Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 21:48:08
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: 1600 in Ho roco versus märklin  (gelezen 21887 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #15 Gepost op: 16 May 2007, 22:35:25 »
Ik vind het toch altijd weer knap dat mensen dat door de verflagen heen kunnen zien.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #16 Gepost op: 16 May 2007, 23:03:59 »
Bas... jij ook altijd met je prijzen........

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #17 Gepost op: 16 May 2007, 23:09:42 »
 ;) heb gewoon ff erbij gezet wat ze gemiddeld waard zijn.

bij oudere versies is dat wel belangerijk ivm miskopen wat ik zelf gehad heb met zon lok....Want op fotos zien ze er beter uit dan in het echt ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

ronnie

  • Gast
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #18 Gepost op: 16 May 2007, 23:19:51 »
Citaat
Ik vind het toch altijd weer knap dat mensen dat door de verflagen heen kunnen zien. 

Nee, dat gaat niet, maar je ziet het wel aan de rij-eigenschappen. De metalen loc rijdt mooier op de rails vind ik.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #19 Gepost op: 16 May 2007, 23:29:17 »
Bas... jij ook altijd met je prijzen........

Vind ik wel handig, alle info is immers welkom, bedankt Bas.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #20 Gepost op: 17 May 2007, 09:30:56 »
Nee, dat gaat niet, maar je ziet het wel aan de rij-eigenschappen. De metalen loc rijdt mooier op de rails vind ik.

Een zware lok rijdt mooier, dat is waar. Vandaar dat de binnenkant van de Roco 1600 uit een blok massief metaal bestaat. Ik denk dat er in de Roco niet veel minder metaal zit verwerkt als in de Märklin lok. Het verschil in rijeigenschappen tussen beide loks wordt bepaald door de kwaliteit van de aandrijving en dan wint Roco het in dit geval. Meestal trouwens.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #21 Gepost op: 17 May 2007, 10:35:17 »
Het verschil in rijeigenschappen tussen beide loks wordt bepaald door de kwaliteit van de aandrijving en dan wint Roco het in dit geval. Meestal trouwens.

Wat is het verschil? Ik vermoed het geluid van de motor .......... ik ruik weer de eeuwige strijd tussen de "Marklin-isten" en de "gelijkstromers"  :-X
Roco hanteert de eeuig geroemde cardan aandrijving en Märklin de eeuwig verguisde rondmotor.
Als ik naar de beide construktieve uitvoering kijk heb ik toch enkele bedenkingen bij de Roco uitvoering van de cardan aandrijving.
Motor is prima van kwaliteit maar kijk eens naar de constructie van de draaistellen. Vaak van plastiek (soms witmetaal) waar de metalen assen van de wielen in gelagerd zijn. Daar integen zijn bij de Märklin motor een iedergeval de assen netjes in een bronzenbusje gelagerd. Dat zie ik toch liever.
In principe is de Märklin rondmotor een prima motortje alleen hanteert Márklin nog al ruime toleranties bij de constuctie wat resulteerd dat de ene motor stillel is en de ander een waar zaagmachientje lijkt. Bij Märklin willen de tussentandwielen nog wel eens aardig zwabberen.
Dat het perfect kan bewijst HAG. HAG hanteert kleinere toleranties (zoals het hoort  8) ). Alle HAG motoren (type 88) produceren dan ook het zelfde (aangename) geluid met hun rondmotor. Zwabberende tandwielen zul je dan ook niet bij HAG aantreffen. Vanzelfsprekend zijn bij HAG de wielassen ook in bronzenbusjes gelagerd, daarnaast lagert HAG het ankertje met echte kogellagertjes.

Met de zgn verouderede rondmotor is niks mis mee zolang die maar goed uitgevoerd is (en dat doet HAG beter dan Märklin)

Mvg, Johan.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #22 Gepost op: 17 May 2007, 11:17:32 »
.....  je ziet dat de Roco loc van plastic is en de Marklin van metaal.

Flauwekul, je bedoelt vast, je 'weet' ....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8778
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #23 Gepost op: 17 May 2007, 11:28:57 »
Het blijft persoonlijk, maar als ik de fotoos vergelijk, dan heb ik toch een duidelijke voorkeur:





Märklin. Al was het alleen maar vanwege de aangeduide roosters bij de Roco-versie. Het zou me mateloos blijven storen.

Groet,

Huibert

Oeps, bijna vergeten: de foto van de 1:1 komt (uiteraard) van de site van Nico Spilt

O, en Johan, als je de controverse ruikt,: Gewoon je neus dicht houwen. Trekt vanzelf weer over :)
« Laatst bewerkt op: 17 May 2007, 11:32:29 door DE_II »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #24 Gepost op: 17 May 2007, 11:49:48 »
Ja die rooster staat te laag vindt ik ook raar staan bij de 1602 maar dat kan je aanpassen door een dun laagje te spuiten ( alle kleine beetjes helpen )

Hier duidelijke foto van de 1838

http://members.home.nl/basvdlouw/IMG_0504(1).JPG


http://members.home.nl/basvdlouw/IMG_0503.JPG


Hier valt duidelijker te zien hoe een roco eruit ziet.


Ps de fotos zijn van Chi-Kit en ook nog eens gepimpt oa Remslangen

Sorry was het even vergeten te melden ;D.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2007, 14:03:39 door Bas. »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

ronnie

  • Gast
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #25 Gepost op: 17 May 2007, 11:55:40 »
Als ik het allemaal zo lees dan zou een combi van de 2 loc het beste zijn.

Persoonlijk vind ik de motoren van Roco ook veel mooier lopen dan van Marklin.


Dus de details en de motor van roco, de metalen kap en onderstel van marklin.

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #26 Gepost op: 17 May 2007, 12:43:26 »
Ja die rooster staat te laag vindt ik ook raar staan bij de 1602 maar dat kan je aanpassen door een dun laagje te spuiten ( alle kleine beetjes helpen )

Hier duidelijke foto van de 1838

http://members.home.nl/basvdlouw/IMG_0504(1).JPG


http://members.home.nl/basvdlouw/IMG_0503.JPG


Hier valt duidelijker te zien hoe een roco eruit ziet.

Bas, denk om de copyrights van de foto's..

WillemNS

  • Gast
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #27 Gepost op: 17 May 2007, 12:54:26 »
Je ziet hierbij duidelijk dat de roco mooier is.

Willem

Edit: Dacht dat de foto's door Bas waren gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2007, 13:06:34 door WillemNS »

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #28 Gepost op: 17 May 2007, 12:55:30 »
Volgens mij zijn ze door hem zelf gemaakt.
Willem

Willem, ze zijn niet door Bas gemaakt ;), anders zegt Chi-Kit het niet. Zijn fotos van hem bij namelijk.
Daarnaast doet Bas dit wel meer ;)
Nederlands H0 Modelspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
« Reactie #29 Gepost op: 17 May 2007, 13:05:15 »
Wat is het verschil? Ik vermoed het geluid van de motor .......... ik ruik weer de eeuwige strijd tussen de "Marklin-isten" en de "gelijkstromers"  :-X
Roco hanteert de eeuig geroemde cardan aandrijving en Märklin de eeuwig verguisde rondmotor.
Als ik naar de beide construktieve uitvoering kijk heb ik toch enkele bedenkingen bij de Roco uitvoering van de cardan aandrijving.
Motor is prima van kwaliteit maar kijk eens naar de constructie van de draaistellen. Vaak van plastiek (soms witmetaal) waar de metalen assen van de wielen in gelagerd zijn. Daar integen zijn bij de Märklin motor een iedergeval de assen netjes in een bronzenbusje gelagerd. Dat zie ik toch liever.

Plastiek zal wel niet hè? Een of andere taaie kunststof die het probleemloos lang uithoudt. Het idee dat metaal altijd beter/taaier/sterker is dan kunststof zijn we toch al lang voorbij, dacht ik. Laten we het dus praktisch bekijken en niet theoretisch.
Het is al weer bijna 20 jaar geleden dat Roco de aandrijving van de 1600 verbeterde en de exemplaren uit die jaren rijden bij mij nog steeds zacht zoemend hun rondjes. De kunststof lagering is nog nergens uitgesleten en draagt bij aan het soepele rijgedrag. Eén keer een klein beetje goede kwaliteit vet ter plaatse en je hebt er jaren geen omkijken meer naar.
Een Hamo 1600 had het ongetwijfeld ook nog probleemloos gedaan, maar wel met minder soepele rijeigenschappen, het nodige lawaai en veel meer onderhoud. Overigens was de trekkracht van de Hamo 1600 heel matig. Dat kwam vaker voor bij modellen waarbij de veldspoel simpelweg was vervangen door de Hamo-magneet. Bij gebruik van de huidige motoronderdelen van Märklin zal dat probleem wel zijn opgelost.

Dat is toch allemaal tamelijk objectief vast te stellen. Dat jij overal controverses ziet kan ik niet helpen Johan.  ;)

Over de kwaliteit van de HAG-motoren zijn we het snel eens. Maar op tweerailbanen is aandrijving op zoveel mogelijk assen nou eenmaal handig, omdat je dan minder asb'tjes nodig hebt om aan dezelfde trekkracht te komen. Minder asb'tjes betekent betere stroomafname. Maar daar kunnen we vast weer een heel nieuw draadje over volschrijven.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2007, 13:29:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.