Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door henk
Vandaag om 16:14:06
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 16:06:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:41:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55

Auteur Topic: Blanko soldeerbout soldeer problemen.  (gelezen 7636 keer)

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
Re:Blanko soldeerbout soldeer problemen.
« Reactie #15 Gepost op: 07 August 2012, 19:00:06 »
Als ik er probeer mee te solderen stoot hij een soort van af dus er blijft niks op de soldeerbout zitten van dat soldeerspul maar valt er in balletjes af en als ik wacht tot hi super heet is ook nog en het lukt me er maar niet mee om te solderen omdat er niks aan vast blijft zitten en het er van af valt. is dit normaal want ik gebruik wel extra van dat vet spul en me soldeer tin bevat 2.5% flux.

Wat voor vet spul gebruik je. Want als dit soldeervet is (zoals S39 of hoe het ook heet?) zou ik het niet gebruiken. Soldeervet gebruiken met elektronica solderen is slecht voor je elektronica. Mogelijk dat daardoor de tin ook niet blijft plakken. Probeer anders gewoon eens zonder dat vet te zolderen.
Johan

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #16 Gepost op: 07 August 2012, 19:08:51 »
ik heb een blanko soldeerset op de beurs in houten gekocht een gele set zie foto:

[...] want ik gebruik wel extra van dat vet spul en me soldeer tin bevat 2.5% flux.
[...]
weet iemand een super goedkope soldeerbout waar er wel tin aan blijft vast plakken
Helaas staan bouten als deze niet echt bekend om hun geweldige thermische contact: dat schroefje oefent op een gegeven moment minder druk uit op de punt, waardoor deze slecht opwarmt.

Wat betreft het vet: dat hoor je eigenlijk niet nodig te hebben als je flux in je tin hebt zitten, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige dingen erg handig is als je geen vloeibaar tin hebt.

Supergoedkope bout? Vergeet het maar. Gereedschap als dit kost op z'n minst 5 tot 6 tientjes, als je een beetje een leuke bout wil hebben.
Wil je een bout waar zo goed als niets mis mee kan gaan, dan koop je een Weller, kost je al snel 100 euro, maar dan heb je ook een superbetrouwbare bout waar je jaren mee doet.
maar weet iemand ook hoe je die smd letjes kan solderen of heb je dan een betere punt nodig of gewoon deze als het wel blijt zitten die tin
Met deze punt SMD solderen moet geen probleem zijn. Ik heb met mijn 2,5 mm brede Weller punt 0603 LEDjes vastgezet, dus dan moet het jou met deze afmetingen van de punt ook lukken.
Met eens schuursponsje kan je hem ook even poetsen. Hij hoort dan te blinken. Daarna vertinnen.
Slecht advies: het long-life laagje op de punt is uiterst dun en daarmee uiterst kwetsbaar. Een schuursponsje is veel krachtiger dan de meeste mensen denken en het zou me niets verbazen als je de punt daarmee om zeep helpt.
indien het tin loodvrij is, dan is dit het probleem.
Ik weet niet hoor, maar in loodvrij tin zit ook gewoon flux, althans, in mijn rol Stannol wel, en dat smelt ook gewoon aan de punt tot een balletje naarmate je meer laat smelten.
[/quote]

De juiste verhouding kan je zo niks van zeggen, het is een duits merk, en vind zowel Pb/Sn als Sn/Pb, dus kan best 60% tin zijn.
Misschien dat in het loodgietersvak Sn/Pb voorkomt, maar die combinatie heb ik zelf nog nooit gezien: het is altijd Pb/Sn, en soms Pb/Sn/additief.

Aanvulling op het soldeervet: inderdaad, als het S-39 is, onmiddelijk kappen met het gebruik van dat spul. Dat is echt niet nodig en zal uiteindelijk je werkstukjes opvreten als je het niet zeeeer grondig schoonschrobt in een sopje.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 07 August 2012, 20:07:47 »
De volgorde Pb/Sn ben ik nog nooit tegengekomen.
Ik ook niet, maar een kijkje in het assortiment van de genoemde leverancier leert dat deze als eerste degene met de grootste verhouding noteert.

overigens is het flauwekul dat een punt vastgezet met een boutje minder worden. Ikzelf heb nog een weller van 25jaar oud, zit op de zelfde manier de punt vast maar functioneert nog steeds. Niet dat ik die vaak gebruik, voor het echte (dagelijkse) werk heb ik een weller soldeerstation (regelbaar) staan, echter heb ik het zo onderhand aardig onder de knie zodat ik met elke kachelpook wel kan solderen  ;D (anders gezegd, mijn eerste soldering was op 8-jarige leeftijd, dus ruim 30 jaar  :D)

Tegenwoordig heb je ook van die krullen (soort van pannenspons) om je bout mee schoon te houden. Werkt perfect en tast absoluut je bout niet aan.

Maar om je punt schoon te maken: houd de bout horizontaal en blijf er tin op aanbrengen, ook al valt het er direct vanaf. Op een gegeven moment zie je dat er een klein puntje blank word en wel tin op blijft zitten. Op dat moment gaat het wat makkelijker omdat er iets tin aan je punt vast blijft zitten en kan je steeds meer tin op de punt 'vast houden'. Als je de bout eenmaal schoon hebt, zorg er dan voor dat de bout zo min mogelijk aan staat zonder hem te gebruiken.

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 07 August 2012, 20:12:01 door robin binsbergen »

pascalboy

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 07 August 2012, 21:31:48 »
ik ga het morgen gelijk uitproberen om er een berg tin op te smeren. verder bedankt voor alle reacties en ik ga na me nieuwe pc en nog een laptop sparen voor een soldeerbout aangezien ik hier zit met een pc van 2002 ongeveer 4 stuks.... maarja ik heb dan ook een ict opleiding die ik na aankomende schooljaar (4de) wil volgen dus tja dat heeft voorang maar daarna komt er gelijk een soldeerbout want dit is ook maar een prut dingetje..
« Laatst bewerkt op: 07 August 2012, 21:38:29 door pascalboy »

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 07 August 2012, 22:52:25 »
Ik weet niet hoe vaak je soldeerwerk hebt, maar als dat 5 a 10 keer per jaar is, dan voldoet dit boutje prima!

Niet te lang ongebruikt aan laten staan, en eventueel pas schoon maken als je hem uit de houder terug zet. Dus niet schoon maken en weg zetten tijdens gebruik.

Dus: pakken, schoon maken, solderen, wegzetten, pakken, schoon maken, solderen, weg zetten, enz, (uit zetten  ;D)

mvg,
Robin

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 07 August 2012, 22:54:03 »
Supergoedkope bout? Vergeet het maar. Gereedschap als dit kost op z'n minst 5 tot 6 tientjes, als je een beetje een leuke bout wil hebben.
Niet altijd waar. Ik heb een paar jaar geleden bij Velleman zo'n boutje van een tientje gekocht, en dat is de beste soldeerbout die ik tot nu toe heb gehad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #21 Gepost op: 07 August 2012, 23:15:20 »
Waar! Ik heb lang geleden een Aldi bout gekocht van nog geen tientje en hoewel ik de punt slecht en zwaar mishandeld heb en deze half weggevreten is soldeert 't ding nog steeds top. Als de punt weer helemaal hol is ram ik het slijpschijfje er weer even langs en gaat de punt weer een tijdje mee! Dus goedkoop is soms toch duurkoop :) ;)