Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600  (gelezen 129383 keer)

Michiel

• Offline Offline
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #150 Gepost op: 15 November 2007, 22:56:26 »
Zo, mooi hoor! Beelenmeeting moet maar even wachten, mijn beel staat nog steeds te wachten op een spuiter...;)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 15 November 2007, 22:59:57 »
Beste Ger,

Het mag duidelijk zijn: het houdt me bezig en dus meteen het beelenboek van  Paul Henken erbij.

Wat opmerkelijke waarnemingen: Op pagina 34 de 2601 als 801 in de grondverf met vast een zwarte plaat, maar de onderste foto geeft mij de indruk van een blauwe plaat op de 2601. Op de volgende pagina's krijg ik geen andere indruk. Leuker wordt het voor de bruine beel. Dezelfde 2601 in bruin op pagina 51 en 64 wekt bij mij de indruk dat de plaat zwart of blauw gebleven is. Dus een bruine beel met blauwe plaat zou kunnen. Dat is weer heel apart.

Maar voorlopig blijven mijn platen maar blauw.

Overigens het eraf halen valt over het algemeen wel mee. Ik heb dat wel vaker gedaan en bij mij zitten ze met een drupje cyanoacrylaat vast. Met een scherp mesje onder het randje duwen en de plaat is los. Als de laklaag goed is gehecht op de primer heb ik nog nooit problemen gehad dat er meer lak loslaat dan onder het drupje lijm.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #152 Gepost op: 15 November 2007, 23:35:15 »
Brrr, dat lijkt me secondenlijm! Gebruik ik nooit voor dat soort dingen. Ik ben veel te bang voor die verdraaide witte waas. Ik gebruik loctite 243. Die is toevallig al blauw. Het spul is waterdun en fixeert prima. De blanke lak doet de rest.

Goed plan om ze blauw te laten, maar een bruine met blauwe platen? Dat zou zó exotisch zijn dat daar vast wel een anecdote over zou zijn geweest... De blauwogige Bruinen ofzoiets... 8)

Maar ook dat is weer een filodsofietje mijnerzijds...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #153 Gepost op: 07 December 2007, 10:11:00 »
Hallo allemaal,

Inmiddels alles klaar bij mij. Ik ben best nieuwschierig naar de resultaten van jullie projecten! Laat es wat zien!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #154 Gepost op: 07 December 2007, 10:11:35 »
Ik moet 'm nog aanschaffen...  ::)
Grtz!
Tedo

erik61

• Gast
« Reactie #155 Gepost op: 08 February 2008, 13:45:10 »
Heb onlangs een Beel van Kleinspoor gekocht en heb dienaangaande twee dringende vragen. Wie kan mij helpen?
vraag 1: in de bouwbeschrijving wordt aanbevolen allerlei witmetalen en resin onderdelen en deeltjes met secondenlijm te plakken. Ben hier echter absoluut geen voorstander van daar deze rommel bij het minste of geringste loslaat. Welke lijmsoorten kan ik voor de bouw met resin verder gebruiken. (denk zelf aan stabilit express, weet echter niet of dit de resin aantast)?
vraag 2: Ben van plan de Beel in het bruin te maken. Welke kleurennummers en primernummers van Humbroll zijn hiervoor het meest geschikt? Spuit liever niet met de Kleinspoorverf.

stig

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 08 February 2008, 13:48:28 »
Heb je de resin kap schoon gemaakt? Kan nog losmiddel op zitten waardoor de secondenlijm niet hecht.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #157 Gepost op: 08 February 2008, 16:09:45 »
Eric,

Ik ben inmiddels aan mijn vierde Beel bezig en heb met secondenlijm absoluut geen probleem. De lijm hecht enorm. Zelfs met de speciale vuller voor secondenlijm heb ik geen enkel probleem. Twee componentenlijm kan ook, maar is qua hechting niet beter. Wel is het zaak om de kap -zoals Stig al aangeeft- goed schoon te maken. Daar is genoeg over te vinden op het forum en in de bouwbeschrijving.

Wat de verf betreft: Wat is er toch met de KS verf aan de hand dat veel mensen zo huiverig zijn? Het spuit prachtig en met de hechting heb ik geen problemen gehad. Noch op Resin noch op bijvoorbeeld Witmetaal of "plastic" kappen. Maar ook hierover is op het forum een mooi draadje te vinden.
Ik heb overigens geen idee welke nummers bij de bruine versie passen. Bij blauw is er niet één die in de buurt komt.

Succes!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

erik61

• Gast
« Reactie #158 Gepost op: 08 February 2008, 21:46:44 »
Allereerst, bedankt Stig en Ger voor jullie reaktie. Het is echter zo dat ik de kap zelfs nog niet heb schoongemaakt, maar wel weet hoe je spuiten moet en een model voorbereiden op een airbrush. Mijn vraag aangaande secondenlijm komt dan ook niet uit ervaring, maar uit erg veel informatie opgedaan bij collegabouwers en tijdschriften, met name de MIBA. Vaak gehoorde opmerkingen zijn dan toch dat secondenlijm wel goed hecht, maar bij het minste of geringste stootje broos wordt en afbreekt terwijl tweecomponentenlijm bijna zo sterk is als solderen. Mijn vraag aangaande KSverf is ook niet uit eigen ervaring, maar een feit is toch dat Humbroll heerlijk spuit en supergemakkelijk  te verwerken is. OOHH, verder nog een vraagje, is het nu wel of niet zo dat de gebruikte resin van merken als kleinspoor en MKmodelstudio's erg giftig is bij schuren?

stig

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 08 February 2008, 22:46:34 »
Laat ik het zo zeggen, het schuurstof moet je niet inademen... Beter is nat schuren om dit te voorkomen, of met een masker werken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #160 Gepost op: 09 February 2008, 12:44:48 »
Ik ben er tot nu toe nog niet dood van gegaan...
Een manier om stevige verbindingen te maken is trouwens de zaak eerst vastzetten met secondelijm, daarna de verbinding volklonteren met tweecomponentenlijm.

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #161 Gepost op: 15 July 2008, 22:11:45 »
Da's een tijd geleden dat er over de Beelen is gesproken! Maar er zijn volgens mij nog wat losse eindjes...

Sander,

is het al gelukt je 10-cilinder-dieselmotor in te bouwen? Heb je nog het een en ander aan moeten passen om de ESU-spullen in te kunnen bouwen, bijvoorbeeld: ruimte moeten maken, verlichting anders aan moeten sturen, gaatjes voor het geluid maken??
(Zoals je zult begrijpen, heb ik ook (letterlijk en figuurlijk ;D) oren naar het inbouwen van geluid in de Beel.)

Ger,

ik ben wel erg benieuwd naar je RM-artikel. Zit het er al aan te komen?!

Groetjes,

Hans
die zelf nog 2 Beelen moet bouwen, maar niet zeker weet of hij daar in dit leven nog aan toe komt... :-|
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #162 Gepost op: 15 July 2008, 22:38:08 »
Tja, dat RM artikel... Ik heb geen idee wanneer het gaat komen. Eigenlijk wel jammer, want ik wil het dolgraag op mijn bezoekhoekje bij Hans van der Linde plaatsen. Maar ja, zo ben ik dan ook weer niet.
Ik ga maar eens een mail richting Len sturen. Eens kijken wat ie te zeggen heeft.
Wel toevallig overigens dat er uitgerekend nu een post is. Ik heb vanavond drie (gesuperde) opdracht Beelen afgeleverd.  ;D

Wat het geluid betreft:

Van Kees Bleeker heb ik vernomen dat er eindelijk een  10 cyl. geluid is. Hij heeft het alleen nog niet gehoord. In één van die Beelen moet dat nog ingebouwd worden. (wisselstroom) We studeren nog op een andere print om zo de accukist vrij te spelen om daar de luidspreker in te bouwen. De print is er eigenlijk al, alleen is die te groot. In augustus gaat Kees hier verder mee.

Die wisselstroom ombouw was overigens best nog een klus, maar ik heb een oplossing gevonden. Als er behoefte is naar mijn oplossing: ik heb er een paar foto's van geschoten. Eigenlijk wilde ik die als aanvulling richting RM sturen, maar misschien laat ik dat nog maar even achterwege..

Zie hier de Beelen:

Nu mag de zomer beginnen! En dan weer fris er tegenaan: 3 down 5 to go  8)

Grt,

Ger.

« Laatst bewerkt op: 15 April 2014, 21:34:30 door guest7823 »
Met groet,

Ger.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #163 Gepost op: 15 July 2008, 22:46:38 »
Ik ga maar eens een mail richting Len sturen. Eens kijken wat ie te zeggen heeft.

Waarschijnlijk de eerste tijd even niets, vanaf morgen is ie met vakantie. ;D

3 Beelen tjongejonge!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #164 Gepost op: 15 July 2008, 22:52:14 »
Fijn om te weten! Ik heb nét een mail zijn kant uit gestuurd. Ik hoor het wel van 'm... denk ik!

En ja, drie stuks. Mijn eigen Beel staat niet op de foto. Dit zij de 2604, -05 en -06. Mijn eigen Beel is overigens ook een -04. De 2602 moet nog gebouwd gaan worden! (bruin) Ben nog even bezig...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.