Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:16
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Jint Nijman
Vandaag om 23:10:23
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:01:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 22:57:57
roco maus 2 door Ronald Halma
Vandaag om 22:34:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 21:34:40
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.  (gelezen 6653 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Gepost op: 12 August 2012, 15:49:56 »
Bij het doorspitten van mijn foto's en dia's kwam ik deze plaat tegen uit de begin tijd van de SSN in de Spaanse Polder. Dit bracht mij op het idee om hier eens een stalen D van Artitec aan opteofferen.

De D doet hier dienst als filmrijtuig en had een vaste plaats bij de ingang van het voormalige Rtd-Sp onder de rook van Termeulen!!!. Freek, de toenmalige beheerder, zorgde ervoor dat de SSN (haast)iederedag bereikbaar was. Hij opende het filmrijtuig met verkoopstand en het terrein met de in de openlucht staande lokomotieven en rijtuigen voor het publiek.

Het rijtuig volgens de gedownloade instructies opengemaakt en gelijk een zijde van een niet gesloten vouwbalg voorzien. Hierbij sneuvelde helaas de onderste verbindingsbalk. Het is wel erg teerspul hoor.

Nader onderzoek leerde dat wat ik van plan was, het uitsnijden van twee deuren eigenlijk niet kan.

De nokjes waar de bak mee op het onderstel geklemd wordt, zitten nl precies aan de binnenkant van de uit tesnijden deuren. Helaas dat is een tegenvaller.
Ga nu kijken wat hier aan te doen is.
 
De D had hier wel mooi tussen gepast ;D
« Laatst bewerkt op: 13 August 2012, 01:19:29 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #1 Gepost op: 12 August 2012, 19:05:03 »
Jammer, het was wel een leuk idee vind ik  (y)

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2012, 19:17:23 »
Ik denk dat je wel met een oplossing gaat komen.
Iets van een alternatieve bevestiging: Hoekstukje op een onopvallende plaats aan de binnenkant van de bak lijmen en met een schroefje / moertje aan de bodemplaat bevestigen.
Of zoiets.

Grtz,
Ton

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2012, 20:36:20 »
Krasmans, zo te zien kun je de deuren ver genoeg open laten gaan om een acceptabele doorgang te creëren, de deuren hoeven niet helemaal opengegooid te worden. Ik heb er net een foto bijgepakt waarop te zien is dat 1 set deuren maar gedeeltelijk is geopend, staat ook nog lekker nonchalant...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #4 Gepost op: 12 August 2012, 21:49:37 »
Ben al bezig. Heb net een deur uitgezaagd (foto komt zo)maar je blijft verrassingen tegen komen. Achter de deuren zit nog een messingplaatje en dat laat zich moeilijk met een mesje doorsnijden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #5 Gepost op: 12 August 2012, 23:23:02 »
leuk idee (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #6 Gepost op: 12 August 2012, 23:35:27 »

Met open gesneden deur. Op de voorgrond de deuren en het messingplaatje met de handgrepen.

Het Roco zaagje haalt het net niet. Moet het verder uitzagen met een los blad.

De deuren ter passing even los op de opening gelegd. Het nokje zit onder de vaste deur

In detail.

Ook even de kopsekant meegenomen met de nu ingeklapte vouwbalg. Roest en vuil is zo te zien wel iets teveel van het goede. Ga het aanpassen.
« Laatst bewerkt op: 13 August 2012, 10:31:50 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2012, 06:15:13 »
In mijn herinnering bewogen de dubbele deuren van dit rijtuig altijd tegelijk. Als je aan de ene trok, schoof de andere ook open. Het gevolg is, dat de deuropening altijd in het midden zit. Als je dit strikt volgt, Hans, is jouw zaagwerk een halve deur te ver naar rechts uitgevoerd, want nu staat alleen de rechter deur open; de linker is niet van zijn plaats gekomen. Een oplossing is om de linker deur ook open te schuiven, maar dan duiken de problemen met het nokje weer op. :-\

Groet,
Bas

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #8 Gepost op: 13 August 2012, 09:31:11 »
Hans, om de problemen met dat nokje te ondervangen zou je misschien aan weerszijden van de uitgezaagde deurpartij een stukje dun dubbelzijdig tape kunnen plakken wat de bak op/tegen het onderstel houdt. Iets rigoureuzer is vast lijmen...
Tbinnebarretije…

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #9 Gepost op: 13 August 2012, 10:30:08 »
Ik heb links nog wat ruimte (4mm) daar gaat dus ook wat zijwand verdwijnen net zo als een stukje uit de bodemplaat..
« Laatst bewerkt op: 13 August 2012, 12:29:30 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #10 Gepost op: 13 August 2012, 12:35:32 »

Linkerdeur zit nog vast aan de bovenste geleiderail en kan zodoende niet gecentreerd worden. Eerst voorzichtig lossnijden en vlak maken.

Deuren los gesneden van de geleiderails en het overtollige "glas" verwijderd.

Deuren zitten nog los. De veiligheidsbalk (PTT telefoondraad) is duidelijk te dik en zal vervangen moeten worden. (dacht ff snel klaar te zijn :P)
« Laatst bewerkt op: 13 August 2012, 22:17:17 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #11 Gepost op: 13 August 2012, 13:19:08 »
@ Sobat,

haal de isolatie van het PTT draadje af, dan blijft er 0,8 of 0,5 mm over.
Even wit schilderen, en natuurlijk een rood streepje er overheen.

Groeten,

Christoph

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #12 Gepost op: 13 August 2012, 13:21:41 »
Evergreen is het toverwoord ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #13 Gepost op: 13 August 2012, 14:18:10 »
Hoi Sobat,

Leuke ombouw (y)

De stalen D's hadden geen veiligheidsbalk, dus je hoeft deze niet aan te brengen.
Deze zaten wel in de stroomlijntreinstellen en de postrijtuigen.

De schuifdeuren zaten met een ketting aan elkaar vast, waardoor ze beide gelijk bewogen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D met opendeur.
« Reactie #14 Gepost op: 13 August 2012, 14:31:33 »
Wist ik Arjen, maar ik vond het wel wat hebben ;) Die ketting vergeet ik maar, maar de deuren komen wel op gelijke afstand te staan.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.