Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 12:57:32
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
bellejt
Vandaag
om 12:51:54
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ben
Vandaag
om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:25:04
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 12:17:36
Molenbaan (werktitel)
door
ruudns
Vandaag
om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
Vislijn
Vandaag
om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
Vandaag
om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 10:01:59
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
19
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg (gelezen 68827 keer)
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #105 Gepost op:
07 January 2013, 12:02:03 »
persoonlijk zou ik gaan voor een asfalt perron(fijn schuurpapier zwart spuiten en hoppa)
In die tijd werden er overigens al wandelgangen onder sporen door gemaakt,hoeveel stations t hadden weet ik niet ,maar t was er wel
Niet vergeten,je update ziet er goed uit
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #106 Gepost op:
07 January 2013, 23:17:51 »
Vanavond heb ik de hulp gekregen van mijn broeder die van mijn resterende kraswerk meteen zijn eerste modelbouw klus maakte. Hij wist vanavond het kraswerk verder af te maken waardoor ik de stoep van de kleuren kon voorzien:
Let op, de stoep oogt donker omdat de vef nog nat is, opgedroogd zal het wat lichter ogen
Christian nogmaals enorm bedankt voor de hulp.
De cirkel bij de eettent is niet helemaal gelukt, ik wilde graag een rond pleintje maar ik kreeg de cirkels maar niet strak naast elkaar. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een ruitvorm maar de ronde krassporen had ik niet goed genoeg weggeschuurd. Het effect viel me uiteindelijk erg mee, vind het wel wat hebben. Als hier straks groen langsheen staat denk ik dat het een enorm mooi pleintje is geworden.
Morgen krijgt het wegdek een nieuwe verflaag en dan wil ik die gaan verweren. Als dat is gelukt dan gaan de strepen op de weg en breng ik decals aan op de gebouwen. Daarna komt de grootste wijziging: groen en bomen. De lantaarns komen daarna, :lol:
Maar ik heb natuurlijk niet alleen maar gekeken naar Chris, ik heb ondertussen de eerste oversteek en de waterkolom ingevreest in de perrons:
Die ga ik morgen ook verder afmaken
Word vervolgt
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
dimo1_dimo1
«
Reactie #107 Gepost op:
07 January 2013, 23:31:25 »
mooie stoepen
de perrons lijken nogal grof.
maar er ligt ook nog geen ballast bij de rails, dus dit zal later wel minder worden
groeten,
Auke
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #108 Gepost op:
07 January 2013, 23:32:42 »
Tnxs, met de perrons komt straks helemaal goed
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #109 Gepost op:
08 January 2013, 22:02:51 »
Update van vandaag:
Ik heb weer een flinke slag weten te maken door mezelf even op te sluiten in de kamer. Niet denken gewoon doen 8-) vandaag stond het verweren van het wegdek op het programma. Hetgeen ik al vele malen dit filmpje voor heb bestudeerd:
http://youtu.be/MryNS6Jgsv8
Ik keek er flink tegen op maar het bleek een piece of koekie om te doen, erg leuk ook.
Als eerste heb ik de wegdek met een schuurpapier 600 helemaal "dood" geschuurd. lichtjes opschuren zeg maar. Wel in de rijrichtingen geschuurd
Dit gaf meteen een leuk effect
Na het schuren kon ik de wegbewijzering aanbrengen op de weg. Ik had een klein velletje afwrijfstreepjes van Faller liggen en de rest heb ik gedaan via een methode van Nproject.org. Met een edit white marker pen heb ik op een leuke wijze strepen, zebrapaden en parkeerhavens ingetekend.
Dat was erg leuk en erg gemakkelijk. Ik heb de strepen tussen de rijbanen iets groter gemaakt dan de schaal. Dat vond ik net wat mooier en aangezien er in Duitsland veel variatie is in tussenruimtes en lengte vond ik het acceptabel.
Na de markeringen gaat het verweren verder. Ik heb wat gebruikssporen aangebracht door een potlood langs een schuurpapier 80 te halen en het slijpsel op het wegdek te laten vallen. Niet teveel maar een klein beetje. Door dit met de vingers uit te wrijven creeër je rijsporen en slijtage en rubbersporen.
Na deze stap heb ik geprobeerd de weg te verweren met een wetwash zoals in het filmpje. Dit effect vond ik niet echt mooi dus heb ik de vorige stappen herhaald. Opschuen, schuursel inwrijven en voila. Onnodig was de wetwash zwart echter niet, de belijning word er wat donkerder van dus de volgende keer ga ik het voor het slijpsel aanbrengen. Dus:
1. dood schuren
2. belijning aanbrengen
3. wetwash zwart (sterk verdund met spons aanbrengen en wegwrijven met een doekje)
4. licht opschuren
5. potloodslijpsel inwrijven.
Het eindresultaat:
Ik ben hier enorm tevreden mee, was echt leuk om te doen.
Hierna heb ik de laatste oversteek in het perrons gevreesd:
Deze kunnen voorzien worden van balsa houten zijwanden en een lichtgrijze toplaag
Als klap op de vuurpijl,. ja ik ben best op dreef geweest, is het eerste groen gepland op Marelburg. het stationsplein heeft de eerste plukken gras gekregen. Ik heb nu voor het eerst een statische grasstrooier gebruikt en dat werkt echt heel mooi. Als eerste ingesmeerd met houtlijm, daarna instroiien met gras (2mm haartjes) Daarna een trucje die ik van Jaap vriend heb geleerd: turf eroverheen strooien om de bodem op te vullen. vaak heb je van die lege plekken tussen het gras.
Ik heb het express op dit stuk gedaan om te kijken wat de verhouding zou moeten zijn tussen gras en turf. Hier komen bomen te staan en daarom moet het turf wat overheersen. Zo creeër je het effect van mos en blad op de grasmat. Tevens heb ik her en der wat gekleurde vlokjes gestrooid waar ik wat bloemen wilde hebben.
Na een beetje bijwerken vind ik het eidnresultaat toch best leuk, zeker niet verkeerd voor de eerste keer.
Volgende keer ga ik de randjes iets bijwerken en ook de rest invullen met groen. Ondertussen ga ik starten met de bouw van 5 stuks bomen en 1 treurwilg. Ook dit word de eerste keer
Stay tuned.....
Ronald81
«
Reactie #110 Gepost op:
08 January 2013, 22:11:16 »
Dat ziet er veelbelovend uit!
En dat gras ziet er goed uit hoor!
Groet,
Ronald
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Ruud K
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
«
Reactie #111 Gepost op:
08 January 2013, 22:16:08 »
Prachtig
Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
dimo1_dimo1
«
Reactie #112 Gepost op:
08 January 2013, 22:22:23 »
gras ziet er inderdaad super uit
groeten,
Auke
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #113 Gepost op:
09 January 2013, 16:14:22 »
Ik sluit me simpelweg aan bij de voorgaande reacties
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #114 Gepost op:
09 January 2013, 19:25:37 »
Bedankt voor de lovende woorden,
Vandaag een kleine update, heb niet zo heel veel tijd vandaag. Ik heb het grasveldje van het hotel gezaaid
Ik heb een gebogen schutting van Markenburg geplaatst en aan de binnenzijde een strookje aarde gestrooid, dit worden later groenstrookjes voor planten e.d. Het midden heb ik opgevuld met gras. Op de plek waar de schroef zat komt een treurwilg te staan. Hoe ik het veldje verder op ga vullen moet ik nog even over na gaan denken
Groetjes Martin
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #115 Gepost op:
09 January 2013, 20:27:05 »
Complimenten Martin!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #116 Gepost op:
09 January 2013, 21:17:02 »
Dank je Jaap
Geen tijd vanavond?? GEINTJE
Mijn afspraak vanavond heeft afgezegd dus had ik ineens een uurtje extra tijd voor de baan :twisted:
Meteen de smaak van het graszaaien opgepakt en zodoende de rest aangelegd. Heel erg leuk om te doen en het beeld is nu defenitief veranderd op het stationsplein.
Allereerst een kijkje in de tuin van het hotel
Hoe ik dit in ga richten? proberen de groenstroken op te vullen en het terras te voorzien van wijntakken en klim-op. De wensput wil ik ook aankleden en buitende loofboom komt er een sierlantaarn en wil ik nog wat meer verzinnen hier. Maar dat gaat een projectje worden voor na Rail hihi
Datzelfde geld voor de voorzijde waar ik ook een groenstrook heb gelegd
Aan de gevel ga ik nog een ledje plaatsen en een reclamebord met de naam van het hotel.
Links om de hoek zijn ze met de weg bezig. Er word een aanpassing gemaakt aan de riolering (Kleur word lichter, de hoop is nog nat)
Dit word afgezet met paaltjes met lamp en op het gras (welke reeds bedolven is onder het zand) komen de busjes van de werklui en hopelijk een pipowagen als ik die kan vinden.
Hier moet ik de diverse onderdelen nog voor bij elkaar sprokkelen op diverse beurzen.
De bushalte heeft flink geleden onder de bomen, ondaks dat ze nog niet aanwezig zijn toch maar de halte wat verweerd. Is nog nat dus ik moet het resultaat nog even afwachten
Ja je zag het goed, het grote veld is ook groen:
Hier komen een 3-tal bomen. dat word nu mijn volgende project waarmee ik verder ga.
Wat ik voor Rail probeer te realiseren:
- 5 bomen
- parklantaarns plaatsen
- 1 loofboom
- eettent plaatsen
- standbeeld plaatsen
- seinhuisje plaatsen
De weglantaarns en verkeerslichten en borden parkeer ik voor een verloren uurtje (worden er denk ik wel veel) Maar dat is niet erg want het plein moet nog voorzien worden van auto's, allerhande details zoals onkruid e.d. en hekwerk. Daar ga ik rustig de tijd voor nemen.
Tussen de bomen door kijkend en de lijst hierboven ga ik ook verder met de perrons.
Dus, Stay Tuned!
dimo1_dimo1
«
Reactie #117 Gepost op:
09 January 2013, 21:44:14 »
leuke details die opgraving van de rioolbuis en dat bushokje
zeer geslaagd
groeten,
Auke
piksov
OpenDCC fan
«
Reactie #118 Gepost op:
09 January 2013, 21:46:48 »
Mooi dat gras,
maar pas je op met die statisch grasmachine en jouw dinamo electronica, ik zou de electronica loskoppelen en uit de buurt houden van de baan als je graspollen gaat schieten.
ik weet niet OF het kwaad kan, maar het zou zonde zijn als je hiermee je dinamo spul sloopt ....
groet,
Guus
OpenDCC fan
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #119 Gepost op:
13 January 2013, 12:37:00 »
Er is weer een update tussen het rijden door. Ik heb gisteren het seinhuisje voorzien van Led's en verweerd.
Tevens is er een naambordje toegevoegd aan het seinhuisje.
Dat dit gelukt is vind ik een wonder want het aanbrengen van zelfgemaakte decals is nog al een strijd kan ik je zeggen. Ik heb decal papier voor inkjet printers, heb de decals geprint in fotokwaliteit en na het printen ingesmeerd met decal lak. Maar helaas wil elfs na een hele avond drogen de inkt niet blijven zitten als ik de transfer wil plaatsen. De inkt is meteen weg als je het aanraakt.
Bij deze decal niet zo erg omdat het tekst is en ik een grote transparante rand heb om te manouvreren. Maar de naambordjes voor het hotel hebben een groene achtergrond. Dat vierkant moet ik straks uitsnijden maar zodra ik de decal aanraak is op die plek de inkt meteen weg. Heel erg vervelend,
Maar daarintegen is het me wel gelukt om het eettentje te voorzien van een lampje en het standbeeld verweerd en geplaatst:
Dan heb ik ook nog een paar plaatjes met de nachtlampjes dusver:
Hier komen nog 6 paaltjes bij 8-)
Als later de lantaarnpalen af zijn dan zal het straatbeeld erg mooi worden
Groetjes Martin
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10