Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:57:54
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: 1600 in Ho roco versus märklin  (gelezen 21482 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #30 Gepost op: 17 May 2007, 13:27:29 »
Het belangrijkste voordeel van de Roco-aandrijving ligt voor mij in het feit dat alle assen aangedreven zijn. De Märklin-aandrijving op 1 draaistel vind ik een achterhaald concept.
Het mooiste zou zijn als Märklin de Roco-aandrijving zou nabouwen met HAG kwaliteit.  8) Dan mogen ze voor mij weer meetellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #31 Gepost op: 17 May 2007, 17:59:01 »
Het belangrijkste voordeel van de Roco-aandrijving ligt voor mij in het feit dat alle assen aangedreven zijn. De Märklin-aandrijving op 1 draaistel vind ik een achterhaald concept.

Och Klaas, de praktijk wijst wel anders uit.
Ik heb hier 3 de zelfde modellen staan van Märklin, HAG en Roco in 3-rail uitvoering. Zelfs de Roco heeft slechts één aangedreven draaistel!
Alle modellen doen kwa trekkracht niet voor elkaar onder. Allemaal trekken ze uit stilstand een trein wel van 164 assen op een helling van 3% zonder te slippen.
De zelfde trein met een Märklin Hobby-lok er voor met alle assen cardan aangedreven komt wel weg maar niet zonder slip.
Alle assen aangedreven zegt mij niet zo veel wel de grip dat een model op de rails kan brengen.

De Märklin 1600 is een prima model, niks mis mee. In mijn NS tijd heb ik er enkelen gehad en daarnaast had ik één Roco 1700 (zelf omgebouwd naar 3-rail waarbij één as de aandrijving verviel) Dus ik weet waarover ik praat.

Mvg, Johan.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #32 Gepost op: 17 May 2007, 18:06:22 »
Eeeeh, het gaat hier over tweerail Johan. Mijn hamo 1600 deed qua trekkracht, stroomafname, soepel rijden en geluidsproductie duidelijk onder voor de Roco.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #33 Gepost op: 17 May 2007, 19:09:56 »
Hoe zit het met de asb'tjes, welke heeft wat? Dan is het ook eerlijker vergelijken...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #34 Gepost op: 17 May 2007, 19:12:55 »
En gewicht...

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #35 Gepost op: 17 May 2007, 19:15:27 »
Wel Henk, 2- of 3-rail doet niet ter zake denk ik, het gaat om het model wat ie doet  8) Toevallig maakt Roco dezelfde modellen ook in drie-rail  ;D (Ik heb het even over de Re 460)
Wat Hamo betreft ik heb laatst enkele onder handen gehad voor digitale ombouw.
Ik heb gezien dat op het motordraaistel een wiel zonder ABS gemonteerd was met een stroomafnemer er op kennelijk voor verbetering.
Aan het geluid is ook nog wel wat aan te doen, lees daarvoor het Märklinforum maar eens voor de truukjes.
Märklin is zo slecht nog niet en Roco weet ook behoorlijk van prijzen.

Voor de duidelijkheid ik verdedig M* niet door dik en dun, als ze iets niet goed doen kraak ik ze ook af, lees het Marklinforum er maar op na.

Ingeval van de NS 1600 mag M* er best zijn, niks mis mee.

Mvg, Johan.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #36 Gepost op: 17 May 2007, 19:44:34 »
Hoe zit het met de asb'tjes, welke heeft wat? Dan is het ook eerlijker vergelijken...

Roco heeft twee asb'tjes. Zelf vervang ik de betreffende wielen door wielen zonder asb en dan hou ik nog ruim voldoende trekkracht over.
Mijn hamo 1600 had vier aangedreven wielen en die hadden alle vier een asb. Desondanks was de trekkracht matig (zoals eerder geschreven, dat kwam meer voor bij hamo) en de stroomafname een bron van ergenis.

Praktisch is de markt tegenwoordig vrijwel verdeeld tussen Roco voor tweerail en Märklin voor drierail. Roco heeft nooit een drierail 1600 uitgebracht en Märklin is minstens 15 jaar geleden gestopt met de tweerailmodellen.

Johan, Märklin of Roco maakt mij geen bal uit, maar in geval van de 1600 is de Roco technisch een stuk beter. Tweerail of drierail maakt daarbij erg veel uit, met name bij de waarde die je moet hechten aan aandrijvingen op alle wielen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nickinson

  • Gast
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #37 Gepost op: 17 May 2007, 20:27:22 »
Als je de foto-s van
Even een foto van een 1600 marklin naast een 1800 Roco:
Klik
Nogmaal klik
vergelijkt met Afbeelding dan mag het wel duidelijk zijn dat Marklin geen juiste neuspartij heeft kunnen nabootsen. Marklin flikt zulke dingen wel vaker bijvoorbeeld met de bollenwagens.
Over de Marklin aandrijving maar te zwijgen.... gewoon verouderd.
Van mijn part mag Marklin als merk helemaal verdwijnen als ze niet aan de huidige normen willen voldoen!
m.v.g.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #38 Gepost op: 17 May 2007, 20:41:22 »
Huibert, je hebt gelijk, ik doe de neus wel even dicht  ;)

Mvg, johan.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2007, 21:14:01 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #39 Gepost op: 17 May 2007, 20:48:07 »
@nickinson:

Je hebt wel gelijk met wat je zegt over marklin techniek en ontwikkeling.

Maar zeg dat niet te hard want anders leid dit tot een vervelende discussie...
Heb dit zelf ook ooit een keer gedaan kreeg toen ook op mn donder :-[ ik ben ook geen marklin liefhebber en helemaal niet met de prijs van hun modellen ;D.

Nieuwe aandrijving in de 1200 en dan is marklin TOP ! ;D
« Laatst bewerkt op: 17 May 2007, 21:57:18 door Bas. »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #40 Gepost op: 17 May 2007, 20:55:14 »
Per direct stoppen we met uitspraken dat merken mogen verdwijnen of dat we merken niets vinden puur op basis dat een merk met plastic of metaal werkt.
Kom met een mening die je fatsoenlijk kunt onderbouwen.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2007, 21:24:37 door Chris van Diesen »

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #41 Gepost op: 17 May 2007, 21:28:30 »
Heb zelf 2 Märklin 16/1700 locomotieven en vind ze (op een aantal dingen na dan) toch mooier als de Roco. Even weer deze foto's als uitgangspunt:
MINIATUUR
ECHT

Wat zelf jammer vind van de Roco is dat het rooster verkeerd zit waardoor de letters kleiner moeten worden dan dat het op het origineel is. Verder zijn de cijfers voor niet gecentreerd. Daarnaast is de bovenzijde van de ruitenwissers zwart terwijl dit in het echt geel moet zijn. Verder is het jammer dat het alluminium aan de voorzijde ook geel is terwijl dit alluminiumkleur moet zijn. Daarnaast is het jammer dat de handgrepen bij de cabines ontbreken?  ??? Positief punt is uiteraard de kleur grijs bij het laatste model, Märklin heeft jarenlang een te lichte kleur grijs gebruikt. Daarnaast klopt de 3de pit inderdaad meer. Ik ga bewust even niet op de techniek in aangezien ik daarvoor de Roco te slecht ken.

Is die van Märklin dan goed,.. neen. Kleur grijs klopt niet, sluitseinen zijn te opvallend door egaal rood te schilderen. 3de pit klopte dus niet. Het rooster steekt tever uit wat jammer is. Of iets je stoort ligt vooral aan jezelf, de ene zal zich aan een verkeerd geplaatst rooster storen terwijl iemand anders zich ergerd aan de 3de pit. Negatief punt van Märklin is dat de kleur geel te licht is,.. al heb ik het idee dat hij bij Roco juist weer te donker is. Over de techniek weet ik wel wat van de Märklinloc, misschien wel verouderd maar werkt uitstekend :) Overigens zijn er zoals Johan ook zei mogelijkheden dit te verbeteren en het model stiller te krijgen.

Tot zover mijn mening.

Groeten,
Herman

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #42 Gepost op: 17 May 2007, 21:31:24 »
@Herman

Handgrepen van de cabine deuren zitten er los bij, en zijn hier door de eigenaar niet geplaatst.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #43 Gepost op: 17 May 2007, 21:39:55 »
@Chris,
Ok,.. vond het al zo vreemd vandaar die vraagtekende man erbij  ;D

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #44 Gepost op: 17 May 2007, 22:05:45 »
 ;)

Bij de eerste modellen waren ze meegegoten, en zat er geen handrailing op de neus.