Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Trix NMBS reeks 25.5 mysterie  (gelezen 8297 keer)

henk

• Offline Offline
Re:Trix NMBS reeks 25.5 mysterie
« Reactie #15 Gepost op: 19 August 2012, 13:48:56 »
Of dat erg is, is niet aan de verkoper om te beoordelen.

En dat is de kern van de zaak.

Kopers verschillen en zelfs ervaren kopers weten niet van alle modellen het fijne. Los daarvan hebben nogal wat verkopers de neiging in dit soort gevallen ontwijkend te reageren.
Altijd controleren, maar om te beginnen moet je er als koper vanuit kunnen gaan dat de juiste informatie wordt verschaft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romeo373

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 19 August 2012, 14:38:38 »
Ik heb de praktijk bij verkopen aan het meest voorkomende klanttype niet bedacht of verdedigd, ik hem hem vanuit de praktijk beschreven. Die praktijk houdt ook in, dat daarover slechts bij hoge uitzondering problemen zijn. Ook hier was geen probleem, alleen verwondering. Nu kapwissel door de fabrikant wordt ondersteund c.q. bevorderd, valt eigenlijk alles van de hiervoor genoemde tegenargumenten weg, er is immers geen sprake meer van een afwijking.

Er is dan slechts sprake van versies en iedere klant heeft het recht, de gewenste versie te eisen en ongewenste versie te weigeren. Nummmervoorkeur is een GROTE uitzondering - die altijd door de klant wordt aangegeven - en in de verste verte geen regel. Natuurlijk liggen de verhoudingen van klanttypen op een forum anders .......

Het is alleen daarom al helemaal niet sterk om een kapwissel te vergelijken met het ontbreken van een motor. En het plakken van stickers kan een voorstel zijn aan de fabrikant, die het waarschijnlijk zal negeren. En waarschijnlijk onder meer om één of meer van de door mij aangegeven redenen. Vervolgens zijn er dan weer collectioneurs, die geen (onofficieel) beplakte doos wensen. En waar geen allesdekkende oplossing bestaat, is ook geen ruimte voor een verwijt aan een verkoper.

Groet, Romeo

henk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 August 2012, 14:43:59 »
 ???
Kennelijk beschikken verkopers over een wonderbaarlijke eigen logica.
 ???

Geen idee of Märklin kappieruil bevordert, maar het feit dat het gebeurt lijkt me des te meer reden om goed aan te geven wat er nu precies wordt verkocht. Dat vind ik nou logisch.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romeo373

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 19 August 2012, 14:56:14 »
Henk dat mag je, maar tot de omschrijving wat precies wordt verkocht behoort bij een groteserieproduct in het algemeen niet een dergelijk detail en al helemaal niet in dit soort gevallen waarin de fabrikant bevordert. Dat geldt overigens niet alleen bij treinen. En dat de benadering van verkopers enerzijds en sterk geëngaaarde kopers anderzijds aanzienlijk verschilt, is ook van alle tijden en alle markten.

Groet, Romeo

Gromit

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 August 2012, 15:18:01 »
Ik heb de praktijk bij verkopen aan het meest voorkomende klanttype niet bedacht of verdedigd
Jawel. Je noemt het "overinformatie" in plaats van onjuiste informatie.
Het is alleen daarom al helemaal niet sterk om een kapwissel te vergelijken met het ontbreken van een motor.
Het uiterlijk van een trein is zelfs belangrijker dan wat er in zit. Lees voor de grap hier eens een willekeurige modelbespreking.  ;D

... groteserieproduct ...
Door de kapwissel is er juist geen sprake meer van een grootserieproduct. Er is voor de koper een aanpassing verricht. Dus moet, ook volgens jou, de informatie goed en volledig zijn.

Maar nogmaals: Iemand kan op het internet hebben gelezen welke loc hij wil hebben en gaat dan naar de winkel om die te kopen. Daar vraagt hij dan om een specifiek merk en artikelnummer. Dan is het toch van de gekke dat hij iets anders krijgt dan wat op de website van de fabrikant zelf wordt beschreven, omdat de verkoper het heeft aangepast?

Het kan wel de, in jouw ogen, normale verkoop praktijk zijn, maar dat maakt het nog niet goed.

Groet, Just
mvg Just

Romeo373

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 19 August 2012, 15:28:19 »
Mijn laatste bijdrage aan dit draadje bestaat uit drie vragen met bijbehorende antwoorden:

1. Heeft de verkoper algemeen vereiste = essentiele productinformatie verzwegen?
2. Heeft de verkoper voor Edgar relevante productinformatie verzwegen?
2. Heeft de verkoper bewust informatie verzwegen en treft hem dus een verwijt?

Mijn antwoorden op 1. en 2. luiden gezien mijn vorenstaande uiteenzettingen: NEEN

Aan het antwoord op 3. kom ik dan, zoals dat zo mooi heet, niet meer toe.
Maar het meest waarschijnlijke antwoord zou ook daar NEEN zijn.

Ik zal de kwestie ongetwijfeld (te) zakelijk hebben benaderd, maar ieder vogeltje zingt nu eenmaal zoals het is gebekt.
Ik heb zelfs bekeken, of vanuit het Consumentenrecht een klacht terecht zou zijn. No way!

Met vriendelijke groet, Romeo

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 August 2012, 15:32:27 »
Misschien dat het mij ontbeert aan een bijzondere gedachtegang waar verkopers wel over beschikken, maar het is me een raadsel hoe je vraag 1 en 2 met nee kunt beantwoorden.
Volgens mij is het antwoord op beide vragen eenduidig ja.

Huub

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 19 August 2012, 15:34:05 »
Ik heb zelfs bekeken, of vanuit het Consumentenrecht een klacht terecht zou zijn. No way!

Dat ga je gegarandeerd verliezen.

Met vriendelijke groet,

Bert

Gromit

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 19 August 2012, 15:56:54 »
1. Heeft de verkoper algemeen vereiste = essentiele productinformatie verzwegen?
Als je het verkopen van een doos waarin een ander product zit dan dat er op staat zonder het te zeggen, niet aanmerkt als verzwijgen van essentiële product informatie, dan weet ik het niet meer.  ???

Waar haal je het idee van een klacht vandaan? Als de koper het na afloop merkt en hij vindt het erg dan kan hij ontbinding van de koopovereenkomst verlangen. Daar lijkt mij geen klacht voor nodig. De verkoper kan het immers ook gewoon vergeten zijn. Kan gebeuren en als dat gewoon hersteld wordt is er niets mis mee.

Groet, Just

ps: Ik ben toch wel benieuwd waar jij verkoper bent.
mvg Just

Romeo373

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 19 August 2012, 16:21:48 »
Ik wil alleen nog even nareageren op de juridische aspecten, dat is mijn vak namelijk.

Als koper heb ik, lang, lang, geleden eens een dergelijke kwestie verloren. En waarom: er bestonden ook daar meerdere varianten, zelfs MET etiketten. De verkoper had ongedifferentieerd aangeboden en ik had ook ongedifferentieerd, dus zonder nummervoorkeur, gekocht.
Ik kon wel ontbinden, maar dan de GEHELE koop van meerdere locs. Tja, en dat was voor mij weer onaantrekkelijk.

Wat (wel en niet) essentiële productinformatie is, wordt - uiteraard in algemene zin - in het Consumentenrecht beschreven. Een ander nummer of een langere of kortere bies op een modeltrein behoren daar zeer zeker niet toe.
Het staat iedere geëngageerde modelspoorder vrij om dat voor modeltreinen onbegrijpelijk te vinden c.q. te menen, dat juist voor modeltreinen een sterk afwijkende benadering zou (moeten) gelden.

Als de koper "het na afloop" merkt en hij is daarover ontstemd, zal de verkoper zeer zeker toestemmen in terugname. Al was het alleen maar omdat er nog 10 gegadigden voor deze 25.5 zijn. En natuurlijk ook uit klantvriendelijkheid .
Herstellen kon in dit geval niet, want de volgens sommigen enige originele Trix versie van de 25.5 is al jaren onverkrijgbaar.

Maar dat wil nog niet zeggen, dat op grond van Comsumentenrecht (éénzijdig) kan worden ontbonden en dat een klacht op basis van Consumentenrecht het voor een commissie zou halen. Van een "bijzondere" gedachtengang bij verkopers is evenmin sprake. Een verkoper, die alleen formeel correct handelt, maakt zich waarschijnlijk wel snel schuldig aan lompheid.

Met vriendelijke groet, Romeo
« Laatst bewerkt op: 19 August 2012, 16:48:46 door Romeo373. Reden: woord toegevoegd »

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 August 2012, 16:48:54 »
Als koper heb ik, lang, lang, geleden eens een dergelijke kwestie verloren.

Kan goed zijn, het recht is nog niet zo heel lang geleden gewijzigd.

Citaat
Ik kon wel ontbinden, maar dan de GEHELE koop van meerdere locs. Tja, en dat was voor mij weer onaantrekkelijk.
Logisch, je kunt geen halve koop ontbinden.

Citaat
Wat (wel en niet) essentiële productinformatie is, wordt - uiteraard in algemene zin - in het Consumentenrecht beschreven. Een ander nummer of een langere of kortere bies op een modeltrein behoren daar zeer zeker niet toe.

Wel degelijk, het is namelijk een belangrijk onderdeel van het product, en de reden waarom je een product koop. Anders had er ook wel een groene kap, of geen motor in kunnen zitten.

Andere benadering is dat MaTrix er 1000 van heeft gemaakt, allemaal dezelfde. Dan kun je er van uit gaan dat je één die niet aan deze specificaties voldoet (opzettelijk of onopzettelijk veranderd), niet hoeft te accepteren/koop mag ontbinden.

Citaat
Als de koper "het na afloop" merkt en hij is daarover ontstemd, zal de verkoper zeer zeker toestemmen in terugname.
Volgens jouw redenering hoeft de verkoper dit dus niet, want normaal geldt dat een koop definitief is, tenzij... (en dan een heleboel uitzonderingen)

Citaat
Al was het alleen maar omdat er nog 10 gegadigden voor deze 25.5.
Dit doet echt helemaal niet terzake!

Citaat
Maar dat wil nog niet zeggen, dat op grond van Comsumentenrecht (éénzijdig) kan worden ontbonden en dat een klacht op basis van Consumentenrecht het voor een commissie zou halen.
De koop ontbinden kan dus wel.

Met vriendelijke groet,

Bert

Romeo373

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 19 August 2012, 16:51:40 »
Bert, ga rustig door, ik kap ermee ! Gr. Romeo

Eds0n

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 19 August 2012, 17:01:53 »
Even voor de duidelijkheid;

De loc heb ik gekocht via marktplaats en ben 'm op wezen halen.
Die jongen had de loc in Goes gekocht bij een winkel. Die hadden tegen hem gezegd dat de loc zo
binnen gekomen was. Dus de winkel noch de jongen hebben de kap verwisseld. Waarschijnlijk van de de fabriek uit.

Als ik kijk naar het schroefje onderop om de kap te verwisselen zie ik ook geen sporen dat het schroefje er als eens uit is geweest. De loc heeft overigens ook nog nooit gereden.

Verder ben ik er dus zeer content mee maar wilde gewoon even weten hoe het zat met die Marklin en Trix uitvoeringen.
Vind het nog steeds vreemd dat de kap dan van Marklin blijkt te zijn op een Trix onderstel maar de stekkerdoos en stuurstroomkabels niet kloppen....

Bedankt voor de reacties en Chris, bedankt, ben er erg blij mee!

Groeten Edgar

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #28 Gepost op: 19 August 2012, 17:10:23 »
want de volgens sommigen enige originele Trix versie van de 25.5 is al jaren onverkrijgbaar.

Dat lijkt mij dan voor een ervaren verkoper een reden te meer om het expliciet te vermelden. Het is dus geen overinformatie of een detail...
« Laatst bewerkt op: 19 August 2012, 17:23:25 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 19 August 2012, 17:35:43 »
De loc heb ik gekocht via marktplaats en ben 'm op wezen halen.

En wij maar denken dat je 'm in een winkel had gekocht... :)

Maar goed, ik zou 'm graag willen hebben! Veel plezier er mee!

Gr, Bert