Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Deense rijtuigen bij NS (1946)?  (gelezen 12966 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #30 Gepost op: 13 september 2012, 11:08:09 »
En altijd weer die prominent aanwezige Deense vlag...  ;D

Leuk te zien dat er nog een dergelijke wagon aanwezig is!

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #31 Gepost op: 13 september 2012, 11:18:21 »
Je zou het ding zo naar Nederland halen. Jammer dat er al een Deens museum mee rondrijdt.
Andre

erwin

  • Online Online
  • Berichten: 49
Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #32 Gepost op: 13 september 2012, 12:59:12 »
de tweeassers zijn al enige tijd op de markt..

http://www.hobbytrade.dk/DK/Produkter/vogne/cu/cu.shtml

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #33 Gepost op: 13 september 2012, 14:50:47 »
M'n deens is hopeloos maar volgens mij zijn al de artikelen op die pagina uitverkocht  :-\
Kun je nagaan zelfs nu is er nog vraag naar deens spul  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Gert1

  • Gast
Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #34 Gepost op: 13 september 2012, 15:00:45 »
Af fabriek zijn ze inderdaad hartstikke 'udsolgt'.
Maar bij winkels zijn ze nog wel verkrijgbaar.
Kijk bijvoorbeeld maar eens hier: http://www.kystbanen.dk/
Toevallig nog in de 'tilbud' ook.  ;)
DKK 279 i.p.v. 398.

mvg,
Gert

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #35 Gepost op: 13 september 2012, 21:52:36 »
En zo waren er behalve Deense, ook Zweedse, Italiaanse, Franse, Poolse, en natuurlijk veel achtergebleven Duitse rijtuigen van de verschillende Duitse maatschappijen te vinden. Allereerst om het plaatsgebrek aan militaire treinen op te vullen en om reizigerstreinen voor de arbeiders en forenzen van de wederopbouw.
Deze wijsheid komt uit het boek "De Erfenis" van Bert steinkamp wat ik aan het lezen ben.
Hierin komen ook alle genoemde nrs voor.
genoemde diensten zijn; A'dam-Enkhuizen, Zwolle-Roosendaal, Utrecht-Leiden. Ook van batterijen voorzien rijtuigen naar Groningen, Stadskanaal, Delfzijl en Rodeschool.

Nederland had op dat moment 70.300 zitplaatsen en met de vreemde rijtuigen leverde het 11.700 zitplaatsen op.

Het verhaal wil dat er gesproken werd van vandalisme aan de rijtuigen.

Het fijne weet ik er verder ook niet van maar het valt onder een boeiend stukje spoorgeschiedenis.

Groeten Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #36 Gepost op: 14 september 2012, 13:15:22 »
Niet helemaal waar:
De buitenlandse rijtuigen werden voor allerlei diensten ingezet, zeker in 1945 en 1946 toen er veel te weinig rijvaardige NS rijtuigenwaren. Geleidelijk werden hun diesnten beperkt tot de treinen hierboven genoemd.

Bert Steinkamp geeft ook zeker niet alle nummers van de buitenlandse rijtuigen. Voor zover ik het me uit het hoofd herinner, alleen die van de Zweedse tweeassige zomerrijtuigen, en zelfs daar ben ik niet zeker van.

Dirk

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #37 Gepost op: 15 september 2012, 13:09:37 »
Ik had expres in dit verband niet op Bert Steinkamp: De erfenis gewezen, enerzijds omdat ik geen verwarring wilde stichten en anderzijds omdat ik op dat boek, dat veel goede kanten heeft, niet graag in het openbaar kritiek wilde uiten. Aan dat laatste kan ik niet meer ontkomen nu Koen dit boek er toch bij betrokken heeft.

Het verhaal van de batterijen is een kwestie van klok en klepel. Om het door Bert Steinkamp in omloop gebrachte verhaal te corrigeren moet ik even ingaan op de ontwikkeling van de verlichting van rijtuigen. Hiervoor werden vroeg olielampen en later gaslampen gebruikt. Terwijl de eerste veel te weinig licht verspreidden en daarom vervangen moesten worden, was voor de tweede soort het meevoeren van gastanks noodzakelijk die bij ongelukken zeer gevaarlijk waren. Op ontsporingen en botsingen volgden vaak branden die vooral bij houten rijtuigen ernstige gevolgen hadden. Sommige maatschappijen zochten daarom al vroegtijdig naar een veiliger oplossing voor de verlichting: elektrische gloeilampen. Er werden verschillende systemen ontwikkeld met ieder hun voor- en nadelen. Zo waren er onder andere in Duitsland experimenten met locomotieven met grote generatoren die speciaal daarvoor ingerichte rijtuigen van stroom voorzagen. In Denemarken werden verschillende varianten toegepast van een laagspannings verlichting met accu’s.

Het opladen van deze accu’s duurde tamelijk lang en ze waren zwaar, daarom werd het niet zinvol geacht ze onder alle rijtuigen aan te brengen, alleen onder rijtuigen die zelfstandig lange lopen hadden waarin ze met wisselend ander materieel werden ingezet, bijvoorbeeld de rijtuigen voor de internationale dienst naar Duitsland, waarbij de accu’s, die onvoldoende capaciteit hadden voor een complete heen- en terugreis, aan boord van de ponten opgeladen of bijgeladen werden, en onder rijtuigen en vooral bagagewagens die toch lange geplande stilstanden hadden op plaatsen waar de accu’s opgeladen konden worden.

De tijdens en kort na de Eerste Wereldoorlog gebouwde “Rystevogne” Litra CC (varianten met en zonder kleine afdeling voor de conducteur, plaatbekleed of latjesbekleed), vanaf 1941 CU, waren geen van alle voorzien van eigen accu’s, maar parallel werd de CD aangeschaft, vanaf 1941 CUK, een versie met stoomverwarmingsketel, dynamo type Rosenberg en grote accu’s. Dit type rijtuig moest vanwege het grote gewicht van de inrichting voor verwarming en verlichting drieassig worden uitgevoerd. (Vergelijk Ulrik Tarp Jensen: Rystevogne, banebøger 1996 ISBN 878863262-8, p. 22-23, 70-71)

Deze CUK’s, die zichzelf en drie CU’s voor zeven uur konden verlichten, kon de DSB in 1946-1948 niet missen, bovendien was het de bedoeling het aantal types dat aan de NS ter beschikking gesteld werd zo klein mogelijk te houden. Daarom viel de keuze op de grootste serie gelijke CP-rijtuigen en op CU-rijtuigen van slechts een variant: zonder conducteursafdeling en met latjes bekleed, bovendien werd de keuze van de individuele rijtuigen nog beperkt doordat uitsluitend rijtuigen met alleen luchtdrukrem in aanmerking kwamen: een aanzienlijk deel van de CU-rijtuigen was in 1946/47 ook nog voorzien van de oorspronkelijke vacuumrem (mede in verband met het kunnen overgaan op particuliere lijnen waar de vacuumrem nog voorgeschreven was). Helemaal lukte het standaardiseren overigens niet: een van de naar Nederland gezonden CU’s (uitgerekend de bij de NS geportretteerde 4103) was een voorheen plaatbekleed exemplaar en had daarom afwijkende balcons en een andere had een afwijkende gecompliceerde afvering volgens systeem Hansen.

Voor de AP, later AF en CP, werd een ander verlichtingssysteem toegepast (Pintsch, 24V) en deze rijtuigen hadden wel een kleine accu en een dynamo die via een riem door een as werd aangedreven. De twee laagspanningssystemen waren niet compatibel en een CP kon geen elektriciteit leveren voor een CU. Van 1950 tot 1954 zijn de CU’s ook van een eigen dynamo en accu voorzien, maar dat was na hun inzet in Nederland.

In Nederland kwam de 65 V elektriciteitsvoorziening voor de CU-rijtuigen niet van een accu in of onder de hiervoor aangewezen bagagewagens (NS D 4026, 4030, 4061, 4080 en 4087), maar van een door de DSB ter beschikking gesteld Burmeister og Wain (B&W) aggregaat (een per twee CU-rijtuigen) dat vast in de bijbehorende NS-bagagewagen werd ingebouwd. Er waren twee aggregaten met 8-cylinder motoren beschikbaar en vier met 3-cylinder motoren.

Het verhaal over het vandalisme is in 1946 verschenen in een kort artikeltje “Denemarken helpt” in Nieuw Spoor No 6, November 1946 p. 9 (behalve de twee onderste foto’s integraal overgenomen in Albert van Ingen: “Het Oude Station” Revisie bedrijf Haarlem 150 jaar zelfstandig Stichting Railpublicaties 1994, ISBN 907151318-1, p. 196). Het probleem van de platgesleten wielbanden als gevolg van het vastdraaien van de handrem door onbekenden (en het niet tijdig nemen van adequate maatregelen) werd in de tweede huurperiode verholpen door de remhandels af te nemen.

De nummers van de Deense, Zweedse en Zwitserse rijtuigen die aan de NS verhuurd werden, worden in “De erfenis” niet vermeld. Afgebeeld is een bladzijde uit een Zweeds materieelalbum dat het hele Zweedse bestand aan C4 geeft op een niet vermeld ogenblik. In Railhobby 7/8 1979 p. 210 staan de nummers vermeld van de Zweedse rijtuigen die van 1947 tot 1950 in Nederland waren.

Dat de Deense rijtuigen alleen in de twee winterperiodes verhuurd werden, lag niet aan het feit dat de NS alleen in de winter materieelgebrek had, maar dat de DSB ze alleen in de winterperiode (met enige moeite) kon missen. Het gebrek bij de NS was, zoals Koen al aangaf, permanent. Het werd voor de zomerperiodes gedeeltelijk opgevangen met de Zweedse rijtuigen die voor gebruik in de winter ongeschikt waren. Juist dat de Zweedse rijtuigen in de zomermaanden werden ingezet en de Deense en Zwitserse in de winter verklaart mede waarom de eerste zoveel vaker gefotografeerd zijn dan de andere. Een CP-rijtuig staat overigens wel op een foto uit een bekende serie die de heer Hesselink in Zwolle in de sneeuw maakte. (Zie Railkroniek 51)

Met vriendelijke groet,
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #38 Gepost op: 15 september 2012, 14:55:00 »
Dank voor deze aanvulling.

Ik heb de dezer dagen een jaar geleden overleden Bert Steinkamp goed gekend en ik ben er van overtuigd dat hij het alleen maar zou hebben gewaardeerd dat een foutieve vermelding in zijn boek wordt gecorrigeerd.

Dirk

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #39 Gepost op: 28 september 2012, 21:59:11 »
Aangezien ik een denemarkenfan ben vindt ik het een interessante discussie, natuurlijk hoeft niet alles letterlijk uit het boek genomen te worden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #40 Gepost op: 14 juni 2015, 12:26:24 »
Inmiddels heeft Heljan concreet vierassige houten DSB rijtuigen in H0 aangekondigd van het type dat in de winters 1946/47 en 1947/48 in Nederland heeft gereden. CP 2931 (13005156) en CP 2963 (13005157) komen overeen met de toestand waarin ze in Nederland gereden hebben. Deze specifieke nummers hebben echter niet bij NS gereden.

CP 2938 (13005154) is in Nederland geweest, maar niet in de wijnrode toestand van het model. AF 95 (13005150) en AF 96 (13005151) zijn teak-kleurig met originele inrichting. Van AF 96 als museumsrijtuig heb ik hierboven in 2012 foto’s geplaatst. AF 98 (13005152) is er in wijnrood. Heljan heeft geen levertermijn vermeld.

Met vriendelijke groet,
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #41 Gepost op: 14 juli 2015, 18:28:03 »
Hallo !

Bij toeval kom ik dit topic tegen. Ik wist niets over het huren van Deense, Zweedse en Zwitserse personenrijtuigen.
Ik ben zeer geïnteresserd in de geschiedenis van de Zwitserse spoorwegen. In dit verband zou ik graag willen weten welke types en, indien mogelijk, welke nummers Zwitserse rijtuigen zijn ingehuurd. Wie kan mij meer laten weten ?
Ik weet, het is niet geheel 'on topic', maar misschien past het toch wel min of meer bij dit onderwerp.

Al vast bedankt, Groeten, Hans

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #42 Gepost op: 14 juli 2015, 19:02:17 »
In het door Dirk genoemde artikel (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46324.msg745310.html#msg745310) is het volgende te lezen over de Zwitserse rijtuigen:

Zwitserse rijtuigen.
Er zijn tijdelijk 20 Zwitserse 3-assige rijtuigen in dienst bij de N.S. Het zijn de 6950, 6952, 6954-6957, 6960-6962, 6967-6969, 6971, 6976, 6987, 6992 en 6994-6997. Ze hebben 30 zitplaatsen roken, 30 zitplaatsen niet roken, W.C. en eigen electrische verlichting. Ze lopen op de lijnen Leeuwarden-Harlingen, Arnhem-Winterswijk, Zwolle-Kampen, Groningen-Stadskanaal en Leeuwarden-Nieuweschans. Ze lopen in treinstellen gemengd met N.S.-materieel.


Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #43 Gepost op: 14 juli 2015, 19:08:09 »
Om de vraag voor te zijn 8) ook maar gelijk het stukje tekst over de Zweedse rijtuigen in dit artikel:

Zweedse rijtuigen.
Er zijn 20 Zweedse rijtuigen in dienst der N.S. Het zijn de 1494, 1543, 1551, 1556, 1599, 1607, 1613, 1692, 1768, 1772, 1773, 1774, 1776, 1779, 1783, 1793, 1808, 1811, 1812 en 1820. Ze doen dienst op de lijnen Apeldoorn-Zwolle en Zwolle-Emmen. Het zijn 2-assers met 29 zitplaatsen niet roken en 35 zitplaatsen roken en W.C. en zijn voorzien van gasverlichting. Het zijn 3de klasse rijtuigen. Enkelen zijn door beplakking met een „2" veranderd in 2de klasse rijtuigen. Deze rijtuigen lopen in hele Zweedse treinstellen.


Martijn

keesysquad

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
« Reactie #44 Gepost op: 12 juni 2018, 20:54:24 »
Zijn er ook foto’s of tekeningen te vinden van deze Zwitserse en Zweedse rijtuigen ?

Kees