BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 10 september 2012, 13:48:58

Titel: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Eelco Storm op 10 september 2012, 13:48:58
Bij een hele andere zoektocht door Het Utrechts Archief, kwam ik bij toeval foto's tegen van Deense rijtuigen die na WO II bij de NS werden ingezet. Nou kende ik de gehuurde Zweedse wel, maar deze Deense waren nieuw voor me. Heeft iemand meer info over type rijtuig, inzetperiode en eventuele H0 modellen?

Eelco
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: sander1985 op 10 september 2012, 14:14:25

Volgens mij staat er sowieso wat in "de erfenis" hierover. Verder heb ik er wel eens ergens wat over gelezen maar waar ???  Ik zal eens kijken of ik er wat over kan vinden.

Sander (heeft een boekenkast vol treinenboeken, en een grote kast vol tijdschriften waar het in kan staan)
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Gert1 op 10 september 2012, 14:15:04
Heb je een linkje naar die foto's, want ik zou ze graag eens zien.
Ik ken enkele Deense 'spoorhazen' en zou bij hen kunnen informeren.

mvg,
Gert
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Gert1 op 10 september 2012, 14:23:40
Ondertussen al gevonden op de site van Het Utrechts Archief (prima zoekmachine daar!).

En toeval bestaat niet, want deze rijtuigen worden op dit moment door Heljan uitgeleverd.
Modelspoorders die de naoorlogse NS als voorbeeld hebben kunnen een Heljan model inzetten op hun baan tussen november 1946 en maart 1947.

In model: http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=web664.asp&mode=laesnyhed&artikelid=321

En bij het Utrechts Archief: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/163573

mvg,
Gert
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Gert1 op 10 september 2012, 14:26:01
Oeps! Bij nadere beschouwing blijkt dat de Heljan-modellen meer ramen hebben.
Ik ga even kijken of dit komt door het klasse-verschil. Ze zijn wel overduidelijk van dezelfde serie.

mvg,
Gert
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Eelco Storm op 10 september 2012, 14:27:45
Helemaal top! Als je op HUA zoekt, zie je dat er twee typen ingezet werden De foto's zijn hier te vinden: http://www.hetutrechtsarchief.nl/zoeken/?q=deense+rijtuigen&s=collectie%2fbeeldmateriaal%2ffotografische_documenten

Die van Heljan zien er mooi uit! Ongeveer 75 euro, dus aardig aan de prijs. En helaas beperkt inzetbaar bij de NS. Eens denken of ik een excuus voor een langere inzet kan bedenken..  ;D

Opvallend trouwens, die draaistellen die deels van hout zijn. Ik had er in Randers een paar van dat type zien liggen.

Eelco
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Gert1 op 10 september 2012, 14:32:15
Ja, maar hij is het dus nét niet. Tenzij we steeds tegen de verekeerde kant aankijken natuurlijk en er een verschillend aantal ramen aan gang en coupe-zijde zit! Dan zou het toch wel het goede model kunnen zijn.

Ik zal de vraag ook even op een Deens forum uitzetten.

mvg,
Gert
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Eelco Storm op 10 september 2012, 14:40:06
We zullen zien, dank je  (y)
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Eelco Storm op 10 september 2012, 16:07:17
tussen november 1946 en maart 1947.

Blijkbaar had de NS in de winterdienst gebrek aan voldoende Nederlands materieel. Dat maakt een 100% juiste inzet wel erg beperkt. Maar toch, je kunt de fantasie natuurlijk de vrije loop laten...  :)

Eelco
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: dwem op 10 september 2012, 16:26:59
Op de Rails 1947, blz 141 vermeldt het een en ander over de toen gehuurde Zwitserse, Zweedse en Deense rijtuigen.

Over het Deense materieel:
====
Deense rijtuigen. Er zijn 10 Deense 4-assige rijtuigen
in tijdelijke dienst der N.S. Ze doen dienst
als 2de klasse-rijtuigen in N.S.-treinstellen. Het
zijn de Cp 2938, 2939, 2941, 2942, 2943, 2945,
2947, 2948, 2951 en 2961. Ze hebben 30 zitplaatsen
niet roken en 37 zitplaatsen roken. Ze zijn
voorzien van eigen el. verlichting en W.C. Ze doen
dienst op de lijnen Amsterdam-Enkhuizen, Zwolle-
Rosendaal en Utrecht-Leiden.
Voorts 10 Deense 2-assige rijtuigen. Dit zijn
3de klasse rijtuigen n.1. de Cu 4103, 4112, 4113,
4126, 4128, 4129, 4130, 4132, 4134 en 4152. Ze
hebben 48 zitplaatsen en W.C. Ze hebben electrische
verlichting, doch zelf geen accu's of dynamo's,
en worden daarom op dezelfde wijze ver-
licht als bovenvermelde Z.H.E.S.M.-rijtuigen uit
de D's 4026, 4030, 4061, 4080 en 4087. Steeds
behoren 2 rijtuigen bij één D en doen dienst op de
lijnen Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl
en Groningen-Stadskanaal. Deze 2-assige tijtuigen
rijden in gehele Deense treinstellen.
===
Dirk
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Gert1 op 10 september 2012, 16:31:35
Ondertussen kreeg ik uit Denemarken de volgende link: http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=CP&typenr=8

Hier kun je precies per wagen de geschiedenis zien.

Heljan heeft volgens de informatie die ik kreeg een hele reeks C-wagens geproduceerd, maar niet dit type.
Wel zijn er concersie-kits geweest, dus misschien valt daar nog iets mee aan te vangen.

mvg,
Gert
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: dwem op 10 september 2012, 16:33:13
Uit het bovenstaande blijkt trouwens dat de Heljan rijtuigen Litra Cm waren en de door NS gehuurde Litra Cp.

Dirk
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Gert1 op 10 september 2012, 16:35:55
Klopt. Maar er is dus een conversie-kit geweest van een kleinserie-fabrikant.
En wellicht komt Heljan er alsnog zelf mee. Momenteel zijn modellen uit dat tijdperk ook daar zeer geliefd.

mvg,
Gert
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: dwem op 10 september 2012, 16:49:00
Ik weet zeker dat ik midden jaren zestig nog een of twee dergelijke rijtuigen heb gezien in Denemarken. of ze nog in dienst waren en welke het precies waren weet ik niet meer. Het kan ook bij een praticuliere maatschappij zijn geweest. Daar was toen nog allerlei houten materieel te zien.

ik zal een kijken of ik de foto's nog kan vinden.

Dirk
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Gert1 op 10 september 2012, 16:58:01
Dat zou heel goed kunnen, want volgens deze site was er een flink aantal van die rijtuigen dat pas in de tweede helft van de jaren '60 terzijde werd gesteld: http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=CP&typenr=8

Als je die foto's terugvindt, dan zou het leuk zijn als je ze hier kan plaatsen!   (y)

mvg,
Gert
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Solvognen op 10 september 2012, 21:37:56
De vierassige DSB-rijtuigen Litra CP die in de winters 1946/47 en 1947/48 in Nederland gereden hebben, zagen eruit als het zelfbouwmodel hieronder. Het werd in 1996 door mijn broer gebouwd in verband met het schrijven van een artikel voor Rail Magazine over de toen vijftig jaar geleden gehuurde Deense, Zweedse en Zwitserse rijtuigen, dat niet verschenen is. Het onderzoek werd wel gebruikt voor het artikel “1946: Danske Personvogne i Holland” van Jens Bruun-Petersen in Jernbanehistorisk årbog ‘96 (banebøger 1996 ISBN 878863259-8), waar de lezer vrijwel alle relevante informatie over de Deense rijtuigen kan vinden. (Kleine waarschuwing: de getekende trein met CU-rijtuigen toont plaatbeklede exemplaren, alle rijtuigen die naar Nederland kwamen, waren met latjes bekleed.)

Met vriendelijke groet,
Hans

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CP2951_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CP2951_800.jpg)
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Gert1 op 11 september 2012, 00:18:07
Dank voor je reactie Hans!
Je nickname is bijzonder intrigerend. Ik stuur je even een PB-tje.

mvg,
Gert
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Thom op 11 september 2012, 10:17:59
Ze doen dienst
als 2de klasse-rijtuigen in N.S.-treinstellen. Het
zijn de Cp 2938, 2939, 2941, 2942, 2943, 2945,
2947, 2948, 2951 en 2961.
Kennelijk is er toch nog meer gehuurd of gewisseld in de rijtuigen,
deze HUA foto toont nl de 2955
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/169826
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Eelco Storm op 11 september 2012, 10:41:39
@de zonnewagen  ;) Mooi stukje handwerk, die wagon! Jammer dat het artikel nooit is verschenen. Klinkt als een interessant artikel.
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: dwem op 11 september 2012, 12:37:17
Kennelijk is er toch nog meer gehuurd of gewisseld in de rijtuigen,
deze HUA foto toont nl de 2955
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/169826

Dat kan, hoewel Van Wijck Jurriaanse goed op de hoogte was.

Het kan ook een typefout zijn, of -- in mijn ogen waarschijnlijker -- het is een fabrieksfoto die door de DSB aan NS ter beschikking is gesteld.

Ik vind dat het interieur er nog wel heel erg mooi uitziet na een jaar of 20 dienst, en onmiddellijk na de oorlog.
De Denen zijn een zeer proper volk, maar ze roken sigaren (ook de dames!!) dat het een lieve lust is.

Dirk
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Eelco Storm op 11 september 2012, 12:41:14
De Denen zijn een zeer proper volk, maar ze roken sigaren (ook de dames!!) dat het een lieve lust is.

Hun huidige vorstin heeft niet voor niets de bijnaam 'koningin Asbak'....  ;D Het zijn alleen geen sigaren die ze rookt... Ben hier trouwens opvallend weinig sigaarrokende Denen tegen gekomen. Wel aardig wat aan de pijp, maar het overgrote deel steekt gewoon een peuk op. Bij 't bord 'verboden te roken'. Want zo zijn ze dan ook wel weer...  ;D

Eelco
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Solvognen op 11 september 2012, 12:59:33
In de winter 1946/47 waren de DSB CP-rijtuigen 2941-2952 en 2954-2962 in Nederland. (dus 21) De lijst in "Op de rails" gaat over de winter 1947/48. De foto's zijn van 1946 dus klopt het dat 2955 op een foto voorkomt.

mvg.
Hans
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: zuylen op 11 september 2012, 13:05:22
Die koningin heeft natuurlijk een uitzonderingspositie. Bovendien is het koninklijke rook en koninklijke as die je op een gouden asbakje moet opvangen. ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Andre
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: dwem op 11 september 2012, 13:19:47
In de winter 1946/47 waren de DSB CP-rijtuigen 2941-2952 en 2954-2962 in Nederland. (dus 21) De lijst in "Op de rails" gaat over de winter 1947/48. De foto's zijn van 1946 dus klopt het dat 2955 op een foto voorkomt.

mvg.
Hans

Dat is zeer interessante info voor rijtuigfanaten zoals ik.
Kan je misschien ook zeggen of er in 1946/47 ook tweeassige Cu rijtuigen bij NS waren, en zo ja welke ?

Dirk
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Solvognen op 11 september 2012, 13:26:50
DSB CU in Nederland winter 1946/47: 4103, 4112, 4115, 4120, 4121, 4129, 4132-4134, 4148 en 4154.

Hans
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: dwem op 11 september 2012, 13:28:42
DSB CU in Nederland winter 1946/47: 4103, 4112, 4115, 4120, 4121, 4129, 4132-4134, 4148 en 4154.

Hans

Heel veel dank!!

Dirk
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: zuylen op 11 september 2012, 13:33:54
Zijn dat die lokaalspoorrijtuigen die bij de NS bekend stonden als tuinhuisjes? Dit vanwege de sponningen in de ramen?
Andre
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Eelco Storm op 11 september 2012, 13:40:40
Nee, die kwamen uit Zweden. Heeft Philotrain ooit nog een model van gemaakt, dacht ik.
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: dwem op 11 september 2012, 14:20:47
In de winter 1946/47 waren de DSB CP-rijtuigen 2941-2952 en 2954-2962 in Nederland. (dus 21) De lijst in "Op de rails" gaat over de winter 1947/48. De foto's zijn van 1946 dus klopt het dat 2955 op een foto voorkomt.

mvg.
Hans

Even navraag gedaan bij Victor Lansink, de spoorwegfoto-beheerder van Het Utrechts Archief :-)

Het is inderdaad een NS foto uit 1946.
Dat de foto niet van de DSB is wordt bovendien bewezen door het feit dat er op de balk onder de lichtkap VERBODEN TE ROOKEN is geschilderd -- had ik niet gezien....

Dirk
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Solvognen op 13 september 2012, 11:06:32
Bijgaand twee foto’s van museumrijtuig DSB AF 96 in Struer op 8 juni 1997. Dit komt uitwendig overeen met de CP rijtuigen die winter 1946/47 en winter 1947/48 in Nederland zijn  geweest. AF 96, dat uit dezelfde serie rijtuigen, gebouwd van 1922 tot 1926, stamt als de desbetreffende CP rijtuigen, bezit echter noch de originele coupé-inrichting eerste/tweede klasse terwijl de CP rijtuigen in 1937 en 1938 “Fællesklasse” inrichting met middengang en andere banken hebben gekregen. Het interieur op de foto in Nederland is dus niet twintig jaar oud, maar ongeveer 9.

Op de tweede foto staan bovendien DSB postrijtuig DB 5101 en DSB stoomlocomotief R 946.

Met vriendelijke groet,
Hans

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1997_19203_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1997_19203_21.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1997_19106_AH13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1997_19106_AH13.jpg)
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Eelco Storm op 13 september 2012, 11:08:09
En altijd weer die prominent aanwezige Deense vlag...  ;D

Leuk te zien dat er nog een dergelijke wagon aanwezig is!
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: zuylen op 13 september 2012, 11:18:21
Je zou het ding zo naar Nederland halen. Jammer dat er al een Deens museum mee rondrijdt.
Andre
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: erwin op 13 september 2012, 12:59:12
de tweeassers zijn al enige tijd op de markt..

http://www.hobbytrade.dk/DK/Produkter/vogne/cu/cu.shtml
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: tijgernootje op 13 september 2012, 14:50:47
M'n deens is hopeloos maar volgens mij zijn al de artikelen op die pagina uitverkocht  :-\
Kun je nagaan zelfs nu is er nog vraag naar deens spul  ;D
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Gert1 op 13 september 2012, 15:00:45
Af fabriek zijn ze inderdaad hartstikke 'udsolgt'.
Maar bij winkels zijn ze nog wel verkrijgbaar.
Kijk bijvoorbeeld maar eens hier: http://www.kystbanen.dk/
Toevallig nog in de 'tilbud' ook.  ;)
DKK 279 i.p.v. 398.

mvg,
Gert
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: NS264 op 13 september 2012, 21:52:36
En zo waren er behalve Deense, ook Zweedse, Italiaanse, Franse, Poolse, en natuurlijk veel achtergebleven Duitse rijtuigen van de verschillende Duitse maatschappijen te vinden. Allereerst om het plaatsgebrek aan militaire treinen op te vullen en om reizigerstreinen voor de arbeiders en forenzen van de wederopbouw.
Deze wijsheid komt uit het boek "De Erfenis" van Bert steinkamp wat ik aan het lezen ben.
Hierin komen ook alle genoemde nrs voor.
genoemde diensten zijn; A'dam-Enkhuizen, Zwolle-Roosendaal, Utrecht-Leiden. Ook van batterijen voorzien rijtuigen naar Groningen, Stadskanaal, Delfzijl en Rodeschool.

Nederland had op dat moment 70.300 zitplaatsen en met de vreemde rijtuigen leverde het 11.700 zitplaatsen op.

Het verhaal wil dat er gesproken werd van vandalisme aan de rijtuigen.

Het fijne weet ik er verder ook niet van maar het valt onder een boeiend stukje spoorgeschiedenis.

Groeten Koen
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: dwem op 14 september 2012, 13:15:22
Niet helemaal waar:
De buitenlandse rijtuigen werden voor allerlei diensten ingezet, zeker in 1945 en 1946 toen er veel te weinig rijvaardige NS rijtuigenwaren. Geleidelijk werden hun diesnten beperkt tot de treinen hierboven genoemd.

Bert Steinkamp geeft ook zeker niet alle nummers van de buitenlandse rijtuigen. Voor zover ik het me uit het hoofd herinner, alleen die van de Zweedse tweeassige zomerrijtuigen, en zelfs daar ben ik niet zeker van.

Dirk
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Solvognen op 15 september 2012, 13:09:37
Ik had expres in dit verband niet op Bert Steinkamp: De erfenis gewezen, enerzijds omdat ik geen verwarring wilde stichten en anderzijds omdat ik op dat boek, dat veel goede kanten heeft, niet graag in het openbaar kritiek wilde uiten. Aan dat laatste kan ik niet meer ontkomen nu Koen dit boek er toch bij betrokken heeft.

Het verhaal van de batterijen is een kwestie van klok en klepel. Om het door Bert Steinkamp in omloop gebrachte verhaal te corrigeren moet ik even ingaan op de ontwikkeling van de verlichting van rijtuigen. Hiervoor werden vroeg olielampen en later gaslampen gebruikt. Terwijl de eerste veel te weinig licht verspreidden en daarom vervangen moesten worden, was voor de tweede soort het meevoeren van gastanks noodzakelijk die bij ongelukken zeer gevaarlijk waren. Op ontsporingen en botsingen volgden vaak branden die vooral bij houten rijtuigen ernstige gevolgen hadden. Sommige maatschappijen zochten daarom al vroegtijdig naar een veiliger oplossing voor de verlichting: elektrische gloeilampen. Er werden verschillende systemen ontwikkeld met ieder hun voor- en nadelen. Zo waren er onder andere in Duitsland experimenten met locomotieven met grote generatoren die speciaal daarvoor ingerichte rijtuigen van stroom voorzagen. In Denemarken werden verschillende varianten toegepast van een laagspannings verlichting met accu’s.

Het opladen van deze accu’s duurde tamelijk lang en ze waren zwaar, daarom werd het niet zinvol geacht ze onder alle rijtuigen aan te brengen, alleen onder rijtuigen die zelfstandig lange lopen hadden waarin ze met wisselend ander materieel werden ingezet, bijvoorbeeld de rijtuigen voor de internationale dienst naar Duitsland, waarbij de accu’s, die onvoldoende capaciteit hadden voor een complete heen- en terugreis, aan boord van de ponten opgeladen of bijgeladen werden, en onder rijtuigen en vooral bagagewagens die toch lange geplande stilstanden hadden op plaatsen waar de accu’s opgeladen konden worden.

De tijdens en kort na de Eerste Wereldoorlog gebouwde “Rystevogne” Litra CC (varianten met en zonder kleine afdeling voor de conducteur, plaatbekleed of latjesbekleed), vanaf 1941 CU, waren geen van alle voorzien van eigen accu’s, maar parallel werd de CD aangeschaft, vanaf 1941 CUK, een versie met stoomverwarmingsketel, dynamo type Rosenberg en grote accu’s. Dit type rijtuig moest vanwege het grote gewicht van de inrichting voor verwarming en verlichting drieassig worden uitgevoerd. (Vergelijk Ulrik Tarp Jensen: Rystevogne, banebøger 1996 ISBN 878863262-8, p. 22-23, 70-71)

Deze CUK’s, die zichzelf en drie CU’s voor zeven uur konden verlichten, kon de DSB in 1946-1948 niet missen, bovendien was het de bedoeling het aantal types dat aan de NS ter beschikking gesteld werd zo klein mogelijk te houden. Daarom viel de keuze op de grootste serie gelijke CP-rijtuigen en op CU-rijtuigen van slechts een variant: zonder conducteursafdeling en met latjes bekleed, bovendien werd de keuze van de individuele rijtuigen nog beperkt doordat uitsluitend rijtuigen met alleen luchtdrukrem in aanmerking kwamen: een aanzienlijk deel van de CU-rijtuigen was in 1946/47 ook nog voorzien van de oorspronkelijke vacuumrem (mede in verband met het kunnen overgaan op particuliere lijnen waar de vacuumrem nog voorgeschreven was). Helemaal lukte het standaardiseren overigens niet: een van de naar Nederland gezonden CU’s (uitgerekend de bij de NS geportretteerde 4103) was een voorheen plaatbekleed exemplaar en had daarom afwijkende balcons en een andere had een afwijkende gecompliceerde afvering volgens systeem Hansen.

Voor de AP, later AF en CP, werd een ander verlichtingssysteem toegepast (Pintsch, 24V) en deze rijtuigen hadden wel een kleine accu en een dynamo die via een riem door een as werd aangedreven. De twee laagspanningssystemen waren niet compatibel en een CP kon geen elektriciteit leveren voor een CU. Van 1950 tot 1954 zijn de CU’s ook van een eigen dynamo en accu voorzien, maar dat was na hun inzet in Nederland.

In Nederland kwam de 65 V elektriciteitsvoorziening voor de CU-rijtuigen niet van een accu in of onder de hiervoor aangewezen bagagewagens (NS D 4026, 4030, 4061, 4080 en 4087), maar van een door de DSB ter beschikking gesteld Burmeister og Wain (B&W) aggregaat (een per twee CU-rijtuigen) dat vast in de bijbehorende NS-bagagewagen werd ingebouwd. Er waren twee aggregaten met 8-cylinder motoren beschikbaar en vier met 3-cylinder motoren.

Het verhaal over het vandalisme is in 1946 verschenen in een kort artikeltje “Denemarken helpt” in Nieuw Spoor No 6, November 1946 p. 9 (behalve de twee onderste foto’s integraal overgenomen in Albert van Ingen: “Het Oude Station” Revisie bedrijf Haarlem 150 jaar zelfstandig Stichting Railpublicaties 1994, ISBN 907151318-1, p. 196). Het probleem van de platgesleten wielbanden als gevolg van het vastdraaien van de handrem door onbekenden (en het niet tijdig nemen van adequate maatregelen) werd in de tweede huurperiode verholpen door de remhandels af te nemen.

De nummers van de Deense, Zweedse en Zwitserse rijtuigen die aan de NS verhuurd werden, worden in “De erfenis” niet vermeld. Afgebeeld is een bladzijde uit een Zweeds materieelalbum dat het hele Zweedse bestand aan C4 geeft op een niet vermeld ogenblik. In Railhobby 7/8 1979 p. 210 staan de nummers vermeld van de Zweedse rijtuigen die van 1947 tot 1950 in Nederland waren.

Dat de Deense rijtuigen alleen in de twee winterperiodes verhuurd werden, lag niet aan het feit dat de NS alleen in de winter materieelgebrek had, maar dat de DSB ze alleen in de winterperiode (met enige moeite) kon missen. Het gebrek bij de NS was, zoals Koen al aangaf, permanent. Het werd voor de zomerperiodes gedeeltelijk opgevangen met de Zweedse rijtuigen die voor gebruik in de winter ongeschikt waren. Juist dat de Zweedse rijtuigen in de zomermaanden werden ingezet en de Deense en Zwitserse in de winter verklaart mede waarom de eerste zoveel vaker gefotografeerd zijn dan de andere. Een CP-rijtuig staat overigens wel op een foto uit een bekende serie die de heer Hesselink in Zwolle in de sneeuw maakte. (Zie Railkroniek 51)

Met vriendelijke groet,
Hans
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: dwem op 15 september 2012, 14:55:00
Dank voor deze aanvulling.

Ik heb de dezer dagen een jaar geleden overleden Bert Steinkamp goed gekend en ik ben er van overtuigd dat hij het alleen maar zou hebben gewaardeerd dat een foutieve vermelding in zijn boek wordt gecorrigeerd.

Dirk
Titel: Re:Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: NS264 op 28 september 2012, 21:59:11
Aangezien ik een denemarkenfan ben vindt ik het een interessante discussie, natuurlijk hoeft niet alles letterlijk uit het boek genomen te worden.

Gr Koen.
Titel: Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: Solvognen op 14 juni 2015, 12:26:24
Inmiddels heeft Heljan concreet vierassige houten DSB rijtuigen in H0 aangekondigd van het type dat in de winters 1946/47 en 1947/48 in Nederland heeft gereden. CP 2931 (13005156) en CP 2963 (13005157) komen overeen met de toestand waarin ze in Nederland gereden hebben. Deze specifieke nummers hebben echter niet bij NS gereden.

CP 2938 (13005154) is in Nederland geweest, maar niet in de wijnrode toestand van het model. AF 95 (13005150) en AF 96 (13005151) zijn teak-kleurig met originele inrichting. Van AF 96 als museumsrijtuig heb ik hierboven in 2012 foto’s geplaatst. AF 98 (13005152) is er in wijnrood. Heljan heeft geen levertermijn vermeld.

Met vriendelijke groet,
Hans
Titel: Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: oranda-jin op 14 juli 2015, 18:28:03
Hallo !

Bij toeval kom ik dit topic tegen. Ik wist niets over het huren van Deense, Zweedse en Zwitserse personenrijtuigen.
Ik ben zeer geïnteresserd in de geschiedenis van de Zwitserse spoorwegen. In dit verband zou ik graag willen weten welke types en, indien mogelijk, welke nummers Zwitserse rijtuigen zijn ingehuurd. Wie kan mij meer laten weten ?
Ik weet, het is niet geheel 'on topic', maar misschien past het toch wel min of meer bij dit onderwerp.

Al vast bedankt, Groeten, Hans
Titel: Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: martijnhaman op 14 juli 2015, 19:02:17
In het door Dirk genoemde artikel (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46324.msg745310.html#msg745310) is het volgende te lezen over de Zwitserse rijtuigen:

Zwitserse rijtuigen.
Er zijn tijdelijk 20 Zwitserse 3-assige rijtuigen in dienst bij de N.S. Het zijn de 6950, 6952, 6954-6957, 6960-6962, 6967-6969, 6971, 6976, 6987, 6992 en 6994-6997. Ze hebben 30 zitplaatsen roken, 30 zitplaatsen niet roken, W.C. en eigen electrische verlichting. Ze lopen op de lijnen Leeuwarden-Harlingen, Arnhem-Winterswijk, Zwolle-Kampen, Groningen-Stadskanaal en Leeuwarden-Nieuweschans. Ze lopen in treinstellen gemengd met N.S.-materieel.


Martijn
Titel: Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: martijnhaman op 14 juli 2015, 19:08:09
Om de vraag voor te zijn 8) ook maar gelijk het stukje tekst over de Zweedse rijtuigen in dit artikel:

Zweedse rijtuigen.
Er zijn 20 Zweedse rijtuigen in dienst der N.S. Het zijn de 1494, 1543, 1551, 1556, 1599, 1607, 1613, 1692, 1768, 1772, 1773, 1774, 1776, 1779, 1783, 1793, 1808, 1811, 1812 en 1820. Ze doen dienst op de lijnen Apeldoorn-Zwolle en Zwolle-Emmen. Het zijn 2-assers met 29 zitplaatsen niet roken en 35 zitplaatsen roken en W.C. en zijn voorzien van gasverlichting. Het zijn 3de klasse rijtuigen. Enkelen zijn door beplakking met een „2" veranderd in 2de klasse rijtuigen. Deze rijtuigen lopen in hele Zweedse treinstellen.


Martijn
Titel: Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: keesysquad op 12 juni 2018, 20:54:24
Zijn er ook foto’s of tekeningen te vinden van deze Zwitserse en Zweedse rijtuigen ?

Kees
Titel: Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: dwem op 15 juni 2018, 14:46:50
Er staan wat foto's op de NVBS Beeldbank, zoek met DSB, SBB of SJ en periode 1945-1949.
Ook zag ik een of twee foto's op de beeldbank van HUA.

Voor tekeningen moet je bij HUA zijn, de NVBS heeft ze niet.
Of HUA (het NS Archief) ze heeft weet ik niet zeker. De rijtuigen waren tenslotte maar korte tijd gehuurd en voor onderhoud gingen ze dacht ik terug.

Dirk
beheerder NVBS tekeningenarchief spoorwegen
Titel: Re: Deense rijtuigen bij NS (1946)?
Bericht door: keesysquad op 15 juni 2018, 16:07:09
Oké bedankt ik ga daar nog eens rondkijken.

Kees