Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 16:26:33
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 16:26:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 16:18:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door rhberk
Vandaag om 16:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:53
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door v140
Vandaag om 14:42:34
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46

Auteur Topic: Zolder plan H0 (3,5mx5m)  (gelezen 6582 keer)

GLR89

• Offline Offline
Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Gepost op: 03 August 2012, 01:43:36 »
Dag mede (ont)spoorders  ;D
Na veel rondneuzen tussen baanplannen en vooral veel zelf expirimenteren met anyrail heb ik een groots plan in elkaar gefrutseld. De bedoeling is een tijdperk II/III baan met vooral stoom. Mijn wens was veel rij lengte, een Bw voor de stoom machines een klein stukje industrie/overslag en onder de baan een schaduw station zodat ik in de toekomst wat uit kan breiden met materieel.
De opzet is een baan waar ik jaren mee vooruit kan! Ik wil dus werken met losse modules zodat ik rustig kan creëren, veranderen en indien nodig verhuizen. Het wordt sowiezow digitaal, pc besturing weet ik nog niet zeker (graag jullie mening en ervaring!).
En waar het natuurlijk om gaat. De plannen ;)

Het zichtbare deel:

Niet zichtbaar:

Sommigen mischien al opgevallen, ik werk met 2 rail typen Roco Geoline voor het schaduw station en Roco Line voor de rest! Dit is bewust aangezien ik het Geoline "spuug" lelijk vind maar al wel bezit ;D en deels heb aangepast en dus niet meer wil verkopen.
Ik ben benieuwd wat jullie van het geheel vinden? Positive kritiek en aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom, want een goed begin is het halve werk (in de figuurlijke zin hé ;D)
Groeten Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #1 Gepost op: 03 August 2012, 02:04:29 »
Is me nie opgevallen  ;)

Jan Beelen

• Geen PB mogelijkheden
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 August 2012, 08:40:05 »
Nee mij ook niet, maar nu je t zegt.......

obb70

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 August 2012, 10:35:40 »
Als je vooral rijlengte wil en een BW en rangeermogelijkheden (zoals ik je plan bezie) en dan vooral de oppervlakte die je hebt zou ik als ik jouw was eens de mogelijkheden van een kopstation overwegen, die je dan op een rondrijbaan aansluit. Zo'n BW bij zo n klein doorgangstation is niet heel werkelijkheidsgetrouw, maar dat hoeft natuurlijk ook niet, want het is immers ieders persoonlijke wereld. Succes!

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #4 Gepost op: 03 August 2012, 10:48:56 »
Overweeg de mogelijkheden om echt rond te rijden met evt kopstation. Teken vooral de plaats in waar je het meeste zult staan/zitten. Bedenk dat dat juist je viewpoint wordt van waaruit je je baan zult bekijken. Dat gaat doorgaans na een jaar of 3-5 vervelen. Door rond te gaan bouwen is je viewpoint steeds verschillend en is je levensduur van de baan stukken langer.

grtz Han
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

GLR89

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 August 2012, 13:52:15 »
Han bedankt voor je tip ga ik iets mee doen. Hoe had jij dat precies in gedachten "echt rond te rijden met evt kopstation" kan me daar niet goed een beeld van vormen!
Wat ik wil creëren is een baan met vooral rond rijdende (lange)treinen (parade baan oid) en scenery. Mijn focus komt niet te liggen op het station (heb nu 1 reizigers trein, misch in de toekomst 1 er bij)! Een Bw wil ik wel graag om wat meer afwisseling te hebben en het past bij het stoom tijdperk! Rangeren is geen must maar zou het wel interesanter maken. Ik hoop dat jullie me tips en voorbeelden kunnen geven voor het kop station idee. Alvast dank daarvoor
Gr. Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #6 Gepost op: 03 August 2012, 18:15:44 »
Gijs,

Een Bw is Duits. In Duitsland rijden treinen rechts. Misschien vergis ik mij, maar het lijkt er op dat jij links gaat rijden.

Zit daar een bedoeling achter ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

GLR89

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 August 2012, 20:14:10 »
Dag Peter, mischien niet gezien maar het baanplan is dubbelspoor uitgevoerd. Zoals op de weg wil ik rechts gaan rijden, als je de aansluiting op het Bw bedoelt heb ik op zitten broeden met wissels in de bochten. Ben ik nog niet helemaal uit!

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #8 Gepost op: 03 August 2012, 21:10:50 »
Gijs,

Dubbelspoor was mij niet ontgaan. Wellicht heb ik mij in m'n beknoptheid iets te cryptisch uitgedrukt. Wat ik bedoel is dit. Kijk naar de beide aaansluitingen op je lager gelegen schaduwstation. Je wil toch zeker met getrokken treinen vooruit richting schaduwstation en vandaar uit vooruit terug op je paradespoor belanden ?

En inderdaad geldt e.e.a. ook voor je aansluiting op het Bw.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Slipband

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 August 2012, 21:22:21 »
Hij heeft wel gelijk...
Je kunt alleen links met getrokken treinen het schaduwstation inrijden.

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #10 Gepost op: 03 August 2012, 21:28:31 »
Ach,
Het gaat mij niet zozeer om gelijk te hebben, als wel Gijs eventuele teleurstellingen te besparen.

Peter

GLR89

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 August 2012, 21:44:18 »
Dag heren, peter je hebt helemaal gelijk, heb de aansluiting in het schaduw station er verkeerd in getekend! had ik niet gezien dank daarvoor!  (y) heb het station ook gewijzigd met boogwissels! zal zo even het plaatje uploaden! groeten Gijs

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #12 Gepost op: 03 August 2012, 21:45:46 »
Een kpstation geeft altijd leuke verwijkkelingen, loks die zichzelf opsluiten. In en uitrijden verkeer.
De lengte van je reizigerstreinen is grotendeels bepalend voor de perronlengte in een kopstation. Neem je een ICE ( ho schaal) dan heb je het over minimaal 2 mtr , rijd je alleen met een plan V of iets dergelijks dan heb je het over 1 mtr.
Je kunt half over t trapgat een kopstation maken en dat dan schuin in de ruimte leggen. De uitrij en inrij sporen kun je links en rechts om naar de wand laten lopen en uiteindelijk op elkaar aan sluiten. ( opslag laag houden of een stuk van de wand af.

Zorg dat je het kopstation van 2 kanten kunt bekijken vanuit een gangpaadje.

Je kunt voor de grap de ruimte eens op paier zetten zonder railplan en de divers zaken die je wil heebn op schaal tekenen en uitknippen. Dan ga je apssen en meten waar je de onderdelen wil plaatsen en vervolgens met elkaar verbinden. Laat je niet verleiden door een railprogramma met segement rails. Probeer altijd met flex rail te werken dat geeft een veel beter aan zicht.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

GLR89

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 August 2012, 21:58:19 »
Han, de ingetekende ruimte is de enige die ik kan en mag gebruiken op zolder, ja de zolder is groter (aan de onderzijde van mijn plan loopt hij nog 3,5m door) ;D helaas moet ik ook ruimte houden voor lopen e.d. eis van de mede bewoners :-X Ben inderdaad al wat problemen tegen gekomen met het tekenen van een kopstation. Aangezien ik vooral stoom wil rijden zit ik dus gebonden aan getrokken treinen. maakt het allemaal wat wat lastiger (maar uitdagend)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #14 Gepost op: 03 August 2012, 22:06:46 »
En in die situatie wordt het Bw functioneel. Je moet immers je Loks kunnen draaien (behalve wellicht voor tenderloks). Ik sluit mij dus aan bij Han v.w.b. het kopstation. Dit moet ook kunnen in de ruimte waarover je volgens je medebewoners mag beschikken. Een kopstation kost i.h.a. juist minder ruimte, omdat je met een wisselstraat kunt volstaan.

Peter