zonder bovenleiding, dan is die 2016 gewoon prima. Enig nadeel van Roco sets is die Geoline rail met plastic bedding, maar je kunt voor de definitieve baanbouw zelf ook rails zonder bedding kopen. Die Geoline is nooit weg voor een testrondje (of programmeerspoor) voor nieuwe locs.

Anyway, één en ander hangt ook af van jouw voorkeuren. Qua kwaliteit zit het naar mijn idee bij de meeste door jou genoemde startsets wel goed - behalve die met de ICE-2, die zou ik laten voor wat het is. Succes met de keuze!

Groeten, Geoffrey

Ik ga voor 2 spoor heb ik maar besloten. Ik wil niet vanaf het begin enorm beperkt worden in mijn keuze qua merken.
Bedankt voor de eyeopener omtrent de ICE , op plaatjes vondt ik hem ook al niet super. Oftewel volgende... ICE2 wordt hem niet.

Die ÖBB had/heeft inderdaad ook wel een beetje mijn voorkeur tot op heden. Qua bovenleiding vindt ik het wel mooi om het later aan te brengen(?), heeft nu nog niet echt prioriteit aangezien ik mijzelf als beginner inschaal. Als ik er wat meer thuis in raak ga ik op zolder waarschijnlijk iets bij de scheven wanden langs laten lopen met kleine hoogteverschillen. Iets in de trend van een berggebied zoals ik die uit de alpen ken. Bergje in bergje uit. Verder nog panelen waar een station e.d. op komt met wat andere gebouwen. Dit is nog wel toekomstmuziek. Echter beleef ik alleen aan de gedachte al plezier.

Ha! Weer een extra Fries in ons midden  (y)

Laat je goed informeren voordat je wat koopt. Vooral als je tweedehands locomotieven of treinstellen wilt kopen is het goed te weten dat er nog veel analoog materieel op de tafels ligt wat niet voorzien is van een NEM decoderinterface (= stopcontact waar je een losse decoder in kan prikken). Deze modellen digitaliseren is zeer lastig als je de materie niet beheerst. Er komt namelijk wel wat bij kijken. Zelf ben ik lid van een modelspoorvereniging, namelijk de Friese Modelbaanclub in Leeuwarden. Ook daar is veel kennis aanwezig op digitaal gebied. Het heeft mij weer enthousiast gekregen om weer vol met de hobby bezig te gaan. Je bent er altijd welkom om wat vragen beantwoord te krijgen!

Alex
Haha zijn er zoveel Friezen op dit forum? Ik informeer mij altijd goed voordat ik wat koop, dat doe ik eigenlijk al met alles. Meestal is de "voorpret" voor mij nog groter dan wanneer ik het item daadwerkelijk heb. Ik zal dan ook het meeste zelf wel proberen uit te vogelen alleen heb ik af en toe wat bevestiging nodig of ik het op de juiste manier bekijk.

Friese Modelbaanclub zal ik in gedachten houden!

Lees trouwens dat de BR 70.0 in de Fleischmann set niet goed trekt op hellingen. Die kan er dus ook tussenuit.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2012, 19:49:29 door AppieHeijn »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 September 2012, 19:47:38 »
ikzelf kom ook uit friesland ;)
heb helaas geen ervaring met digitaal, dus kan je daarmee niet helpen :)
wel kan ik je vertellen dat het leuker is om ballastloze rails te kopen.. dat geeft je meer vrijheid om zelf je ballastbed vorm te geven..
het is ook niet zo lastig de ballast te leggen(zie encyclopedie)
voor mij geeft het bouwen van de baan de meeste voldoening(en natuurlijk de reacties erop)
veel plezier op dit forum in ieder geval.. voor ideeën gewoon lekker rond kijken wat er allemaal gebouwd word ;D en mocht je met meer vragen zitten kan je die natuurlijk ook altijd stellen ;)
groeten,
Auke

Ekklesia

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 10 September 2012, 19:50:52 »
Appie,

Alex vergeet nog de groep die geen fries zijn, maar wel in Friesland wonen en mogelijk ook nog lid zijn van de FMC. Daarnaast zou ik voor een Roco/Fleischmann set kiezen met een Multimaus, lekker simpel in bediening. Wat je hierin zou kunnen overwegen is te gaan voor een set met de Multimaus Pro centrale, deze is draadloos. Hiermee kun je de CV's lezen en schrijven, heeft een interface voor pc en er wordt een cd met software bij geleverd. Ik werk hiermee naar alle tevredenheid op m'n beperkt baantje (122x320cm).

Groenten Rob

AppieHeijn

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 September 2012, 19:57:22 »
ikzelf kom ook uit friesland ;)
heb helaas geen ervaring met digitaal, dus kan je daarmee niet helpen :)
wel kan ik je vertellen dat het leuker is om ballastloze rails te kopen.. dat geeft je meer vrijheid om zelf je ballastbed vorm te geven..
het is ook niet zo lastig de ballast te leggen(zie encyclopedie)
voor mij geeft het bouwen van de baan de meeste voldoening(en natuurlijk de reacties erop)
veel plezier op dit forum in ieder geval.. voor ideeën gewoon lekker rond kijken wat er allemaal gebouwd word ;D en mocht je met meer vragen zitten kan je die natuurlijk ook altijd stellen ;)
Ik denk dat ik voor Peco rails ga. Wel veel positieve geluiden over gehoord.  Het bouwen lijkt mij ook ontzettend leuk. Ik vondt bouwpakketten vroeger al geweldig! Bedankt voor het aanbod, zal er zeker nog wel eens gebruik van (moeten) maken.

Appie,

Alex vergeet nog de groep die geen fries zijn, maar wel in Friesland wonen en mogelijk ook nog lid zijn van de FMC. Daarnaast zou ik voor een Roco/Fleischmann set kiezen met een Multimaus, lekker simpel in bediening. Wat je hierin zou kunnen overwegen is te gaan voor een set met de Multimaus Pro centrale, deze is draadloos. Hiermee kun je de CV's lezen en schrijven, heeft een interface voor pc en er wordt een cd met software bij geleverd. Ik werk hiermee naar alle tevredenheid op m'n beperkt baantje (122x320cm).

Groenten Rob
Haha, dan ben je inmiddels ook half-fries toch? ;) Ik heb inderdaad die multimaus pro centrale gezien. Ziet er erg leuk uit maar helaas zit ie behoorlijk boven budget. Was/Is denk ik wel het beste om te kopen als je kijkt naar "Futureproof". Maar ben bang dat mn verzameling tractoren niet genoeg gaan opbrengen. Nieuwwaarde is ongeveer €500 dus vrees van niet. Daarbij wil ik eerst wel even afwachten of ik het na een tijdje nog leuk vindt. Tot €300 gaat nog wel, liefst een beetje bij de €200 in de buurt.

Volgens mij kan die ÖBB 2016 wel redelijk wat trekken :)
http://www.youtube.com/watch?v=awB6bhKwKSo&feature=relmfu

Vraagje:
Als je een e-loc hebt zoals 2 locs in de startsets. Kan deze standaard al op bovenleiding rijden of dient er iets aangepast te worden. Standaard zal hij spanning door de wielen krijgen. Werkt dit simultaan?
« Laatst bewerkt op: 10 September 2012, 20:14:23 door AppieHeijn »