Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 23:24:20
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 23:22:07
Bahnstrecke 5867
door
ruudns
Vandaag
om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc?
door
hervé
Vandaag
om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frank 123
Vandaag
om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw.
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:09:30
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Rsd1000
Vandaag
om 20:33:08
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
Vandaag
om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
Vandaag
om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
Vandaag
om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
Vandaag
om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:13:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
FransW
Vandaag
om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
Vandaag
om 16:17:23
Vitrinekast
door
Hasenwald
Vandaag
om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
Vandaag
om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Eric B
Vandaag
om 13:02:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
1600 in Ho roco versus märklin
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: 1600 in Ho roco versus märklin (gelezen 21378 keer)
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
1600 in Ho roco versus märklin
«
Gepost op:
16 May 2007, 00:05:14 »
Ben met het verzamelen, en binnenkort hopelijk ook rijden, toegekomen aan de NS 1600. Heb kort geleden de postbankloc van roco gekocht omdat ie mij goedkoop aangeboden werd en ik het een mooi model vond, wel wetende dat deze loc nooit bestaan heeft.
Nu vraag ik mij het volgende af:
- welke 1600 benaderd de werkelijkheid het meest (roco of märklin)
- is de märklin ook in 2 rail gelijkstroom te krijgen of wordt het ombouw?
- de rij-eigenschappen van mijn roco zijn uitstekend, is dat voor märklin ook zo?
- de prijs van märklin ligt boven die van roco, komt dit ook terug in de kwaliteit ed?
Voor de duidelijkheid, het gaat mij niet om de voors of tegens van beide merken, heb van allebei al wat, gaat me puur om dit model.
Gelogd
ZwolsBas
Offline
Berichten: 3142
NL/NS vanaf 1945
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #1 Gepost op:
16 May 2007, 00:11:17 »
Euh nee....Marklin is gewoon een duur merk ( te duur tegenover hun kwaliteit maar goed das een andere discussie )
Roco 1602 is velen malen mooier.
Pantogaven van de 1602 zijn stukken mooier
Veel betere motor ( marklin heeft een herrie motor erin 5 sterren )
Front EN sluit verlichting ( marklin alleen front en sluit is gewoon een drupje rooie verf )
Roco 1602 is goedkoper ( nieuw was die zon 150 a 160 )
tot zover zijn dat de belangerijkste punten die je meteen ziet als je een roco en marklin naast elkaar zet.
Marklin heeft wel een gelijkstroom 1600 dat is een wat oudere model onder de naam HAMO.
Ombouwen kan wel maar dat wordt dan peper duur....
Gelogd
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?
jumboy
Offline
Berichten: 913
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #2 Gepost op:
16 May 2007, 00:15:49 »
@ Esperopt
Nu vraag ik mij het volgende af:
- welke 1600 benaderd de werkelijkheid het meest (roco of märklin)
Ik meen te gelezen te hebben de Marklin, maar ik vind persoonlijk de Roco
- is de märklin ook in 2 rail gelijkstroom te krijgen of wordt het ombouw?
Motorisch gezien moet je voor de Roco versie kiezen
- de rij-eigenschappen van mijn roco zijn uitstekend, is dat voor märklin ook zo?
De rij-eigenschappen zijn in 2 rail beide modellen, van de Roco variant beter
- de prijs van märklin ligt boven die van roco, komt dit ook terug in de kwaliteit ed?
Nee
Ook wat al eerder is gezegd; prijstechnisch zou ik voor de Roco gaan. Ook 2 rail is de Roco motorisch beter, dan het geklungel met ombouw of hamo vinden.
Ga anders eens naar een winkelier toe en laat hem jou de 2 modellen voorleggen dan kan je het verschil zien! Zien is toch vaker een beter inzicht geven.
Succes en doe je voordeel ermee.
Gr JB
«
Laatst bewerkt op: 16 May 2007, 00:18:06 door jumboy
»
Gelogd
Nederlands H0 Modelspoor
ZwolsBas
Offline
Berichten: 3142
NL/NS vanaf 1945
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #3 Gepost op:
16 May 2007, 00:18:06 »
Roco 1602 loks zijn helaas (bijna) overal uitverkocht
Gelogd
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?
jumboy
Offline
Berichten: 913
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #4 Gepost op:
16 May 2007, 00:23:19 »
Bas het ging hier toch om de 1600 in algemeen?
Dan zijn alle laatste varianten vergelijkbaar, kleine veranderingen heeft de 1602 Railion.
Gelogd
Nederlands H0 Modelspoor
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #5 Gepost op:
16 May 2007, 01:25:51 »
Het rooster van de Roco 1600 zit te laag. Dat van de Märklin zit op de goede plaats, maar is te dik.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
henk
Offline
Berichten: 22518
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #6 Gepost op:
16 May 2007, 08:37:22 »
En dat is het wel zo'n beetje.
In het begin heeft Märklin tweerail-1600'en uitgebracht onder de naam Hamo, maar dat is al weer een jaar of 15 geleden voor het laatst gebeurd. Toevaliig zag ik er in Houten twee liggen voor respectievelijk 100 en 120 euro. Motorisch zijn die een stuk minder dan de Roco 1600.
Overigens heeft Roco het model voortdurend doorontwikkeld en de laatsten zijn de beste: 1838 Groningen en de 1602 Schiphol. Voor die ontwikkeling even in
dit draadje
kijken.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #7 Gepost op:
16 May 2007, 08:42:16 »
Ik denk dat het heel persoonlijk is welk merk je het mooiste vindt. Zelf vind ik het te laag hangende rooster van de Roco loc echt lelijk. Juist bij de Railionversie (1602) komt dat niet goed tot zijn recht door de e kleine locnummers en Railion logo.
Niet werkende sluitseinen bij Märklin vind ik persoonlijk geen probleem, ik hang toch altijd rijtugien of wagens achter de loc. Jammer is wel dat de sluitseinen rood geschilderd zijn, wat bij gedoofde sluitseinen (de voorzijde van de loc) niet zo rood ziet als op het model. Met een paar drupjes verf kun je dit evt verhelpen.
Wil je een zo correct mogelijk model, zoek dan zowel bij Roco als bij Märklin wel naar de laatste versies. Bij Roco zijn bij deze locs de daken eindelijk doinkergrijs gespoten (was zilverkleurig, vreselijk!) en bij Märklin heeft men het grijs op de gehele loc een stuk donkerder gemaakt, wat ook gelukkig een stuk natuurgetrouwer is. Kies je voor een Märklin loc, de donkergrijze varianten zijn tot nu toe alleen uitgebracht als 1800 locs en wel de 1855 en de 1835.
Over de rij-eigenschappen van de 1855 ben ik zeer tevreden, ook al maken Märklin locs meer geluid dan de Roco's. Ik rijd wisselspanning, en heb met de rij-eigenschappen van de Roco 1600 geen ervaring, maar die zal ongetwijfeld goed zijn.
Om een weloverwogen kleuze te maken zou ik eens in een winkel kijken of je beide merken naast elkaar kunt zetten en vergelijken. Maar in je keuze is het wel slim om rekening te houden of de loc ook moet rijden en zo ja, of je gelijk- of wisselspanning rijdt. Märklin Hamo wordt door veel mensen als slecht ervaran qua rij-eigenschappen en de donkergrijze 1800-en van Märklin zijn niet in gelijkspanning uitgebracht.
Succes!
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
henk
Offline
Berichten: 22518
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #8 Gepost op:
16 May 2007, 10:00:48 »
Oh ja, de Roco mag dan sluitlichten hebben, maar de verlichting is verder matig, zoals te doen gebruikelijk bij de oudere ontwerpen van Roco.
De Hamo 1600 had nog de oude draaistelmotor met driepolig anker en Hamo-magneet en dat rijdt matig en maakt lawaai. Later heeft Märklin die draaistelmotoren voorzien van vijfpolige ankers en betere magneten en nu rijden ze prima, hoewel nog steeds lawaaiïg. Je kunt zo'n oude Hamo 1600 van een nieuw anker en magneet voorzien.
De Roco had oorspronkelijk de al even beruchte Roco lawaaiaandrijving. Dat reed al erg soepel, maar het motortje maakte een geluid dat sounddecoders volstrekt overbodig maakte.
Maar sinds een jaar of 20 rijden de Roco's niet alleen soepel, maar ook zijdezacht.
Ander verschil, de Hamo heeft stroomafname over 4 wielen en de Roco over 8 wielen.
«
Laatst bewerkt op: 16 May 2007, 10:11:24 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Swaan
Offline
Berichten: 589
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #9 Gepost op:
16 May 2007, 14:02:44 »
Ik heb ook zelf heel lang zitten nadenken over de Roco 1600 of Marklin. Uiteindelijk Roco genomen, die ziet er gewoon realistischer uit. De Marklin versie heeft naar mijn mening te grote cabineramen. 3e frontseinpit van Marklin klopt ook niet!
Even een foto van een 1600 marklin naast een 1800 Roco:
Klik
Nogmaal klik
Gelogd
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #10 Gepost op:
16 May 2007, 15:54:45 »
@ Chi-Kit: bedankt voor de foto's. Verschil is zo wel heel duidelijk, zelfs de kleuren zijn anders.
'k Ga toch maar voor de Roco's (hoop er meer dan één aan te schaffen). Na alle uiteenzettingen en adviezen van jullie allen lijkt me dat de beste keuze, bedankt!!
Gelogd
Robkop
in 1964 met modelspoor begonnen
Offline
Berichten: 1009
M* & bezig te digitaliseren
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #11 Gepost op:
16 May 2007, 18:18:41 »
Ik vind de ruitenwissers van Märklin mooier.
De lampen van R* ook mooier.
Als je 3-rail baan hebt dan zou ik een Märklin nemen en als je een tweerail baan hebt zou ik de Roco kiezen.
Zelf heb ik ooit één van de eerste Roco 1600 gekocht, die heb ik na ongeveer 20 jaar ingeruild voor een 6513 van M* (met bijbetaling)
Nu heb ik een gele 1600 (M*analoog) een rode NS cargo (M* dig)
Gelogd
De groeten van Rob
**Jelle**
Offline
Berichten: 330
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #12 Gepost op:
16 May 2007, 19:06:00 »
Ik heb zelf in totaal 4 1600 en, 3 van Roco en 1 van Marklin/Hamo.
De Marklin staat op een opstelspoor........de Roco's zijn alle 3 volop in bedrijf. De rijeigenschappen zijn uitstekend, ook kruipen gaat goed alleen hebben de oudere modellen (met de veertjes ipv cardanasjes als overbrenging) de gewoonte erg te schommelen tijdens langzaam rijden.
Front- en sluitlichten kun je misschien beter vervangen voor LED-verlichting (ben ik in elk geval wel van plan). De laatste versies zijn de best gelijkende, de oudere zijn qua kleur niet altijd correct en de hele oude hebben een gaatje in het dak waardoor je ze op bovenleidinbedrijf kan zetten.
Conclusie: ga voor een nieuwere Roco, dat zijn uitstekende locs, heb je een wat smallere beurs, dan voldoen de oudere modellen ook prima, die rijden ook erg goed. Marklins zijn mooi voor in een vitrine, maar daar vind ik mijn loks niet thuishoren.
Gelogd
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB
ZwolsBas
Offline
Berichten: 3142
NL/NS vanaf 1945
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #13 Gepost op:
16 May 2007, 20:10:02 »
Als je een heel klein budget hebt kan je ook een Lima kiezen ( prijs tussen de 15 en 40 euro )
bij roco modellen moet je wel uitkijken want roco heeft er meerdere gemaakt en de verschillen zijn nogal groot
De mooiste modellen zijn
Roco : 43788 NS 1838 Groningen ( prijs 100 / 125 euro )
Roco : 63553 NS 1602 Schiphol ( prijs 100/ 125 euro )
Roco : 43675 NS 1700 ( losse nummers erbij herkenbaar aan een zilver dak hier zijn meerdere series van uitgebracht ) ( prijs 80 / 125 euro )
Er zijn ook oudere modellen uitgebracht oa NS 1601 en modellen met GEEN konijnen hokken op het dak en simpelere pantogaven zie fotos hieronder deze loks zijn MAXIMAAL 75 euro waard ( sommige mensen denken dat er geen verschil is tussen een 1838 en een oude 1601 maar de verschillen zijn groot )
https://images.beneluxspoor.net/bnls/1729.jpg
( NS 1700 zilver dak )
https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_0865.jpg
( oudere 1600 loks )
https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_0866.jpg
( nogmaals oudere loks )
De fotos zijn gemaakt op mijn vorige baan.
De oudere loks zijn opzich niet lelijk maar je ziet al gauw de verschillen tussen de 1700 zilver dak en deze.
Mocht ik iets verkeerds verteld hebben dan hoor ik het wel.
«
Laatst bewerkt op: 16 May 2007, 20:12:22 door Bas.
»
Gelogd
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?
ronnie
Gast
Re: 1600 in Ho roco versus märklin
«
Reactie #14 Gepost op:
16 May 2007, 22:23:35 »
Het is maar net wat je voorkeur heeft.
Ik vind de marklinloc mooier dan de Roco, je ziet dat de Roco loc van plastic is en de Marklin van metaal.
Daarentegen zou sluitverlichting wel erg mooi zijn in de Marklin loc.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
1600 in Ho roco versus märklin